Gå til innhold

Nabogrense - trenger godt råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ca et år siden flyttet jeg ut på landet. Trives veldig godt, men: Den nærmeste naboen er temmelig spesiell. Vi har et greit forhold, men det er fordi jeg raskt skjønte at hun ikke er til å stole på. Hun slarver og gjør seg til uvenn med de fleste. Hun har husdyr i innhegning mot min tomt. Nå har to andre naboer, uavhengig av hverandre, tipset meg om at gjerdene ikke stemmer med tomtegrensen. Jeg vil ikke gjøre meg til uvenn med naboen, men vil jo gjerne ha tomtegrensen riktig. 

Nå vurderer jeg å be en fra kommunen komme og måle opp tomten, men hvilken begrunnelse kan jeg bruke overfor den tverre naboen? Hun følger med på alt, så hun vil jo merke det om det kommer noen og måler opp. 

Jeg kan si det som det er, men vil gjerne slippe drama med den smågale damen. Takk for alle tips! 

Anonymkode: 24ef4...80a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn på www.seeiendom.no. Skriv inn kommunenr-gnr/bnr da får du opp eiendommen din. Kanskje klarer du å se det ut ifra kartet der om det stemmer. Om tomta er oppmålt med koordinater er det lett å finne ut om det stemmer. 

Ville sjekket dette først. Alternativt tatt kontakt med kommunen å lagt frem problemstillingen. Trolig vil du da få regning på oppmåling. Her jeg bor koster dette ca 3500 kr. Om det allerede er oppmålt så det bare er en kontrollmåling vil det være mindre beløp. 

Anonymkode: f7cce...7fa

Skrevet

Men hvorfor i alle dager tar du ikke dette opp med nabodamen og gjør henne bevisst på at du stusser over det? Hvis du skal få noen til å komme og måle så må du vel ta det opp med henne uansett hvis det viser seg at hun krysser tomtegrensen? Synes det blir så lite voksent å holde på sånn! Hva så om hun blir furten? Hun har sitt hus og du har ditt, du  jo ikke være på godfot med henne. 

Om hun slår seg vrang så er det jo forståelig at du får noen til å komme å måle.

Anonymkode: d92c4...c7b

Skrevet

Ville sett hva jeg kunne funnet ut på egenhånd først, det skal stå grensepinner i hjørnene på tomta og disse bør du kunne finne.

Du kan jo ringe kartverket/kommunen og få utskrifter av kartene og se på disse.

Til den gale naboen kan du jo si at du skal ha en verdivurdering på tomten og derfor vil se akkurat hvor grensene går og ha en bekreftelse på størrelsen av tomta. Da kan du "tilfeldigvis" finne ut at hun har tatt seg til rette på din side av grensen.

Anonymkode: 2d538...e89

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor i alle dager tar du ikke dette opp med nabodamen og gjør henne bevisst på at du stusser over det? Hvis du skal få noen til å komme og måle så må du vel ta det opp med henne uansett hvis det viser seg at hun krysser tomtegrensen? Synes det blir så lite voksent å holde på sånn! Hva så om hun blir furten? Hun har sitt hus og du har ditt, du  jo ikke være på godfot med henne. 

Om hun slår seg vrang så er det jo forståelig at du får noen til å komme å måle.

Anonymkode: d92c4...c7b

Dette tenkte jeg også. Skal du undersøke i skjul og så etterpå fortelle henne at du har gått bak ryggen hennes? Ingen god oppskrift på suksess det altså...

Anonymkode: 8b5f0...1ea

Skrevet

Du kan gå inn på finn.no søk på et hus i nærheten som er til salgs. Gå på kart og zoom inn til du finner ditt hus. Da ser du tomtegrensene.

Anonymkode: 003cd...bb3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ville sett hva jeg kunne funnet ut på egenhånd først, det skal stå grensepinner i hjørnene på tomta og disse bør du kunne finne.

Du kan jo ringe kartverket/kommunen og få utskrifter av kartene og se på disse.

Til den gale naboen kan du jo si at du skal ha en verdivurdering på tomten og derfor vil se akkurat hvor grensene går og ha en bekreftelse på størrelsen av tomta. Da kan du "tilfeldigvis" finne ut at hun har tatt seg til rette på din side av grensen.

Anonymkode: 2d538...e89

Der jeg leide før drev naboen og flyttet grensepinnen i nattens mulm og mørke - så de grensepinnen er ikke nødvendigvis sikre så lenge naboene er gærne nok ;)

Hi - du trenger egentlig ikke gi noen grunn til naboen. Er bare å si at du så kart over tomtene, og du fikk det ikke til å stemme med dagens grenser, derfor undersøkte du. Trenger ikke si at andre har tipset deg eller at du selv aktivt har søkt etter infomasjonen. Bare si at du så noen kart over området, fikk det ikke til å stemme, derfor undersøkte du det og si at det er jo til dere begges beste at dere vet hvor grensne går, slik at det ikke blir noen misforståelser ut av det. Må du ha noen til å komme og måle opp så sier du bare det samme som over, og at siden det ikke så ut til å stemme så var det best å få en offisiell oppmåling slik at dere unngår noen misforståelser senere.

Anonymkode: a2db5...ec7

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette tenkte jeg også. Skal du undersøke i skjul og så etterpå fortelle henne at du har gått bak ryggen hennes? Ingen god oppskrift på suksess det altså...

Anonymkode: 8b5f0...1ea

Nei, jeg vil ikke gå bak ryggen på henne. Jeg har snakket med henne om det, men hun sier selvsagt at tomtegrensen stemmer med gjæret. I ettertid har jeg erfart at hun sier mye som ikke stemmer...

Anonymkode: 24ef4...80a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...