Gå til innhold

Pcos?


Tonje1

Anbefalte innlegg

Hellu, har googlet og googlet for å finne noen vettuge svar nå men lengter etter å finne noen som kan roe hysteriet mitt litt 😅 

Jeg og samboer bestemte oss for å slutte på pilla for ett års tid siden. Etter dette har jeg bare hatt mensen to ganger. Dro til gynekolog for å sjekke at alt var som det skulle. Gynekologen jeg fikk snakket veldig dårlig norsk, men ut i fra det jeg kunne tyde har jeg pcos. Hun ga meg resept på to legemidler og jeg måtte komme tilbake dit for å ta blodprøver. Noen som har gjort noe lignende? Erfaringer? Er det noe annet jeg burde teste? Har dere fått barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann,

Jeg har pcos og går på metformin for dette. Har et barn etter å fått diagnosen og et barn før diagnosen. Men aner at jeg har hatt pcos siden tidlig tenårene. Har også blitt gravid ennå en gang etter diagnosen, men mistet denne dessverre.

I tillegg så har jeg operert bort cyster (follikler) på eggstokkene. Hadde ingen komplikasjoner. 

Så det er fullt mulig å bli gravid selv om man har pcos. Og metformin hjelper virkelig på også for graviditet når man har pcos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grethe81 skrev:

Heisann,

Jeg har pcos og går på metformin for dette. Har et barn etter å fått diagnosen og et barn før diagnosen. Men aner at jeg har hatt pcos siden tidlig tenårene. Har også blitt gravid ennå en gang etter diagnosen, men mistet denne dessverre.

I tillegg så har jeg operert bort cyster (follikler) på eggstokkene. Hadde ingen komplikasjoner. 

Så det er fullt mulig å bli gravid selv om man har pcos. Og metformin hjelper virkelig på også for graviditet når man har pcos.

Tusen takk for svar.  Da håper jeg det ordner seg for meg også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg fikk samme beskjed da jeg gikk til gynekolog noen mnd etter pilleslutt. Han mente jeg hadde PCOS, men jeg kjenner meg ikke igjen i de typiske symptomene, utenom lange sykluser, cyster på eggstokkene og manglende eggløsning. Han skrev ut resept på metformin, men jeg fikk hjerteklapp av disse og sluttet etter to mnd. Gikk til en annen gynekolog som mente at jeg hadde PCO. Tok blodprøve for å sjekke insulinnivået (?) Eller om jeg er insulinresistent (husker ikke helt, men det var i hvert fall ok). Han satt meg på Provera (for å lage mensen når den ikke kommer av seg selv) og letrozol (for å stimulere til eggløsning). Prøvde først enkel dose letrozol men det gav ikke eggløsning. Dobbel dose gjorde susen og da ble jeg til og med gravid! Dessverre mistet jeg like fort igjen. Fem uker på vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei, 

jeg har pcos. Jeg fikk som Klumpen1 over her provera for å sette i gang en menstruasjonsblødning og letrozol for eggløsning. Tok blodprøver på bestemte dager i den strimulerte syklusen for å sjekke.  Forsøkte dette i 2 runder, fikk ikke eggløsning noen av gangene. Ble henvist til IVF(måtte visst prøve disse medisinene før vi kunne bli henvist) og ble gravid på første IVF-forsøk. Har i dag en sønn 😊

 

jeg fikk også metformin samtidig som de andre medisinene da det kaaan gi kvinner med PCOS eggløsning. Ble kvalm hele døgnet av det, så det ble bestemt at jeg skulle slutte på det 😊

Endret av Pinaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, kanskje gynekologen sendte epikrise til fastlegen din med orientering om hva undersøkelsene viste og behandlingforløpet. Kanskje fastlegen din er lettere å forstå? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.4.2019 den 14.59, Tonje1 skrev:

Hellu, har googlet og googlet for å finne noen vettuge svar nå men lengter etter å finne noen som kan roe hysteriet mitt litt 😅 

Jeg og samboer bestemte oss for å slutte på pilla for ett års tid siden. Etter dette har jeg bare hatt mensen to ganger. Dro til gynekolog for å sjekke at alt var som det skulle. Gynekologen jeg fikk snakket veldig dårlig norsk, men ut i fra det jeg kunne tyde har jeg pcos. Hun ga meg resept på to legemidler og jeg måtte komme tilbake dit for å ta blodprøver. Noen som har gjort noe lignende? Erfaringer? Er det noe annet jeg burde teste? Har dere fått barn?

Så nå at dette var noen måneder siden😂Håper det har ordnet seg for deg eller at noe er på gang. Kan skrive under på at prosessen med å få kan være lang noen ganger 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...