Gå til innhold

Hvor mye forventer dere av ferske ansatte?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet på denne avdelingen for en måned siden. Det er mye forskjellige oppgaver og kompliserte systemer og saker. Jeg får kastet oppgaver etter meg og føler de forventer at jeg kan alt slik som de som har vært her i 20 år. Jeg tar det litt som en kompliment, men noen ganger føles det ut som det blir for mye. Senest istad fikk jeg en oppgave og jeg spurte om vedkommende som ga meg den kunne gjøre det selv siden jeg har mye å gjøre idag. Nei, det kunne hun ikke og jeg klarte det for det gikk fort. Jeg har aldri gjort den oppgaven engang så det går ikke så fort for meg!

Igår var jeg nødt til å dra en time tidligere og det var da brått fullstendig krise den siste timen jeg ikke var der. Selvom jeg ser at det sannheten er en annen siden jeg ser alle rapporter.

Måtte bare blåse ut litt, jeg kan nesten ikke vente på torsdag og noen dager fri så jeg får slappet av!

Anonymkode: 12ad6...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forventar at dei gjer sitt beste, og det gjer jo tydelegvis du😊. Også er det griseslitsomt med ny jobb. Men det går seg som regel til! 

Anonymkode: d3bb8...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at de kommer i tide, blir til arbeidsdagen er slutt og ikke ber om fri de første månedene. Desuten forventer jeg at de gjør det de blir bedt om så godt de kan, spør når det er noe de ikke forstår og at de er ydmyke for måten vi gjør ting på. Forslag til endringer kan vente til de har jobbet en stund.

Anonymkode: ee5b3...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du gjør solid innsats, i alle fall!

Første ukene/månedene på ny jobb kan være utmattende! Jeg skal snart begynne i ny jobb, og regner egentlig med å føle at jeg ikke har fått fotfeste ordentlig før neste år.

Eneste jeg tenker med det du fortalte er at jeg håper du har en ok sjef som du kan snakke med og som er interessert i å høre hvordan du opplever oppstarten. Hvis du får oppgaver i fanget som du aldri har gjort før, og må gjøres på kort varsel, så burde sjefen din være interessert i å sørge for at du får opplæringen til å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer at de tar initiativ. Å løse en oppgave kan de gjerne se hvordan det er gjort tidligere og spørre om noen kan sjekke om de har gjort det riktig. Har ingen forventing om at de jobber hurtig. 

Jeg synes likevel at man som arbeidsgiver til en nyansatt har en god opplæringsplan og dedikerte mennesker som skal gi opplæring og være tilgjengelig for spørsmål.

Kommentaren over her om at de ikke ber om fridag. 🙄🙄🙄 Mye idioter i arbeidslivet ja. Selvsagt kan det hende at en avtale som er gjort før ansettelse må gjennomføres. Hva er det med folk her inne. 

Anonymkode: 001e5...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forventer at de tar initiativ. Å løse en oppgave kan de gjerne se hvordan det er gjort tidligere og spørre om noen kan sjekke om de har gjort det riktig. Har ingen forventing om at de jobber hurtig. 

Jeg synes likevel at man som arbeidsgiver til en nyansatt har en god opplæringsplan og dedikerte mennesker som skal gi opplæring og være tilgjengelig for spørsmål.

Kommentaren over her om at de ikke ber om fridag. 🙄🙄🙄 Mye idioter i arbeidslivet ja. Selvsagt kan det hende at en avtale som er gjort før ansettelse må gjennomføres. Hva er det med folk her inne. 

Anonymkode: 001e5...c57

Den skjønte ikke jeg heller. Når jeg har fri er det oftest fordi jeg må. Det behovet kan selvsagt like godt inntreffe like etter en har fått ny jobb som ellers. Vi har fleksitid, det har man fra den dagen man er ansatt, så å pålegge folk en slags moralsk karantene blir for dumt.

Men noen tenker sånn. Da min mor døde uventet én uke etter at jeg begynte i ny jobb mente faktisk flere i familien at jeg måtte «ta meg sammen» og gå på jobb for å ikke gi et dårlig inntrykk. 

Anonymkode: d5680...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den skjønte ikke jeg heller. Når jeg har fri er det oftest fordi jeg må. Det behovet kan selvsagt like godt inntreffe like etter en har fått ny jobb som ellers. Vi har fleksitid, det har man fra den dagen man er ansatt, så å pålegge folk en slags moralsk karantene blir for dumt.

Men noen tenker sånn. Da min mor døde uventet én uke etter at jeg begynte i ny jobb mente faktisk flere i familien at jeg måtte «ta meg sammen» og gå på jobb for å ikke gi et dårlig inntrykk. 

Anonymkode: d5680...775

Har du fleksitid så er det jo ikke nødvendig å be seg fri for å bruke den og om din mor dør er et klart du må i begravelsen (+noe mer), men ting som planlagte tannlegebesøk, påskeftokost med ungene, dra tidlig fra jobb for å komme forran køen til hytta, ssykt-barn-dager hvis du har en partner osv forventer jeg at ungås de første par månedene.

Anonymkode: ee5b3...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at de hyggelige, engasjerte, litt ydmyke og ikke oppfører seg som om de kan og vet alt, og vil endre alle rutiner med en gang. At de spør når de lurer på noe, at de tar initiativ og tilbyr seg å gjøre ting når de ikke har noen spesielle oppgaver, at de lytter og ikke klager for at de må gjøre ting de ikke liker så godt.

Anonymkode: a1dd0...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte i ny jobb for en måned siden og jeg ble fra første dag bedt om å si fra om jeg hadde forslag til andre måter å gjøre ting på, fordi man som nyansatt ser ting med andre øyne enn de som har hatt jobben lenge og gjort det samme dag ut og dag inn. Så det er slettes ikke dumt å komme med forslag til forbedringer.

Anonymkode: 55543...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2019 den 16.28, Anonym bruker skrev:

Har du fleksitid så er det jo ikke nødvendig å be seg fri for å bruke den og om din mor dør er et klart du må i begravelsen (+noe mer), men ting som planlagte tannlegebesøk, påskeftokost med ungene, dra tidlig fra jobb for å komme forran køen til hytta, ssykt-barn-dager hvis du har en partner osv forventer jeg at ungås de første par månedene.

Anonymkode: ee5b3...3b4

Hvorfor?

Anonymkode: e2e90...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...