Gå til innhold

Hvilken type antidepressiva bruker du?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvordan fungerer du på den? Skal begynne på det i dag og er litt nervøs😐

Anonymkode: a9c74...6d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.

Anonymkode: a9c74...6d2

Skrevet

Jeg prøvde cipralex. Brukte det i 5 dager før jeg ikke orket mer, ble møkkdårlig

Anonymkode: 62978...5de

Skrevet

Løping 3 dager i uka sammen med en venninne. Fungerer knall.

Anonymkode: 0818d...068

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Løping 3 dager i uka sammen med en venninne. Fungerer knall.

Anonymkode: 0818d...068

Var det en bivikning da eller? Du er vel kanskje havnet i feil tråd?

Anonymkode: 62978...5de

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var det en bivikning da eller? Du er vel kanskje havnet i feil tråd?

Anonymkode: 62978...5de

Nei, for meg er det det som fungerer som antdepresiva. Fikk løping på "resept" av legen. Bivirkningen er god form.

Anonymkode: 0818d...068

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Løping 3 dager i uka sammen med en venninne. Fungerer knall.

Anonymkode: 0818d...068

Ikke gidd, er du snill.. Du vet at det ikke er «løping» jeg er ute etter her!

Anonymkode: a9c74...6d2

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, for meg er det det som fungerer som antdepresiva. Fikk løping på "resept" av legen. Bivirkningen er god form.

Anonymkode: 0818d...068

Ok, men da var det en tpelig kommentar, for du skjønte at det ikke var det hi lurte på

Anonymkode: 62978...5de

Skrevet

Gått på cipralex, zoloft og et annet merke ejg ikke husker. Viste sa jeg hadde dystymi og ikke depresjon, så ingen av de fungerte på meg, fikk bare en haug med herlige bivirkninger som satt godt i. Begynte med kognotiv terapi og psykomotrisk fysioterapi. Verdt å sjekke opp om du ikke allerede har begynt med det. Medisiner er ofte en funker det må du bruke det resten av livet metode, mens terapi er mer langvarig forandring.

Anonymkode: afd75...928

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gått på cipralex, zoloft og et annet merke ejg ikke husker. Viste sa jeg hadde dystymi og ikke depresjon, så ingen av de fungerte på meg, fikk bare en haug med herlige bivirkninger som satt godt i. Begynte med kognotiv terapi og psykomotrisk fysioterapi. Verdt å sjekke opp om du ikke allerede har begynt med det. Medisiner er ofte en funker det må du bruke det resten av livet metode, mens terapi er mer langvarig forandring.

Anonymkode: afd75...928

Hvordan fant de ut at det var dystemi du hadde?

Anonymkode: 62978...5de

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gått på cipralex, zoloft og et annet merke ejg ikke husker. Viste sa jeg hadde dystymi og ikke depresjon, så ingen av de fungerte på meg, fikk bare en haug med herlige bivirkninger som satt godt i. Begynte med kognotiv terapi og psykomotrisk fysioterapi. Verdt å sjekke opp om du ikke allerede har begynt med det. Medisiner er ofte en funker det må du bruke det resten av livet metode, mens terapi er mer langvarig forandring.

Anonymkode: afd75...928

Hva er dystemi? Jeg er i krisesituasjon som har utviklet seg til depresjon. Jeg har aldri hatt depresjon eller noe psykisk «lidelse» tidligere. De mener at jeg skal starte opp på antidepressiva for å «snu» sirkelen. De stilte meg en haug av spm ut fra et skjema. Der skårte jeg på depresjon. 

Anonymkode: a9c74...6d2

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan fant de ut at det var dystemi du hadde?

Anonymkode: 62978...5de

Ved å vurdere sykdomsbildet mitt. Jeg har vært sliten, nedstemt og "lei"  over flere år uten å ha hatt noen gode dager eller episoder. Jeg ble blant annet sjekket for nedsatt jern og d-vitamin da disse også fører til slitsomhet, men jeg hadde normale nivåer.

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er dystemi? Jeg er i krisesituasjon som har utviklet seg til depresjon. Jeg har aldri hatt depresjon eller noe psykisk «lidelse» tidligere. De mener at jeg skal starte opp på antidepressiva for å «snu» sirkelen. De stilte meg en haug av spm ut fra et skjema. Der skårte jeg på depresjon. 

Anonymkode: a9c74...6d2

Dystymi er en langvarig, høytfungerende depresjon. Man scorer ofte ikke på de typiske depresjonssymptomene som selvskading/selvmordstanker, svingende humør o.s.v. Jeg er nedstemt uten stort som gleder meg, selv ting som gledet meg før, jeg er mindre tolmodig, sliten uansett om jeg gjør ingenting eller mye, men jeg drar på jobb, jeg lufter bikkja, jeg holder meg i gang selv om jeg er nedstemt. Det er en lite brukt diagnose som mange vet om, men ikke gir siden medisiner ofte ikke gir effekt og det trengs terapi, men ikke en type som er alvorlig nok til at DPS tar deg inn. Jeg var på KID (kurs i depresjonsmesting) i kommunen og jeg fikk mer ut av 8 uker med det, enn 5 år på antidepressiva.

Anonymkode: afd75...928

Gjest KenCreek
Skrevet

Seroquel. Funker kjempebra, eneste bivirkning er at jeg blir trøtt, så tar den på kvelden, og sover veldig godt. 

Muligens blitt litt følelsesløs, men det var akkurat det jeg trengte. 

 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ved å vurdere sykdomsbildet mitt. Jeg har vært sliten, nedstemt og "lei"  over flere år uten å ha hatt noen gode dager eller episoder. Jeg ble blant annet sjekket for nedsatt jern og d-vitamin da disse også fører til slitsomhet, men jeg hadde normale nivåer.

Dystymi er en langvarig, høytfungerende depresjon. Man scorer ofte ikke på de typiske depresjonssymptomene som selvskading/selvmordstanker, svingende humør o.s.v. Jeg er nedstemt uten stort som gleder meg, selv ting som gledet meg før, jeg er mindre tolmodig, sliten uansett om jeg gjør ingenting eller mye, men jeg drar på jobb, jeg lufter bikkja, jeg holder meg i gang selv om jeg er nedstemt. Det er en lite brukt diagnose som mange vet om, men ikke gir siden medisiner ofte ikke gir effekt og det trengs terapi, men ikke en type som er alvorlig nok til at DPS tar deg inn. Jeg var på KID (kurs i depresjonsmesting) i kommunen og jeg fikk mer ut av 8 uker med det, enn 5 år på antidepressiva.

Anonymkode: afd75...928

Jeg har også fått denne diagnosen nå etter 7 år + med symptomene du beskriver. Hadde aldri hørt om dette før jeg fikk diagnosen nå. Har lest endel om det nå, og da falt mye brikker på plass. Er blitt henvist DPS her jeg bor, men henvisning er nylig sendt. Vet jeg trenger hjelp ut av situasjonen jeg er i nå. 

Hvordan har du det nå? Er du bedre? 

Anonymkode: e9e6c...124

Skrevet

Jeg går på Efexor. Startet i november og økte dosen i januar. Jeg har det veldig bra på medisinen nå. De eneste bivirkningene som fortsatt er der, er rare drømmer som føles virkelige og alltid vondt i hodet når jeg våkner (går fort over). Men det har vært noen helt forferdelige uker under tilvenningen og økningen av dosen. Det var mange og kraftige bivirkninger. 

Anonymkode: 2a383...0c2

Skrevet

Jeg går på efexor jeg og. Gått på det i tre år og har fått ett nytt liv. Angsten som gjorde meg sengliggende er som bortblåst. Nå jobber jeg heltid, trener og har deg gøy med venner og familie. Akkurat som livet skal være.  Jeg har gått til psykolog i tillegg. Det er midlertid voldsomme bivirknkinger i starten. Jeg ville anbefalt å være sykemeldt de to første ukene. Man svetter myyye, har oppspærrede øyne og drikker mengder med vann. Men dette gir seghelt.

Anonymkode: 5d8ec...e32

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er dystemi? Jeg er i krisesituasjon som har utviklet seg til depresjon. Jeg har aldri hatt depresjon eller noe psykisk «lidelse» tidligere. De mener at jeg skal starte opp på antidepressiva for å «snu» sirkelen. De stilte meg en haug av spm ut fra et skjema. Der skårte jeg på depresjon. 

Anonymkode: a9c74...6d2

Krise går over. Alle vil score på depresjon ved kriser, særlig hvis krisen har vart en stund.Hvis du kan unngå medisiner, så gjør det! Du bør heller få (psykolog)hjelp til å komme deg gjennom krisen. Alle medisiner har bivirkninger, noen ganske heftige. Hvis du må ty til piller, så ikke bruk det lengre enn høyst nødvendig. 

Anonymkode: 4fb9d...582

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også fått denne diagnosen nå etter 7 år + med symptomene du beskriver. Hadde aldri hørt om dette før jeg fikk diagnosen nå. Har lest endel om det nå, og da falt mye brikker på plass. Er blitt henvist DPS her jeg bor, men henvisning er nylig sendt. Vet jeg trenger hjelp ut av situasjonen jeg er i nå. 

Hvordan har du det nå? Er du bedre? 

Anonymkode: e9e6c...124

Jeg kom også inn på DPS, gikk der i 4 mnd tror jeg, også fikk jeg videre oppfølging i litt over ett halvt år av noen som utdannet seg til å bli psykiater. Det har hovedsakelig blitt brukt kognotiv terapi, og jeg merker at det hjelper. Jeg er fortsatt sliten, men før så holdt jeg meg inne, nå drar jeg faktisk ut og gjør noe til tross for slitenheten. Hør med kommunen din om de har kurs i depresjosnmestring, det er noe av det samme og har ofte kortere ventetid enn DPS.

Anonymkode: afd75...928

Skrevet
På 16.4.2019 den 16.22, Anonym bruker skrev:

Jeg prøvde cipralex. Brukte det i 5 dager før jeg ikke orket mer, ble møkkdårlig

Anonymkode: 62978...5de

Hvor mange mg startet du på? Jeg ble satt på Zoloft på tirsdag. Merker foreløpig ikke særlig annet enn at jeg skjelver litt på hendene. 

Anonymkode: a9c74...6d2

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange mg startet du på? Jeg ble satt på Zoloft på tirsdag. Merker foreløpig ikke særlig annet enn at jeg skjelver litt på hendene. 

Anonymkode: a9c74...6d2

Hvis jeg ikke husker helt feil, så begynte jeg på 10 mg, skulle trappe opp etterhvert

Anonymkode: 62978...5de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...