Gå til innhold

Kan folk slutte å anta at jeg er vegetarianer?!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri likt smaken av kjøtt, og derfor aldri spist det frivillig. Når folk lager middag til meg eller vi spiser ute, og jeg spør om noe vegetart, spør de alltid om jeg er vegetarianer! "Nei," svarer jeg. Men det blir ofte etterfulgt av "Så du spiser kjøtt av og til?" som jeg selvsagt også må svare nei til. Da påstår de at jeg må være vegetarianer. Det finnes ingenting som terger meg mer! Jeg valgte ikke å ikke spise kjøtt av etiske årsaker, det er kun preferanse!

Anonymkode: abbe4...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du fjern? Du ER jo vegetarianer hvis du ikke spiser kjøtt, uansett av hvilken årsak. 

Anonymkode: 1c8b5...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere antar er jo feil, vegetarianisme er en ideologi. Å ikke like noe er bare ...å ikke like noe. Jeg er ikke antipescetar hvis jeg ikke liker fisk, jeg er ikke avholdskvinne eller godtemplar hvis jeg syns alkohol smaker vondt. Jeg er ikke antiautoritær selv om jeg er sofavelger. Å avstå fra noe er ikke å aktivt ta avstand fra noe.

Anonymkode: 75a52...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det dere antar er jo feil, vegetarianisme er en ideologi. Å ikke like noe er bare ...å ikke like noe. Jeg er ikke antipescetar hvis jeg ikke liker fisk, jeg er ikke avholdskvinne eller godtemplar hvis jeg syns alkohol smaker vondt. Jeg er ikke antiautoritær selv om jeg er sofavelger. Å avstå fra noe er ikke å aktivt ta avstand fra noe.

Anonymkode: 75a52...05d

Tusen takk! Det er utrolig hvor mange det er som ikke forstår!

HI

Anonymkode: abbe4...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det dere antar er jo feil, vegetarianisme er en ideologi. Å ikke like noe er bare ...å ikke like noe. Jeg er ikke antipescetar hvis jeg ikke liker fisk, jeg er ikke avholdskvinne eller godtemplar hvis jeg syns alkohol smaker vondt. Jeg er ikke antiautoritær selv om jeg er sofavelger. Å avstå fra noe er ikke å aktivt ta avstand fra noe.

Anonymkode: 75a52...05d

Tror du blander med veganere. Det kan kalles en ideologi. Vegetarianer betyr at man ikke spiser kjøtt. Kan tenke meg de rundt deg er ganske oppgitt og/eller lattermilde av hvor krenket og hissig du blir over noe du faktisk ikke har rett i.

Slapp av. 

Anonymkode: 02575...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det dere antar er jo feil, vegetarianisme er en ideologi. Å ikke like noe er bare ...å ikke like noe. Jeg er ikke antipescetar hvis jeg ikke liker fisk, jeg er ikke avholdskvinne eller godtemplar hvis jeg syns alkohol smaker vondt. Jeg er ikke antiautoritær selv om jeg er sofavelger. Å avstå fra noe er ikke å aktivt ta avstand fra noe.

Anonymkode: 75a52...05d

"Definisjonen av ”vegetarianer” har ikke forandret seg. Det har alltid betydd og betyr fortsatt ”en person som ikke spiser kjøtt, fisk eller fugl, og som eventuelt spiser eller ikke spiser meieriprodukter eller egg”.

Ordet ”vegetarianer” har alltid kun beskrevet hva en person spiser. Det har aldri gått inn på årsakene bak en persons avgjørelse for å praktisere en kjøttfri diett. Det sier altså ikke noe om motivasjonen. Av den grunn omfavner vegetarianere et bredt spekter av perspektiver og overbevisninger. Vi har vegetarianere som er opptatt av at en plantebasert diett er det sunneste, eller at det vil hjelpe dem med å gå ned i vekt, eller at det er miljøvennlig. For andre vegetarianere er det et politisk budskap eller en økonomisk løsning. Og så har vi andre som er motivert av medfølelse for dyr. Det er mange grupper og individer som har vegetarianisme som en del av deres religiøse overbevisninger eller spirituelle praksis. Noen ser på deres vegetarianisme som en midlertidig fase eller som bestemt av konkrete omstendigheter; andre ser på det som en forpliktelse for livet."

https://www.vegansamfunnet.no/begrepsavklaring-om-veganisme-og-vegetarianisme/

 

"Vegetarianer, person som helt eller hovedsakelig lever av matvarer fra planteriket, altså kornprodukter, grønnsaker, bønner, frukt og bær, poteter, nøtter og frø. Mange vegetarianere spiser dyreprodukter som ikke krever dyrenes liv, som for eksempel en del melkeprodukter, egg og honning. Noen er vegetarianere fordi de ikke har tilgang på animalske matvarer. Andre velger et vegetarisk kosthold av religiøse, filosofiske, etiske, moralske, økonomiske/ressursmessige eller helsemessige grunner. "

https://sml.snl.no/vegetarianer

Anonymkode: 0486c...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det dere antar er jo feil, vegetarianisme er en ideologi. Å ikke like noe er bare ...å ikke like noe. Jeg er ikke antipescetar hvis jeg ikke liker fisk, jeg er ikke avholdskvinne eller godtemplar hvis jeg syns alkohol smaker vondt. Jeg er ikke antiautoritær selv om jeg er sofavelger. Å avstå fra noe er ikke å aktivt ta avstand fra noe.

Anonymkode: 75a52...05d

Hahaha... Så man er ikke avholds om man ikke drikke alkohol fordi man ikke liker det? 

Hi, du er jo vegetarianer, hvorfor plages du med det?

Anonymkode: c4e84...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk! Det er utrolig hvor mange det er som ikke forstår!

HI

Anonymkode: abbe4...261

Det er klart at ikke folk forstår, dere tar feil begge to

Anonymkode: 0486c...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Hahaha... Så man er ikke avholds om man ikke drikke alkohol fordi man ikke liker det? 

Hi, du er jo vegetarianer, hvorfor plages du med det?

Anonymkode: c4e84...af9

Tørrlagt alkoholiker 🤣

Anonymkode: 12186...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror du blander med veganere. Det kan kalles en ideologi. Vegetarianer betyr at man ikke spiser kjøtt. Kan tenke meg de rundt deg er ganske oppgitt og/eller lattermilde av hvor krenket og hissig du blir over noe du faktisk ikke har rett i.

Slapp av. 

Anonymkode: 02575...af0

 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

"Vegetarianer, person som helt eller hovedsakelig lever av matvarer fra planteriket, altså kornprodukter, grønnsaker, bønner, frukt og bær, poteter, nøtter og frø. Mange vegetarianere spiser dyreprodukter som ikke krever dyrenes liv, som for eksempel en del melkeprodukter, egg og honning. Noen er vegetarianere fordi de ikke har tilgang på animalske matvarer. Andre velger et vegetarisk kosthold av religiøse, filosofiske, etiske, moralske, økonomiske/ressursmessige eller helsemessige grunner. "

https://sml.snl.no/vegetarianer

Anonymkode: 0486c...0fd

Å ta et aktivt valg om kosthold er noe annet enn å bare unngå de matvarene som ikke smaker godt. Store Norske skriver det jo også.

Anonymkode: 75a52...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker ikke alkohol fordi jeg lett får migrene av det. Er jeg da avholds eller en person som ikke drikker?

Anonymkode: 620cc...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg drikker ikke alkohol fordi jeg lett får migrene av det. Er jeg da avholds eller en person som ikke drikker?

Anonymkode: 620cc...979

Det er mange grunner til å ikke drikke alkohol. Felles betegnelse på å ikke drikke alkohol er å være avholds.

Anonymkode: c4e84...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hahaha... Så man er ikke avholds om man ikke drikke alkohol fordi man ikke liker det? 

Hi, du er jo vegetarianer, hvorfor plages du med det?

Anonymkode: c4e84...af9

Det er fullstendig idiotisk a pushe merkelapper på andre bare fordi de ikke er konforme med normalen. En heterofil kvinne blir ikke homofil bare fordi hun ønsker å prøve sex med en annen kvinne, hun blir heller ikke bifil eller panfil.

HI

Anonymkode: abbe4...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er mange grunner til å ikke drikke alkohol. Felles betegnelse på å ikke drikke alkohol er å være avholds.

Anonymkode: c4e84...af9

Neida. Jeg er ikke avholds. Jeg er bare en person som ikke drikker fordi jeg ikke liker å ha migrene.

Anonymkode: 620cc...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten så er det vel ikke-vegetariske ting du spiser, selvom du ikke spiser kjøtt? Gelatin, for eksempel? Jeg vet ikke om du regner fisk som kjøtt, så kanskje du spiser det? Spiser du saus med kraft? Ost med ikke-vegetabilsk løpe?

Anonymkode: 3199f...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet akkurat hva du mener, det er så jævlig irriterende når folk kaller meg kvinne bare fordi jeg liker å bake, går i kjole og mangler penis!

Anonymkode: 12186...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri likt smaken av kjøtt, og derfor aldri spist det frivillig. Når folk lager middag til meg eller vi spiser ute, og jeg spør om noe vegetart, spør de alltid om jeg er vegetarianer! "Nei," svarer jeg. Men det blir ofte etterfulgt av "Så du spiser kjøtt av og til?" som jeg selvsagt også må svare nei til. Da påstår de at jeg må være vegetarianer. Det finnes ingenting som terger meg mer! Jeg valgte ikke å ikke spise kjøtt av etiske årsaker, det er kun preferanse!

Anonymkode: abbe4...261

Det må da være flaut å ikke like kjøtt generelt da det finnes er havabbor ulik smak og konsistens avhengig av type kjøttmat. Var jeg deg ville jeg kalt meg vegetarianer heller altså...

Anonymkode: 4048a...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marihønne

Uff av meg. Du må ha en trassig hverdag hvis noe så ubetydelig plager deg til den grad det gjør. Forsåvidt lever ikke vegeterianere etter en ideologi (selv om en del gjør det av etiske grunner) tror du blander vegeterianer med veganer. Ganske mye værre man kan bli kalt enn å bli kalt vegetarianer.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er fullstendig idiotisk a pushe merkelapper på andre bare fordi de ikke er konforme med normalen. En heterofil kvinne blir ikke homofil bare fordi hun ønsker å prøve sex med en annen kvinne, hun blir heller ikke bifil eller panfil.

HI

Anonymkode: abbe4...261

eller gæren

Anonymkode: f27eb...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er fullstendig idiotisk a pushe merkelapper på andre bare fordi de ikke er konforme med normalen. En heterofil kvinne blir ikke homofil bare fordi hun ønsker å prøve sex med en annen kvinne, hun blir heller ikke bifil eller panfil.

HI

Anonymkode: abbe4...261

Du blander heterofil og heteroseksuell, det er ikke det samme!

Anonymkode: 4048a...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...