Gå til innhold

Hvordan vet du at du har god selv innsikt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dersom andres vurdering av deg samsvarer med din egen vurdering av deg selv, tenker jeg at du har god selvinnsikt.

Hva tror du?

Anonymkode: 2ce84...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som den over her. Jeg vet eksempelvis at jeg snakker mye, fort og er høylydt. Dette er både positivt og negativt. Vet at andre som er mer høflig ikke ville avbrutt meg i en rant og jobber derfor aktivt med å bli en bedre lytter. Stille spørsmål osv. Dette vet jeg fordi folk som kjenner meg sier det rett til meg 😊 Oooog at jeg merker det selv.

Videre kjenner jeg meg selv godt. Både de negative og positive sidene. Jeg får jo bekreftelse på de samme tingene på folk rundt meg. Ledere, venner og familie har sagt at jeg har god selvinnsikt. Det gode og dårlige. Det som er fint med det, er jo at man kan jobbe med de negative tingene :) 

Anonymkode: 9d2e6...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom andres vurdering av deg samsvarer med din egen vurdering av deg selv, tenker jeg at du har god selvinnsikt.

Hva tror du?

Anonymkode: 2ce84...1b0

Men viss du har dårlig selvinnsikt vil du gjerne overvurderer, evt undervurdere andres vurderingar av deg selv? Evt avskrive de som ikke samsvarer med dine egne som personer som ikke ser det for det du er? 

Jeg er selvfølgelig eining med eg, at hvis det virkelig stemmer har du nok god selvinnsikt, men det er ikke så lett å avgjøre om dere faktisk er enige eller om det er du som tror det.. 

Anonymkode: 6a7dd...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme som den over her. Jeg vet eksempelvis at jeg snakker mye, fort og er høylydt. Dette er både positivt og negativt. Vet at andre som er mer høflig ikke ville avbrutt meg i en rant og jobber derfor aktivt med å bli en bedre lytter. Stille spørsmål osv. Dette vet jeg fordi folk som kjenner meg sier det rett til meg 😊 Oooog at jeg merker det selv.

Videre kjenner jeg meg selv godt. Både de negative og positive sidene. Jeg får jo bekreftelse på de samme tingene på folk rundt meg. Ledere, venner og familie har sagt at jeg har god selvinnsikt. Det gode og dårlige. Det som er fint med det, er jo at man kan jobbe med de negative tingene :) 

Anonymkode: 9d2e6...cae

Når andre sier du har god selv innsikt er man jo begynt å nærme seg😉. Jeg tror kanskje at de som virkelig har god selvinnsikt vet det. Men det er mer sjelden å høre noen si at de ikke har god selvinnsikt. Og det ligger jo i saken natur, når du har dårlig selvinnsikt er det vanskeligere å ha se det selv😉

Så jeg tror nok at de med god selvinnsikt vet de har god selvinnsikt. Men jeg tror også at de som har dårlig selvinnsikt "vet" de har god selvinnsikt, og da var vi plutselig tilbake på start igjen. 

Anonymkode: 6a7dd...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Når andre sier du har god selv innsikt er man jo begynt å nærme seg😉. Jeg tror kanskje at de som virkelig har god selvinnsikt vet det. Men det er mer sjelden å høre noen si at de ikke har god selvinnsikt. Og det ligger jo i saken natur, når du har dårlig selvinnsikt er det vanskeligere å ha se det selv😉

Så jeg tror nok at de med god selvinnsikt vet de har god selvinnsikt. Men jeg tror også at de som har dårlig selvinnsikt "vet" de har god selvinnsikt, og da var vi plutselig tilbake på start igjen. 

Anonymkode: 6a7dd...499

Tja. Kan hende. Det handler mer om hvem som bekrefter deg om du skjønner. En leder vil eksempelvis ta opp de negative tingene med meg på en måte som er litt «pakket» unn. Det vil si at jeg i jobb sammenheng vil ta dette seriøst fordi jeg vet hvem avsender er. Og at det evt negative må tas tak i, da leder ikke kjenner meg like godt på det personlige plan.  Da blir jeg enda mer bevisst på det jeg vet er litt negativt, kanskje er litt mer negativt enn jeg først trudde. Avsender og mottaker er alfa omega. 

Selvinnsikt er jo en pågående prosess livet igjennom :) men trur jeg har god selvinnsikt, altså godt på vei, kanskje litt lenge enn noen andre osv. 

Anonymkode: 9d2e6...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg har god selvinnsikt, og den stemmer med hva andre sier om meg. Og får jeg kritikk, så er jeg jo 90% av tilfellene enig i det, og fullstendig klar over det. Nå blir man forhåpentligvis flinkere med årene. Vet at da jeg var 20 år, så hadde jeg ikke bra selvinnsikt. Men den har blitt bedre, jo eldre jeg har blitt. 

Anonymkode: 61937...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men viss du har dårlig selvinnsikt vil du gjerne overvurderer, evt undervurdere andres vurderingar av deg selv? Evt avskrive de som ikke samsvarer med dine egne som personer som ikke ser det for det du er? 

Jeg er selvfølgelig eining med eg, at hvis det virkelig stemmer har du nok god selvinnsikt, men det er ikke så lett å avgjøre om dere faktisk er enige eller om det er du som tror det.. 

Anonymkode: 6a7dd...499

Hvis du merker at du OFTE avskriver andres innspill, og hvis de innspillene alltid er samstemmige (altså at ulike personer alle sier likelydende ting til deg) så er det nok du selv som ikke ser det de ser. Da må du prøve å ta det til deg.

Skjønte ikke helt hva du mener med at dere kanskje ikke er enige selv om du tror dere er det? Altså, hvis du nikker gjenkjennende til det folk sier om deg, da er dere vel enige, da? 

Anonymkode: 40e93...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg har god selvinnsikt, og den stemmer med hva andre sier om meg. Og får jeg kritikk, så er jeg jo 90% av tilfellene enig i det, og fullstendig klar over det. Nå blir man forhåpentligvis flinkere med årene. Vet at da jeg var 20 år, så hadde jeg ikke bra selvinnsikt. Men den har blitt bedre, jo eldre jeg har blitt. 

Anonymkode: 61937...a6d

Ja, så lenge ein seier ein trur ein har god sjølvinnsikt, og dette samsvarar med kva dei rundt deg seier er ein vel på god veg iallefall 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis du merker at du OFTE avskriver andres innspill, og hvis de innspillene alltid er samstemmige (altså at ulike personer alle sier likelydende ting til deg) så er det nok du selv som ikke ser det de ser. Da må du prøve å ta det til deg.

Skjønte ikke helt hva du mener med at dere kanskje ikke er enige selv om du tror dere er det? Altså, hvis du nikker gjenkjennende til det folk sier om deg, da er dere vel enige, da? 

Anonymkode: 40e93...b60

Tenkte mer på de som sier feks :"alle sier jeg er så bråkete og tar så stor plass, men det stemmer ikke!" kjenner mange som reagerer slik på kritikk... 

Anonymkode: 6a7dd...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg har god selvinnsikt, og den stemmer med hva andre sier om meg. Og får jeg kritikk, så er jeg jo 90% av tilfellene enig i det, og fullstendig klar over det. Nå blir man forhåpentligvis flinkere med årene. Vet at da jeg var 20 år, så hadde jeg ikke bra selvinnsikt. Men den har blitt bedre, jo eldre jeg har blitt. 

Anonymkode: 61937...a6d

Det blir bedre med årene, ja. Og etter hvert blir man også mer i stand til å skjønne hva som ligger i andre folks kritikk. Dersom de sier noe jeg kjenner meg igjen i, så kan jeg jobbe med det å prøve å forbedre meg. Hvis de kommer med noe som jeg føler er tatt rett ut av lufta, da tenker jeg nok noen ganger at her er det en som har veldig behov for å slippe ut litt damp. Kanskje kritikken ikke handler om meg overhodet... 

Anonymkode: 40e93...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte mer på de som sier feks :"alle sier jeg er så bråkete og tar så stor plass, men det stemmer ikke!" kjenner mange som reagerer slik på kritikk... 

Anonymkode: 6a7dd...499

Da er de vel in denial 😂

Anonymkode: 40e93...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte mer på de som sier feks :"alle sier jeg er så bråkete og tar så stor plass, men det stemmer ikke!" kjenner mange som reagerer slik på kritikk... 

Anonymkode: 6a7dd...499

Tar selvkritikk på dette svaret. Du spurte om de tilfelle e der man tilsynelatande er eninge. Men av og til er det slik at kritikken kommer så godt innpakket at det hørest ut som skryt. Og da kan man vere eninge,uten å vere enige. 

Anonymkode: 6a7dd...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tar selvkritikk på dette svaret. Du spurte om de tilfelle e der man tilsynelatande er eninge. Men av og til er det slik at kritikken kommer så godt innpakket at det hørest ut som skryt. Og da kan man vere eninge,uten å vere enige. 

Anonymkode: 6a7dd...499

Da må jo avsenderen jobbe litt med sine egne formuleringer.

Sier han f eks «du er jo alltid så ivrig og engasjert og sitter aldri et øyeblikk i ro» mens han egentlig mener «du er urolig og masete og peiser på i altfor høyt tempo», så kan han ikke vente at du tar det til deg som et forbedringspunkt. 

Men er du usikker, så enten si «takk, det tar jeg som en kompliment, og håper at jeg tar det på rett måte!» eller du kan spørre «ja, jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen, men er det bra eller dårlig?»

Anonymkode: 40e93...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm Psykologen sa stadig at jeg hadde god selvinnsikt 🤣 Jeg tenker at det å ha god selvinnsikt er å se seg selv, på godt og vondt. Jeg vet hvordan jeg er, oppfører meg. Jeg føler selv at jeg har god selvinnsikt. Gjør vi ikke alle det ? Hehe.

Har noen i familien som har rottet seg sammen og slenger dritt om meg. Selv om de tre synes jeg er slik og sånn, så stemmer det ikke. De andre ca. 40 i familien skjønner ikke hvor de tre har dette fra. Ikke snakker jeg med disse tre heller, og hvis jeg en sjelden gang ser dem, så er jeg bare hyggelig- ingenting de kan ta meg på.

 Selv om vi ikke er enige om hvordan jeg er, så betyr ikke det nødvendigvis at jeg har dårlig selvinnsikt. 

Anonymkode: 5584e...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God selvinnsikt er å kjenne seg selv, sin motivasjon, følelser og reaksjoner, forstå hvordan andre oppfatter en og hvorfor de gjør det (samtidig har individer har ekstra informasjon om kontekst og annet som andre som vurderer dem ikke har, og de kan dermed ha rett dersom de mener at noens oppfatning av dem er på et område ikke er korrekt). Men selvinnsikt er også å kunne evaluere sine ferdigheter, kunnskaper og talenter relativt korrekt.

Se bildet: Dunning- Kruger effekten har vist at vi finner det største gapet mellom selvinnsikt og faktiske ferdigheter hos de minst kompetente (det antas at disse mangler metakognitive ferdigheter til å forstå at det er noe de ikke forstår). Svært kompetente mennesker undervurderer ofte seg selv noe og tror at mange andre vil gjøre det like bra som dem, men gapet her er ikke like stort som hos de inkompetente. Størst samsvar mellom egen oppfatning og reell kompetanse finner vi hos de med god kompetanse. 

En annen ting som er verd å nevne er at mange dessverre har en tendens til å oppfatte mennesker med stor selvtillit og mye skråsikkerhet som mer kompetente og kvalifisert enn de er, og motsatt. 

Related image

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg har god selvinnsikt fordi jeg klarer å reflektere og således evne å se hvordan jeg, eller hvordan det jeg sier, oppfattes. 

Anonymkode: 8fc0d...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av å ha god selvinnsikt er å vite at man kanskje ikke har så god selvinnsikt som man selv tror. Jeg har alltid trodd at jeg har hatt god selvinnsikt, men nylig har jeg lest en del artikler og studier hvor jeg har blitt gjort mer obs på min egen partiskhet og da skjønt at jeg ikke hadde så god selvinnsikt som jeg selv trodde. Tror selvinnsikt er noe man må jobbe med konstant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Merdee skrev:

God selvinnsikt er å kjenne seg selv, sin motivasjon, følelser og reaksjoner, forstå hvordan andre oppfatter en og hvorfor de gjør det (samtidig har individer har ekstra informasjon om kontekst og annet som andre som vurderer dem ikke har, og de kan dermed ha rett dersom de mener at noens oppfatning av dem er på et område ikke er korrekt). Men selvinnsikt er også å kunne evaluere sine ferdigheter, kunnskaper og talenter relativt korrekt.

Se bildet: Dunning- Kruger effekten har vist at vi finner det største gapet mellom selvinnsikt og faktiske ferdigheter hos de minst kompetente (det antas at disse mangler metakognitive ferdigheter til å forstå at det er noe de ikke forstår). Svært kompetente mennesker undervurderer ofte seg selv noe og tror at mange andre vil gjøre det like bra som dem, men gapet her er ikke like stort som hos de inkompetente. Størst samsvar mellom egen oppfatning og reell kompetanse finner vi hos de med god kompetanse. 

En annen ting som er verd å nevne er at mange dessverre har en tendens til å oppfatte mennesker med stor selvtillit og mye skråsikkerhet som mer kompetente og kvalifisert enn de er, og motsatt. 

Related image

 

Interessant lesning!! Av en eller anna grunn er jeg ikke overrasket over disse kurvene😉. De viser akkurat det jeg var redd for, at det er en viss fare for at man befinner seg i feil ende uten å skjønne det😯

Anonymkode: 6a7dd...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan man få bedre selvinnsikt?

Anonymkode: 370d5...959

Vanskelig øvelse, men jeg tror det hjelper å prøve å se seg selv med et objektivt blikk. Prøve å skjønne de virkelige motivene bak handlingane dine.

Jeg tar meg selv på fersken iblandt. Et enkelt uskyldig eksempel: Jeg kom på at det var veldig lurt at sønnen vår fikk min gamle mobiltelefon, så kan han ringe viss han feks er hjemme alene (han er 8 år, og aldri lenge alene, vi har besteforeldre tett på, og han har aldri ytret noe ønske om å få mobiltelefon). Siden dette plutselig var veldig nødvendig måtte jo jeg kjøpe ny telefon.  Det er ikke så vanskelig å skjønne at det egentlige motivet var at jeg ville ha ny telefon. Og den gamle virker forsåvidt, så da kom jeg plutselig på at sønnen min jo må ha telefon. (siden jeg gjennomskuet meg selv tidsnok har jeg fortsatt den gamle telefonen) 

Anonymkode: 6a7dd...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...