Gå til innhold

Langvarig hoste hos 1-åring


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Med langvarig hoste menes hoste som har vart i to mnd. Allmenntilstanden er fin, ikke feber, men hosten gir seg ikke. Vært hos legen som ikke hører denne typiske "astma" lyden. Likevel skal vi gi ventolin inhalasjonspulver samt noe annet som innh kortison. 

Noen som har opplevd liknende hos sine barn og har noen råd å gi? Noen med barn som også har hatt langvarig hoste? 

Anonymkode: 3830b...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som røyker rundt barnet?

Vårt barn hostet mye, det viste seg å være sopp i huset.

Anonymkode: cf183...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astma. Min jente var helt lik. Gikk mange måneder stakkars før hun fikk hjelp. Fikk til slutt kranglet til meg et forstøverapparat med medisiner. Det ga seg og nå er hun helt avhengig av den. Det peip ikke slik det skulle men var ikke i tvil. Nå piper det hele tiden, og nå er de ikke i tvil. Men det begynte sånn. 

Anonymkode: 30e21...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som røyker her. Ingen i familien som har astma.

Sopp? Har storesøster som ikke hoster. Dersom sopp er årsaken, et det vanlig at ingen andre reagerer på soppen, kun vesla?

Så det kan være astma ja, ok, da fortsetter vi med å gi medisin. 

Hadde håpet dette ville gå over av seg selv.

Opplever deres barn noen bivirkninger av medisinene?

Anonymkode: 3830b...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Anonym bruker said:

Ingen som røyker her. Ingen i familien som har astma.

Sopp? Har storesøster som ikke hoster. Dersom sopp er årsaken, et det vanlig at ingen andre reagerer på soppen, kun vesla?

Så det kan være astma ja, ok, da fortsetter vi med å gi medisin. 

Hadde håpet dette ville gå over av seg selv.

Opplever deres barn noen bivirkninger av medisinene?

Anonymkode: 3830b...63b

selvom det ikke er astma i familien kan barnet ha det for det, her har kun gutten av alle i familien

Anonymkode: 6cfae...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi her, hvor lenge må barnet gå på disse medisinene?

Kan astma gå over av seg selv?

Fikk deres barn noen bivirkninger av astmamedisinene?

Anonymkode: 3830b...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her, hvor lenge må barnet gå på disse medisinene?

Kan astma gå over av seg selv?

Fikk deres barn noen bivirkninger av astmamedisinene?

Anonymkode: 3830b...63b

Bare så det er sagt ingen i vår familie har astma. Hun har barneastma, og er man flink å medisinere så kan hun slippe.når hun blir eldre. Vi har perioder hvor vi kutter helt medisin og begynner når hun får forkjølelse blant annet. Siden dette utløser kraftig astma. Min har ikke noen bivirkninger, men det er jo alltid en fare for det. Men alternativet for meg er verre. Det er mange som vokser av seg dette. 

Anonymkode: 30e21...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det før astmamedisinen har en virkning? Her startet vi med medisin fredag, så i dag er vi kun på dag fire. Det har vært en bitteliten bedring, hoster litt mindre nå enn før. Men bedringen er som sagt liten.

Var nettopp hos vesla som hostet så fælt at hun gulpet. Måtte skifte henne og sengetøyet. Når så dere bedring hos deres barn? Når sluttet deres å hoste?

Hadde det kun vært litt hoste så hadde det ikke gjort meg noe. Men når det ødelegger hennes nattesøvn og vi i tillegg må skifte på henne pga gulp, da blir jeg så lei!!!! Tar det aldri slutt??!!!!

Anonymkode: 3830b...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lang tid tar det før astmamedisinen har en virkning? Her startet vi med medisin fredag, så i dag er vi kun på dag fire. Det har vært en bitteliten bedring, hoster litt mindre nå enn før. Men bedringen er som sagt liten.

Var nettopp hos vesla som hostet så fælt at hun gulpet. Måtte skifte henne og sengetøyet. Når så dere bedring hos deres barn? Når sluttet deres å hoste?

Hadde det kun vært litt hoste så hadde det ikke gjort meg noe. Men når det ødelegger hennes nattesøvn og vi i tillegg må skifte på henne pga gulp, da blir jeg så lei!!!! Tar det aldri slutt??!!!!

Anonymkode: 3830b...63b

Prøv å legg mer press på legen. Skjønner at dette er veldig slitsomt for dere alle❤️

Anonymkode: cf183...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis astma. Ofte klarer ikke legen å høre noe på lungene. Du må teste astmamedisin over tid for å se om det virker. Barneastma trenger ikke å ha noe med allergi eller arv å gjøre. Ofte utløst av infeksjon. 

Anonymkode: 245b9...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her. 

En liten oppdatering: vesla hoster mindre. Kaster ikke lenger opp når hun hoster. Hosten er mindre intens.

Vi fortsetter med medisinen til hun slutter å hoste helt.

Skal absolutt vurdere utredning hos barnelege dersom det ikke blir markant bedring. Takk for gode råd. 

Anonymkode: 3830b...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine to har også hostet mye og lenge ved 1 års alderen (på høst- og vintertid). Men de har hatt forskjellig type hoster. Feks tørrhoste har gått over i slimhoste. Så falsk krupp, på an igjen med tørrhoste. Liten pausen på en dag og to, så på an igjen. 

Ble plutselig bedre. Så hos mine har det vist seg å ikke være noe. 

Sier ikke at det er tilfelle for din, men legg merke ved om tilstanden endres, eller om den er kliss lik over flere mnd. 

God bedring ☺️

Anonymkode: 552f2...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...