Gå til innhold

Det er ensomt å være ensom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det den verste tiden egentlig. Påske. Ungene er hos far. Alle er med familie/kjæreste/barn. Er heldigvis flink å komme meg ut på egenhånd, men hadde folk visst hvor mye det hadde betydd med litt oppmerksomhet i denne situasjonen. Hvordan er du? Gir du en lyd dersom du vet noe er alene eller har du nok med ditt? 

Anonymkode: 13d86...99e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er mye alene når barna er hos far, men har ikke tenkt så mye på at det er ensomt. Trives alene. Skal være alene halve påsken nå og tenker mest at det skal bli godt med litt fri og alenetid.

Anonymkode: 70466...ce6

Skrevet

Jeg var god til å ta kontakt, men har erfart at det bare går en vei, så jeg har gitt opp. Jeg har ikke barn heller. Jeg er egentlig litt desillusjonert hva vennskap angår. Har stilt opp og stilt opp for andre i årevis, sjelden spurt om noe hjelp selv. Men når jeg en veldig sjelden gang kan spørre om litt hjelp, da er det nei eller ikke svar i det hele tatt. Så jeg har begynt å trekke meg unna. Ser at da blir det tatt kontakt når de ønsker å oppnå noe selv. Da har jeg begynt å si nei. Følgen er at jeg da ikke hører fra dem igjen, før de ev. trenger hjelp til noe igjen eller mååå ha noen å prate med.

Har egentlig en del gode venner, men de bor andre steder i landet, og når vi ikke har mulighet til å møtes er det dessverre i ferd med å skli ut også.

Mitt inntrykk er at folk var mye flinkere til å stille opp for hverandre og bry seg tidligere.

Jeg har etterhvert lært meg til å ikke forvente meg noe som helst, da slipper jeg å bli skuffet. Så jeg prøver å planlegge tiden i høytider for å kose meg selv, planlegger hva jeg skal lage meg av god mat, komme meg ut, lese en god bok eller fem, en ny te, kanskje en flaske god vin. Så er jeg blitt god på å komme i kontakt med folk ute, på tur eller lignende. Da kan jeg slå av en prat, så føler jeg at jeg har hatt litt menneskelig kontakt, og det er lettere å være alene resten av tiden.

Jeg er enig i at mange ikke forstår hvor lite som skal til for å gjøre en ellers vanskeligere tid lettere. Det koster så lite å ta en liten prat, sende en personlig melding, eller be på besøk eller ta imot en invitasjon eller gå en tur sammen.

Anonymkode: e76c2...043

Skrevet

Men hvorfor sitter du og venter på at andre skal ta initiativ? Du burde kanskje bli flinkere til å ta initiativ selv i stedet?

Anonymkode: c6a87...150

Skrevet

For meg er det julaften som er mest ensom, og da jeg virkelig føler meg alene. I påsken har jeg aldri følt meg ensom, selv om barna er hos far. Og i påsken har jeg mulighet til å treffe en venninne, eller to. Og de andre dagene bare koser jeg meg med barnefri. Jeg spør alltid min single venninne om og møtes.

Anonymkode: f6cca...7fd

Gjest Havfruene
Skrevet

Da melder du deg til Frelsesarmeen eller liknende og så stiller du opp til suppeutdeling. Da får du også et innbllikk i hvem som virkelig er alene og ensomme. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det den verste tiden egentlig. Påske. Ungene er hos far. Alle er med familie/kjæreste/barn. Er heldigvis flink å komme meg ut på egenhånd, men hadde folk visst hvor mye det hadde betydd med litt oppmerksomhet i denne situasjonen. Hvordan er du? Gir du en lyd dersom du vet noe er alene eller har du nok med ditt? 

Gir du en lyd når du vet noen er alene da? Jeg prøver så godt jeg kan faktisk, men så er det det at jeg er så utrolig lite alene og jeg har mange små barn så jeg lar nok vere å invitere hun som er alene om omsorg for barn i hverdagen når jeg vet barna er med far, fordi jeg tenker at hun helt sikkert ikke vil komme midt oppi barnekaos og haloi når hun endelig kan få noen dager for seg selv... Men inviterer ofte med barn da, hjelper det? 

Anonymkode: cc5d1...f7a

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sånn har jeg det hele tiden. Siden jeg ikke har barn eller kjæreste/samboer, så er man ikke så mye verdt. Ingen som vil ha med den som er singel og barnløs.

Anonymkode: fe7fa...54e

Skrevet

Jeg syns også påsken blir lang når barna er hos far. Sørger for å ha noen avtaler klare før ferien starter. Men den ensomme venninna mi, henne makter jeg ikke å kontakte nå i påsken. Jeg klarer ikke å bruke av de dyrebare fridagene til å høre henne sutre. Hvis man vil bli oppsøkt av andre, og få seg venner, da er det bare en ting som gjelder: man må selv være en venn. Og det er man ikke hvis man bare er selvmedlidende.

Anonymkode: d22a9...19b

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns også påsken blir lang når barna er hos far. Sørger for å ha noen avtaler klare før ferien starter. Men den ensomme venninna mi, henne makter jeg ikke å kontakte nå i påsken. Jeg klarer ikke å bruke av de dyrebare fridagene til å høre henne sutre. Hvis man vil bli oppsøkt av andre, og få seg venner, da er det bare en ting som gjelder: man må selv være en venn. Og det er man ikke hvis man bare er selvmedlidende.

Veldig enig med deg i dette. Jeg er både fysisk og psykisk syk, mye alene, og livet er ganske dritt om dagen. Men de få dagene jeg er med venner, så er jeg positiv og prater om koselige ting. Jeg ønsker jo og selv, at de gangene jeg kommer meg ut, skal jeg ha det koselig og gøy. All dritten kan jeg prate med psykologen om. Er ikke det at folk ikke skal få klage, men å sitte og høre på bare negativitet i 2 timer, det orker jeg ikke.

Anonymkode: f6cca...7fd

Skrevet

I fare for å virke sutrete, men har vært barnefri fra fredag (fredag møtte jeg to venninner) og ikke hvert med noen siden. Går greit, men synes det er kjipt. Ikke første året. Alt ligger tilrette å finne på kjekke ting, men ingen kan eller prioriterer det. Kjipt å bare være alene. Ungene kommer her onsdag. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I fare for å virke sutrete, men har vært barnefri fra fredag (fredag møtte jeg to venninner) og ikke hvert med noen siden. Går greit, men synes det er kjipt. Ikke første året. Alt ligger tilrette å finne på kjekke ting, men ingen kan eller prioriterer det. Kjipt å bare være alene. Ungene kommer her onsdag. 

Fins det ikke noen kulturopplevelser du kunne få lyst til å gå på, da? Konserter, kino, teater?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fins det ikke noen kulturopplevelser du kunne få lyst til å gå på, da? Konserter, kino, teater?

Er igjen at det blir alene. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er igjen at det blir alene. 

Ja, men selve opplevelsen kan jo være deilig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...