Gå til innhold

Er vi teite, eller er de frekke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Altså... Mannens side av familien er så ufattelig opptatt av penger! Mannens søster og mann jobber lite (alltid gjort), uten noen egentlig grunn. Alltid hatt dårlig råd og disponert de pengene de har merkelig. De har 4 barn. Til alle bursdager, jul osv får vi beskjed om at de 2 eldste barna kun ønsker seg penger. Ikke noe annet. Svigers har fortalt at nå til jul kjøpte de en kul bok og noe annet til gutten. Da ble han forbanna og de fikk grei beskjed om å komme med penger i stedet etterpå (noe de gjorde - veldig ettergivende). Gutten skal konfirmeres nå. Ønsker seg som vanlig bare penger.

pga oppførselen og det faktum at jeg synes det er ufint å alltid bare ønske seg penger, har vi alltid kjøpt gave. Om vi ikke får gaveønsker kjøper vi noe vi tenker passer. Til konf får han også gave. Jeg merker skikkelig motstand i å gi penger til noen som nærmest «krever» det. Har selv en sønn som bare er 2 år yngre, og her er det klar beskjed om at man skriver ønskeliste med litt forskjellige ting til forskjellig pris. Han må gjerne skrive «penger», men det skal være andre alternativer også.

Er jeg rar?? Møkk lei av at det eneste som er ok for ungen er penger....!!!!!!

Anonymkode: 8e3ee...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen er frekk som forlanger bytte til penger og du er barnslig som nekter å gi penger fordi det er det han ønsker seg 

Anonymkode: 8a902...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjenner litt etter, er det egentlig noen forskjell for deg i praksis å gi 200kr eller en bok til 200kr? Går det egentlig utover dere? 

Jeg er helt enig i at oppførselen du beskriver er bedriten, vær du trygg. Men er det egentlig noen vits i å legge din energi inn i å "oppdra" de? 

Jeg hadde bare gitt et par lapper, og ikke giddet å bruke mer av meg selv. Deilig å slippe butikken, det er tid jeg heller kan bruke på min mann og mine barn 😊 Så kan den andre familien få stresse med økonomien sin helt på egenhånd. 

Men hadde vært meget klar og tydelig hvis gutten hadde behandlet oss som du beskrev han gjorde med svigers. Da hadde han fått så hatten passet. 

Anonymkode: 1c93b...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må gå heilt fint å gje gåver.

Til bryllupet ønskja meg og mannen kun penger. Mannen sin familie, er ein gåve-familie. Der blir det aldri gitt penger. Derfor fekk vi veldig mykje ting, og det er heilt greit. For det er tanken som tel!! Og det har vist seg at det er fleire av tinga vi fekk, som vi faktisk ønskja oss, men vi var ikkje klar over det før etterpå! 😊

Hi, gi gåve. 👍

Anonymkode: 5808b...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså... Mannens side av familien er så ufattelig opptatt av penger! Mannens søster og mann jobber lite (alltid gjort), uten noen egentlig grunn. Alltid hatt dårlig råd og disponert de pengene de har merkelig. De har 4 barn. Til alle bursdager, jul osv får vi beskjed om at de 2 eldste barna kun ønsker seg penger. Ikke noe annet. Svigers har fortalt at nå til jul kjøpte de en kul bok og noe annet til gutten. Da ble han forbanna og de fikk grei beskjed om å komme med penger i stedet etterpå (noe de gjorde - veldig ettergivende). Gutten skal konfirmeres nå. Ønsker seg som vanlig bare penger.

pga oppførselen og det faktum at jeg synes det er ufint å alltid bare ønske seg penger, har vi alltid kjøpt gave. Om vi ikke får gaveønsker kjøper vi noe vi tenker passer. Til konf får han også gave. Jeg merker skikkelig motstand i å gi penger til noen som nærmest «krever» det. Har selv en sønn som bare er 2 år yngre, og her er det klar beskjed om at man skriver ønskeliste med litt forskjellige ting til forskjellig pris. Han må gjerne skrive «penger», men det skal være andre alternativer også.

Er jeg rar?? Møkk lei av at det eneste som er ok for ungen er penger....!!!!!!

Anonymkode: 8e3ee...627

Ja, du er ekstremt rar! Det er da helt vanlig og innafor å ønske seg penger, de sparer gjerne til noe. Det og da bare kjøpe noe på trass synes jeg er respektløst og er jo også antageligvis bortkastede penger og energi da det sikkert ikke er noe de trenger eller vil ha. 

Anonymkode: 2e941...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å gi det de ønsker seg så er det penger så gor jeg det. Er du eller de du gir til som skal bli fornøyd? 

Anonymkode: 121bd...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi ham penger. Hvis du kjøper noe han ikke vil ha, kommer det til å havne på søpla uansett. Bedre å la ham kjøpe det han selv vil.

Anonymkode: b1055...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min ønsker seg også penger til konfirmasjonen, for han sparer til lett motorsykkel. 

Han er godt oppdratt da, så han ville takket pent for en gave, men jeg skjønner ikke vitsen med å gi kor annet enn han ønsker seg. 

Har fire nevøer som er konfirmert og alle ønsket seg penger. De har spart til alt fra bil til pc, selvfølgelig har de fått penger. 

Du oppdrar ikke gutten ved å gi gave altså, om det er det du tror.... 

Anonymkode: 8ace3...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns han i det minste kan få penger i konfirmasjonsgave da. Du er unødvendig steil. 

Anonymkode: 4ec96...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er rar. Å ønske seg penger til konfirmasjonen er ikke uvanlig 

Anonymkode: 17574...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min ønsker seg også penger til konfirmasjonen, for han sparer til lett motorsykkel. 

Han er godt oppdratt da, så han ville takket pent for en gave, men jeg skjønner ikke vitsen med å gi kor annet enn han ønsker seg. 

Har fire nevøer som er konfirmert og alle ønsket seg penger. De har spart til alt fra bil til pc, selvfølgelig har de fått penger. 

Du oppdrar ikke gutten ved å gi gave altså, om det er det du tror.... 

Anonymkode: 8ace3...d44

Det vet jeg, men jeg er også i mot å støtte dårlig oppførsel - på samme måte som at jeg ikke ville latt ett barn kaste mat utover fordi det ville det.

HI

Anonymkode: 8e3ee...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes du er rar. Å ønske seg penger til konfirmasjonen er ikke uvanlig 

Anonymkode: 17574...084

Du fikk med deg at dette ikke primært dreier seg om den ene gaven som er til konfirmasjonen...?

HI; det er de som er trailer trash her. Å ønske seg penger for å spe på familieøkonomien er kleint. Og å "forlange" penger når man har fått gave er toppen av frekkhet. Det er giveren og ingen andre som bestemmer hva man gir.

Anonymkode: 2b86a...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg HI! Heg gir av prinsipp aldri penger og synes det er frekt med barn som ikke klarer å komme med noe annet ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han ønsker seg sikkert penger fordi (ut ifra det du skriver har foreldre med dårlig råd) han da kan kjøpe ting til seg selv som han selv velger ut. Hvorfor ikke gi penger hvis det er det han ønsker seg. Selv om å kreve penger i steden for gave av besteforeldre er usmakelig oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du er en kjip tante. 

Gutten er uhøflig, men det er jo bare utrolig spesielt å ikke gi det han ønsker av prinsipp. Han har tydligvis ikke mye penger å bruke på seg selv. 

Anonymkode: 00c4e...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vet jeg, men jeg er også i mot å støtte dårlig oppførsel - på samme måte som at jeg ikke ville latt ett barn kaste mat utover fordi det ville det.

HI

Anonymkode: 8e3ee...627

Du er jo bare rar. Du bruker et eksempel på manglende oppdragelse til å forsvare din egen kjipe oppførsel. Å nekte et barn å kaste mat utover er ikke det samme som å la være å gi konfirmanten det han ønsker seg. Håper du er oppegående nok til å se forskjellen.

Har du tenkt å gi nevøer og nieser på din side av familien det de ønsker seg til konfirmasjonen? Tipper du har det. I så fall er du en heks hvis du nekter å gjøre det til mannens familie. 

Anonymkode: 8c95c...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vet jeg, men jeg er også i mot å støtte dårlig oppførsel - på samme måte som at jeg ikke ville latt ett barn kaste mat utover fordi det ville det.

HI

Anonymkode: 8e3ee...627

Men synes du virkelig at det er merkelig at barn som vokser opp med "fattige" foreldre ønsker seg penger? Det kan jo tenke seg at de må betale klær selv eller andre ting som andre ungdom har. Da er det bedre å ønske seg penger enn en bok som de strengt talt ikke trenger. Det er heller ikke enkelt å si: Jeg ønsker meg penger fordi mamma og pappa ikke har råd til å kjøpe klær til meg..

Anonymkode: 8d66f...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om familienvhar lite penger. Gutten får sansynlig vis ike mye lommepenger. Det kan være ganske sårt å være den som ikke kan være med vennene når de skal på kino ol. Da er det ganske naturlig å ønske seg penger til "forbruk". En bok kan han låne gratis, men de deler ikke ut gratis kebab...

Anonymkode: c7dba...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Anonym bruker said:

Altså... Mannens side av familien er så ufattelig opptatt av penger! Mannens søster og mann jobber lite (alltid gjort), uten noen egentlig grunn. Alltid hatt dårlig råd og disponert de pengene de har merkelig. De har 4 barn. Til alle bursdager, jul osv får vi beskjed om at de 2 eldste barna kun ønsker seg penger. Ikke noe annet. Svigers har fortalt at nå til jul kjøpte de en kul bok og noe annet til gutten. Da ble han forbanna og de fikk grei beskjed om å komme med penger i stedet etterpå (noe de gjorde - veldig ettergivende). Gutten skal konfirmeres nå. Ønsker seg som vanlig bare penger.

pga oppførselen og det faktum at jeg synes det er ufint å alltid bare ønske seg penger, har vi alltid kjøpt gave. Om vi ikke får gaveønsker kjøper vi noe vi tenker passer. Til konf får han også gave. Jeg merker skikkelig motstand i å gi penger til noen som nærmest «krever» det. Har selv en sønn som bare er 2 år yngre, og her er det klar beskjed om at man skriver ønskeliste med litt forskjellige ting til forskjellig pris. Han må gjerne skrive «penger», men det skal være andre alternativer også.

Er jeg rar?? Møkk lei av at det eneste som er ok for ungen er penger....!!!!!!

Anonymkode: 8e3ee...627

Skjønner dere veldig godt,men samtidlig lar dere jo dette går utover gutten/jenta deres også, og det er ikke greit

Anonymkode: 52f12...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner dere reagerer, samtidig synes jeg dere er smålige mot barna hvis de ønsker seg penger. Foreldrene har dårlig råd og åpenbart ønsker barna seg penger for å kunne kjøpe noe de ønsker seg/trenger. 

Hvis dere ikke mistenker at foreldrene tar deler av pengene så synes jeg dere skal gi penger. 

Anonymkode: ac6cc...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle konfirmanter ønsker seg penger. Skjønner ikke hvorfor dere skal sitte der på deres høye hest og insistere på å gi en gave som han ikke har lyst på. Ikke deres jobb å oppdra gutten.

Anonymkode: 60a20...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting å «bestemme» hva andre skal gi i gave. Helt OK at de ønsker seg penger, men det er helt OK å gi det man selv har lyst til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aanonym skrev:

Jeg synes det er en uting å «bestemme» hva andre skal gi i gave. Helt OK at de ønsker seg penger, men det er helt OK å gi det man selv har lyst til.

 

Så for deg er gaver mest for deg? Som giver? Du vil gi dem det du vil? Tenker du ikke på at gaver er for mottaker?? Man gir jo selvsagt det mottaker vil ha? Du høres ut som min svigermonster...

Anonymkode: 2e941...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så for deg er gaver mest for deg? Som giver? Du vil gi dem det du vil? Tenker du ikke på at gaver er for mottaker?? Man gir jo selvsagt det mottaker vil ha? Du høres ut som min svigermonster...

Anonymkode: 2e941...86b

Tusen takk for den, du, det var jo hyggelig sagt. 

 En gave er nettopp det - en gave. Ikke noe man skal regne med å få, eller diktere hvordan skal se ut. Mine barn har lært seg høflighet. Du høres ut som en utakknemlig gribb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, aanonym skrev:

Tusen takk for den, du, det var jo hyggelig sagt. 

 En gave er nettopp det - en gave. Ikke noe man skal regne med å få, eller diktere hvordan skal se ut. Mine barn har lært seg høflighet. Du høres ut som en utakknemlig gribb. 

Ja, det er akkurat det svigermonster også ville sagt også😂 Det ER grenser for hvor mange Nille pynteting man gidder takke pent for...

Anonymkode: 2e941...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...