Gå til innhold

Fireåringen er så skeptisk til fremmede.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det er jo greit nok å være sjenert og ikke like oppmerksomhet. Men hun nekter også å samarbeide med tannlege, helsestasjon og øyelege (hun skjeler) Vi øver masse og forbereder. Leker tannlege, øver på ting vi skal. Viser bilder og hun er helt enig i alt hun skal gjøre. Og hjemme er hun kjempeflink. Men så kommer vi dit da og bare de ser på henne og sier hei så slår hun seg vrang. Tannlegen har til nød fått titte inn i munnen men ikke bruke noe verktøy. Jeg har forsøkt bestikkelser, etter vi har vært kan vi dra i lekebutikken, og jeg har forsøkt å bruke mild tvang. Ikke noe funker. Føler jeg svikter litt som mor her altså. Alle steder er de veldig forståelsesfulle og gir oss bare ny time. Men det blir altså ikke bedre og nå føler jeg meg helt låst. Bruker også masse tid jeg skulle vært på jobb på å dra på disse timene det aldri blir noe av. 

Noen som har hatt like barn? Hva måtte til for å få det til? Bare bli eldre og forstå mer eller fant dere på noe smart dere kan dele?

Anonymkode: b7972...b5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 4 åring er såpass stor at hun forstår. Har ikke hatt slike barn selv, men prøver å sette meg inn i deres situasjon.
Hva med å si at alle barn og voksne må til tannlegen for å få undersøkt tennene når man er 4 år. og 5 år og … 26 år og 27 år osv.... Hvis tannlegen ikke får se i munnen og reparert tennene, så må man tilbake dit etter kort tid(neste uke). Hvis man er flink å la de undersøke, så kan de få reparert tennene med en gang, og man slipper å komme tilbake før man er 5 år (eller det som passer dere).

Ha konkrete penger med deg, f.eks 100,- kr. Si at når tannlegen har fått undersøkt tennene, så får hun pengen, og dere kan dra på lekebutikken. Gi med en gang dere er ferdig. Ikke gi pengene hvis hun slår seg vrang.

Aner ikke hva mer du kan gjøre, men du kan jo prøve.

Anonymkode: dd729...512

Skrevet

Rollespille er lurt hos oss. Noen ganger spiller jeg en vanskelig pasient som ikke vil åpne munnen, og ser hva han gjør da. 

Emma skal tannlegen er en ok bok. 

Ellers er jeg en tilhenger av umiddelbare belønninger av nonstop hvis det er noe skikkelig vondt som skal skje.. kanskje ikke hos tannlegen riktignok hehe 

Anonymkode: 9578a...5d0

Skrevet

Vi har forsøkt rollespill. Hun forstår veldig godt hvor viktig dette er. Hun er også veldig lett å pusse tennene på hjemme, aldri vært noe problem. Hun er helt enig i at hun skal gape og viser til bestemor og tante hvor høyt man må gape. Men så bare låser det seg for henne når de henvender seg til henne. Hun legger seg opp i stolen og gaper men hun gjør det i 30-40 sekunder og da tør hun ikke mer. Men å ta med penger og la henne få de rett etterpå kan jeg prøve. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

En 4 åring er såpass stor at hun forstår. Har ikke hatt slike barn selv, men prøver å sette meg inn i deres situasjon.
Hva med å si at alle barn og voksne må til tannlegen for å få undersøkt tennene når man er 4 år. og 5 år og … 26 år og 27 år osv.... Hvis tannlegen ikke får se i munnen og reparert tennene, så må man tilbake dit etter kort tid(neste uke). Hvis man er flink å la de undersøke, så kan de få reparert tennene med en gang, og man slipper å komme tilbake før man er 5 år (eller det som passer dere).

Ha konkrete penger med deg, f.eks 100,- kr. Si at når tannlegen har fått undersøkt tennene, så får hun pengen, og dere kan dra på lekebutikken. Gi med en gang dere er ferdig. Ikke gi pengene hvis hun slår seg vrang.

Aner ikke hva mer du kan gjøre, men du kan jo prøve.

Anonymkode: dd729...512

Dette er nok et godt tips for de "lette" tilfellene hvor barnet bare ikke har så lyst, men vil bare nevne at det så absolutt ikke trenger å handle om "vriene" barn alltid. Min er 3,5 år og har skikkelig lege/tannlegeskrekk. Hun er ikke vrien, hun er livredd. Nå er hun ofte på sykehus og det er en ordentlig prøvelse, men der fikk vi beskjed om at det ikke er uvanlig at barn kan få angst for å gå til lege, og det trenger ikke handle om noe mer enn en opplevelse som ikke nødvendigvis ble oppfattet som spesielt ubehagelig av de voksne, men som barnet opplevde som ubehagelig. All verdens premier vil ikke gjøre legeskrekken hennes noe bedre. Jeg kunne sagt at hun skulle få et eget prinsesseslott og en ponni med rosa striper og vinger, men i det øyeblikket vi står på legekontoret er alt det glemt. 

HI: Jeg har ingen løsning for vi sliter som sagt med det samme, men det som hjelper oss litt er å snakke med lege/tannlege/sykepleier som skal håndtere henne om at dette ER vanskelig for henne. Jeg pleier f.eks å informere om at mye tull og lek pleier å slå ut helt feil på barnet mitt og forverrer situasjonen, så da dropper de det. f.eks. Og forberede dem på at det er mye mulig vi faktisk må gå derfra uten at noe blir gjort. 

Har fått tips på sykehuset om at det finnes barnepsykologer som er veldig gode på barn med legeskrekk, så det skal vi prøve ut. Kan jo være verdt et forsøk for dere, HI? Legene på sykehuset sa at de ser svært gode resultater av dette, selv på så små barn. 

Anonymkode: 3ed9c...83b

Skrevet

Hjelper det om dere får komme innom på forhånd slik at lege/tannlege/optikker kan snakke med jenta? Hilse på henne og forklare hva de skal gjøre. På den måte er de ikke fremmed når hun kommer på time og hun vet hva som skal skje. 

Jeg har en gutt med autisme,  han kunne være slik du beskriver.  Jeg løste det med å ringe rundt å spørre om vi kunne komme innom å hilse på på forhånd. Gikk stort sett alltid bra. Som regel bare noen minutter "i døra" , men da visste sønnen min hva han gikk til. 

Anonymkode: a9fbc...feb

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er nok et godt tips for de "lette" tilfellene hvor barnet bare ikke har så lyst, men vil bare nevne at det så absolutt ikke trenger å handle om "vriene" barn alltid. Min er 3,5 år og har skikkelig lege/tannlegeskrekk. Hun er ikke vrien, hun er livredd. Nå er hun ofte på sykehus og det er en ordentlig prøvelse, men der fikk vi beskjed om at det ikke er uvanlig at barn kan få angst for å gå til lege, og det trenger ikke handle om noe mer enn en opplevelse som ikke nødvendigvis ble oppfattet som spesielt ubehagelig av de voksne, men som barnet opplevde som ubehagelig. All verdens premier vil ikke gjøre legeskrekken hennes noe bedre. Jeg kunne sagt at hun skulle få et eget prinsesseslott og en ponni med rosa striper og vinger, men i det øyeblikket vi står på legekontoret er alt det glemt. 

HI: Jeg har ingen løsning for vi sliter som sagt med det samme, men det som hjelper oss litt er å snakke med lege/tannlege/sykepleier som skal håndtere henne om at dette ER vanskelig for henne. Jeg pleier f.eks å informere om at mye tull og lek pleier å slå ut helt feil på barnet mitt og forverrer situasjonen, så da dropper de det. f.eks. Og forberede dem på at det er mye mulig vi faktisk må gå derfra uten at noe blir gjort. 

Har fått tips på sykehuset om at det finnes barnepsykologer som er veldig gode på barn med legeskrekk, så det skal vi prøve ut. Kan jo være verdt et forsøk for dere, HI? Legene på sykehuset sa at de ser svært gode resultater av dette, selv på så små barn. 

Anonymkode: 3ed9c...83b

Hun har vært endel på sykehus og opplevd endel ubehagelige ting da hun var veldig liten. Det er muligens legeskrekk ja. Hun husker nok ikke sykehuset men det kan jo virke som noe trigger henne likevel. Det virker ikke som skikkelig angst hun vil bare ikke. 

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelper det om dere får komme innom på forhånd slik at lege/tannlege/optikker kan snakke med jenta? Hilse på henne og forklare hva de skal gjøre. På den måte er de ikke fremmed når hun kommer på time og hun vet hva som skal skje. 

Jeg har en gutt med autisme,  han kunne være slik du beskriver.  Jeg løste det med å ringe rundt å spørre om vi kunne komme innom å hilse på på forhånd. Gikk stort sett alltid bra. Som regel bare noen minutter "i døra" , men da visste sønnen min hva han gikk til. 

Anonymkode: a9fbc...feb

Vi har besøkt tannlegekontoret et par ganger uten time og sagt hei. Vi får også samme tannpleier hver gang. 

Skrevet

Har du prøvd å la noen andre gå med henne? Faren, bestemor eller annen annen hun kjenner godt? Ikke at det er din skyld at det blir sånn, men noen ganger kan det bryte et mønster å gjøre ting annerledes. 

Anonymkode: cf37e...c92

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd å la noen andre gå med henne? Faren, bestemor eller annen annen hun kjenner godt? Ikke at det er din skyld at det blir sånn, men noen ganger kan det bryte et mønster å gjøre ting annerledes. 

Anonymkode: cf37e...c92

Ja. Faren og jeg har forsøkt å bytte på. Lik med begge. Besteforeldre og tante har ikke forsøkt, kanskje vurdere det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...