Anonym bruker Skrevet 13. april 2019 #1 Skrevet 13. april 2019 Jeg har vært med min samboer i 3 år nå, og det eneste vi ser ut til å krangle om er oppdragelsen av hans 18 årige datter. Jeg hadde selv en far jeg hadde stor respekt for (var absolutt ikke redd han), og nå ser jeg hvor ettergivende min samboer er når det gjelder datteren, og det pinlig å se på. Jeg har innført oppgaver for oss alle, for hun har aldri hatt ansvar for noe. Det eneste hun må gjøre nå er å av og til legge sammen klær, og gå tur med hunden sin hver ettermiddag og kveld, men begge disse tingene gjør han ofte for henne. Man bør vel forvente mer av en 18 åring? Hvis hun har mange venninner på besøk, sier han at vi må gå opp på soverommet vårt å se tv, mens de må få stuen (hun har en loftstue med plass til minst 5 hun kan bruke). Mitt poeng til han er at vi er de voksne (hans hus dessverre), og de er barna. Når hun selv blir voksen og får barn, så er det hennes rett til å være i stuen. Dette er en del av det å være barn og voksne. Tar jeg helt feil i mine meninger her? Føler jeg stanger hodet i veggen Anonymkode: 7dda0...f3f
Anonym bruker Skrevet 13. april 2019 #2 Skrevet 13. april 2019 Har han hatt veldig dårlig samvittighet pga. bruddet med jentas mor, at han har vært dårlig far? Virker nesten som om han overkompenserer nå på et vis. Uansett grunn - han gjør henne ikke noen tjeneste ved å ikke stille krav til henne og alltid la hennes "behov" (enten de er hennes forslag eller noe han finner på) være mer verdt enn andre i hjemmet. Spør ham hvordan han mener hun skal lære å ta ansvar når han lærer henne at hun ikke trenger ta ansvar for noe? Og stuen - der må vel loftsstuen være ok for henne. Har hun enda flere på besøk kan ev. dere være i loftsstuen. Men hovedregelen bør være at dere kan være i stuen. Hva sier han selv? Anonymkode: 0c023...b41
sug lut Skrevet 13. april 2019 #3 Skrevet 13. april 2019 Hans hus, hans barn, du kan velge å gå eller bli.
Nyttårs barn Skrevet 13. april 2019 #4 Skrevet 13. april 2019 Høres ikke greit ut. Tror dessverre endel bonusbarn er litt uvant med å bli stilt krav til nettopp fordi at de har to hjem og foreldre som desperat vil det skal være hyggelig når de er der.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2019 #5 Skrevet 14. april 2019 18 år? Hadde ikke giddet blandet meg, hun er jo myndig...... Take it or leave it Anonymkode: 7a561...bac
Magie Skrevet 14. april 2019 #6 Skrevet 14. april 2019 Jeg vet at hun ikke har plikter hos moren heller, for de vil nok begge at hun skal ha det kjekkest hos de. Men mitt poeng er at dette skader henne. Hvis hun plutselig skal bo i et kollektiv neste år, så har hun ingen ferdigheter for å klare seg. Hun vet verken hvordan en oppvaskmaskin eller en vaskemaskin virker. Hun sliter med konsept om tid, og kommer ofte for sent til ting. Jeg har så lyst til at hun skal føle at hun bidrar, og at hun er en del av fellesskapet. Hun er svært sjenert, og jeg ønsker å bygge opp selvtillitten hennes med å gjøre henne trygg på seg selv, og hva hun kan. Når det gjelder at det er hans hus, så er dette fordi han ikke vil la meg kjøpe meg inn, for dette er barnas arv. Samtidig har jeg sagt at hvis han så mye som hinter at det er hans hus, så flytter jeg ut. Jeg vil ikke føle meg som en gjest der jeg bor.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2019 #7 Skrevet 14. april 2019 Verdt å prøve å få han til å se at han kun gjør henne en bjørnetjeneste. Når jeg var 17 flyttet jeg for meg selv med en på 21år. Jeg var vant til å vaske, rydde, handle etc. og tok overgangen lett. Han jeg flyttet sammen med var blitt dullet med av moren. Aldri satt på klesvask, ante ikke noe om budsjett, og hun hadde smurt matpakke til han til jobben frem til han flyttet ut (så med meg hadde han aldri mat på jobb, og bare kjøpte seg hurtigmat til lunch). Det var forferdelig slitsomt å bo med, han klarte jo ikke noe. Når det ble slutt hadde jeg oppdratt han, men til dags dato forble han umoden med bl. a økonomi (utfra hva jeg ser på fb 😉) Så nei, det er ikke din jobb når hun er myndig. Men det må da være lov å stille spørsmålstegn med tankegangen. Anonymkode: e073c...70a
Anonym bruker Skrevet 14. april 2019 #8 Skrevet 14. april 2019 Han bør ha noen alvorlig fantastiske evner og egenskaper på andre felter, hvis dette forholdet skal være liv laga. For denne mannen låter som en tøffel. Han har ikke istandsatt barnet til å lykkes ute i verden, og det kommer hun til å få svi for. Og du sitter på gjerdet og får ikke andel i det hjemmet du bot i en gang... håper du legger deg opp masse penger, da, for ungene hans kan jo hive deg ut hvis han dør før deg! Anonymkode: f6534...c48
Anonym bruker Skrevet 14. april 2019 #9 Skrevet 14. april 2019 Hadde for en del år siden ei jente på 17 år som startet å jobbe hos meg på en take away sjappe, hun kunne ikke å vaske benken, ikke vaske gulvet eller generelt noe med vasking å gjøre, hun lærte superraskt da, og dro hjem til mora å sa at nå ville hun vaske rommet mitt selv, og ta ansvar ❤️, hun hadde aldri ryddet eller vasket selv, mora fikset alt mens hun var på skolen. Anonymkode: b207d...ce6
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 14. april 2019 #10 Skrevet 14. april 2019 10 timer siden, sug lut skrev: Hans hus, hans barn, du kan velge å gå eller bli. Det blir for dumt.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2019 #11 Skrevet 14. april 2019 Jenta er 18 år. Om du forsøker å forandre noe, så blir du heksen i livet hennes. Jeg var 17 da jeg flyttet ut. Hadde ikke tatt i en vaskeklut omtrent. Pikerommet så ut som en flykrasj. På ei uke hadde jeg lært meg både vasking, kleskavask, oppvask, økonomi (økonomien tok kanskje en mnd) og alt jeg trengte å kunne. Det er ikke akkurat noe man bruker år på å lære. Har du satt på en vanskemaskin, så skjønner man greia. Samme med oppvaskmaskin. Vasking er vasking. Ikke noe man bruker mer enn en runde med mopp eller klut på å lære. Og man skjønner jo selv at vasking må til når man flytter for seg selv. At en ungdom kommer for sent er vel kanskje ikke et helt ukjent fenomen heller. Anonymkode: 207c4...223
Anonym bruker Skrevet 14. april 2019 #12 Skrevet 14. april 2019 For meg så høres du ut til å være en del yngre enn mannen din. Du sier heller ikke noe om egne barn, mulig pga du ikke har selv. Jeg vil bare advare deg mot å prøve å være venninne med denne unge damen. Og tro at du skal kunne bli den som forbereder henne på den stygge verden der ute. Det du med stor sannsynlighet oppnår er å skape et hat og en evasjon mot deg du ikke ønsker. Hvem tror du far velger hvis datteren setter hardt mot hardt? Forøvrig er ikke hun ett barn lenger. Hun er en ung dame i starten av voksenlivet uavhengig av hva du mener eller ikke. Anonymkode: 3866a...4ad
Anonym bruker Skrevet 14. april 2019 #13 Skrevet 14. april 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: For meg så høres du ut til å være en del yngre enn mannen din. Du sier heller ikke noe om egne barn, mulig pga du ikke har selv. Jeg vil bare advare deg mot å prøve å være venninne med denne unge damen. Og tro at du skal kunne bli den som forbereder henne på den stygge verden der ute. Det du med stor sannsynlighet oppnår er å skape et hat og en evasjon mot deg du ikke ønsker. Hvem tror du far velger hvis datteren setter hardt mot hardt? Forøvrig er ikke hun ett barn lenger. Hun er en ung dame i starten av voksenlivet uavhengig av hva du mener eller ikke. Anonymkode: 3866a...4ad Veldig mange foreldre velger kjæreste i slike sammenhenger. Veldig mange faktisk Anonymkode: a56b8...84b
Anonym bruker Skrevet 14. april 2019 #14 Skrevet 14. april 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veldig mange foreldre velger kjæreste i slike sammenhenger. Veldig mange faktisk Anonymkode: a56b8...84b Da er de jammen meg ikke mye å samle på Anonymkode: 8c21c...186
Anonym bruker Skrevet 14. april 2019 #15 Skrevet 14. april 2019 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da er de jammen meg ikke mye å samle på Anonymkode: 8c21c...186 Men du syns HIs mann virker som en far å «samle på»? Som ikke kan lære henne noen basale ting, og som i tillegg lærer henne å utnytte andre..?? Anonymkode: f6534...c48
Anonym bruker Skrevet 14. april 2019 #16 Skrevet 14. april 2019 da må du få opp øynene til far Anonymkode: b302d...709
Anonym bruker Skrevet 14. april 2019 #17 Skrevet 14. april 2019 18 år ! Og du tror du kan endre henne nå 😂 Jenta er voksen og kan lære the hard way, når hun flytter for seg selv. Det er ikke du som skal ta valg på hva hun skal og skal ikke lære seg, det er hennes foreldre som skal bestemme det. Dessuten så er dette ei myndig jente, ikke et barn. Syns faren høres hensynsfull ut, å la henne låne stuen når hun har besøk. Hvor ofte er det ? Ikke kult å ha venner på loftstuen i denne alderen. Du derimot, høres ut som en som stemor som skal ta over foreldrenes jobb og bestemmelses rett. Om de ikke stresser med å lære jente dette så kjenner de henne sikkert godt nok til å vite at hun vil klare seg selv når hun flytter ut. Og om du var min stemor så ville jeg gjort det allerede. 18 år og du behandler henne som om hun et 8. Good luck with that. Anonymkode: 366e2...994
Anonym bruker Skrevet 14. april 2019 #18 Skrevet 14. april 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: 18 år og du behandler henne som om hun et 8. Good luck with that. Anonymkode: 366e2...994 Det er det vel faren som gjør, når hav lar henne slippe å brette tøy og lufte sin egen hund! Anonymkode: f6534...c48
Anonym bruker Skrevet 14. april 2019 #19 Skrevet 14. april 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: 18 år ! Og du tror du kan endre henne nå 😂 Jenta er voksen og kan lære the hard way, når hun flytter for seg selv. Det er ikke du som skal ta valg på hva hun skal og skal ikke lære seg, det er hennes foreldre som skal bestemme det. Dessuten så er dette ei myndig jente, ikke et barn. Syns faren høres hensynsfull ut, å la henne låne stuen når hun har besøk. Hvor ofte er det ? Ikke kult å ha venner på loftstuen i denne alderen. Du derimot, høres ut som en som stemor som skal ta over foreldrenes jobb og bestemmelses rett. Om de ikke stresser med å lære jente dette så kjenner de henne sikkert godt nok til å vite at hun vil klare seg selv når hun flytter ut. Og om du var min stemor så ville jeg gjort det allerede. 18 år og du behandler henne som om hun et 8. Good luck with that. Anonymkode: 366e2...994 Vel når jenta oppfører seg som en på 8 år... 🙄 Anonymkode: dbb0a...037
Anonym bruker Skrevet 14. april 2019 #20 Skrevet 14. april 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: 18 år ! Og du tror du kan endre henne nå 😂 Jenta er voksen og kan lære the hard way, når hun flytter for seg selv. Det er ikke du som skal ta valg på hva hun skal og skal ikke lære seg, det er hennes foreldre som skal bestemme det. Dessuten så er dette ei myndig jente, ikke et barn. Syns faren høres hensynsfull ut, å la henne låne stuen når hun har besøk. Hvor ofte er det ? Ikke kult å ha venner på loftstuen i denne alderen. Du derimot, høres ut som en som stemor som skal ta over foreldrenes jobb og bestemmelses rett. Om de ikke stresser med å lære jente dette så kjenner de henne sikkert godt nok til å vite at hun vil klare seg selv når hun flytter ut. Og om du var min stemor så ville jeg gjort det allerede. 18 år og du behandler henne som om hun et 8. Good luck with that. Anonymkode: 366e2...994 Hva er galt med å ha venner på loftstuen når de er 18? Anonymkode: 8c21c...186
Magie Skrevet 15. april 2019 #21 Skrevet 15. april 2019 Jeg var supersjenert selv når jeg var på hennes alder, og alle situasjoner gav meg en smule angst. Men hjemme var jeg supertrygg, for mine foreldre behandlet meg som en likeverdig, og gav meg ansvar som gjorde meg stolt av å mestre. Det er helst det jeg har lyst til å gi henne. Her i huset er stemningen klein mellom far og barn. Ingen tør helt å si noen ting til hverandre. Så jeg prøver også å snakke med henne om hva som skjer i livet, slik at i alle fall en av oss vet noe. Og hun virker å sette pris på våre samtaler. Jeg eier forresten min egen leilighet, så det gjør meg ingenting at jeg ikke kjøper meg inn, men jeg vil ikke bli behandlet som en gjest heller. Enten la meg kjøpe meg inn, eller behandle meg som en eier alikevel har jeg sagt. Han forstår det, men må bare minnes på det av og til. Og ja, han er en tøffel rundt jentene sine, men den siden forsvinner når de ikke er her. Da er han tøff og frekk, akkurat slik jeg liker det. Er nok også derfor det blir ekstra fælt å se tøffelsiden
Magie Skrevet 15. april 2019 #22 Skrevet 15. april 2019 Og en annen grunn til at jeg prøver å innprinte regler er at jeg også bor her. Hvordan tror dere kjøkkenet ser ut etter hun har vært der? Jeg bare dytter alt til sides, og venter på at far skal gi beskjed til datteren om å rydde. Han vet jeg blir lei meg hvis han tar det selv, så det gjør han ikke lengre. Jeg bodde selv i et kollektiv med 2 sånne, og det var et mareritt. Kjøkkenet luktet hele tiden, og jeg var den eneste som reagerte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå