Juliea Ruler Skrevet 12. april 2019 #1 Skrevet 12. april 2019 Hei. På tirsdag reiser jeg å henter vårt nye familiemedlem en flatcoated labrador miks tispe. vi reiser på hytta med henne etter noen dager hjemme. hva er deres beste tips?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2019 #2 Skrevet 12. april 2019 Tålmodighet. Det kan eksempelvis gå flere mnd før hunden er trent i forhold til å tisse utenfor. Ta den med ut etter lek, mat og søvn. Så får dere en god rutine. Jeg ville nok holdt meg i nærmiljøet de første ukene. Valpen skal vennes til huset og hagen, og ikke minst dere som familie og føle tilknytning/trygghet der før man kan ta den med rundt. Man skal heller ikke gå lange turer så lenge valpen er liten. Hvis du har barn, så skal man selvfølgelig lære barna hvilke signaler hunden sender når den føler ubehag/stress. For eks hvis den gjesper mye, viser det hvite i øynene, legger ørene bakover osv. Og at barna da skal la hunden være i fred. Lykke til😊 Anonymkode: d7421...b65
Anonym bruker Skrevet 12. april 2019 #3 Skrevet 12. april 2019 Vi hentet vår nye valp i går etter at vi mistet vår andre hund for noen mnd siden. Best tips er å være tålmodig og gi masse kjærlighet. Med alle mine hunder så tar vi det med ro i valpetiden. Kos, nærhet og søvn. Man kan ikke skjemme bort en hund. En hund kan ikke ha det FOR godt. Finn ut hvor dere ønsker at hunden skal sove. Lag en liten inngjerding så han ikke kan gå noen steder og sov ved siden av han utenfor inngjerdingen. Da er han trygg samtidig som han blir vant til hvor han skal sove. Tok en uke med vår siste hund. Ellers det vanlige med alltid å ta valpen ut etter søvn, lek og mat. Positiv forsterkning med masse skryt og kos og ingen kjefting. Lykke til 🐾 Anonymkode: 291ac...59e
Juliea Ruler Skrevet 12. april 2019 Forfatter #4 Skrevet 12. april 2019 Takk for svar:) jeg har et bur der vi ønsker hunden skal sove. (Døren er selvsagt alltid åpen) det er for å skjerme hunden fra barna og ikke omvendt. jeg tenker å sove på madrass der de første dagene før vi drar på hytta. regner med tisse ol ute vil gå greit hun er relativt stueren allerede og de har gått greit med våre tidligere hunder, men tar det tid er det selvsagt også greit:) hun har en diabed i TV stuen. av leker har hun en biteleke og en bamse. Er dette litt lite? Regner med at alt blir stykker relativt kjapt 🤣 gleder oss! Vi har to barn en på 8 som forstår godt hva som skjer og en på 21 mnd som ikke forstår alt selvsagt. Vi har en del halvetasjer ol så kjøkken og spisestueavdeling blir sperret av med trappegrind så barn og dyr kan skjermes fra hverandre ved behov. gleder oss! Mener dere det er dumt å dra på hytta i påsken? Den er i Kragerø ganske liten hytte (oversiktelig) og et sted vi er mye vi 4 i familien. Tenker hun ligger på gulvet på rommet til mannen og meg når vi er der.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2019 #5 Skrevet 12. april 2019 Jeg ville ikke reist noen steder første tiden, valpen har akkurat flyttet og trenger tid til å venne seg til sine nye omgivelser. Vi gjorde det feil med første valpen vi hadde og den nektet tisse på fremmede steder, ble vel usikker, ting luktet ikke kjent osv (vi kjørte mye bil, og var stadig på nye steder når han skulle luftes). Anonymkode: c4b92...063
Anonym bruker Skrevet 12. april 2019 #6 Skrevet 12. april 2019 Ro og rutiner, ikke overstimulere valpen, husk at valper trenger mye søvn. Trygghet. La den få tid og ro til å bli kjent, med dere, med huset, hagen, bilen, hytta, naboer osv. Anonymkode: 84a12...611
Anonym bruker Skrevet 12. april 2019 #7 Skrevet 12. april 2019 Vi dro rett på hytta da vi fikk hund for mange år siden. Den likte aldri å kjøre bil, men elsket å være på hytta og var på ingen måte utrygg noe sted. Anonymkode: deb90...586
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå