Gå til innhold

BV mener han bør begynne ett år senere på skolen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår problemstillingen, gutten er forespeilet at han skal begynne på skolen, og gleder seg. Nå (midt april) kommer kontrabeskjed om at han kanskje ikke skal det likevel. Det er ALT for sent tenker jeg, denne skulle senest kommet før jul. Jeg ville tenkt som forelder at gutten nå må forberedes til a takle overgangen til skolestart til høsten.

Når det er sagt, tenker jeg også at utsatt skolestart er en gave. Alle mine barn er født sent på året og har vært svært glad i lek, så det har vært en stor tilpasning for dem å starte på skolen. Selv om alle sammen kunne både lese og skrive da det startet på skolen, tenker jeg de hadde hatt godt av et år til i barnehagen for å kunne få dyrke leken. Modenheten ligger ikke i hva de kan og ikke kan, men i interessen og evnen for å tilegne seg kunnskap slik skolen legger opp til. Der tror jeg mange førskolelærere og lærere har rett i at de fleste (70 % som en anslo over) fint kunne ventet ett år. Barna blir tidsnok store.

Når det gjelder dette med å være eldre enn de andre, jeg gikk i klasse med et barn som var årgangen eldre enn oss, og det var aldri noe vi verken tenkte over eller stilte spørsmål ved før vi var på ungdomsskolen, så det tenker jeg er et helt hypotetisk problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Han fyller 6 år før skolestart..

Anonymkode: 01158...f40

Anonym ab8 her.
Hvor gammel barnet er spiller ingen rolle, det er stor forskjell på når barn blir modne.
Gutten de er kanskje allerede 6 år når han egentlig skal begynne på skolen, men det betyr ikke at han nødvendigvis er moden nok.

Et av problemene med at skolen nå starter et år før enn hva det gjorde tidligere er at langt fra alle er modne når det begynner på skolen, ikke bare de som er født sent på året, og her er det dessverre flest gutter som sliter.

Den gang skolestart begynte et år tidligere var første år ment som "lek og moro", og barna skulle lære seg de daglige rutinene på skolen, og det skulle være en barnehagepedagog med i førsteklasse.

Det har de gått bort fra. I dag er det rett på med masse læring og lekser. Det forventes at de skal knekke lesekoden før jul det første året.

Er det noen som har innvirkning på at gutten din kan være et år lenger i barnehagen syns jeg fremdeles du skal "takke og bukke".
I det lange løp vil det mest sannsynlig være best for gutten din, selv om det betyr at han vil være 7 år når han begynner.

 

Anonymkode: 87346...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Barnevernet har da ikke noe med når barnet begynner på skolen. 

Anonymkode: e0f90...6a1

Dersom barnet hadde problemer med å kle på seg selv, holde på avføring og liknende så kunne det nok ha vært aktuelt. Men det høres ikke ut som det er saken her.

Anonymkode: f81a7...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er negative ting være å være et år eldre også, som at man ikke kan være på samme fotballag sønn resten av klassen, hvis alle spiller. Da er det lettere å være et år yngre enn de andre. 

Jeg vil også tro det er alt for sent å søke om dette nå. De jeg kjenner som har søkt, har søkt lenge før jul og blir testet i januar/ februar. Svaret har kommet i april. 

Anonymkode: 0e8da...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anonym ab8 her.
Hvor gammel barnet er spiller ingen rolle, det er stor forskjell på når barn blir modne.
Gutten de er kanskje allerede 6 år når han egentlig skal begynne på skolen, men det betyr ikke at han nødvendigvis er moden nok.

Et av problemene med at skolen nå starter et år før enn hva det gjorde tidligere er at langt fra alle er modne når det begynner på skolen, ikke bare de som er født sent på året, og her er det dessverre flest gutter som sliter.

Den gang skolestart begynte et år tidligere var første år ment som "lek og moro", og barna skulle lære seg de daglige rutinene på skolen, og det skulle være en barnehagepedagog med i førsteklasse.

Det har de gått bort fra. I dag er det rett på med masse læring og lekser. Det forventes at de skal knekke lesekoden før jul det første året.

Er det noen som har innvirkning på at gutten din kan være et år lenger i barnehagen syns jeg fremdeles du skal "takke og bukke".
I det lange løp vil det mest sannsynlig være best for gutten din, selv om det betyr at han vil være 7 år når han begynner.

 

Anonymkode: 87346...ab8

Få gutter kan sies å være modne nok når de begynner i første klasse, det betyr likevel ikke at det nødvendigvis er bedre for dem å begynne ett år etter vennene sine. 

Anonymkode: f81a7...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Få gutter kan sies å være modne nok når de begynner i første klasse, det betyr likevel ikke at det nødvendigvis er bedre for dem å begynne ett år etter vennene sine. 

Anonymkode: f81a7...fe4

Hvorfor ikke?
Det er ikke vist noen steder at barn som begynner på skolen uten å kjenne noen der, eller barn som lytter i løpet av barnetrinnet gjør det dårligere.
Samtidig vil barnet det her er snakk om gå et år til i barnehagen sammen med de andre barna som han kommer til å begynne på skolen sammen med. Han vil jo ikke gå et år i barnehagen uten venner heller.

Jeg har småskolebarn selv, og de begge har venner både i trinnet over og trinnet under.

Anonymkode: 87346...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke tester har bv tatt? Hvilke profesjonelle personer har blitt blandet inn og observert barnet for å komme til den konklusjonen?

Synes noen gang bv gjør sine vurderinger ut ifra sine egne meninger. Men saksbehandlere i bv har som regel ikke selv kompetanse til å vurdere barns utvikling og diagnoser, men må heller leie inn/sette inn andre fagpersoner for å vurdere det. 

Anonymkode: 546d7...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også en desembergutt som kunne hatt godt av å vente. 

Anonymkode: 9da67...5ce

Jeg også. Angrer på at jeg ikke forsøkte det.

Anonymkode: d0f1d...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dersom barnet hadde problemer med å kle på seg selv, holde på avføring og liknende så kunne det nok ha vært aktuelt. Men det høres ikke ut som det er saken her.

Anonymkode: f81a7...fe4

Dette er dessverre hellere ikke nok til å få utsatt skolestart. Det er skolen som har siste avgjørelse. Om skolen mener de kan tilrettelegge så spiller det ingen rolle hva BUP/PPT, foreldre eller andre mener. Kjenner selv til saker hvor unger har kommet alt for tidlige på skolen tross mange rapporter og tester som viser de burde ha utsatt start. Men skolen har sagt det går greit.... Synes det er feil at skolen skal kunne oerstyre sakkynding rapporter og foreldres opplevelser.

Anonymkode: 836cf...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel - her tar du ut ett aspekt ut av konteksten og forventer adekvate svar.. Er bv involvert så sier det seg selv at det er snakk om en alvorlig situasjon og at det er MYE du velger å ikke fortelle...

Anonymkode: 065ab...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vel, vel - her tar du ut ett aspekt ut av konteksten og forventer adekvate svar.. Er bv involvert så sier det seg selv at det er snakk om en alvorlig situasjon og at det er MYE du velger å ikke fortelle...

Anonymkode: 065ab...4a3

Trenger ikke være det. Vi selv ba om hjelp fra BV fordi vi har 3 barn med autismediagnoser, trenger ikke være noe annet enn det - altså at dette er foreldre som har bedt om hjelp. At det skal være noe ALVORLIG fordi barnevernet er innvolvert er jo tull - noen ganger ja, noen ganger fordi foreldre trenger litt hjelp. Vi er jo ikke dårligere foreldre fordi om vi ba om hjelp, situasjonen er heller ikke ALVORLIG, men vi trengte litt hjelp til avlastning og slikt. 

Anonymkode: 95718...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at det er så vanskelig og vente et år , tar feil, er bv i bilde, så får de vente

Anonymkode: a698d...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere som sier at det er så vanskelig og vente et år , tar feil, er bv i bilde, så får de vente

Anonymkode: a698d...d43

Slutt å kommenter ting du tydligvis ikke har peiling på! Her var BV inne men det hjalp ikke en dritt,selv med veldig godr grunner så fikk vi ikke utsatt skolestart selv om vi hadde BV akkurat da.

Anonymkode: 3e573...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mange barn (kanskje særlig gutter) sliter i 1. klasse fordi de er for umodne. De som er født tidlig på året har store fordeler viser forskningen, så jeg ville tenkt at gutten din vil dra fordel av å begynne ett år senere. Jeg skjønner at det vil være skuffende for han, men ganske snart etter skolestart vil han høre 1. klassingene klage på skolen ;) Min sønn som går i 3. er fremdeles misunnelig på lillesøster som går i barnehagen!

Anonymkode: fd1e6...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det skjer så mye med barna det første året på skolen, så hvis dere foreldre ikke ser noe behov for utsatt start så går det helst bra. Har gutt født i november, han kunne verken å lese eller og skrive. Men nå fikser han begge deler, og gjør det så bra! De lærer så mye det første året. Har også heldigvis en lærer som er opptatt av at leken skal fortsette i skolen, og som lærer barna på barnas premisser. Noen ganger er utsatt skolestart riktig, men det sosiale er også viktig for barnas læring. De må trives for å kunne være mottakelig for å lære. Så tenk nøye over hvor dere syns gutten deres er, og hva som er det beste for han. Og velg utifra det.

Anonymkode: c2b14...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også en desembergutt som kunne hatt godt av å vente. 

Anonymkode: 9da67...5ce

Jeg har en junigutt vi gjerne skulle utsatt skolestart for. Han går nå i tredjetrinn, og det går helt greit, men skoleklar ble han først da han startet i andretrinn. Storebrødrene (født i juli og desember) var overmodne for å starte på skolen, så det er store variasjoner. 

Anonymkode: 462d3...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få innvilget utsatt skolestart må man søke, ppt må gjøre en sakkyndig vurdering av behov (med blant annet evnetest). De kan da anbefale ja eller nei, men det vil likevel være opp til foreldrene å avgjøre. Bv har lite se skal ha sagt om ikke ppt støtter deres vurdering i sakkyndig vurdering. 

Anonymkode: 81722...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det kan være opptil tre års forskjell i modenhet mellom elever som begynner i første klasse". står det her i en artikkel der det fremgår at stortinget vil gjøre det lettere å utsette skolestart!

Anonymkode: fd1e6...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

"Det kan være opptil tre års forskjell i modenhet mellom elever som begynner i første klasse". står det her i en artikkel der det fremgår at stortinget vil gjøre det lettere å utsette skolestart!

Anonymkode: fd1e6...801

Og her er linken ;)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gPnxpL/stortinget-vil-gjoere-det-lettere-aa-utsette-skolestart

Anonymkode: fd1e6...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag er det svært mange gutter som med fordel kunne fått utsatt skolestart. Det ville mange av dem profitert stort på. Men jeg understreker, dette er på helt generelt grunnlag! 

Anonymkode: 30437...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, vel - her tar du ut ett aspekt ut av konteksten og forventer adekvate svar.. Er bv involvert så sier det seg selv at det er snakk om en alvorlig situasjon og at det er MYE du velger å ikke fortelle...

Anonymkode: 065ab...4a3

Det er feil.

Anonymkode: f81a7...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, vel - her tar du ut ett aspekt ut av konteksten og forventer adekvate svar.. Er bv involvert så sier det seg selv at det er snakk om en alvorlig situasjon og at det er MYE du velger å ikke fortelle...

Anonymkode: 065ab...4a3

På en måte må det være deilig å være så uvitende. Samtidig er det skummelt; da slike uttalelser er med på å opprettholde fordommer mot folk som får hjelp av bv, og kanskje gjør at foreldre som kunne fått god hjelp kvier seg for å ta kontakt. 

Anonymkode: 462d3...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Søsteren min fikk faktisk tilbud om at gutten kunne starte 1 år senere på skolen, gutten hennes er født 29 desember var prematur å lå litt bak de andre når han var 5 år. Hun valgte å takke nei til tilbudet, nå går han i 5 klasse og er en av de flinkeste elevene i matte å veldig flink i andre fag også. 

Anonymkode: 344a1...e29

Min datter fikk innvilget utsatt skolestart av samme grunn. Det faglige bekymret meg aldri, vi gjorde det på grunn av det sosiale. Nå er hun også femteklassing og utrolig trygg sosialt, en av de mest populære på trinnet. Da hun var yngst i førskolegruppa hadde hun vesentlig lavere status.

Anonymkode: 819a1...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Anonym bruker said:

Slutt å kommenter ting du tydligvis ikke har peiling på! Her var BV inne men det hjalp ikke en dritt,selv med veldig godr grunner så fikk vi ikke utsatt skolestart selv om vi hadde BV akkurat da.

Anonymkode: 3e573...967

det har ikke du heller tydeligvis. 3 av mine venninnes barn fikk vente pga bv hjalp til

Anonymkode: a698d...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

det har ikke du heller tydeligvis. 3 av mine venninnes barn fikk vente pga bv hjalp til

Anonymkode: a698d...d43

 

Så både du og alle dine venninner er under BV? Litt av et miljø du vanker i.

Anonymkode: 9da67...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...