Gå til innhold

BV mener han bør begynne ett år senere på skolen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd at barnet har begynt ett år senere på skolen? Og hva var grunnen? I dette tilfellet mener BV at han fortsatt er i bhg-stadie ved at han hermer mye etter de andre og ikke er moden nok for skole. Så her blir det uenigheter!! 

Anonymkode: 01158...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da kan du trøste deg med at nesten ingen får gjennom utsatt skolestart uansett,de aller fleste får avslag på søknaden. Vi hadde mange gode grunner til at småen burde få utsatt skolestart og bhg var helt enig med oss,likevel fikk vi avslag. Vi fikk beskjed om at det er skolen som skal      tilrettelegge.

Anonymkode: 3e573...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd det selv, kjenner heller ikke til noen som har gjort det, men om barnet er født sent på året, og kanskje er mer på 4-års stadiet enn 5-års stadiet, så er det helt sikkert riktig avgjørelse.
Hvem leker barnet med i barnehagen? De på samme alder, eller de som er yngre?

Tenker uansett at mye kan skje på 4 måneder til skolestart. Om det kan virke slik nå, så er det jo ikke nødvendigvis sånn om 3-4 mnd. Hva sier barnet selv? Hvor er barnet ellers i utviklingen? Sosialt og interesse for tall og bokstaver?

Anonymkode: ed716...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor uenigheter? Jeg ser så mange 5-6 åringer som kommer i første klasse uten å være i nærheten av å være klar for skolen. De er umoden i lek og læring, og mange kunne hatt god bruk av et ekstra år i barnehagen. 

Dette skal du faktisk se på som en gave. Hvis barnet starter uten å være mentalt, følelsesmessig og emosjonelt klar, kan det for eksempel ende opp med at barnet sliter med det sosiale, lek med andre barn, læring osv. 

Anonymkode: 9da67...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange unger - de fleste tenker faktisk jeg - hadde hatt godt av å begynne på skolen et år senere, slik de gjorde før. Ett år til med fri lek og morro, før de skal sitte stille, konsentrere seg og være «små voksne».. Det høres helt tipp ut spør du meg. 

Anonymkode: 04c9b...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten gleder seg til å begynne på skolen og snakker mye om det! Han er glad i både bokstaver og å skrive. At han er barnslig og umoden synes ikke vi er en god nok grunn. Skolen har jo ansvar for å tilrettelegge hvis det skulle vise seg at han trenger det. Er ikke bare bare for et barn å skal være ett år eldre enn alle andre gjennom hele skolelivet heller da han alltid kommer til å ville bli spurt av de andre barna.

Anonymkode: 01158...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig vanskelig å få gjennom. Regelen er at skolen skal tilpasse og gjøre rom for alle som er født samme år, også jevner mye seg ut etterhvert som de blir eldre.

Jeg har fire barn selv, og etterhvert en ganske stor omgangskrets rundt barna, og jeg kjenner til to stykker som har fått begynne et år senere. Ene er psykisk utviklingshemmet og trenger tilsyn 100% av tiden, hjelp med alt, brukte bleier enda da hun var 6 år. Andre er adoptert, og kom til Norge som 4 åring og hadde bare hatt et år i barnehage da hun etter fødselsdato skulle begynt på skole, der ble det vurdert at hun trengte et år til i samme institusjon før hun byttet, og hun trengte lære norsk bedre.

Anonymkode: 7b292...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han har mulighet til et år til i barnehagen syns jeg dere skal takke og bukke.

Hilsen en med desemberbarn som begynte på skolen 5,5 år gammel og slet fra første stund siden barnet var langt fra modent nok til å begynne på skolen

Anonymkode: 87346...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gutten gleder seg til å begynne på skolen og snakker mye om det! Han er glad i både bokstaver og å skrive. At han er barnslig og umoden synes ikke vi er en god nok grunn. Skolen har jo ansvar for å tilrettelegge hvis det skulle vise seg at han trenger det. Er ikke bare bare for et barn å skal være ett år eldre enn alle andre gjennom hele skolelivet heller da han alltid kommer til å ville bli spurt av de andre barna.

Anonymkode: 01158...f40

Barnslig og umoden er faktisk god nok grunn. Mannen min startet ett år senere, og verken han eller noen andre rundt ham kan finne noe negativt ved det. Dette kan være en ren gave. Jeg har aldri møtt noen barn som påpeker det som et problem, heller. Og jeg har noen år på norske skoler nå. 

Dette blir bare et problem hvis dere foreldre lager et problem av det. 

Anonymkode: 9da67...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom han har mulighet til et år til i barnehagen syns jeg dere skal takke og bukke.

Hilsen en med desemberbarn som begynte på skolen 5,5 år gammel og slet fra første stund siden barnet var langt fra modent nok til å begynne på skolen

Anonymkode: 87346...ab8

Jeg har også en desembergutt som kunne hatt godt av å vente. 

Anonymkode: 9da67...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom han har mulighet til et år til i barnehagen syns jeg dere skal takke og bukke.

Hilsen en med desemberbarn som begynte på skolen 5,5 år gammel og slet fra første stund siden barnet var langt fra modent nok til å begynne på skolen

Anonymkode: 87346...ab8

 

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også en desembergutt som kunne hatt godt av å vente. 

Anonymkode: 9da67...5ce

Han fyller 6 år før skolestart..

Anonymkode: 01158...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok noen barnevernsansatte som ikke er helt oppdatert. Det skal veldig mye til å få utsatt skolestart. Det var vanlig før, men ikke nå lenger. Med det sagt så betyr det ikke at barnevernet ikke har rett. Jeg jobber i barnehage og tenker i mitt stille at minst 70 prosent (litt avhengig av kull)av førskolebarna, hadde hatt godt av et år til i barnehagen. Har selv en normal,men aktiv gutt, født sent på året, som ble ødelagt allerede første uka på skolen, og det var ikke evnene hans det stod på.  

Vi har hjulpet foreldre med barn som har spesielle behov om å søke utsatt skolestart. Selv med sakkyndige vurderinger og anbefalinger blir de avvist. Kanskje burde barnevernet heller bruke den knappe tiden på å hjelpe dere med å få ballen til å rulle mtp ressurser i skolen. Oppmelding PPT osv. 

Anonymkode: 51324...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Han fyller 6 år før skolestart..

Anonymkode: 01158...f40

Poenget er vel at vi vet hva vi snakker om 😉 Og i stedet for å gjøre dere vanskelige og vrang, så prøv heller å tenke at kanskje BV ser noe dere ikke ser, og at dette kan være en positiv ting for deres barns trivsel og utvikling. Det er tross alt det viktigste, ikke sant?

Anonymkode: 9da67...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har barnevernet nå gjøre med denne avgjørelsen? Hvis det er barnevernet og ikke BUP eller PPT du mener må et være mer i denne historien enn du sier.

Anonymkode: a9b85...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker ganske låst og klar til å gå i konfrontasjon. Når barnehage, barnevern, ppt eller andre fagpersoner gir en anbefaling, gjør de det med barnets beste som utgangspunkt. 

Kanskje gutten vil få en dårlig start, mistrives, ikke mestre det sosiale og ikke klare å fokusere på læring, og komme skjevt ut fra start hvis dere presser gjennom at han skal begynne i år. 

Får han et år til å modnes vil sannsynligvis skolen være en arena hvor han opplever mer mestring og får en mer positiv start på de 13 årene eller mer han skal gå på skole fremover. 

Anonymkode: 62f2d...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gikk ett år ekstra, han er født siste uken i desember. Så jeg var veldig glad når søknaden gikk gjennom. Han trives mye bedre og er mye mye mer moden en han var for ett år siden. Beste valget vi har gjort.

Anonymkode: d654c...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er vel at vi vet hva vi snakker om 😉 Og i stedet for å gjøre dere vanskelige og vrang, så prøv heller å tenke at kanskje BV ser noe dere ikke ser, og at dette kan være en positiv ting for deres barns trivsel og utvikling. Det er tross alt det viktigste, ikke sant?

Anonymkode: 9da67...5ce

Hvorfor skulle barnevernet se noe som ikke foreldrene ser her? De kjenner nok sitt barn desidert best på dette området. 

Det er en grunn til at mange overleger og spesialister sier at de alltid tar en mors bekymring på alvor, og sier at foreldre kjenner sitt barn best. 

Anonymkode: f81a7...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har barnevernet noen oppfatning av dette? 

Det er klart at det vil føles som et nederlag for barnet å ikke få begynne på skolen sammen med vennene sine, samme hvor lurt det kanskje er rent faglig. 

En klassekamerat av min førsteklassing er født 30 desember og har alltid vært svært umoden for alderen. Foreldrene er pedagoger og ønsket utsatt skolestart, men det var ikke aktuelt. Og nå går det helt fint med han, han får tilrettelegging etter sitt nivå og er en glad gutt. 

Anonymkode: 59311...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er barnevernet på banen i det hele tatt?

Det er da ikke vanlig at de er med å vurderer dette...

Har barnet ditt ekstra ressurser i barnehagen er det helt andre instanser som styrer dette, så jeg skjønner ikke hvorfor barnevernet har kommet på banen og hvorfor de mener noe om dette.

Anonymkode: 7b292...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår kommune og skolekrets er det ikke lenger noen store utfordringer å få innvilget utsatt skolestart - så lenge hjelpeinstanser er enige i dette. Jeg har to barn på barneskolen nå og i begge klassene er det et barn ned utsatt skolestart. Det ene barnet er født sent på året og er generelt umodent. Det andre barnet har dysleksi og konsentrasjonsvansker.

Et vennepar av oss tok til seg et fosterbarn. Også der ble det innvilget utsatt skolestart pga generell umodenhet. 

Anonymkode: 57851...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min fikk faktisk tilbud om at gutten kunne starte 1 år senere på skolen, gutten hennes er født 29 desember var prematur å lå litt bak de andre når han var 5 år. Hun valgte å takke nei til tilbudet, nå går han i 5 klasse og er en av de flinkeste elevene i matte å veldig flink i andre fag også. 

Anonymkode: 344a1...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du virker ganske låst og klar til å gå i konfrontasjon. Når barnehage, barnevern, ppt eller andre fagpersoner gir en anbefaling, gjør de det med barnets beste som utgangspunkt. 

Kanskje gutten vil få en dårlig start, mistrives, ikke mestre det sosiale og ikke klare å fokusere på læring, og komme skjevt ut fra start hvis dere presser gjennom at han skal begynne i år. 

Får han et år til å modnes vil sannsynligvis skolen være en arena hvor han opplever mer mestring og får en mer positiv start på de 13 årene eller mer han skal gå på skole fremover. 

Anonymkode: 62f2d...0f4

Hvorfor i alle dager går du ut fra at HI og mannen ikke har sin sønns beste som utgangspunkt? 

Ut fra det HI beskriver; at sønnen gleder seg, er faglig moden og fyller 6 år før skolestart, og at hun og far mener han er klar, så tenker jeg at de har god grunn til være uenige og skal oppleve å bli respektert for det.

Her får jeg heller inntrykk av at det er barnevernsansatte som lar sin egen private holdning til at 6- åringene begynner på skolen  påvirke vurderingsevnen.

Anonymkode: f81a7...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle barnevernet se noe som ikke foreldrene ser her? De kjenner nok sitt barn desidert best på dette området. 

Det er en grunn til at mange overleger og spesialister sier at de alltid tar en mors bekymring på alvor, og sier at foreldre kjenner sitt barn best. 

Anonymkode: f81a7...fe4

Det er jo nok en grunn til at BV er involvert, ikke sant? De som jobber i BV har nok mer generell kunnskap om barnepsykologi, barns utvikling og trivsel, og kan derfor se situasjonen mer objektivt enn foreldrene.

Anonymkode: 9da67...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager går du ut fra at HI og mannen ikke har sin sønns beste som utgangspunkt? 

Ut fra det HI beskriver; at sønnen gleder seg, er faglig moden og fyller 6 år før skolestart, og at hun og far mener han er klar, så tenker jeg at de har god grunn til være uenige og skal oppleve å bli respektert for det.

Her får jeg heller inntrykk av at det er barnevernsansatte som lar sin egen private holdning til at 6- åringene begynner på skolen  påvirke vurderingsevnen.

Anonymkode: f81a7...fe4

Det er gjerne en grunn til at ansatte i barnevernet mener noe og ytrer seg, selv om HI har sin sønns beste som mål så skal vi ikke se bort ifra at det ligger mer bak og at HI kan ha gått litt i forsvarsposisjon. Dette gjør mange foreldre når barnevernet kommer på banen.

Synes HI skal vurdere det som blir gitt av råd, det spiller ingen rolle om barnet ønsker å starte på skolen nå. Det betyr ikke at utsatt skolestart kan være vel så vellykket. Har en sønn som er født i desember, og han skulle nok ha ventet med skolestart selv om han klarer seg helt fint nå.

Anonymkode: 72010...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...