Gå til innhold

Diaré hos voksen/barnehage-48 timersregel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt flaut at jeg ikke vet dette, men hva er vanlig praksis rundt voksen med diare som jobber i barnehage?
Jeg vet at barn i barnehagen har 48 timer fra siste symptom, men så er det jo litt annerledes med voksne som er flinkere med f.eks hygiene. 

Som dere kanskje skjønner har jeg diare og usikker på jobb i morgen 😅

Anonymkode: f4080...2e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss er det 24 t, men det kan være annerledes hos dere. Men hvis du har diare nå, så blir du uansett hjemme i morgen selvfølgelig.

Anonymkode: ccdcd...1d3

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss er det 24 t, men det kan være annerledes hos dere. Men hvis du har diare nå, så blir du uansett hjemme i morgen selvfølgelig.

Jeg fikk det i dag, og har det nå ja. Syns det var litt ekkelt å være hjemme for det, fordi jeg jo ellers er i god form. Må vel bare bite i det sure eplet å ringe i morgen å høre, så får de gjøre en vurdering :) 

Skrevet

Du skal selvfølgelig være hjemme MINIMUM 24 timer etter siste tømming. For personer i arbeid med mat, helsepersonell og barnehageansatte er det 48 timer. Hygiene er IKKE tilstrekkelig når det er dråpesmitte og du kan smitte andre ved nys/hoste, at et barn tar deg i munnen etc. Omgangssyke smitter så vanvittig lett. At du er lett rammet med kun litt diaré betyr ikke at den du smitter ikke blir betraktelig dårligere. Så vær så grei, la oss slippe ENDA en runde med omgangssyke hjemme. Spesielt før påske. 

Anonymkode: e9429...d1f

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skal selvfølgelig være hjemme MINIMUM 24 timer etter siste tømming. For personer i arbeid med mat, helsepersonell og barnehageansatte er det 48 timer. Hygiene er IKKE tilstrekkelig når det er dråpesmitte og du kan smitte andre ved nys/hoste, at et barn tar deg i munnen etc. Omgangssyke smitter så vanvittig lett. At du er lett rammet med kun litt diaré betyr ikke at den du smitter ikke blir betraktelig dårligere. Så vær så grei, la oss slippe ENDA en runde med omgangssyke hjemme. Spesielt før påske. 

Anonymkode: e9429...d1f

Det er forskjellig fra barnehage til barnehage

Skrevet

Vi har 48 timer på diaré og oppkast . Jobber i bhg i Trondheim 

Anonymkode: 6763e...9c8

Skrevet

Jobber på sykehus. På min avdeling er det 24 timer. Mens de på barneintensiven har 48 timer. 

Tenker 24 timer holder. 

Anonymkode: 8162e...9dc

Skrevet

Det er ikke flaut at du ikke vet dette, det er jo ikke noen nasjonale føringer for dette. Hør med styrer i barnehagen hva som er reglene i din barnehage, det er jo de som er gjeldene for deg, ikke reglene i en annen barnehage.

Hos oss (ikke barnehage) er det ingen karantene på det, vi går på jobb når vi føler det er OK.

Skrevet

Vi har ingen karantene på oss voksne i den barnehagen jeg jobber i, men kommunelegen anbefaler at den ansatte ikke bør tilberede mat 24-48 timer etter siste oppkast/diare. Vi kan altså dra på jobb, men ikke lage mat. Fungerer fint hos oss. Vi har verken mer eller mindre omgangssyke enn andre barnehager.

Skrevet

HI her. Vi hadde ingen karantene på det, så jeg var på jobb som normalt i dag. Jeg holdt meg da unna kjøkkenet. :) Takk for svar, tydelig store variasjoner på praksis rundt dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...