Gå til innhold

Er dette greit? Barn og idrett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 13 år som spiller fotball. I går så jeg på en fotballkamp, og jeg merket meg at treneren ropte flere kommentarer til ham enn til resten av laget til sammen, typen navn + "nå må du løpe", "følg med der", hvorfor tok du ikke den ballen", "den skulle du spilt ut", "så du ikke (annen spiller)", "spill bredt" osv. Ikke veldig negative kommentarer, men veldig mange. Det er godt mulig at kommentarene var godt begrunnet, jeg kan egentlig ikke nok om fotball til å bedømme det. Men er det greit at en trener roper så mange kommentarer til en enkelt spiller? Jeg vet at 13 år ikke lenger er barnefotball, men de er fremdeles barn. Å få ropt navnet sitt over hele banen med tilrettevisninger er ikke så veldig moro. Merket at et par av de andre spillerne også begynte å rope kommentarer til ham etter en stund. Er ikke dette slikt treneren bør ta opp med spilleren utenom kamp? Sønnen min har nok mye han kan jobbe med, han har aldri vært så veldig atletisk eler hatt påfallende ballfølelse. Jeg så at han ble usikker og lei seg, og da ble han nok enda reddere for å ta sjanser og gjorde feil. Jeg jobber selv med ungdom, og ville aldri ha tatt påfallende mange tilrettevisninger foran andre ungdommer. Skjønner at det er litt annerledes i fotball, men likevel. Ble faktisk litt redd for at han skal miste lysten til å spille fordi han føler at han ikke får det til. 

Anonymkode: e91cd...c43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å gi ett par beskjeder under kamp er greit, men ikke hele tiden. Det er det man bruker treninger til 

Anonymkode: d4f81...9b1

Skrevet

Det høres ut som om han har stor tiltro til sønnen din. Du bør heller ta det som at han gir din gutt ekstra oppfølging enn at han maser.

Anonymkode: 5c8c4...f29

Skrevet

Treneren må jo nødvendigvis gi instrukser og veiledning under kampene. Det er jo da de er i situasjonen. Men, at det blir hele tiden til din sønn blir feil. Da burde han tatt han til siden og forklart han litt på sidelinja. Og alle er ikke like gode. Det må treneren respektere å innfinne seg med at slik er det.

Anonymkode: 6f852...5ba

Skrevet

Sønnen min (15) har spilt på mange ulike lag, men dette har jeg aldri opplevd. Positive tilbakemeldinger ropes ut. Noen få ganger kommer veiledning under kamp (for eksempel hvor en enkelt spiller skal ligge i dødballsituasjoner), men korreksjoner/veiledning generelt tas med spilleren det gjelder i naturlige pauser eller etter trening. Ikke ok å drive på slik, og spesielt ikke når det smitter over på spillerne. 

Anonymkode: 608c0...0d6

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres ut som om han har stor tiltro til sønnen din. Du bør heller ta det som at han gir din gutt ekstra oppfølging enn at han maser.

Anonymkode: 5c8c4...f29

Nei, det høres absolutt ikke slik ut.

Anonymkode: 6f852...5ba

Skrevet

Å gi veiledning underveis i kampen mener jeg er helt greit. Men hvis det bare gis til en spiller blir det jo helt feil. 

Anonymkode: 6879b...1fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...