Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #1 Skrevet 11. april 2019 Jeg er elendig i grammatikk og skriveregler, og har bestemt meg for å gjøre noe med det. Føler meg som en idiot nesten med en gang! Leser om leddsetninger. Det står at at-setninger er substantivistiske leddsetninger fordi de fungerer som et substantiv. Hva i all verden betyr det? Eksempelet var setningen "Han sier at han er syk". Hvordan kan "at han er syk" fungere som et substantiv?? Tusen takk dersom noen har tid og lyst til å forklare meg det! Anonymkode: fd67e...640
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #2 Skrevet 11. april 2019 Fordi «at han er syk» er objekt i setninga 😊 Men det var da ganske avansert grammatikk du har valgt deg... i det dagligdagse har du nok ikke behov for å vite at annet enn at dette er en leddsetning? Anonymkode: 2db4e...9a8
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #3 Skrevet 11. april 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi «at han er syk» er objekt i setninga 😊 Men det var da ganske avansert grammatikk du har valgt deg... i det dagligdagse har du nok ikke behov for å vite at annet enn at dette er en leddsetning? Anonymkode: 2db4e...9a8 Men hva har objekt med substantiv å gjøre? Er det fordi objekt ofte er substantiv? For "at han er syk" inneholder da ikke et eneste substantiv? Jeg ga meg i kast med en lærebok i norsk grammatikk. Åpenbart at jeg siktet litt høyt, ja, men det plager meg når jeg ikke klarer å forstå en forklaring! Anonymkode: fd67e...640
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå