Gå til innhold

Hvorfor er jeg så ensom? J20

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er så enormt ensom. Jeg er med bestevennene mine og familien min hver dag, og jeg elsker dem! Men når jeg er alene, eller er på jobb, er jeg så ensom at jeg nesten bryter sammen.. Så selv om jeg ofte er med andre mennesker, er jeg veldig ensom..

Har noen det likens som meg, eller har dere tips til å føle meg mindre ensom?

Anonymkode: 66cbc...c08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skal jeg være stygg, men jeg tror du trenger det.

Du er ikke ensom. Du er selvopptatt og har ikke lært å aktivisere deg selv. Dette må du lære deg selv. Det dreier seg om å bli voksen og ta ansvar for eget liv. Du må lære deg å være alene. Jobb mye. Engasjer deg politisk eller i noe annet som betyr noe. Slutt å sitte hjemme og sunes synd på deg selv.

Anonymkode: 95847...3d4

Skrevet

Du sier du er sammen med venner og familie hver dag - føler du deg ensom selv når du er sammen med dem? Eller er det bare når du faktisk er alene?

Hvis du er ensom mens du er sammen med andre, så kan det jo være at du ikke er åpen nok om hvem du er og hva du føler, og da kan man fort føle seg alene.

Hvis du bare føler deg ensom når du faktisk er alene, så tenker jeg at du kan snakke med vennene dine om deg og høre hvordan de føler seg og hva de tenker rundt det. Ensomhet blir alltid mindre truende når man kan snakke om den.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke ensom. Du er selvopptatt og har ikke lært å aktivisere deg selv. Dette må du lære deg selv. Det dreier seg om å bli voksen og ta ansvar for eget liv. Du må lære deg å være alene. Jobb mye. Engasjer deg politisk eller i noe annet som betyr noe. Slutt å sitte hjemme og sunes synd på deg selv.

Unnskyld meg, men nå må du skjerpe deg her. Du har tydeligvis ikke peiling, så da foreslår jeg at du lar være å si noe. "Du er ikke ensom, du er selvopptatt". Du sier ikke sånt til en som ber om hjelp til noe vanskelig. 

HI:

Jeg har stort sett alltid trivdes i mitt eget selskap, så jeg personlig har det ikke likt som deg. Men en kompis av meg er den typen som var mer sosial enn noen andre jeg kjenner, og samtidig den som var mest ensom. I ungdomstiden sleit han veldig med dette og sa at han var "avhengig" av å være sammen med noen for å føle seg bra, og så fort han var alene følte han seg ensom. Dersom det kom en lørdag og han ikke hadde noen planer med andre kunne han gå helt i kjelleren. Jeg syns dette var rart, husker jeg, men jeg så hvor ekte dette var for han. Han var verken selvopptatt eller umoden. I ettertid har vi snakket en del om dette og kommet fram til at han egentlig ikke hadde det så veldig godt inni seg på denne tiden, han var usikker på seg selv og hva folk mente om han, og så fort han var alene ble han sittende med disse tankene og overtenkte så til de grader. Men de vonde følelsene ble fort glemt når han var sammen med venner og familie, og verken jeg eller han skjønte hvor ensomheten kom fra før lang tid etterpå - når selvfølelsen bedret seg og han plutselig så at selvfølelsen sin, som han trodde var bra på den tiden, faktisk ikke var det.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er sånn for deg, men vil bare frem til at det kan være mange grunner til at man føler seg ensom, selv om man blir oppfattet som en veldig sosial person. Ensomhet er en følelse, og absolutt ikke en følelse som er forbeholdt dem som ikke har noen venner. Jeg tror du, HI, bør gå inn i deg selv å finne ut hva som får deg til å føle det sånn. Kanskje kan det hjelpe å skrive dagbok hvor du noterer deg tidspunktene du er mest ensom, hva som har hendt i forkant og prøve å reflektere over mulige årsaker/triggere? Eventuelt snakke med en nær venn om det, også slår jeg et stort slag for psykologer som er eksperter på å sortere tanker og få deg til å reflektere. Lykke til! 

Anonymkode: 88c7e...ded

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære mi tid, er du helt blåst?!

Anonymkode: 04897...c7d

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Du er ikke ensom, du er selvopptatt". Du sier ikke sånt til en som ber om hjelp til noe vanskelig. 

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

kommet fram til at han egentlig ikke hadde det så veldig godt inni seg på denne tiden, han var usikker på seg selv og hva folk mente om han, og så fort han var alene ble han sittende med disse tankene og overtenkte så til de grader.

Øøøøh… du bekrefter jo det den første sa... Kompisen din satt alene og overtenkte på hva folk mente om ham, og det var fælt? Det er da textbook-eksempelet på å være selvopptatt!

Anonymkode: 37c14...edd

Skrevet

Du må lære deg å kose deg i ditt eget selskap. 

Jeg tror mange unge sliter litt med nettopp det du forteller. Mange av dere har nesten aldri vært alene og vet ikke hvordan dere skal takle det. Tenk positivt. Du kan høre på nøyaktig den musikken DU vil, du kan spise den maten DU vil ha, du kan gjøre noe, eller la være. Spør du meg, så er det et privilegium å være litt alene. Da velger jeg som regel stillhet, men det er meg. 

Anonymkode: daeba...5d1

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Øøøøh… du bekrefter jo det den første sa... Kompisen din satt alene og overtenkte på hva folk mente om ham, og det var fælt? Det er da textbook-eksempelet på å være selvopptatt!

Anonymkode: 37c14...edd

Nei, det handler om dårlig selvfølelse. Det er noe helt annet. 

Anonymkode: 88c7e...ded

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...