Gå til innhold

Bryr du deg om disse vaksinene for voksne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er veldig mye skriverier i media om vaksiner for tiden. Men kjenner selv at dette lar jeg ikke gå inn over meg. Jeg har vaksinert barna mine, og jeg og mannen har tatt barnevaksinene. Men der stopper det. Jeg vet at de anbefaler å ta vaksine hvert 10. år osv. Men vi selv gjør ikke noe med det, og ikke tror jeg det betyr så mye heller. Føler media hauser dette veldig opp, og begynner å lure på hvorfor? Har også inntrykk av det kun er småbarnsforeldre som er veldig opptatt av dette.  

Hva tenker, og gjør dere andre som har litt eldre barn? 

Anonymkode: 65980...a10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk ny vaksine mot stivkrampe, kikhoste, difteri og polio ifm. at jeg måtte sy etter et kutt. Tar også influensavaksine ifm. jobb.

Jeg skulle ønske det var slik at fastlegen tok det opp med jevne mellomrom at man burde fornye kikhoste-vaksinen. For kikhoste er skummelt for små babyer å få. Men må innrømme at terskelen var alt for høy når jeg måtte ta initiativ til det selv...

Og det er ikke rart at småbarnsforeldre tenker på det. En baby med kikhoste er det ingen som vil ha. Er lett å bli lat på sånne ting når "faren er forbi" for seg selv.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser det er veldig mye skriverier i media om vaksiner for tiden. Men kjenner selv at dette lar jeg ikke gå inn over meg. Jeg har vaksinert barna mine, og jeg og mannen har tatt barnevaksinene. Men der stopper det. Jeg vet at de anbefaler å ta vaksine hvert 10. år osv. Men vi selv gjør ikke noe med det, og ikke tror jeg det betyr så mye heller. Føler media hauser dette veldig opp, og begynner å lure på hvorfor? Har også inntrykk av det kun er småbarnsforeldre som er veldig opptatt av dette.  

Hvis du hadde sett et menneske med stivkrampe, så hadde du antakelig ikke tatt så veldig lett på det. Vet du at du kan få stivkrampe ved å få jord inn i et sår?

Anonymkode: b5fa4...852

Skrevet

Ja, absolutt. Hele familien vaksineres og boostes. 

Anonymkode: dca4a...7d3

Skrevet

Jeg har ikke tatt noe annet enn barnevaksiner, men jeg fikk meg en liten vekker når jeg fant ut at ikke er fullt dekket av de, siden jeg nok bare har fått den ene mmr vaksinen. Jeg var ikke klar over at jeg bare hadde fått den en gang, og det er det sikkert mange andre som heller ikke er. Jeg har tatt stivkrampesprøyte en gang i voksen alder, pga et skittent sår som måtte syes, men det er over 10 år siden nå.

Anonymkode: 996bd...230

Skrevet
1 time siden, topaz skrev:

Jeg fikk ny vaksine mot stivkrampe, kikhoste, difteri og polio ifm. at jeg måtte sy etter et kutt. Tar også influensavaksine ifm. jobb.

Jeg skulle ønske det var slik at fastlegen tok det opp med jevne mellomrom at man burde fornye kikhoste-vaksinen. For kikhoste er skummelt for små babyer å få. Men må innrømme at terskelen var alt for høy når jeg måtte ta initiativ til det selv...

Og det er ikke rart at småbarnsforeldre tenker på det. En baby med kikhoste er det ingen som vil ha. Er lett å bli lat på sånne ting når "faren er forbi" for seg selv.

Er det vanlig å få fler vaksiner når man må ta stivkrampesprøyte? Jeg har tatt stivkrampesprøyte pga et stygt sår, men da har jeg kanskje fått de andre du nevner og da. Jeg jobbet på småbarnsavdeling i barnehage tidligere, 2 ganger hadde fastlegen min mistanke om at jeg hadde kikhoste (jeg hadde det ikke), men det var aldri spørsmål om jeg var vaksinert

Anonymkode: 996bd...230

Skrevet

Ja, reiser en god del rundt om i verden og foretrekker da å ikke spille russisk roulette verken med egen eller andres helse.

Skrevet

3 minutter siden, Kami01 skrev:

Ja, reiser en god del rundt om i verden og foretrekker da å ikke spille russisk roulette verken med egen eller andres helse.

Samme her. Jeg har, for min egen del, rutinemessig tatt nye vaksiner grunnet reising i Asia, Afrika o.l., og etter at jeg fikk barn har jeg blitt mer bevisst på at vaksinene tar jeg også av hensyn til dem rundt meg.

Anonymkode: b3d63...d4e

Skrevet

Det er bare 1 sprøyte du må ta hvert 10 år. Ikke mye altså. Den har jeg tatt. Mannen gidder ikke....

Anonymkode: 9d917...fb8

Skrevet

Som en del flere over her, så reiser jeg en god del, og vaksiner blir fulgt opp.

Hele husstanden er vaksinert.

Skrevet

Jeg har tatt alle vaksiner, inkludert MMR-vaksinen, som barn, men oppdaget da jeg var gravid med min første datter at jeg ikke var immun mot røde hunder. Som gravid kan man ikke ta vaksinen, og hadde jeg blitt smittet i svangerskapet, hadde barnet fått alvorlige misdannelser. Da tenkte jeg at det hadde vært en fordel om jeg hadde tatt en booster før jeg ble gravid, gitt. Og i slike situasjoner er man glad for flokkimmuniteten.

Anonymkode: 1a360...2db

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis alle TOK de barnevaksinene, ville flokkimmuniteten duge. Problemet er jo når man begynner å få flere huller. Dvs ikke bare at vi "gamle" har vaksinert oss for lenge siden og dermed har litt svakere beskyttelse, men at der i tillegg går barn og unge rundt som ikke er beskyttet overhodet. Og med f eks barnehager som virussentral...

Anonymkode: 0e3a8...eaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...