Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #1 Skrevet 11. april 2019 Jeg har nettopp overtatt gården (melkeku i samdrift) og jeg lurer på hvordan dere greier å balansere arbeidet på gården med å ha familie? Tar dere barna med i fjøsen? Har mannen/partneren deres alt ansvar for legging osb? Jeg har jo selvsagt tenkt igjennom dette på forhånd, og siden vi driver fjøs sammen med andre har vi ikke fjøsstell mer enn ca hver 3. uke, men jeg lurer på hvordan det blir ordnet rundt omkring. Anonymkode: 35426...7c3
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #2 Skrevet 11. april 2019 Jeg er fulltidsbonde, men uten dyr. Derfor er nok ikke mine erfaronger så relevante for deg, men prøv "ettverk for kvinnlige bønder" på FB. Der er det over 1000 medlemer så vidt jeg husler og de fleste har dyr. Anonymkode: 981df...d1d
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #3 Skrevet 11. april 2019 Mannen min er bonde, jeg jobber utenom men drister meg til å svare allikevel. Jeg tar det aller meste inne og med barna, det er slitsomt at mannen aldri er tilgjengelig på kvelder, hverdag som helg. Vi har ikke samdrift, så har ikke friuker på den måten. Barna kan være med litt i fjøset men våre er for små til annet enn å være med på korte besøk. Det er mye farer så man må passe på de hele tiden og da får man jo ikke gjort jobben. Prøvde med vogn og lekegrind en periode men det funket ikke superbra. Vi er avhengige av å være to i fjøset i blant til enkelte oppgaver og har lite tilgang på barnevakt så det er veldig utfordrende. Det er også slitsomme perioder i slått og våronn når arbeidsmengden er stor. Fordelene er at barna vokser opp med nærhet til dyr, får være med på mye forskjellig. De virkelig elsker dyr og traktorer så de liker å være med men som sagt så er det ikke alt som er så barnevennlig for de minste. Anonymkode: a5c99...b3c
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #4 Skrevet 11. april 2019 Her har mannen alltid hatt fjøsstell 2,5 t morgen og kveld. Jeg tar ungene, utenom når han har avløser. Anonymkode: 55449...804
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #5 Skrevet 11. april 2019 Tusen takk for svar😊. Ja jeg er medlem av nettverk for kvinnelige bønder på fb og lærer mye der. Men av og til er det godt å kunne spørre som anonym også😊. Dere som må ta alt kveldsstell med barna alene, hvordan er det? Og nå begynner våronna, da jeg var liten var pappa ute å jobbet til langt på kveld, og slik blir det nok for meg også. Anonymkode: 35426...7c3
Anonym bruker Skrevet 12. april 2019 #6 Skrevet 12. april 2019 Det krever mye planlegging av alt. Jeg jobber turnus nå som ungene er større. Hvis jeg skal på dagvakt, kommer mannen inn og får de avgårde til skolen. Alt er gjort klart kvelden før. Hvis jeg er på kveldsvakt, klarer de seg sjølv i fjøstida. Før var svigermor barnevakt. Men jeg jobba bare en liten deltidsstilling da de var små. Velg en fleksibel partner og friske, tålmodige unger.. Anonymkode: 55449...804
Anonym bruker Skrevet 12. april 2019 #7 Skrevet 12. april 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det krever mye planlegging av alt. Jeg jobber turnus nå som ungene er større. Hvis jeg skal på dagvakt, kommer mannen inn og får de avgårde til skolen. Alt er gjort klart kvelden før. Hvis jeg er på kveldsvakt, klarer de seg sjølv i fjøstida. Før var svigermor barnevakt. Men jeg jobba bare en liten deltidsstilling da de var små. Velg en fleksibel partner og friske, tålmodige unger.. Anonymkode: 55449...804 Fleksibel partner har jeg, ungene er små og forhåpentligvis friskere neste år enn de har vært i år😉. Anonymkode: 35426...7c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå