Gå til innhold

Kan man ha både ADD og ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke at det er mulig, jeg har ADD. Jeg så ei skrive på facebook at sønnen har fått både diagnosen ADD og ADHD, jeg vil ikke fornærme henne ved å spørre om hvordan det er mulig.

Så hvordan er det mulig? 

Anonymkode: d133d...eb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Add er en type adhd. Alle som har add har derfor adhd, men ikke alle som har adhd har add.

Anonymkode: 0ec35...878

Skrevet

Ja

Anonymkode: 59daf...b90

Skrevet
12 minutes ago, Anonym bruker said:

Add er en type adhd. Alle som har add har derfor adhd, men ikke alle som har adhd har add.

Det er vel motsatt. 

Attention deficit disorder, og attention deficit hyperacitivity disorder.

Selv om ingen av delene finnes i vårt europeiske diagnose system 

Anonymkode: 2d09b...045

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel motsatt. 

Nei, det er add som regnes som en undergruppe.

Skrevet

Add er uten hyperaktivitet. Adhd er med hyperaktivitet. 

Man kan per def. ikke både være hyperaktiv og ikke hyperaktiv. Så nei, man kan ikke ha begge diagnosene. 

Anonymkode: 25069...f8f

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det vet jeg, men jeg har kun diagnosen ADD, det står ikke ADHD i min journal.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan per def. ikke både være hyperaktiv og ikke hyperaktiv. Så nei, man kan ikke ha begge diagnosene. 

Nettopp! 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel motsatt. 

Hva mener du med at dem ikke finnes i vårt diagnosesystem? Jeg har diagnosen ADD.

Skrevet

ADD er ingen offisiell diagnose, noe ADHD er. I bup deles den ofte inn i tre typer.

ADHD overveiende oppmerksomhetssvikttype (ADD).

ADHD overveiende hyperaktiv impulsiv type.

ADHD kombinert type. 

Det kan være hun mener ungen har kombinert type. 

Sønnen min har ADD, men er i ICD-10 diagnostisert med ADHD eller F 90.0 Hyperkinetisk forstyrrelse. 

Anonymkode: c28ca...1e0

Skrevet

Enig med siste taler. Jobber i BUP og vi bruker F90.0 Hyperkinetisk forstyrrelse på ADHD (alle typer) 

ADHD regnes som den kombinerte typen, noe annet spesifiseres. 

Feks på denne måten:  F90.0 Hyperkinetisk forstyrrelse, uoppmerksom type.<-- Dette er ADD. 

I ADD mangler H'en i ADHD- som står for nettopp hyperaktivitet. 

Det er ikke en egen kode for ADD i ICD10 som er den diagnosemanualen man bruker i Europa. Den finnes på nett om man vil lese om diagnoser og kriterier. Så for å svare på spørsmålet ditt, nei man kan ikke ha både ADD og ADHD. Man har ADHD- uoppmerksom type, ofte betegnet som ADD, ELLER ADHD kombinert type ("vanlig ADHD"). 

Anonymkode: 7486b...ecd

Skrevet

I Norge bruker vi diagnosesystemet ICD 10, her finnes ikke diagnosen ADD. ADD er en diagnose i DCM som er diagnosesystemet man blant annet bruker i USA. Under F90 i ICD som ADHD ligger under, kan man lese at ADHD kan deles inn i ulike «trinn». For enkelthetens skyld er det mange som derfor bruker diagnosen ADD, men denne diagnosen finnes faktisk ikke i Norge.

ICD 11 kom i 2013, men er ikke tatt i bruk i Norge enda. ADD er ikke en diagnose her heller 

Anonymkode: a1868...e7f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er feil. ADD er ikke det samme som ADHD.

Anonymkode: 4dc74...cb5

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er feil. ADD er ikke det samme som ADHD.

Anonymkode: 4dc74...cb5

Nei, det er ikke det samme, det er en undergruppe.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel motsatt. 

Nettopp. Alle med ADHD har ADD- symptomene, men for å kvalifisere for den fulle og hele diagnosen ADHD må du i tillegg oppfylle tilleggskriterier. Disse tilleggskriteriene kan, men behøver ikke nødvendigvis å arte seg som det vi ser på som typisk hyperaktivitet. Rastløshet, indre uro, lav impulskontroll og snakkesalighet kan også være tegn på hyperaktivitet.

Anonymkode: 8176c...921

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke det samme, det er en undergruppe.

Nei.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Både ved ADD og ADHD er utfordringer knyttet til oppmerksomhet og konsentrasjon det fremste symptomet. Ikke hyperaktivitet.

ADD= Problemer med eksekutive funksjoner, oppmerksomhet og konsentrasjon og mer, men uten hyperaktivitet.

ADHD= Problemer med eksekutive funksjoner, oppmerksomhet og konsentrasjon og mer, og i tillegg hyperaktivitet.

Skrevet

Min gutt har ADHD . Han er ikke hyper i det hele tatt. Uroen er på innsiden. 

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det vet jeg, men jeg har kun diagnosen ADD, det står ikke ADHD i min journal.

Hvis jeg fikk med meg riktig da vår sønn ble utredet, så er det i senere tid at ADD står oppført som ADHD og regnes som en undergruppe her. Så hvis det er en del år siden du ble utredet, så kanskje det er årsaken? Så står det også litt forskjellig på vedtak og div skriv vs skrivet med selve diagnosen. Der brukes som de skriver over her F.90

Anonymkode: 19dc2...2b9

Skrevet
11 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Min gutt har ADHD . Han er ikke hyper i det hele tatt. Uroen er på innsiden. 

Da har utreder gjort riktig iom at diagnosen ADD ikke finnes i Norge. I land der de bruker DCM ville han fått diagnosen ADD. I Norge der vi bruker ICD har han da ADHD uoppmerksom type. 

Under F90 o ICD finner vi diagnosen ADHD som deles inn i tre grupper. 

1) ADHD hyperaktiv type

2) ADHD uoppmerksom type

3) ADHD kombinert

I land der de bruker DCM har de ADHD og ADD. Dessverre er det likevel mange som for enkeltheltens skyld sier at barnet har ADD når de setter diagnose. Mange psykiateren i Norge foretrekker DCM systemet. Jeg er en av de som ønsker DCM  i Norge.

Anonymkode: a1868...e7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...