Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #1 Skrevet 10. april 2019 Jeg skjønner ikke at det er mulig, jeg har ADD. Jeg så ei skrive på facebook at sønnen har fått både diagnosen ADD og ADHD, jeg vil ikke fornærme henne ved å spørre om hvordan det er mulig. Så hvordan er det mulig? Anonymkode: d133d...eb8
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #2 Skrevet 10. april 2019 Add er en type adhd. Alle som har add har derfor adhd, men ikke alle som har adhd har add. Anonymkode: 0ec35...878
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #4 Skrevet 10. april 2019 12 minutes ago, Anonym bruker said: Add er en type adhd. Alle som har add har derfor adhd, men ikke alle som har adhd har add. Anonymkode: 0ec35...878 Det er vel motsatt. Attention deficit disorder, og attention deficit hyperacitivity disorder. Selv om ingen av delene finnes i vårt europeiske diagnose system Anonymkode: 2d09b...045
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #5 Skrevet 10. april 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel motsatt. Attention deficit disorder, og attention deficit hyperacitivity disorder. Selv om ingen av delene finnes i vårt europeiske diagnose system Anonymkode: 2d09b...045 Nei, det er add som regnes som en undergruppe. Anonymkode: 0ec35...878
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #6 Skrevet 10. april 2019 Add er uten hyperaktivitet. Adhd er med hyperaktivitet. Man kan per def. ikke både være hyperaktiv og ikke hyperaktiv. Så nei, man kan ikke ha begge diagnosene. Anonymkode: 25069...f8f
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #7 Skrevet 10. april 2019 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Add er en type adhd. Alle som har add har derfor adhd, men ikke alle som har adhd har add. Anonymkode: 0ec35...878 Ja det vet jeg, men jeg har kun diagnosen ADD, det står ikke ADHD i min journal. Anonymkode: d133d...eb8
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #8 Skrevet 10. april 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Add er uten hyperaktivitet. Adhd er med hyperaktivitet. Man kan per def. ikke både være hyperaktiv og ikke hyperaktiv. Så nei, man kan ikke ha begge diagnosene. Anonymkode: 25069...f8f Nettopp! Anonymkode: d133d...eb8
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #9 Skrevet 10. april 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel motsatt. Attention deficit disorder, og attention deficit hyperacitivity disorder. Selv om ingen av delene finnes i vårt europeiske diagnose system Anonymkode: 2d09b...045 Hva mener du med at dem ikke finnes i vårt diagnosesystem? Jeg har diagnosen ADD. Anonymkode: d133d...eb8
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #10 Skrevet 10. april 2019 ADD er ingen offisiell diagnose, noe ADHD er. I bup deles den ofte inn i tre typer. ADHD overveiende oppmerksomhetssvikttype (ADD). ADHD overveiende hyperaktiv impulsiv type. ADHD kombinert type. Det kan være hun mener ungen har kombinert type. Sønnen min har ADD, men er i ICD-10 diagnostisert med ADHD eller F 90.0 Hyperkinetisk forstyrrelse. Anonymkode: c28ca...1e0
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #11 Skrevet 10. april 2019 Enig med siste taler. Jobber i BUP og vi bruker F90.0 Hyperkinetisk forstyrrelse på ADHD (alle typer) ADHD regnes som den kombinerte typen, noe annet spesifiseres. Feks på denne måten: F90.0 Hyperkinetisk forstyrrelse, uoppmerksom type.<-- Dette er ADD. I ADD mangler H'en i ADHD- som står for nettopp hyperaktivitet. Det er ikke en egen kode for ADD i ICD10 som er den diagnosemanualen man bruker i Europa. Den finnes på nett om man vil lese om diagnoser og kriterier. Så for å svare på spørsmålet ditt, nei man kan ikke ha både ADD og ADHD. Man har ADHD- uoppmerksom type, ofte betegnet som ADD, ELLER ADHD kombinert type ("vanlig ADHD"). Anonymkode: 7486b...ecd
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #12 Skrevet 10. april 2019 I Norge bruker vi diagnosesystemet ICD 10, her finnes ikke diagnosen ADD. ADD er en diagnose i DCM som er diagnosesystemet man blant annet bruker i USA. Under F90 i ICD som ADHD ligger under, kan man lese at ADHD kan deles inn i ulike «trinn». For enkelthetens skyld er det mange som derfor bruker diagnosen ADD, men denne diagnosen finnes faktisk ikke i Norge. ICD 11 kom i 2013, men er ikke tatt i bruk i Norge enda. ADD er ikke en diagnose her heller Anonymkode: a1868...e7f
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #13 Skrevet 10. april 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Add er en type adhd. Alle som har add har derfor adhd, men ikke alle som har adhd har add. Anonymkode: 0ec35...878 Dette er feil. ADD er ikke det samme som ADHD. Anonymkode: 4dc74...cb5
Anonym bruker Skrevet 10. april 2019 #14 Skrevet 10. april 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er feil. ADD er ikke det samme som ADHD. Anonymkode: 4dc74...cb5 Nei, det er ikke det samme, det er en undergruppe. Anonymkode: 0ec35...878
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #15 Skrevet 11. april 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er vel motsatt. Attention deficit disorder, og attention deficit hyperacitivity disorder. Selv om ingen av delene finnes i vårt europeiske diagnose system Anonymkode: 2d09b...045 Nettopp. Alle med ADHD har ADD- symptomene, men for å kvalifisere for den fulle og hele diagnosen ADHD må du i tillegg oppfylle tilleggskriterier. Disse tilleggskriteriene kan, men behøver ikke nødvendigvis å arte seg som det vi ser på som typisk hyperaktivitet. Rastløshet, indre uro, lav impulskontroll og snakkesalighet kan også være tegn på hyperaktivitet. Anonymkode: 8176c...921
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #16 Skrevet 11. april 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke det samme, det er en undergruppe. Anonymkode: 0ec35...878 Nei. Anonymkode: 8176c...921
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #17 Skrevet 11. april 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Add er uten hyperaktivitet. Adhd er med hyperaktivitet. Man kan per def. ikke både være hyperaktiv og ikke hyperaktiv. Så nei, man kan ikke ha begge diagnosene. Anonymkode: 25069...f8f Både ved ADD og ADHD er utfordringer knyttet til oppmerksomhet og konsentrasjon det fremste symptomet. Ikke hyperaktivitet. ADD= Problemer med eksekutive funksjoner, oppmerksomhet og konsentrasjon og mer, men uten hyperaktivitet. ADHD= Problemer med eksekutive funksjoner, oppmerksomhet og konsentrasjon og mer, og i tillegg hyperaktivitet. Anonymkode: 8176c...921
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. april 2019 #18 Skrevet 11. april 2019 Min gutt har ADHD . Han er ikke hyper i det hele tatt. Uroen er på innsiden.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #19 Skrevet 11. april 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei. Anonymkode: 8176c...921 Jo, det er en undergruppe og hun som påstår at barnet har begge deler har helt rett. http://adhdnorge.no/voksen/hva-er-adhd/ https://www.adhd24.no/sporsmal-svar/jenter-adhd/hva-er-forskjellen-pa-adhd-og-add/ Anonymkode: 0ec35...878
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #20 Skrevet 11. april 2019 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja det vet jeg, men jeg har kun diagnosen ADD, det står ikke ADHD i min journal. Anonymkode: d133d...eb8 Hvis jeg fikk med meg riktig da vår sønn ble utredet, så er det i senere tid at ADD står oppført som ADHD og regnes som en undergruppe her. Så hvis det er en del år siden du ble utredet, så kanskje det er årsaken? Så står det også litt forskjellig på vedtak og div skriv vs skrivet med selve diagnosen. Der brukes som de skriver over her F.90 Anonymkode: 19dc2...2b9
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #21 Skrevet 11. april 2019 11 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Min gutt har ADHD . Han er ikke hyper i det hele tatt. Uroen er på innsiden. Da har utreder gjort riktig iom at diagnosen ADD ikke finnes i Norge. I land der de bruker DCM ville han fått diagnosen ADD. I Norge der vi bruker ICD har han da ADHD uoppmerksom type. Under F90 o ICD finner vi diagnosen ADHD som deles inn i tre grupper. 1) ADHD hyperaktiv type 2) ADHD uoppmerksom type 3) ADHD kombinert I land der de bruker DCM har de ADHD og ADD. Dessverre er det likevel mange som for enkeltheltens skyld sier at barnet har ADD når de setter diagnose. Mange psykiateren i Norge foretrekker DCM systemet. Jeg er en av de som ønsker DCM i Norge. Anonymkode: a1868...e7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå