Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #1 Skrevet 9. april 2019 Noen som har gode råd? Har slitt med dette i over 1 år. Er litt bedre i perioder, men smerten vil ikke slippe taket. Har vert til fysio og kiropraktor. Jobber som sykepleier og er mange tunge løft. Ingenting unormalt på MR bildene. Anonymkode: 89b14...04b
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #2 Skrevet 9. april 2019 Kan også komme av stram piriformis og hoftebøyer. Bruker fysio eller kiropraktor du går til nåler? I så fall, få dem til å ta triggerpunkt i piriformis på deg. Gjerne også i hoftebøyeren (psoas), men det er det ikke mange som gjør. Tåler du tøyninger uten å bli verre, tøy daglig piriformis og andre setemuskler, psoas og latissimus samt fremside lår. Begynn å trene stabilitet også. Du kan godt være sterk ellers, men ha for dårlig stabilitet, og da får du problemer i de tunge løftene. Anonymkode: 1060e...64a
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #3 Skrevet 9. april 2019 Her er det kun KRAFTIG masasje som hjelper. Da knuser jeg seriøst musklene i sete området. Hovner opp dagen etterpå, og er skikkelig øm i noen dager. Etter det lever jeg smertefritt i ca 3-4 mnd. Også er det på’an igjen med masasje når smertene kommer tilbake. Fysio og tøying fungerer ikke på meg. Anonymkode: 9a2e2...d2b
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #4 Skrevet 9. april 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her er det kun KRAFTIG masasje som hjelper. Da knuser jeg seriøst musklene i sete området. Hovner opp dagen etterpå, og er skikkelig øm i noen dager. Etter det lever jeg smertefritt i ca 3-4 mnd. Også er det på’an igjen med masasje når smertene kommer tilbake. Fysio og tøying fungerer ikke på meg. Anonymkode: 9a2e2...d2b Nåler er mer effektiv enn den kraftige massasjen - om mer skånsom for vevet i området. Og mye mindre vondt totalt sett Hvis man så tøyer godt etter å først ha fått løsnet, og trener stabilitet og styrke riktig, da greier man også å holde seg lengre. Anonymkode: 1060e...64a
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #5 Skrevet 9. april 2019 Takk for svar! Føler nålene jeg får hos kiropraktor fungerer bedre enn de jeg får hos fysio. Må nok bli flinkere til å trene styrke. Prøver å gå mye i ulendt terreng. Fysio mener jeg bare må presse meg, mens kiropraktor mener jeg har en betennelse og må ta det med ro. Ikke lett å vite hva som er riktig.. Anonymkode: 89b14...04b
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #6 Skrevet 9. april 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Føler nålene jeg får hos kiropraktor fungerer bedre enn de jeg får hos fysio. Må nok bli flinkere til å trene styrke. Prøver å gå mye i ulendt terreng. Fysio mener jeg bare må presse meg, mens kiropraktor mener jeg har en betennelse og må ta det med ro. Ikke lett å vite hva som er riktig.. Anonymkode: 89b14...04b Da lar du kiropraktoren sette nåler på deg. Det er stor forskjell på dyktigheten hos de som bruker nåler. Kanskje de fleste har bare tatt et enkelt helgekurs. Dessverre er heller ikke alle kurs like gode. Mange lærer f.eks. at det er nok at det rykker én gang i muskelen, så har all spenning der sluppet taket. Det er bare tull! (eller unntaket, for det skjer sjelden). Så om du føler det sitter mer igjen etter å ha fått et rykk eller to - si fra til den som bruker nålene! Bra du går mye i ulendt terreng. Men du som har mye tunge løft i jobben trenger å trene mer styrke, og også øvelser som blir spesifikt relevante i jobben din mtp. tunge løft og forflytninger. Jeg er mest enig med kiropraktoen din. Har du en betennelse så bør du ikke presse på. Det betyr ikke at du må ta de helt med ro, det er f.eks. mange stabilitetsøvelser og styrkeøvelser du kan trene uten å belaste akkurat det området som har betennelsen - for den er nok turene i ulendt terreng best. Siden du har betennelse, vær også påpasselig med kostholdet ditt. Unngå sukker og for mye raske karbohydrater, det trigger betennelsen! Anonymkode: 1060e...64a
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #7 Skrevet 9. april 2019 Forresten, du bruker gode joggesko på jobb? En del sykepleiere bruker sko uten hælkappe, og da kan man få spenninger som forplanter seg fra foten og leggen og opp i bekken/rygg. Så gode sko er viktig. Anonymkode: 1060e...64a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå