Gå til innhold

Den evige diskusjonen syklist/bilist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her jeg bor og der jeg jobber (Drammen) kan det virke som om syklister mener de ikke trenger å følge de samme regler som bilister når de ferdes i bilbanen. De trenger ikke holde lave fartsgrenser, trenger ikke stoppe på rødt lys, trenger ikke stoppe for fotgjengere. Og dersom en nestenulykke skulle skje, så er det alltid bilistens feil fordi den har større kjøretøy og dermed er syklisten den myke trafikanten.

I dag var jeg vitne til en nestenulykke. Ikke den første i sitt slag jeg bevitner. En syklist ble nesten påkjørt. Han syklet på rødt lys og ble nesten påkjørt. Han skulle visst anmelde bilisten. Alle på stedet ble avhørt av politi. Hvem får skylden her tro?

Anonymkode: 21cba...1b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her jeg bor og der jeg jobber (Drammen) kan det virke som om syklister mener de ikke trenger å følge de samme regler som bilister når de ferdes i bilbanen. De trenger ikke holde lave fartsgrenser, trenger ikke stoppe på rødt lys, trenger ikke stoppe for fotgjengere. Og dersom en nestenulykke skulle skje, så er det alltid bilistens feil fordi den har større kjøretøy og dermed er syklisten den myke trafikanten.

I dag var jeg vitne til en nestenulykke. Ikke den første i sitt slag jeg bevitner. En syklist ble nesten påkjørt. Han syklet på rødt lys og ble nesten påkjørt. Han skulle visst anmelde bilisten. Alle på stedet ble avhørt av politi. Hvem får skylden her tro?

Syklister er kjørende og må følge trafikkreglene. Men hvorfor kom det politi til en nestenulykke og avhørte vitner?

Anonymkode: 878e9...8bd

Skrevet

Politiet i Drammen kan ikke ha mye å gjøre hvis de skal rykke ut hver gang en syklist nesten blir påkjørt.

Anonymkode: b9cc0...f7c

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syklister er kjørende og må følge trafikkreglene. Men hvorfor kom det politi til en nestenulykke og avhørte vitner?

Anonymkode: 878e9...8bd

Fordi syklisten ble ellevill og ringte politiet. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Politiet i Drammen kan ikke ha mye å gjøre hvis de skal rykke ut hver gang en syklist nesten blir påkjørt.

Anonymkode: b9cc0...f7c

Nå har jeg ikke sagt noe om hvor dette var, men om politiet blir ringt av en syklist som lager bråk og kø, så må de jo rykke ut

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jeg ikke sagt noe om hvor dette var, men om politiet blir ringt av en syklist som lager bråk og kø, så må de jo rykke ut

I din første setning skrev du Drammen!

Håper uansett at syklisten får bot for kjøring på rødt, og at du sa til politiet at du så det.

Anonymkode: 7d593...efb

Skrevet

Fartsgrenser? Har dere syklister som sykler i over 40 -50 km/t ? Spreke folk i Drammen!

Anonymkode: baccd...bcf

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I din første setning skrev du Drammen!

Håper uansett at syklisten får bot for kjøring på rødt, og at du sa til politiet at du så det.

Anonymkode: 7d593...efb

Jeg skrev «her jeg bor og der jeg jobber (Drammen)» det kan altså være alle steder mellom mitt bosted og Drammen. 

Jeg sa selvsagt hva jeg så, og det er ikke ofte det eskalerer som dette, men det er ikke uvanlig at syklister bryter både vikeplikt, stopplikt og fartsgrenser

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fartsgrenser? Har dere syklister som sykler i over 40 -50 km/t ? Spreke folk i Drammen!

Anonymkode: baccd...bcf

I nedoverbakker går det fort raskere enn fartsgrenser. Og jeg har ikke sagt at det kun gjelder Drammen.

Skrevet

Jeg er den syklisten som sjelden sykler i veien, kun der det absolutt ikke finnes alternativ. Jeg tar alltid hensyn, følger trafikkreglene osv. Jeg har observert akkurat det motsatte fra utallige bilister.

Siden syklister har vikeplikt på gangvei for kryssende vei fra høyre, men ikke om de sykler i veien som gjerne har forkjørsrett, så forstår jeg at de disse stedene velger å sykle i veien fremfor på gang og sykkelstien (de som sykler fort). Der burde det vært motsatt, at biler alltid har vikeplikt for gangvei når vei krysser gang-/sykkelvei.

Men de som sykler i veien og ikke sykler fort, og som dermed hindrer trafikken på stedet, de forstår jeg ikke hvorfor ikke velger sykkelveien ved siden av. I noen tilfeller har jeg, som virkelig ikke sykler fort, syklet raskere enn noen som sykler i veien. Disse burde vært fratatt "sykkellappen" ;)

Det å sykle på orange eller rødt lys er rimelig idiotisk av en syklist. Samme er å være for nær eller på yttersiden av større kjøretøy. Eller å sykle over gangfelt.

Min konklusjon er at det er idioter både blant bilister og syklister ;)

Anonymkode: 0c8fa...3eb

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Polititet rykket ut til en situasjon hvor noen nesten ble påkjørt? Hvem ringer polittet for det.

Anonymkode: 63764...772

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Polititet rykket ut til en situasjon hvor noen nesten ble påkjørt? Hvem ringer polittet for det.

Anonymkode: 63764...772

Les hele tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...