Gå til innhold

Hva ER egentlig arisk rase? Mulig med øyne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

KAN brune øyne/mørke trekk stamme fra opprinnelig arisk rase? Eller MÅ det være innblanding for at dette skal oppstå (som da innlysende har vært der siden middelalderen, ihht treller, de fleste norske men noen medrøvet fra tokt). Vi stammer jo alle fra homo-sapiens i Afrika... Med det: Hva er arisk ren rase egentlig? 

Intet å si jeg, altså, med mine grønne og litt brune øyne, hadde blitt gasset i stykker i Auschwitz. Fikk tilbakemelding om det da vi var der i 10.klasse.

Jeg er INGEN rasist! 

Bare en diskusjon med min relativt mørke samboer som stolt forteller om sine rette aner til kong Olav og enda før. Patriotisk familie. Må da ha vært et forlist skip der på veien, langs kysten hvor de har bodd i generasjoner, hans mor er enda mørkere, i hud, hår og øyne. Jeg godter meg inni meg med denne tanken. Syns han er dust som er så stolt av det.  Mulig jeg har helt feil. Med dette forliset.

Anonymkode: bf52f...4fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

😑 Den ariske rase finnes ikke, det er noe tull Hitler fant på. 

Anonymkode: e8ce3...4fc

Skrevet

Arisk rase var nazistene glad i å bruke. 

Før det, ble det kalt den nordiske rase. Typiske kjennetegn er lys hud, blå øyne og lyst hår. Jeg er veldig skandinavisk i utseendet, og har også røtter tilbake til Olav den hellige. Har en familie som er litt over gjennomsnittet glad i slektsforskning. 

Han kan jo ha røtter sålangt tilbake i Norge, på morssiden for eks, selv om farssiden har litt «blanda drops» i mangel på bedre ord😂 Eller omvendt.  Ligger syk hjemme i dag, så min formuleringsevne er håpløs. Beklager det!

Anonymkode: 9a8a5...115

Skrevet

Den ariske rase er en ideologi. Blå øyne og lys hud er bare mutasjoner over tid, og noen hadde en idé om at dette var trekk som beskrev en mer intelligent og fysisk overlegen rase. 

Anonymkode: 639bd...9ec

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

KAN brune øyne/mørke trekk stamme fra opprinnelig arisk rase? Eller MÅ det være innblanding for at dette skal oppstå (som da innlysende har vært der siden middelalderen, ihht treller, de fleste norske men noen medrøvet fra tokt). Vi stammer jo alle fra homo-sapiens i Afrika... Med det: Hva er arisk ren rase egentlig? 

Intet å si jeg, altså, med mine grønne og litt brune øyne, hadde blitt gasset i stykker i Auschwitz. Fikk tilbakemelding om det da vi var der i 10.klasse.

Jeg er INGEN rasist! 

Bare en diskusjon med min relativt mørke samboer som stolt forteller om sine rette aner til kong Olav og enda før. Patriotisk familie. Må da ha vært et forlist skip der på veien, langs kysten hvor de har bodd i generasjoner, hans mor er enda mørkere, i hud, hår og øyne. Jeg godter meg inni meg med denne tanken. Syns han er dust som er så stolt av det.  Mulig jeg har helt feil. Med dette forliset.

Anonymkode: bf52f...4fb

Hvorfor provoserer det deg at han er stolt over å ha aner til kong Olav? Blir du like provosert over folk som er stolte over å tilhøre slektslinja til Martin Luther eller Mor Teresa?

Anonymkode: e6171...188

Skrevet

Arisk rase er ikke en rase. Hitler ville skape en egen rase. De han ville «avle videre på» var de kaukasoide rasen. Altså ikke blande andre raser inn. Han var vel ble det av blond og blåøyd oppi det hele da. 

Anonymkode: 34760...a37

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor provoserer det deg at han er stolt over å ha aner til kong Olav? Blir du like provosert over folk som er stolte over å tilhøre slektslinja til Martin Luther eller Mor Teresa?

Nå var vel poenget hennes at han er mørkhudet, og at hun derfor ikke forstår hvordan han kan være av 100% skandinavisk opphav.

Skrevet

Arisk rase finnes ikke, men ariere var et nomadefolk fra India. 

Man blir ikke gasset i stykker, men til døde. Øyenfarge var i seg selv ikke et kriterium for nazistenes utrenskinger. 

Hvis samboeren din har rette aner tilbake til Olav V, må han enten være Håkon eller barn/barnebarn av Ragnhild eller Astrid. 

Anonymkode: 1fc93...775

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå var vel poenget hennes at han er mørkhudet, og at hun derfor ikke forstår hvordan han kan være av 100% skandinavisk opphav.

«Jeg godter meg inni meg med denne tanken. Syns han er dust som er så stolt av det.»

Det var dette jeg kommenterte.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen mennesker er av 100% skandinavisk opphav. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen mennesker er av 100% skandinavisk opphav. 

Er flere som tar slike gentester, og får resultatet «100% skandinavisk». Det går absolutt an. 

Skrevet

Det er alltid latterlig å være stolt av slektslinje si. Man har lite liten grunn til å være stolt av forfedre som å skamme seg over dem. Man kan synes det er gøy å tenke på at man er i slekt med en kjent person, men å være stolt av det gir ingen mening. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er flere som tar slike gentester, og får resultatet «100% skandinavisk». Det går absolutt an. 

Eh, nei. Hvem befolket Skandinavia da isen smeltet? Vokste de opp av bakken? 

Skrevet

Det som er så festlig med hitler er Jonathan selv hadde svart hår og brune øyne. 

Anonymkode: cde4b...d53

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som er så festlig med hitler er Jonathan selv hadde svart hår og brune øyne. 

Han hadde faktisk blå øyne og mørk blondt hår. 

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh, nei. Hvem befolket Skandinavia da isen smeltet? Vokste de opp av bakken? 

Jeg har en kusine blant annet, som har 100% skandinaviske gener. Hun tok en gentest. 

Jada, vi stammer alle fra Afrika hvis vi går langt langt tilbake i tid, men hvis alle generasjonene før deg er født i Skandinavia (flere tusen år tilbake), så er du jo så skandinavisk som du kan bli. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en kusine blant annet, som har 100% skandinaviske gener. Hun tok en gentest. 

Jada, vi stammer alle fra Afrika hvis vi går langt langt tilbake i tid, men hvis alle generasjonene før deg er født i Skandinavia (flere tusen år tilbake), så er du jo så skandinavisk som du kan bli. 

Det spiller ingen rolle hva et useriøst firma kaller det. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mørk blond, jo.

Da tror jeg og avisartikkelen har en annen mening om hva mørk blondt er 😂. Der står det dark brown på svart hvit.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da tror jeg og avisartikkelen har en annen mening om hva mørk blondt er 😂. Der står det dark brown på svart hvit.

Du synes det at man har ulik oppfatning av fargenyanser er grunn til å le så man griner? Da tenker jeg at du har det ganske morsomt jevnt over. 

"Mørk blond", slik min venninne som er frisør bruker begrepet, er det som mange vil kalle "brun/mørk brun", men uten rødt i. Kall det hva du vil, egentlig. Det var ikke svart. Og øynene han var ikke brune. 

Skrevet

Haha. Tester på Facebook da eller? 😂

Anonymkode: 34760...a37

Skrevet

Hvem kong Olav? Jeg har sport familien til mannen min tilbake 15 ledd, og han er 100% nordmann, med mørkere hud og hår enn di fleste 👍

Anonymkode: 43809...734

Skrevet

Er ikke ariere indoeuropeere? Altså Iranere og der omkring? Mulig jeg er feilopplyst, men trodde det var de som vandret fra Russland til Iran.

Anonymkode: 0e570...d21

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem kong Olav? Jeg har sport familien til mannen min tilbake 15 ledd, og han er 100% nordmann, med mørkere hud og hår enn di fleste 👍

Anonymkode: 43809...734

Problemet med slektsforskning er at man ikke har noen garanti for at den som er oppgitt som far faktisk er biologisk far. https://www.telegraph.co.uk/science/2016/03/15/richard-iii-dna-shows-british-royal-family-may-not-have-royal-bl/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...