Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #1 Skrevet 8. april 2019 Hva er det til, hvem kan gå dit og hvem kan ikke gå dit? Hvis man trenger psykisk hjelp, hva er alternativene? Anonymkode: bc33a...894
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #2 Skrevet 8. april 2019 DPS er for de som trenger hjelp av ansatte i psykiatrien. Jeg har kommet inn både med depresjon og senere med andre diagnoser. De som ikke kan gå dit er de som blir vurdert å klare seg godt med lavterskel(psykisk helsevern i kommune f.eks) og de som er for syke og eller må ha innleggelse. (Vet mange får avslag også fordi henvisningen er for dårlig og DPS ikke får nok informasjon til å ta en god nok vurdering av pasientens behov) Også kan det være fullt, slik at man må vente og da ofte heller blir henvist til kommune eller privatister. Alternativene er fastlege, psykiatrisk sykepleier i kommune, kommunepsykolog og privatister med og uten avtale. Anonymkode: 0427a...6bf
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #3 Skrevet 8. april 2019 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: DPS er for de som trenger hjelp av ansatte i psykiatrien. Jeg har kommet inn både med depresjon og senere med andre diagnoser. De som ikke kan gå dit er de som blir vurdert å klare seg godt med lavterskel(psykisk helsevern i kommune f.eks) og de som er for syke og eller må ha innleggelse. (Vet mange får avslag også fordi henvisningen er for dårlig og DPS ikke får nok informasjon til å ta en god nok vurdering av pasientens behov) Også kan det være fullt, slik at man må vente og da ofte heller blir henvist til kommune eller privatister. Alternativene er fastlege, psykiatrisk sykepleier i kommune, kommunepsykolog og privatister med og uten avtale. Anonymkode: 0427a...6bf Men jeg har depresjon, ptsd, panikkanfall. Ble likevel vurdert til at jeg ikke trenger hjelp. Anonymkode: bc33a...894
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #4 Skrevet 9. april 2019 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Men jeg har depresjon, ptsd, panikkanfall. Ble likevel vurdert til at jeg ikke trenger hjelp. Anonymkode: bc33a...894 Da kan det hende legen din har skrevet en for dårlig henvisning. Be om å få lese den og evnt be om at legen sender ny med flere opplysninger. Eller be om henvisning til en annen psykolog/psykiater. Bruk psykisk helsevern i kommunen frem til du får time et annet sted. Anonymkode: 0427a...6bf
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 9. april 2019 #5 Skrevet 9. april 2019 Du kan klage på avslag. De skal gi deg skriftlig svar på klagen, da kan du evt se hva legen kan skrive i en annen henvisning hvis det er noe han ikke har beskrevet tilstrekkelig. Avslår de klagen også, skal den videresendes Fylkesmannen som klageinstans. (Men DPS skal altså vurdere klagen før den sendes dit).
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #6 Skrevet 9. april 2019 8 minutter siden, Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ skrev: Du kan klage på avslag. De skal gi deg skriftlig svar på klagen, da kan du evt se hva legen kan skrive i en annen henvisning hvis det er noe han ikke har beskrevet tilstrekkelig. Avslår de klagen også, skal den videresendes Fylkesmannen som klageinstans. (Men DPS skal altså vurdere klagen før den sendes dit). Men et av kriteriene til DPS, for at jeg skal få plass, er at jeg må være fysisk frisk. Det er jeg ikke. Anonymkode: bc33a...894
Anonym bruker Skrevet 9. april 2019 #7 Skrevet 9. april 2019 Hvis det var du som skrev det innlegget tidligere så vil jeg anta at de har vurdert en lav nytteverdi på deg. Dps er spesialisthelsetjenesten og må ta en vurdering av behov og nytte. Du nyttiggjør deg antagelig ikke behandling (det sa du selv) og derfor bør du henvises andre steder. Det finnes psykologer med tilskudd som koster like mye som timene på dps Anonymkode: 00850...219
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå