Gå til innhold

Søvnrutiner og dupp


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når går de små over fra 2 til 1 dupp? Ungen min er 1 år, og sover 2 dupper per dags dato. 1-1,5 time per dupp. 
Legges mellom 19-20, kommer an på hvor vrien legginga er.. Våkner fra siste dupp senest 15/15.30.

Går ikke i barnehage, så ´slites` ikke ut på den måten :) 

Anonymkode: 88de4...d0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de er rundt året eller litt eldre kan de kutte ned til én dupp. De burde heller ikke sove mer enn 2-2,5 time totalt i løpet av dagen etter de har fylt ett år. Og de kan fint være våkne 4-5 timer fra de våkner fra siste dupp til de legger seg. 

Skrevet
6 minutter siden, Pobie skrev:

Når de er rundt året eller litt eldre kan de kutte ned til én dupp. De burde heller ikke sove mer enn 2-2,5 time totalt i løpet av dagen etter de har fylt ett år. Og de kan fint være våkne 4-5 timer fra de våkner fra siste dupp til de legger seg. 

Takk for svar! Sover generelt dårlig på natt (alltid gjort), så tenkte kanskje å gå ned til 1 dupp kunne gjøre underverker?! :P Kanskje.. Våkner hver time/annenhver på natt.
(Fyller 1 nå snart :) )

Anonymkode: 88de4...d0b

Skrevet
13 minutter siden, Pobie skrev:

Når de er rundt året eller litt eldre kan de kutte ned til én dupp. De burde heller ikke sove mer enn 2-2,5 time totalt i løpet av dagen etter de har fylt ett år. Og de kan fint være våkne 4-5 timer fra de våkner fra siste dupp til de legger seg. 

Hvorfor bør de ikke sove mer enn 2-2,5 time?

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Optatium skrev:

Hvorfor bør de ikke sove mer enn 2-2,5 time?

Fordi det påvirker nattesøvnen.

Men hvis hun våkner annenhver time tyder dette på et problem med søvnassosiasjonene, dvs at hun ikke sovner uten hjelp fra deg. Da kan hun heller ikke sovne igjen når hun våkner mellom hver sønsyklus om natten. Da må du jobbe med at hun skal lære å sovne på egenhånd uten at du busser, synger, sitter hos henne, osv. 

Endret av Pobie
Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Når går de små over fra 2 til 1 dupp? Ungen min er 1 år, og sover 2 dupper per dags dato. 1-1,5 time per dupp. 
Legges mellom 19-20, kommer an på hvor vrien legginga er.. Våkner fra siste dupp senest 15/15.30.

Går ikke i barnehage, så ´slites` ikke ut på den måten :) 

Anonymkode: 88de4...d0b

min sov 2 til han var ca 10mnd, da ville han ikke mer enn en. da sov han 3 timer, sov til han var 18mnd hjemme og 2,5 år i bhg

Anonymkode: 97d60...167

Skrevet
1 time siden, Pobie skrev:

Fordi det påvirker nattesøvnen.

Men hvis hun våkner annenhver time tyder dette på et problem med søvnassosiasjonene, dvs at hun ikke sovner uten hjelp fra deg. Da kan hun heller ikke sovne igjen når hun våkner mellom hver sønsyklus om natten. Da må du jobbe med at hun skal lære å sovne på egenhånd uten at du busser, synger, sitter hos henne, osv. 

Dette er det store forskjeller på fra barn til barn! 

Mine to yngste sov opptil tre timer i bhg til de var over tre år og sov fint gjennom hele natta. 

Man ser hva barna har behov for. 

 

Anonymkode: 955f1...253

Skrevet

Den ene jenta vår gled over til en dupp av seg selv ved 12 mnd alder, jeg merket det nesten ikke, men plutselig var hun bare ikke trøtt til tidlig dupp og tok en lang dupp midt på dagen i stedet. Den andre jenta måtte vi "tvinge" over på en dupp da hun var 15 mnd fordi hun hadde begynt å sove altfor kort tid begge duppene derfor var overtrøtt tidlig på kvelden. Måtte hjelpe henne inn i ny rutine med en dupp ved å utsette den tidligere duppen litt før hver dag inntil den nærmet seg lunsjtid og da begynte hun å sove lengre av gangen istedenfor to korte. Det var litt slitsomt en ukes tid, men så ble det bra.

Anonymkode: ed564...c2b

Skrevet
2 timer siden, Pobie skrev:

Fordi det påvirker nattesøvnen.

Men hvis hun våkner annenhver time tyder dette på et problem med søvnassosiasjonene, dvs at hun ikke sovner uten hjelp fra deg. Da kan hun heller ikke sovne igjen når hun våkner mellom hver sønsyklus om natten. Da må du jobbe med at hun skal lære å sovne på egenhånd uten at du busser, synger, sitter hos henne, osv. 

Men hvis man ikke har trøbbel med nattesøvnen, trenger man da å ta hensyn til lengde dupp på dagtid?

Skrevet
9 minutter siden, Optatium skrev:

Men hvis man ikke har trøbbel med nattesøvnen, trenger man da å ta hensyn til lengde dupp på dagtid?

Nei, ikke hør på Pobie. 

Anonymkode: 5b830...730

Skrevet

Min sov 3 ganger på dagen til hun var 18 mnd. Ingen problemer på natten. 

Skrevet (endret)
12 timer siden, Optatium skrev:

Men hvis man ikke har trøbbel med nattesøvnen, trenger man da å ta hensyn til lengde dupp på dagtid?

Nei, selvfølgelig ikke. Hvis det fungerer slik du gjør det er det tingen grunn til å forandre på det. 

Men ettersom barnet blir eldre og man kan begynne å få problemer med det, er mengden søvn på dagtid det første man bør se på. Så det er verdt å være obs på. 

Endret av Pobie
Skrevet
9 timer siden, Pobie skrev:

Nei, selvfølgelig ikke. Hvis det fungerer slik du gjør det er det tingen grunn til å forandre på det. 

Men ettersom barnet blir eldre og man kan begynne å få problemer med det, er mengden søvn på dagtid det første man bør se på. Så det er verdt å være obs på. 

Vi har slitt med nattesøvn uavhengig av søvn på dagtid. Dette har alltid variert fra 2-4 timer. 
Kan også nevne at det mistenkes stille refluks, og vi tester ut litt ymse. (medisin, snart prøve melkefritt osv)

Anonymkode: 88de4...d0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...