Gå til innhold

Uteplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mye dyrere med beleggingsstein vs terassebord, forholdsvis 1.5 x 2.5 m. Synes tre er penere, men har blitt anbefalt stein siden det er vedlikeholdsfritt.

Anonymkode: 00f0d...5bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har et par hundre kvm av hver. Belegningsstein og terrasse. Terrasse er mye billigere, både selve materialet og at det krever mindre grunnarbeid. Men jeg ser ikke helt hvordan de er alternativer for samme bruksområde.

Belegningsstein ligger på bakken, (som må prepareres og planeres først), og brukes vanligvis til innkjørsel, gårdsplass, parkering, sykling, adkomst til hus, garasje...

Terrassebord legges på en trestruktur som er løftet fra bakken, som regel inntil huset, på nivå med innvendig første etasje, brukes til utemøbler, grilling, blomsterurner, lys+++ Litt som et utvendig oppholdsrom. 

Hva du velger kommer an på hvor på tomta det skal være og hva det skal brukes til. 

Anonymkode: e08bb...f0f

Skrevet

Vi har også begge deler og er enig i at bruken avgjør.

Jeg ville aldri hatt stein som oppholdssted for spising, soling og kos ute, det har vi veranda i tre til.

Stein har vi på andre siden av huset, der tegner ungene med kritt, sykler og leker. En helt annen bruk.

Anonymkode: 33923...a5f

Skrevet

Jeg er forresten ikke enig i at belegningsstein er vedlikeholdsfritt. Vi bruker minst like mye tid i året på å høytrykksspyle, feie, luke og fylle på med ny fugesand, som vi bruker på terrassevask og grå beis. 

Begge deler trenger en ordentlig omgang med «shining» ca annethvert år. 

Anonymkode: e08bb...f0f

Skrevet

Takk for svar, dette er et lite område rett ved inngangen, tanken er å ha en liten sitteplass til morgenkaffen og noen blomsterpotter. Har større terasse i hagen, men får ikke sol der tidlig.

Tenker at jeg går for terassebord, ser lunere og hyggeligere ut. 

Hi

Anonymkode: 00f0d...5bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...