Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #1 Skrevet 8. april 2019 Hjemme hos oss er det støy og bråk fra morgen til kveld. Vi har tre barn i alderen 3-8 år. Minstemann kan sitte og trampe på stolen sin mens han "synger" labalavalabalavalabalavalabslava. Mellomste dunker med gaffelen i tallerkenen samtidig som hun lager uforståelige lyder. Eldste også. Dunker med føttene, skraper med bestikket eller plinger på glasset. Ellers i dagliglivet er det roping, unødvendige lyder, apekattendenser hele tiden. Det er til å bli loco av. Jeg har snakket pent til dem, vi har forsøkt belønning, jeg har ropt. Ingenting går inn. Flere som har det sånn? Tips? Anonymkode: fda92...6b1
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #2 Skrevet 8. april 2019 Jada. Det er støy rundt øra mine og. Eneste "rolige" tiden jeg har i løpet av dagen er de 15 minuttene det tar å kjøre til jobb. Utover det er det støy fra 6 til 22. Når yngste på 5 legger seg (altfor sent) så kommer mellomste og skal snakke. Når han går i seng kommer eldste. Holder på å bli sprø. Det er lyder _hele_tiden. I tillegg har vi en hund som ikke alltid er like flink til å sove på natta, tasser rundt med klørne i parketten, slikker seg i ræva, rister hodet... you name it! Tror man bare må holde ut... Anonymkode: 8e7fd...333
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #3 Skrevet 8. april 2019 Haha. Sånn ER det. Vi har øvd mye på bordskikk. Vi er ekstra på eldste fordi hun ni av ti ganger starter «konserten». Det blir bedre. Anonymkode: 75625...d08
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #4 Skrevet 8. april 2019 Huff, tror ikke jeg er skapt for dette! Begynner å bli mer og mer sikker på at jeg kanskje ikke skal sette barn til verden. Anonymkode: 772ce...4f7
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #5 Skrevet 8. april 2019 For en total skivebom som forelder, det er virkelig ikke noen heksekunst å lære unger bordskikk, innestemme og normal oppførsel. De skal kunne sameksistere med folk, ikke med aper. Dere skaper jo monstre som ikke vil bli tålt i noen hjem. Anonymkode: 58263...bee
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #6 Skrevet 8. april 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Huff, tror ikke jeg er skapt for dette! Begynner å bli mer og mer sikker på at jeg kanskje ikke skal sette barn til verden. Anonymkode: 772ce...4f7 Om du stopper etter ett barn blir ikke dette et problem. Det beste fra to verdener- barn- og stillhet når barnet er ute og leker med vennene sine. Eller på overnatting. Eller på aktiviteter. Eller rett og slett når det ikke har noen å krangle /bråke sammen med. Anonymkode: f9042...a65
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #7 Skrevet 8. april 2019 Jeg har fire barn, og ja, det er mye lyd, men det trenger faktisk ikke å være så ille som du beskriver. Vi har aldri tillat støy med bordet, inkludert synging, jeg MÅ ha det litt rolig for å kunne nyte maten. Tips? Prøv å overdrevent rose det barnet som tilfeldigvis sitter i ro der og da med "Nei, men se på Kari så stille hun er og så rolig hun sitter da!", eller noe sånt. Forklar barna, ikke ved bordet, men en annen gang, hvor forstyrrende slike lyder er. Si at man ikke kan gå ut å spise når de er sånn, men om de kan sitte pent en hel uke, skal de få gå på f.eks. McDonalds å spise og der får alle barn presang til maten sin. Anonymkode: a9990...97a
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #8 Skrevet 8. april 2019 Det blir bedre- eller verre alt etter hvordan du ser på det. Synes det er helt grusomt nå når ungene er 14 og 18 og yngste stortsett er på rommet sitt, på skolen, eller med venner/på klubben eller lignende. Eldste er også minimalt hjemme verken til måltider eller ellers. Kunne valgt å reise eller bruke tiden på oss selv, men vi valgte å lage et nytt barn som kommer snart. Anonymkode: a094a...c86
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #9 Skrevet 8. april 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har fire barn, og ja, det er mye lyd, men det trenger faktisk ikke å være så ille som du beskriver. Vi har aldri tillat støy med bordet, inkludert synging, jeg MÅ ha det litt rolig for å kunne nyte maten. Tips? Prøv å overdrevent rose det barnet som tilfeldigvis sitter i ro der og da med "Nei, men se på Kari så stille hun er og så rolig hun sitter da!", eller noe sånt. Forklar barna, ikke ved bordet, men en annen gang, hvor forstyrrende slike lyder er. Si at man ikke kan gå ut å spise når de er sånn, men om de kan sitte pent en hel uke, skal de få gå på f.eks. McDonalds å spise og der får alle barn presang til maten sin. Anonymkode: a9990...97a Synes det er en falitterklæring å belønne normal oppførsel. Hos oss aper minste etter eldste og hun drar ofte usynlig igang minste. Å rose bra oppførsel er bra, men trusler og frafall av goder eller løfter om belønning synes jeg er idiotisk. Anonymkode: 75625...d08
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #10 Skrevet 8. april 2019 Litt lyd må du regne med. Hvis du oppgatter lyden av en hund som slikker seg eller rister på hodet i et annet rom som bråk tror jeg bare du må innse at de neste 15 årene blir ille. Det eneste jeg kan anbefale er å være veldig mye ute med dem og herje. La dem få utfolde seg skikkelig med utestemme, hoiing og tramping noen timer hver dag, men jobb samtidig med å lære dem å være relativt rolige inne. De trenger ikke synge og trampe ved bordet, men du må godta at de prater og ler. Anonymkode: 47506...9b3
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #11 Skrevet 8. april 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes det er en falitterklæring å belønne normal oppførsel. Hos oss aper minste etter eldste og hun drar ofte usynlig igang minste. Å rose bra oppførsel er bra, men trusler og frafall av goder eller løfter om belønning synes jeg er idiotisk. Anonymkode: 75625...d08 Og i noen tilfeller fungerer det veldig godt likevel. Trusler bruker jeg ikke, men belønning har jeg tatt i bruk enkelte ganger når ingenting annet har fungert, omtrent alltid med godt resultat. Nå har ikke bordskikk vært et problem hos oss, vi begynte veldig tidlig med oppdragelse her, men vi har hatt andre utfordringer. Nå er barna mine store, eldste blir snart 18 år, og alle fire sikker seg godt. Selv med en og annen belønning i oppveksten 😉 Anonymkode: a9990...97a
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #12 Skrevet 8. april 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og i noen tilfeller fungerer det veldig godt likevel. Trusler bruker jeg ikke, men belønning har jeg tatt i bruk enkelte ganger når ingenting annet har fungert, omtrent alltid med godt resultat. Nå har ikke bordskikk vært et problem hos oss, vi begynte veldig tidlig med oppdragelse her, men vi har hatt andre utfordringer. Nå er barna mine store, eldste blir snart 18 år, og alle fire sikker seg godt. Selv med en og annen belønning i oppveksten 😉 Anonymkode: a9990...97a Selvsagt funker bestikkelser. 😂 Jeg føler likevel jeg svikter som forelder når jeg må ty til det. 😱 Anonymkode: 75625...d08
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #13 Skrevet 8. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: For en total skivebom som forelder, det er virkelig ikke noen heksekunst å lære unger bordskikk, innestemme og normal oppførsel. De skal kunne sameksistere med folk, ikke med aper. Dere skaper jo monstre som ikke vil bli tålt i noen hjem. Anonymkode: 58263...bee Fallitterklæring? Skaper monstre? Jeg prøver jo så godt jeg kan! Tror du jeg VIL at de skal oppføre seg som apekatter? Jeg skriver jo her nettopp fordi jeg søker råd om hvordan jeg kan håndtere dem når verken ros eller trusler fungerer. Heldige deg som tydeligvis har barn som sitter pent ved bordet og aldri bråker. Del gjerne av din klokskap om hvordan du fikk til det. HI Anonymkode: fda92...6b1
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #14 Skrevet 8. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: For en total skivebom som forelder, det er virkelig ikke noen heksekunst å lære unger bordskikk, innestemme og normal oppførsel. De skal kunne sameksistere med folk, ikke med aper. Dere skaper jo monstre som ikke vil bli tålt i noen hjem. Anonymkode: 58263...bee Helt enig, hilsen 4 barns alenemor. Barn mellom 2-12 år. Anonymkode: a83ba...81c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #15 Skrevet 8. april 2019 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helt enig, hilsen 4 barns alenemor. Barn mellom 2-12 år. Anonymkode: a83ba...81c Hvordan gjør du det da? HI Anonymkode: fda92...6b1
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #16 Skrevet 8. april 2019 Du har jo startet med å akseptere slik oppførsel en gang når de var små, da er det ikke bare bare å bli kvitt det når de har blitt "store" og bråket plutselig for heftig for deg... Jeg har selv fire barn, ganske tett, og er enig i at det kan bli mye lyd av og til, men å bråke bare for å bråke har jeg aldri tilltatt, så det har aldri blitt noe problem heller. Mitt beste tips må være å be de gå et annet sted om de skal bråke, det har alltid fungert her. Utestemme må de gå ut med, herjing får de drive med i kjellerstua og ikke rundt ørene mine osv. Jeg har aldri sagt de ikke får lov å herje, leke, løpe, lage lyder, men de trenger ikke gjøre det her som jeg sitter og leser avisen... De må rett og slett lære seg å ta hensyn. Ellers må du selvfølgelig også være sammen med dem ute, gå på turer i skog og mark, oppsøke klatrestativ og lekeplasser osv, sånn at de får herjet fra seg der det er greit å gjøre det. Jeg er nok en streng mamma, men ikke streng streng som ikke lar barn være barn. Man må finne en middelvei som passer seg og sin familie. Anonymkode: 46bdd...2da
nerdybirdy Skrevet 8. april 2019 #17 Skrevet 8. april 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fallitterklæring? Skaper monstre? Jeg prøver jo så godt jeg kan! Tror du jeg VIL at de skal oppføre seg som apekatter? Jeg skriver jo her nettopp fordi jeg søker råd om hvordan jeg kan håndtere dem når verken ros eller trusler fungerer. Heldige deg som tydeligvis har barn som sitter pent ved bordet og aldri bråker. Del gjerne av din klokskap om hvordan du fikk til det. HI Anonymkode: fda92...6b1 tipper ungene dine er englebarn når de er på besøk hos andre, særlig når du ikke er tilstede Vi har en vi jobber med HVER dag....og jeg har fremsatt følgende hypoteser 1. ungen er forbyttet på sykehuset (lite trolig da den er veldig lik far) 2. ungen er genmanipulert og innehar en større sekvens av apeDNA sammenlignet med de andre ungene - også ganske usannsynlig 3. ungen bryr seg nevneverdig mindre om konsekvenser sammenlignet med søsken - mest sannsynlig Det er tøffere å oppdra en slik unge fordi den er langt mer vrang og kverulerer ustanselig! Identifiser triggeren av de tre og isoler den ungen, slik at du klarer å få de to andre på rett kjøl, så sender du vriompeisen ut av ligningen (på rommet) når det blåser storm. Du er ikke alene, mange har det slik. Problemet hos oss er at vi er konsekvente, men vi synes det er forferdelig trist å skulle ha en hverdag preget av kjeft og truing, så da må man velge sine kampsaker når man har viljesterke barn, det betyr at vi godtar negativ adferd på noen områder og fokuserer på oppdragelse på andre områder Lykke til
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #18 Skrevet 8. april 2019 51 minutter siden, nerdybirdy skrev: tipper ungene dine er englebarn når de er på besøk hos andre, særlig når du ikke er tilstede Vi har en vi jobber med HVER dag....og jeg har fremsatt følgende hypoteser 1. ungen er forbyttet på sykehuset (lite trolig da den er veldig lik far) 2. ungen er genmanipulert og innehar en større sekvens av apeDNA sammenlignet med de andre ungene - også ganske usannsynlig 3. ungen bryr seg nevneverdig mindre om konsekvenser sammenlignet med søsken - mest sannsynlig Det er tøffere å oppdra en slik unge fordi den er langt mer vrang og kverulerer ustanselig! Identifiser triggeren av de tre og isoler den ungen, slik at du klarer å få de to andre på rett kjøl, så sender du vriompeisen ut av ligningen (på rommet) når det blåser storm. Du er ikke alene, mange har det slik. Problemet hos oss er at vi er konsekvente, men vi synes det er forferdelig trist å skulle ha en hverdag preget av kjeft og truing, så da må man velge sine kampsaker når man har viljesterke barn, det betyr at vi godtar negativ adferd på noen områder og fokuserer på oppdragelse på andre områder Lykke til Hahaha! Herlig! 🤣 HI Anonymkode: fda92...6b1
Syngensang Skrevet 8. april 2019 #19 Skrevet 8. april 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: For en total skivebom som forelder, det er virkelig ikke noen heksekunst å lære unger bordskikk, innestemme og normal oppførsel. De skal kunne sameksistere med folk, ikke med aper. Dere skaper jo monstre som ikke vil bli tålt i noen hjem. Anonymkode: 58263...bee Jaja, men det finst jo tydelegvis monster med bordskikk og normal oppførsel ser eg... Til HI, mine er også slik, eg blir sprø.. Men om eg kom inn i ein heime og det sat 3 ungar mellom 3 og 8 og åt uten å lage ein lyd anna enn litt danna konversasjon så hadde eg blitt litt bekymra då og altså... Det er klart dei skal lære seg folkeskikk, men det tek no nokre år det. Og 8 åringar er ikkje stille av seg, og dei som er yngre er ikkje så vanskelige å få med på konserten.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #20 Skrevet 8. april 2019 Unga her får se på i pad , NRK super, mens vi spiser. Helt tyst ved bordet hehe. Noen ganger glemmer de å spørre etter i paden, og da sitter vi bare og snakker om dagen vår. Anonymkode: 73805...b33
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #21 Skrevet 8. april 2019 Når det gjelder barn; «Det er de 20 første årene som er værst» Anonymkode: 58638...03c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #22 Skrevet 8. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Unga her får se på i pad , NRK super, mens vi spiser. Helt tyst ved bordet hehe. Noen ganger glemmer de å spørre etter i paden, og da sitter vi bare og snakker om dagen vår. Anonymkode: 73805...b33 Det synes jeg er helt forferdelig, ofte eneste felles måltidet man har i døgnet også skal alle sitte med hodet i en skjerm. Det hadde aldri vært aktuelt her ihvertfall, da hadde jeg foretrukket litt bråk.... Anonymkode: 46bdd...2da
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #23 Skrevet 8. april 2019 Ja! Enten er det irriterende lyd fra playstation,smatting når vi spiser,høy lyd fra hoppeballen inne,barnemusikk jeg er dritt lei eller evig mas fra sønnen min om playstationspillet han liker så godt. Jepp er litt sliten idag ja Sånn ellers er han en herlig gutt som er lett å ha med å gjøre Anonymkode: c0575...e40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå