Gå til innhold

Jeg besvimte nettopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Besvimte akkurat, det har skjedd flere ganger før for flere år siden. Tror de er blodtrykksfall da jeg satt på dørkarmen da jeg reiste meg opp. Alt ble svart og jeg tok meg for? MEN så begynte jeg å riste, armene mine ristet ukontrollert og jeg kastet pga dette telefonen min bortover gulvet. Jeg var bevist gjennom hele greia, men ingen kontroll over kroppen. Etterpå husket jeg ikke hva som hadde skjedd i forkant. Sønnen min så hele episoden.  

Noen som har oppleve noe sånn??

Anonymkode: f038b...bf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Besvimte akkurat, det har skjedd flere ganger før for flere år siden. Tror de er blodtrykksfall da jeg satt på dørkarmen da jeg reiste meg opp. Alt ble svart og jeg tok meg for? MEN så begynte jeg å riste, armene mine ristet ukontrollert og jeg kastet pga dette telefonen min bortover gulvet. Jeg var bevist gjennom hele greia, men ingen kontroll over kroppen. Etterpå husket jeg ikke hva som hadde skjedd i forkant. Sønnen min så hele episoden.  

Noen som har oppleve noe sånn??

Opplevde det for noen år siden, falt sammen med skjelvinger samtidig som jeg var bevisst. Skyldes blodtrykksfall, ingenting annet galt funnet. Jeg hadde da ikke spist eller drukket på veldig lenge og hadde dessuten sovet dårlig.

Skrevet

Høres ikke ut som besvimelse, da blir du slapp og går i svart. Husker det ikke. Høres mer ut som et anfall. Ring legevakta og snakk med dem du, for å være sikker. 

Anonymkode: 9f142...2a7

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Høres ikke ut som besvimelse, da blir du slapp og går i svart. Husker det ikke. Høres mer ut som et anfall. Ring legevakta og snakk med dem du, for å være sikker. 

Anonymkode: 9f142...2a7

Jeg hadde over lenger periode da jeg var 15-16 lignende besvimelse «anfall» uten skjelvinger. Da var jeg borte i 5-15min, da også var jeg bevist og hørte alt hva som skjedde rundt meg men klarte ikke styre kroppen. Jeg var da hos legen, på MR og forskjellig, uten å finne noe som helst. Det gikk over da jeg sluttet på p-pillene.. siden ikke hatt noe før idag 13 år senere...

Hi 

Skrevet

Det begynner med prikker i syne, kribler i armer og eller ben, piping i ørene også blir hele kroppen nummen før alt går i svart. Men jeg kan likevel være ved bevissthet.

Hi

Skrevet

Ring legevakta uansett!

Anonymkode: 41abc...6a9

Skrevet

Uten at jeg har noen kompetanse på området, så fikk beskrivelsen av skjelvingene meg til å tenke epileptisk anfall.

ville definitivt ringt legevakten. Heller en telefon for mye.. 

Anonymkode: 1a33f...987

Skrevet

Sånn til info så er det ikke en besvimelse når du er bevist, og husker hele hendelsen. Begrepsforståelsen er viktig i kontakt med helsevesenet fremover. 

Besvimelse (syncope) er når du mister all muskeltonus og blir livløs og blek. Pusten blir langsommere, og du virker som om du er i dyp søvn. Man får hukommelsestap i variert lengde opptil. 

Høres mer ut som noe spastisk anfall av noe slag. Kan komme av mye rart. Verdt å utrede med fastlegen mandag, uansett hva du velger å gjøre i kveld. 

Anonymkode: 7ca92...fab

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn til info så er det ikke en besvimelse når du er bevist, og husker hele hendelsen. Begrepsforståelsen er viktig i kontakt med helsevesenet fremover. 

Besvimelse (syncope) er når du mister all muskeltonus og blir livløs og blek. Pusten blir langsommere, og du virker som om du er i dyp søvn. Man får hukommelsestap i variert lengde opptil. 

Høres mer ut som noe spastisk anfall av noe slag. Kan komme av mye rart. Verdt å utrede med fastlegen mandag, uansett hva du velger å gjøre i kveld. 

Jeg jobber nattevakt, hatt en god del vaker den siste tiden. Mulig det er pga jeg er sliten som har utløst dette. 

Hi

Skrevet

Jeg får det akkurat slik ved blodtrykksfall, det blir som en halvveis besvimelse, men man fortsatt er ved bevisthet. Jeg har sjekket det ut og det er ikke noe å gjøre med annet å være forsiktig når man reiser seg.

Skrevet

Du må selvfølgelig kontakte lege. Skjønner ikke helt hva som får deg til å spørre her i stedet for. 

Anonymkode: 85fee...820

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber nattevakt, hatt en god del vaker den siste tiden. Mulig det er pga jeg er sliten som har utløst dette. 

Hi

En skal virkelig ikke kimse av hva stress (både fysisk og psykosomatisk) kan gjøre med kroppen, nei. 

Gikk selv nettopp fra skiftarbeid i 20år til dagjobb, og merker stor forskjell på kroppen etter bare 3mnd.

Skrevet

Når du melder dette inn som besvimelse blir du nektet å kjøre på 1 år til info 🌸

Anonymkode: 7579c...6b9

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Når du melder dette inn som besvimelse blir du nektet å kjøre på 1 år til info 🌸

Bevissttap bedre ord;) må rette meg litt her. Dårlig formulert, men du forstår sikkert hva jeg mener. Om du ikke besvimte, ikke bruk ordet besvimt for da er helsevesen pålagt å ta fra deg ditt førerkort 🤗

Skrevet

Det kan være synkope (altså diagnosen man får hos kardiolog) selv om du var bevisst. Jeg besvimer ofte (har diagnosen) og er noen ganger helt bevisst (det vil si at jeg hører alt og kjenner at jeg faller men kan ikke se ,  det svartner, og kan ikke unngå det (men kan klare å sette meg ned) Be om å få ta en tilt- test. Da finner du ut om det er diagnosen synkope.

Anonymkode: fcf5f...6a8

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan være synkope (altså diagnosen man får hos kardiolog) selv om du var bevisst. Jeg besvimer ofte (har diagnosen) og er noen ganger helt bevisst (det vil si at jeg hører alt og kjenner at jeg faller men kan ikke se ,  det svartner, og kan ikke unngå det (men kan klare å sette meg ned) Be om å få ta en tilt- test. Da finner du ut om det er diagnosen synkope.

Anonymkode: fcf5f...6a8

Når du mister bevisstheten helt heter det syncope. Når det svart er, men du rekker å sette deg ned og blir da bedre igjen, heter det nærsyncope. Du får nok diagnosen fordi du har vært borte, og ville blitt det om du ikke satt deg ned. Men du syncope rer ikke hver gang, du er bare nært ved å gjøre det. 

Skrevet

Høres ut som epilepsi anfall. Jeg fikk det plutselig som 40 åring. Var på stor utredning på Rilshospitalet. Går på medisiner nå og hat vært anfallsfri en god stund.

Anonymkode: 0d612...12a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...