Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #1 Skrevet 7. april 2019 Hei 🙂🙂til dere som har barn med autisme eller vet noe om det.? Blir barna genteste og foreldre hvis ikke kan man søke om gentest takk på forhånd Anonymkode: d3ee1...987
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #2 Skrevet 7. april 2019 Jeg vet ikke om alle barn med autisme blir gentestet, men jeg vet sønnen til en kollega ble det. Der fant de at han har et sjeldent syndrom i tillegg til autismen, eller at autismen kom pga syndromet (det er jeg litt usikker på). Men han var 5 år før han fikk 100% diagnose, og den fikk han på et senter for sjeldne diagnoser, Frambu tror jeg det var. Anonymkode: bed6f...2b1
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #3 Skrevet 7. april 2019 Hmm, jeg er mor til 3 barn med autisme (en med barneautisme, en med Asperger og ADHD og en med kun Asperger) Ingen har blitt gentestet. Men jeg er sikker på at det er noe med genene. Min manns søster har 2 sønner som begge har asperger. Min mor hadde ingen diagnose (var ikke så utbredt med hjelp/diagnose på den tiden da hun var født i 1945), men jeg er sikker på at hun hadde en form for autisme. Selv som barn visse jeg at hun var noe rar/spesiell, så jeg tror at genene til min mann og meg selv har kommet litt uheldig ut her da de ble "mixet". Kunne godt tenkt med å få de gentestet, så dette skal jeg sjekke opp i om er mulig. I tillegg venter vi nå vårt 4 barn, som vi har fått vite har Down syndrome og det skulle ikke overraske meg om barnet i tillegg har autisme. Anonymkode: e5247...c52
Toneelise Skrevet 7. april 2019 #4 Skrevet 7. april 2019 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei 🙂🙂til dere som har barn med autisme eller vet noe om det.? Blir barna genteste og foreldre hvis ikke kan man søke om gentest takk på forhånd Anonymkode: d3ee1...987 De blir ikke gentestet hvis man ikke får flere barn som har autisme men du kan be om det selv.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #5 Skrevet 7. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hmm, jeg er mor til 3 barn med autisme (en med barneautisme, en med Asperger og ADHD og en med kun Asperger) Ingen har blitt gentestet. Men jeg er sikker på at det er noe med genene. Min manns søster har 2 sønner som begge har asperger. Min mor hadde ingen diagnose (var ikke så utbredt med hjelp/diagnose på den tiden da hun var født i 1945), men jeg er sikker på at hun hadde en form for autisme. Selv som barn visse jeg at hun var noe rar/spesiell, så jeg tror at genene til min mann og meg selv har kommet litt uheldig ut her da de ble "mixet". Kunne godt tenkt med å få de gentestet, så dette skal jeg sjekke opp i om er mulig. I tillegg venter vi nå vårt 4 barn, som vi har fått vite har Down syndrome og det skulle ikke overraske meg om barnet i tillegg har autisme. Anonymkode: e5247...c52 Bøyer meg i støvet for at dere gikk for nr fire i den situasjonen der. Anonymkode: de2e0...ad0
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #6 Skrevet 7. april 2019 59 minutter siden, Toneelise skrev: De blir ikke gentestet hvis man ikke får flere barn som har autisme men du kan be om det selv. Hva slags gentest er det snakk om? Hva kan de finne ut da? Anonymkode: 962ee...4a1
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #7 Skrevet 7. april 2019 Min ble utredet med blodprøver som inkluderer test for en del syndromer og annet. Ingen spesielle funn på prøven, men det og EEG-undersøkelse gjøres som ledd i utredningen. Anonymkode: 04440...1d9
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #8 Skrevet 7. april 2019 Man kan ikke ta gentest for å påvise/avkrefte autisme. Anonymkode: c677f...747
Toneelise Skrevet 7. april 2019 #9 Skrevet 7. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva slags gentest er det snakk om? Hva kan de finne ut da? Autisme kan være arvelig. De finner ut om du er bærer av genet som gir autisme eller om du har videreført til ditt barn. Er ikke alltid at det videreføres selv om du er bærer. Anonymkode: 962ee...4a1
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #10 Skrevet 8. april 2019 8 timer siden, Toneelise skrev: Takk for svar. Er dette noe nytt? Jeg har tre søsken med autisme og har ikke hørt om dette, men det er noen år siden de fikk diagnosen. Nå er det mistanke om at min sønn også har det. Kommer de til å genteste han automatisk under utredningen? Anonymkode: 962ee...4a1
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #11 Skrevet 8. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Er dette noe nytt? Jeg har tre søsken med autisme og har ikke hørt om dette, men det er noen år siden de fikk diagnosen. Nå er det mistanke om at min sønn også har det. Kommer de til å genteste han automatisk under utredningen? Anonymkode: 962ee...4a1 Man kan som sagt ikke genteste for å bekrefte eller avkrefte autisme. Hvis det tas gentest er det for å avkrefte/sjekke for andre ting enn autisme. Anonymkode: c677f...747
Toneelise Skrevet 8. april 2019 #12 Skrevet 8. april 2019 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Er dette noe nytt? Jeg har tre søsken med autisme og har ikke hørt om dette, men det er noen år siden de fikk diagnosen. Nå er det mistanke om at min sønn også har det. Kommer de til å genteste han automatisk under utredningen? Anonymkode: 962ee...4a1 Nei . Du må spørre om det selv.
Toneelise Skrevet 8. april 2019 #13 Skrevet 8. april 2019 På 7.4.2019 den 22.37, Anonym bruker skrev: Man kan ikke ta gentest for å påvise/avkrefte autisme. Anonymkode: c677f...747 Ikke for å påvise eller avkrefte nei men man kan genteste for å finne ut om det er arvelig autisme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå