Gå til innhold

Er det jeg som er vanskelig her? Ang alkohol.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vokst opp i ett hjem end mye alkohol. Jeg har opplevd vold, selvskading og fyll som har vart i flere dager.  Politi, sykehus og barnevern.

Nå har det seg slik at mannen min også er glad i øl. Han drikker seg på langt nær full, men kan gjerne drikke ett par øl fredag, lørdag og søndag. Jan kan fint ta seg ett par øl flere dager på rad i ukedagene.

På ferier drikker han øl hver dag. Han blir ikke full. Ikke pusset engang.

Påsken drikker han øl hver dag. Da kan han gjerne ta den første øl'en kl 14. 

Jeg nekter han ikke å drikke, men har spurt han i flere år om å begrense det bare LITT! Må det drikkes i ukedagene? Holder det ikke med ett par øl på fredag og lørdag. 

For med er det synet av øl'en og ikke minst, lukten. Det å legge seg ved siden av en som lunter øl, får det til å vrenges i meg.

Jeg nekter han ikke å kose seg med en øl eller tre. Men jeg skulle ønske han kunne begrense det til ett par dager i uken...

Er jeg vrang?

Anonymkode: 9feee...ea0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanskelig for en som har vokst opp uten traumer rundt alkohol å sette seg inn i ditt sted.

Atferden hans er isolert sett helt uproblematisk, men han burde jo kunne ta hensyn til deg på bakgrunn av din oppvekst. Har du forsøkt å snakke rolig om dette? Jeg skjønner at han blir tverr hvis det bare oppfattes som kjefting fra deg, for som sagt gjør han ikke noe galt. Men hvis han forstår at lukten vekker traumer og at du har det mye bedre hvis han kutter ut noen av dagene, Bøe han vel ønske det selv...? 

Anonymkode: 3b324...d7b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig vanskelig for en som har vokst opp uten traumer rundt alkohol å sette seg inn i ditt sted.

Atferden hans er isolert sett helt uproblematisk, men han burde jo kunne ta hensyn til deg på bakgrunn av din oppvekst. Har du forsøkt å snakke rolig om dette? Jeg skjønner at han blir tverr hvis det bare oppfattes som kjefting fra deg, for som sagt gjør han ikke noe galt. Men hvis han forstår at lukten vekker traumer og at du har det mye bedre hvis han kutter ut noen av dagene, Bøe han vel ønske det selv...? 

Anonymkode: 3b324...d7b

Vi har pratet om dette til og fra i 15 år. I begynnelsen var traumene enda større, og han forsto godt hva jeg prøvde å fortelle. Da ble vi enige om at han kunne drikke hver andre helg. Ikke feste, men kose seg med ett par pils... dette alle fort ut, og "det er så godt med en øl til maten, det er så godt med en øl i solveggen " kom oftere og oftere.

Vi har snakket rolig om dette, og vi har kranglet om dette.

Jeg ser absolutt at det i utgangspunktet ikke er noe problem. Men jeg også føler at han burde ta litt med hensyn. Hadde det vært opp til meg, så hadde det SJELDENT vært øl i dette huset. Men jeg ser selv at det er urettferdig å belaste "alle andre" med mine traumer, og jeg vet at dette er noe jeg må jobbe med å bearbeide selv. Men jeg ønsker like fult at det ikke drikkes opp til 4-6 dager i uken. Men at det holder med ett par dager ila uken.

Heller ikke hver dag så fort det er ferie.

Hi

Skrevet

Synes jo det alkoholforbruket du beskriver her var litt i overkant jeg da.. Med eller uten traumer.

Anonymkode: df921...376

Skrevet

Tenker at din historikk tatt i betraktning så er du ikke det. Men kanskje en runde i parterapi er tingen. Rett og slett for å få en tredjeparts perspektiv når dere snakker sammen. 

Du er utrygg, hans jobb som partner er å hjelpe deg til å bli trygg. Samtidig må du jobbe litt med å gi slipp på historien din. Da kan det hjelpe med parterapi en iogmed at bare det at du føler du har fått sagt alt du har på hjertet og hvilke assosiasjoner du får kan kanskje hjelpe deg når du vet at han vet. (om du forstår hva jeg mener?) 

Sånn ellers, sett i perspektiv, så kommer jeg fra en familie uten alkoholproblemer (vi har hatt mye annet trøbbel, men ikke alkohol). Selv kan jeg lett ta et glass vin, eller 0,5pils til TVen etter barnas leggetid nær sagt hver dag... Jeg drikker riktignok aldri før de er i seng, men det handler om helheten i at da kan jeg legge bena på bordet og virkelig slappe av en time før jeg skal i seng selv 😉 Om mannen hadde tatt en pils kl 14 på hytta hadde jeg kanskje syntes at var i overkant tidlig... Kan jo vente til middag... Men om det bare ble med en så hadde det ikke stresset meg. 

Anonymkode: 748b8...77e

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at din historikk tatt i betraktning så er du ikke det. Men kanskje en runde i parterapi er tingen. Rett og slett for å få en tredjeparts perspektiv når dere snakker sammen. 

Du er utrygg, hans jobb som partner er å hjelpe deg til å bli trygg. Samtidig må du jobbe litt med å gi slipp på historien din. Da kan det hjelpe med parterapi en iogmed at bare det at du føler du har fått sagt alt du har på hjertet og hvilke assosiasjoner du får kan kanskje hjelpe deg når du vet at han vet. (om du forstår hva jeg mener?) 

Sånn ellers, sett i perspektiv, så kommer jeg fra en familie uten alkoholproblemer (vi har hatt mye annet trøbbel, men ikke alkohol). Selv kan jeg lett ta et glass vin, eller 0,5pils til TVen etter barnas leggetid nær sagt hver dag... Jeg drikker riktignok aldri før de er i seng, men det handler om helheten i at da kan jeg legge bena på bordet og virkelig slappe av en time før jeg skal i seng selv 😉 Om mannen hadde tatt en pils kl 14 på hytta hadde jeg kanskje syntes at var i overkant tidlig... Kan jo vente til middag... Men om det bare ble med en så hadde det ikke stresset meg. 

Anonymkode: 748b8...77e

Ja, det hadde nok vært lurt med en samtale.

Jeg prøver så godt jeg kan å gi slipp på fortiden, og har (tro det eller ei) blitt veldig mye bedre. Før fikk jeg panikk bare jeg hørte det klirret i flasker eller en boks ble åpnet. Slik er det ikke lenger. Nå kjenner jeg bare at jeg hever skuldrene og "analyserer" situasjonen fra topp til tå når han tar en øl eller to (eller en sjelden gang fler) Og det som kanskje sårer meg mest, er at han ikke tar hensyn... 

Hi

Skrevet

Ditt problem er ditt problem. Du kan ikke skyve det over på han på den måten. 

Hvis du ikke har bearbeidet traumene dine, så gjør det. 

Men å forvente at mannen skal la seg styre av dine traumer på den måten er oppskriften på skjevhet i forholdet og veldig ødeleggende. 

Anonymkode: f3ecc...05b

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det hadde nok vært lurt med en samtale.

Jeg prøver så godt jeg kan å gi slipp på fortiden, og har (tro det eller ei) blitt veldig mye bedre. Før fikk jeg panikk bare jeg hørte det klirret i flasker eller en boks ble åpnet. Slik er det ikke lenger. Nå kjenner jeg bare at jeg hever skuldrene og "analyserer" situasjonen fra topp til tå når han tar en øl eller to (eller en sjelden gang fler) Og det som kanskje sårer meg mest, er at han ikke tar hensyn... 

Hi

At han ikke tar hensyn? Du tar jo ikke akkurat hensyn selv heller da... Forventer bare at han skal tilpasse seg deg. 

Skrevet

Kan han ikke drikke alkoholfritt øl hvis det bare er smaken han liker? 

Anonymkode: 672ae...d1b

Skrevet

Siden han "må" drikke øl så og si hver dag, har han et alkoholproblem. Her er det han som er vanskelig. 

Anonymkode: 6d16c...a3b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ditt problem er ditt problem. Du kan ikke skyve det over på han på den måten. 

Hvis du ikke har bearbeidet traumene dine, så gjør det. 

Men å forvente at mannen skal la seg styre av dine traumer på den måten er oppskriften på skjevhet i forholdet og veldig ødeleggende. 

Enig med deg! 

Anonymkode: 91d4f...471

Skrevet

Ja, det er mitt problem. Det er mine traumer. Og ja, jeg dytter noe av det over på han.

Hadde det vært opp til meg, hadde vi aldri drukket alkohol på julaften. Men hver jul drikker de øl og akevitt. De koser seg, og jeg sier ingenting. 

I påskeferien drikkes det øl fra kl 14, hver dag. Jeg liker det ikke, men sier ingenting.

I sommerferier drikkes det øl hver dag. Jeg liker det ikke, men sier ingenting.

Det kjøpes øl hver helg. Jeg liker det ikke, men sier ingenting.

Det kjøpes øl i ukedagene. Jeg liker det ikke, men sier ingenting.

En gang i blandt tar jeg det opp. Han vet hva jeg mener. Jeg sier ikke at han ikke skal få drikke. Jeg sier ikke at han ikke skal få ta seg en fest. Men jeg spør han vennlig om han kan drikke litt mindre. Holder det ikke med to dager i uken?

Tar jeg ikke hensyn når det er øl rundt med på julaften? Eller i hver ferie?

Tar jeg ikke hensyn når det drikkes i helgene? Selv om jeg hater det.

Det eneste jeg ønsker, at han skal begrense det litt.

Ja, det er mine traumer. Min fortid. Og jo -Jeg tar jo faktisk hensyn til han, han koser seg med øl flere ganger i uken.

Men som min ektemann og far til mine barn, skal ikke han kunne ta litt hensyn til meg også? 

Det er bare snakk om begrensninger.

HI

Skrevet

Jeg synes faktisk ham drikker i overkant mye jeg da.

Anonymkode: 1520c...5dd

Skrevet

Normalt tar man hensyn til sin partner. Det betyr ikke at han trenger å slutte drikke alkohol. Men det at han ikke greier å begrense alkoholbruken til helger, og at han i ferier også begynner så tidlig på dagen - det er absolutt tegn som ville bekymret meg. Om han ikke greier å la være å drikke alkohol en periode, da har han pr. definisjon et alkoholproblem.

Om han ikke er avhengig bør det ikke være noe problem for ham å kutte ut alkohol en god periode. Men minste minimum bør være at han ikke drikker også i uken og at han ikke begynner å drikke så tidlig/ofte i ferier.

Jeg har ingen traumer med alkohol, har riktignok et par alkoholikere i familien, men ingen jeg har bodd sammen med, så jeg er ikke berørt slik disses barn er. På ferie kan jeg godt ta meg vin til middagen hver dag, og kanskje også en drink utenom noen dager i Syden (uten barn). Jeg kan også ta meg en fest innimellom. Så jeg er på ingen måte mot alkohol. Men jeg ville også ha reagert på din manns alkoholforbruk, Hi.

Flere grunner. En ting er at det jo er dyrt, men har dere nok penger er kanskje ikke det et argument. En annen ting er at selv i små mengder påvirker alkohol formen dagen etter. En tredje ting er at det at han velger å drikke så ofte til tross for at han kjenner din historie, det viser ett av tre: enten forstår han ikke hvor tøft du har hatt det og hvor vanskelig det at han drikker så ofte er for deg, eller han forstår det, men bryr seg ikke, respekterer deg ikke... eller han greier rett og slett ikke la være å drikke mindre... Jeg tror kanskje det er en kombinasjon hos din mann, selv om det bare blir gjetning.

Jeg synes parterapi er et godt forslag, for uavhengig av hans alkoholforbruk så er det problemer i forholdet, problemer med kommunikasjon og respekt. Trolig også arbeidsfordeling, for jeg vil tro at når han begynner å drikke så tidlig i ferier så tar du over alt ansvar for ungene og ting som må gjøres, mens han kobler ut og bare slapper av...?

Anonymkode: ca51b...a66

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Normalt tar man hensyn til sin partner. Det betyr ikke at han trenger å slutte drikke alkohol. Men det at han ikke greier å begrense alkoholbruken til helger, og at han i ferier også begynner så tidlig på dagen - det er absolutt tegn som ville bekymret meg. Om han ikke greier å la være å drikke alkohol en periode, da har han pr. definisjon et alkoholproblem.

Om han ikke er avhengig bør det ikke være noe problem for ham å kutte ut alkohol en god periode. Men minste minimum bør være at han ikke drikker også i uken og at han ikke begynner å drikke så tidlig/ofte i ferier.

Jeg har ingen traumer med alkohol, har riktignok et par alkoholikere i familien, men ingen jeg har bodd sammen med, så jeg er ikke berørt slik disses barn er. På ferie kan jeg godt ta meg vin til middagen hver dag, og kanskje også en drink utenom noen dager i Syden (uten barn). Jeg kan også ta meg en fest innimellom. Så jeg er på ingen måte mot alkohol. Men jeg ville også ha reagert på din manns alkoholforbruk, Hi.

Flere grunner. En ting er at det jo er dyrt, men har dere nok penger er kanskje ikke det et argument. En annen ting er at selv i små mengder påvirker alkohol formen dagen etter. En tredje ting er at det at han velger å drikke så ofte til tross for at han kjenner din historie, det viser ett av tre: enten forstår han ikke hvor tøft du har hatt det og hvor vanskelig det at han drikker så ofte er for deg, eller han forstår det, men bryr seg ikke, respekterer deg ikke... eller han greier rett og slett ikke la være å drikke mindre... Jeg tror kanskje det er en kombinasjon hos din mann, selv om det bare blir gjetning.

Jeg synes parterapi er et godt forslag, for uavhengig av hans alkoholforbruk så er det problemer i forholdet, problemer med kommunikasjon og respekt. Trolig også arbeidsfordeling, for jeg vil tro at når han begynner å drikke så tidlig i ferier så tar du over alt ansvar for ungene og ting som må gjøres, mens han kobler ut og bare slapper av...?

Jeg kan også ta meg en fest en gang i blandt. Dok ikke oftere enn ett par ganger i året, men allikevel.

Vi har en helt ok økonomi. Er verken fattige eller rike, så kjøp av alkohol går ikke utover andre ting.

Jeg ønsker virkelig ikke å tro at han ikke klarer å utnngå alkohol. Samtidig er det like vontd tå tenke at han da, som du sier, ikke vil/gidder... 

Han er flink hjemme, og kan fint hjelpe til. Faktisk er han mer ryddig enn meg. Men ja - barna faller på meg. Uansett...

Jeg ville aldri bedt jan om å slutte å kose seg med øl. Skulle bare ønske han kunne begrense det...

Hi

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan også ta meg en fest en gang i blandt. Dok ikke oftere enn ett par ganger i året, men allikevel.

Vi har en helt ok økonomi. Er verken fattige eller rike, så kjøp av alkohol går ikke utover andre ting.

Jeg ønsker virkelig ikke å tro at han ikke klarer å utnngå alkohol. Samtidig er det like vontd tå tenke at han da, som du sier, ikke vil/gidder... 

Han er flink hjemme, og kan fint hjelpe til. Faktisk er han mer ryddig enn meg. Men ja - barna faller på meg. Uansett...

Jeg ville aldri bedt jan om å slutte å kose seg med øl. Skulle bare ønske han kunne begrense det...

Hi

Jeg synes du skal prøve å få ham med til parterapi/familievernkontoret, for dette er et problem i forholdet og det vil kunne bli større etterhvert - enten ved at du får mindre toleranse for hans alkoholforbruk eller fordi du blir såret og skuffet over at han ikke tar hensyn... eller ved at han sakte øker inntaket av alkohol.

Som sagt, jeg har ingen traumer med alkohol. Men om mannen drakk så ofte så hadde jeg tatt det opp. Og uansett så hadde jeg forventet at den jeg deler livet med tar hensyn, det synes jeg ikke din mann gjør. Og da synes jeg det at han drikker også i hverdager og så tidlig i ferier viser dette tydeligst. Jeg ville vært bekymret for at et alkoholproblem var i ferd med å utvikle seg, og om han ikke greier å la være å drikke i uka så har han allerede et alkoholproblem. Dette påvirker forholdet, og dermed også familien. Ikke la det fortsette på denne måten, ta tak i det.

Slik det er nå tar du så mye hensyn at du får problemer med det, mens han ikke tar hensyn. Slik kan dere ikke fortsette.

Få ham med til parterapi, men forsøk om du kan få ham med pga. kommunikasjonen eller andre ting i forholdet. Jeg tviler på at han blir med om du sier at du vil i parterapi for å ta opp hans drikking. Men hvis han forstår fullt ut hvordan hans drikking påvirker deg, og han ikke har et alkoholproblem, da bør det ikke være noe problem for ham å slutte å drikke i uken, i hvert fall.

Håper dere finner ut av det :)

Skrevet

Personlig mener jeg han drikker for mye. 1-3 øl på fredag og lørdag er absolutt innafor, men nesten hver dag? I tillegg tidlig drikking i ferier! Det er heller ikke sunt, hverken for kroppen hans eller lommeboka!

Jeg ville foreslått noen alkoholfrie dager i uken. F.eks. hver mandag, tirsdag og onsdag. Da har han torsdag-søndag han kan drikke på. Det gir og forutsigbarhet for hele familien. 

Anonymkode: 1777f...a75

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Personlig mener jeg han drikker for mye. 1-3 øl på fredag og lørdag er absolutt innafor, men nesten hver dag? I tillegg tidlig drikking i ferier! Det er heller ikke sunt, hverken for kroppen hans eller lommeboka!

Jeg ville foreslått noen alkoholfrie dager i uken. F.eks. hver mandag, tirsdag og onsdag. Da har han torsdag-søndag han kan drikke på. Det gir og forutsigbarhet for hele familien. 

Jeg er enig i at mannen til HI drikker for ofte/mye, og også enig i det med alkoholfrie dager. Jeg mener imidlertid at det naturlige da bør være at han ikke drikker søndag til og med torsdag, så kan han heller ta seg litt fredag og/eller lørdag. Og med His bakgrunn burde han også innimellom kunne ha en helg uten å drikke. Det bør virkelig ikke være et problem, hvis han da ikke har et alkoholproblem.

Jeg tenker også at hvis han møter henne og drikker mindre og mer forutsigelig, da vil HI også kunne slappe litt mer av så lenge han ikke drikker mer enn han gjør pr. gang. Men drikking fra tidlig på dagen i ferien, det bør han også slutte med slik ting er.

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i at mannen til HI drikker for ofte/mye, og også enig i det med alkoholfrie dager. Jeg mener imidlertid at det naturlige da bør være at han ikke drikker søndag til og med torsdag, så kan han heller ta seg litt fredag og/eller lørdag. Og med His bakgrunn burde han også innimellom kunne ha en helg uten å drikke. Det bør virkelig ikke være et problem, hvis han da ikke har et alkoholproblem.

Jeg tenker også at hvis han møter henne og drikker mindre og mer forutsigelig, da vil HI også kunne slappe litt mer av så lenge han ikke drikker mer enn han gjør pr. gang. Men drikking fra tidlig på dagen i ferien, det bør han også slutte med slik ting er.

Jeg er enig at det burde være alkoholfritt fra søndag til torsdag, men utifra det HI beskriver, tror jeg han kan bli litt vrang på det forslaget. Derfor jeg kom med forslag om alkoholfritt mandag - onsdag. Tror det blir enklere å få han med på det.

Skrevet

Stakkars barn som må vokse opp i dette. Barn skal ikke se foreldrene drikke. 

Anonymkode: 911f2...43c

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange barn opplever at foreldre har en normalt forhold til alkohol og ser de drikke.

Jeg vet at noen drikker for mye med barn til stede også, men tviler på at det er skadelig å se sin far ta seg en øl eller et glass vin. da er jo alle barn som vokser opp i f.eks Frankrike skadet.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min drikker seg ikke full. Det er jeg som har problemer med at mannen min tar seg ett par øl, ikke barna.

Hi

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes jo det alkoholforbruket du beskriver her var litt i overkant jeg da.. Med eller uten traumer.

Anonymkode: df921...376

Enig med deg. Øl hver dag hadde ikke vært greit for meg. Jeg hadde ikke likt å signalisere til barna at det er et OK kosthold. Til hverdags drikker man vann. Hvis han på død og liv må kose seg kan han drikke farris eller cola. Et par øl i helgene er ok, men man tar ikke første ølen kl 14 altså... Kanskje er jeg litt snerpete, men for meg er det bare sykt harry. Kanskje ved en spesiell anledning, men.... Ikke på en vanlig helg. Da kunne man jo ikke kjørt noe sted om man plutselig måtte ha noe på butikken eller plukke opp ungene et sted eller ja... Og så er det som sagt harry...

Anonymkode: 4964c...4f9

Skrevet

Jeg synes også at dette var i overkant. Jeg har ingen traumer eller noe slikt, men øl hver eneste dag hadde vært en dealbreaker. Og å starte drikkingen klokka to på dagen i alle ferier... Han hadde blitt slept inn på fvk og fått forklare seg der, og han hadde fått et ultimatum av meg: Redusere alkoholforbruket eller bli singel.

Skrevet

Jeg er også hatt en barndom preget med alkohol. Så jeg drikker sjelden. Og aldri hjemme,men bare på fest ett par ganger i året. Jeg vet at det ikke er helt riktig det heller, barna må tåle å se foreldre drikke litt alkohol, men jeg klarer det ikke. Så vi har ikke alkohol i huset. Så mannen min respekterer det og drikker ikke hjemme heller 

Anonymkode: 48f91...e5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...