Gå til innhold

Bilsikring større barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på 130 cm og ca 27 kg. Han sitter på pute, da han har vokst ut av setet. Jeg ser at flere av foreldrene her vi bor ikke sikrer barna i det hele tatt - de sitter rett i bilens sete. Hvordan sikrer dere de litt større barna deres?

Anonymkode: 63aff...fdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er yngste her ganske lang, jente som går i 4.klasse og har nå blitt ca 145 cm lang. Hun sitter nå uten noe i bilen, men hun har hatt sete helt til i vinter egentlig, sånt sete du bruker med bilens seler, pute med rygg og hode/nakkebeskyttelse.

Lovverket sier vel at du skal bruke sete/pute til minst 135 cm?

Anonymkode: f5e6b...203

Skrevet

Ja, jo, det sier muligens det. Jeg syns likevel lovverket er ganske ullent når det kommer til de litt større barna. Sete er anbefalt, men etter min erfaring er det svært få seter som faktisk passer til en på 125-135 cm. Hodet går over kanten, og da blir det jo plutselig mer farlig. Derfor har vi gått over på pute på vår 2. klassing. 

HI

Skrevet

Lovverket er ikke ullent, det er krystallklart. Barn under 135 cm skal sikres med bilstol eller pute og barn på under 150 cm (mener jeg det var) skal sikres med bilstol eller pute dersom dette er tilgjengelig i bilen.

Vår datter på snart 10 år er 136 cm og 30 kg. Hun sitter i putestol. 

Anonymkode: 40559...723

Skrevet

Min som er 125 cm har fortsatt god plass i cybexsetet sitt, og jeg tror han kan sitte i de til han er ferdig med å bruke sete. Kan jo justere ryggen/nakkestøtten. Han går kun i 1.klasse, så han må nok pent sitte i beltestol ganske mange år til.

Anonymkode: 295ad...b98

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en gutt på 130 cm og ca 27 kg. Han sitter på pute, da han har vokst ut av setet. Jeg ser at flere av foreldrene her vi bor ikke sikrer barna i det hele tatt - de sitter rett i bilens sete. Hvordan sikrer dere de litt større barna deres?

Brukte beltestol når barnet var så høy og tung som ditt ( men jeg har store barn. Han var bare 4.5 når han var 130 cm) Nå bruker han ingenting han er 10 nå og 158 cm og 36 kilo.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Lovverket er ikke ullent, det er krystallklart. Barn under 135 cm skal sikres med bilstol eller pute og barn på under 150 cm (mener jeg det var) skal sikres med bilstol eller pute dersom dette er tilgjengelig i bilen.

Vår datter på snart 10 år er 136 cm og 30 kg. Hun sitter i putestol. 

Anonymkode: 40559...723

Ja, nettopp. Bilstol eller pute. Og det er det jeg mener er ullent, fordi pute er ikke nødvendigvis det sikreste, men det er heller ikke bilstol, hvis barnet er for høy sånn som min. 

Pute var jo i ferd med å bli ulovlig for noen år siden nettopp fordi trygg trafikk mente at det ga en falsk trygghet. 

HI

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, nettopp. Bilstol eller pute. Og det er det jeg mener er ullent, fordi pute er ikke nødvendigvis det sikreste, men det er heller ikke bilstol, hvis barnet er for høy sånn som min. 

Pute var jo i ferd med å bli ulovlig for noen år siden nettopp fordi trygg trafikk mente at det ga en falsk trygghet. 

HI

Mine bruke sånne seter som dette siste året de brukte sikring i bil, de kan du justere høyden på hodestøtten så de får beltet på riktig sted og støtte til hodet ved sidekollisjoner og ikke minst om de sovner i bilen når man er på ferie eller andre ting som gjør at man kjører lenge (da sovnet alltid mine). Har aldri brukt bare pute.

https://www.barnashus.no/maxi-cosi-rodi-sps-dark-slate-black-8712930141259.html

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mine bruke sånne seter som dette siste året de brukte sikring i bil, de kan du justere høyden på hodestøtten så de får beltet på riktig sted og støtte til hodet ved sidekollisjoner og ikke minst om de sovner i bilen når man er på ferie eller andre ting som gjør at man kjører lenge (da sovnet alltid mine). Har aldri brukt bare pute.

https://www.barnashus.no/maxi-cosi-rodi-sps-dark-slate-black-8712930141259.html

Den prøvde vi faktisk for noen uker siden. Den var fin i rygglengden, men gutten satt vondt da setet var for kort for lårene. 

Skal ikke være lett, dette, men takk for tipset. 

HI

Skrevet

Her er første setet som er godkjent etter ny standard og går til 150 cm. Myyye sikrere enn pute og de tar liten plass. 2. Klasse og 130 cm for tidlig til å sitte på pute. Mine satt til de var ca 140 i sete. Nå er de 162 (5.klasse) og 47 kg og 148 (4.klasse) og 40 kg og sitter uten noe, eller minste har pute på lengre turer.

Anonymkode: 1e743...4d4

Skrevet

Jenta på 9 år og 152 cm sitter fortsatt i beltestol. Trives med det.

Anonymkode: 12f42...dce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...