Gå til innhold

Dilemma. Hvordan løser jeg dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et fam. medlem som også er naboen min, har og bruker en liten bygning som jeg fikk av min bestefar da jeg var liten. Det handler om en laftet bygning. Nå trenger egentlig vi en lignende bygning til oppbevaring, men vi kan liksom ikke bare hente det. Husker de spurte da de kjøpte huset om denne bygningen.. Men jeg sa da at det ikke gjorde noe om den sto der. Jeg var da liten og klarte ikke å tenke som en voksen. De tok over huset etter mine besteforeldre. Hvordan løser jeg dette? Vil unngå krangling, da hadde jeg heller latt være å spørre. Men det er mitt, så egentlig kan jeg bare hente det. Men de som bor der nå bruker det til oppbevaring. Hvordan hadde du løst det? Skal jeg spørre eller la det ligge? Det er en bygning som er verdt ca 150 000. Synes det er ekkelt å spørre etter så mange år. 

Anonymkode: 23793...8f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noen papirer på at bygningen er din?

Anonymkode: 62449...b64

Skrevet

Jeg har en video.. der mine besteforeldre sier at det er mitt: )

Skrevet

Hadde latt det ligge. Er du sikker at du har skriftlig dokumentasjon at byggningen er din? Siden de er naboer nå ville jeg ikke begynt å krangle om noe du muligens ikke en gang eier.

Anonymkode: ca1a3...6ec

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hadde latt det ligge. Er du sikker at du har skriftlig dokumentasjon at byggningen er din? Siden de er naboer nå ville jeg ikke begynt å krangle om noe du muligens ikke en gang eier.

Anonymkode: ca1a3...6ec

Min bestefar lagde det til meg. 

Skrevet

Snakk med dem, si at du gjerne vil ha bygningen din nå. Voksne folk starter ikke en krangel ut fra en forespørsel og en samtale...

Anonymkode: 989e7...1e1

Skrevet

Hvis bygningen sto på tomten da de kjøpte eiendommen er den nå deres. Du kan ikke komme 10-ish år senere og kreve den. Med mindre dere inngikk en avtale om at den kan stå der mot at de får bruke den til du selv har mulighet til å hente den.

Anonymkode: b5530...92e

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis bygningen sto på tomten da de kjøpte eiendommen er den nå deres. Du kan ikke komme 10-ish år senere og kreve den. Med mindre dere inngikk en avtale om at den kan stå der mot at de får bruke den til du selv har mulighet til å hente den.

Anonymkode: b5530...92e

Husker de spurte meg for de vet den er min.. Men jeg var for liten til å ta noe valg ovenfor det da når jeg var så liten. 

Skrevet

Mitt forslag er at du begynner med å snakke med dem, gjerne i en hyggelig tone. Så ser du hva de sier og så tar du det derfra.

Skrevet

Snakk med de. Så lenge du er hyggelig så kan jeg ikke se at det skal bli krangel. 

Anonymkode: 9470b...cf9

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med de. Så lenge du er hyggelig så kan jeg ikke se at det skal bli krangel. 

Nei, men det høres frekt ut.. kommer til å gå veldig i forsvar.. 

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Seriøst?

Du har faktisk ikke så mange valg her. Enten lar du dette ligge, lar dem beholde bygningen og glemmer hele greia.

ELLER du kan prøve å få den tilbake. Det finnes selvsagt flere måter du kan gjøre det på, men det å snakke med dem personlig er vel den som er minst konfliktskapende. Leier du inn advokat eller går til sak eller hva som helst, vil du i hvert fall oppnå krangel. 

Så hva vil du?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Frekt. Om de har sagt til deg det er ditt så vet de jo dette. Jeg hadde tatt litt ydmyk kontakt. Sagt at det har stått her lenge men nå vil jeg gjerne ha dette. Det har affeksjonsverdi for meg. Håper ikke det byr på problemer for dere men jeg vil så gjerne ta dette i bruk selv nå som jeg er voksen. 

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mener du en forespørsel i seg selv er frekk? Eller er naboene typen til å bli fornærmet for ingenting?

For de spurte deg, så de vet bygningen var tiltenkt deg. De vet også at du var veldig ung da de spurte, og at livssituasjoner forandrer seg mye. Normalt sett vil ikke spørsmålet komme som noe sjokk. De vil kanskje trenge litt tid på å rydde ut, men ingen burde gå i forsvar om du henvender deg på en hyggelig måte.   

Endret av Mostly Harmless
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Frekt. Om de har sagt til deg det er ditt så vet de jo dette. Jeg hadde tatt litt ydmyk kontakt. Sagt at det har stått her lenge men nå vil jeg gjerne ha dette. Det har affeksjonsverdi for meg. Håper ikke det byr på problemer for dere men jeg vil så gjerne ta dette i bruk selv nå som jeg er voksen. 

Det var en fin måte å si det på. Har mange gode minner fra det.. og det eneste jeg har etter bestefaren min. Takk

Skrevet
Akkurat nå, Mostly Harmless skrev:

Mener duen forespørsel i seg selv er frekk? Eller er naboene typen til å bli fornærmet for ingenting?

For de spurte deg, så de vet bygningen var tiltenkt deg. De vet også at du var veldig ung da de spurte, og at livssituasjoner forandrer seg mye. Normalt sett vil ikke spørsmålet komme som noe sjokk. De vil kanskje trenge litt tid på å rydde ut, men ingen burde gå i forsvar om du henvender deg på en hyggelig måte.   

Naboene er litt slik at dette ikke kommer til å bli godt mottatt. Og jeg synes at uansett hvordan jeg sier det, høres det frekt ut. Men kan prøve

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Naboene er litt slik at dette ikke kommer til å bli godt mottatt. Og jeg synes at uansett hvordan jeg sier det, høres det frekt ut. Men kan prøve

Anonymkode: 23793...8f

De må bare bli sure, bygningen ER din og nå vil du ha den flyttet. Du har retten på din side. Ville ikke vært for ydmyk, jeg hadde bare sagt at nå er tiden inne for at du vil ha bygningen selv og så gir du dem f eks et par uker på å rydde den tom. Ferdig med saken. Blir de sure får de bare være det da. 

Anonymkode: 63f6e...7a2

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bruk anonym cf9 sine pene formuleringer om affeksjonsverdi, de høres langt fra frekke ut. Blir de mugne for det, håper jeg de har skamvett til å holde det for seg selv. Og hvis ikke, så vit at du har vært høflig og rederlig og de får ta eventuell surmuling på egen kappe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...