Gå til innhold

Hakk i vasken, depositum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal straks flytte ut av en leilighet jeg har leid i 3 år. Det er et hakk i vasken som jeg er usikker på om jeg har laget eller om det har vært der fra før, har uansett ikke noe bevis for at det ikke er jeg som har laget det. Det jeg lurer på er hvordan man avgjør hva som er normal bruksslitasje og hva som er grunn til å trekke fra depositumet? 

Jeg legger ved et bilde av hakket i vasken. Kan jeg risikere å måtte betale for bytte av hele vasken på grunn av dette? 

Hilsen førstegangsleier

IMG_20190406_080323.jpg

Anonymkode: 8bae1...e3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hakk i vask er ikke normal brukerslitasje og huseier kan kreve deg for skaden.

Brykerslitasje er ting som normalt eldes. Som jevn slitasje på gulv osv.

Anonymkode: 24252...41b

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hakk i vask er ikke normal brukerslitasje og huseier kan kreve deg for skaden.

Brykerslitasje er ting som normalt eldes. Som jevn slitasje på gulv osv.

Okei, takk for svar! Kan de da kreve meg for bytte av hele vasken? Vasken er jo fortsatt helt funksjonell, og om jeg betaler for for å bytte den vil de jo ikke bytte den likevel, kun på grunn av dette hakket. Vet at forrige leietaker måtte betale en god del i depositum, men likevel hadde de bare løst ting med svært enkle og midlertidige løsninger når jeg flyttet inn. 

Skrevet

Jeg er ikke enig med første som svarte, jeg mener at det ene lille hakket der går under det som kan påregnes som normal slitasje.

Hadde det vært mye større, eller f.eks. en sprekk som gjorde at vasken trolig må skiftes snart, da hadde det vært noe annet, da hadde det vært ditt ansvar.

Selv om man f.eks. mister noe på gulvet ved et uhell og det lager et slikt lite hakk så regenes det som normal slitasje, man må ikke da dekke bytte av gulv. Slike småting er normalt kan oppstå. Hvis det derimot var unormalt mange hull i gulvet, eller det ene hullet var stort, da kunne huseier krevd noe.

https://www.dinside.no/bolig/slitasje-er-vanligste-tvist-i-leieforhold/68747349

Hi, anbefaler deg å melde deg inn i leietakerforeningen, der kan du få hjelp om det skulle oppstå problemer.

Anonymkode: 001b7...000

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke enig med første som svarte, jeg mener at det ene lille hakket der går under det som kan påregnes som normal slitasje.

Hadde det vært mye større, eller f.eks. en sprekk som gjorde at vasken trolig må skiftes snart, da hadde det vært noe annet, da hadde det vært ditt ansvar.

Selv om man f.eks. mister noe på gulvet ved et uhell og det lager et slikt lite hakk så regenes det som normal slitasje, man må ikke da dekke bytte av gulv. Slike småting er normalt kan oppstå. Hvis det derimot var unormalt mange hull i gulvet, eller det ene hullet var stort, da kunne huseier krevd noe.

https://www.dinside.no/bolig/slitasje-er-vanligste-tvist-i-leieforhold/68747349

Hi, anbefaler deg å melde deg inn i leietakerforeningen, der kan du få hjelp om det skulle oppstå problemer.

Små hakk i gulv er vanlig, hakk i vask er derimot ikke det. Du kan virkelig ikke sammenligne disse to tingene. Hvor ofte ser du en vask med hakk?

Jeg hadde aldri beholdt en vask med hakk, der samles det bakterier og dritt. I tillegg ser det utrolig stygt ut. Så hos meg hadde den blitt byttet.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Små hakk i gulv er vanlig, hakk i vask er derimot ikke det. Du kan virkelig ikke sammenligne disse to tingene. Hvor ofte ser du en vask med hakk?

Jeg hadde aldri beholdt en vask med hakk, der samles det bakterier og dritt. I tillegg ser det utrolig stygt ut. Så hos meg hadde den blitt byttet.

Det har vært slike små hakk i vask flere steder jeg har bodd. Her jeg nettopp har flyttet inn er det også et lite hakk i vasken, noe mindre enn det Hi viser.

Skrevet

Jeg tenker at det er normalt med mer (og annen) slitasje og «skader» hvis det leies med (små)barn enn uten, men hakk i vasken er vel ikke normalt uansett, det skal vel litt til for å lage hakk i en vask??

Anonymkode: 3bfe8...fee

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det er normalt med mer (og annen) slitasje og «skader» hvis det leies med (små)barn enn uten, men hakk i vasken er vel ikke normalt uansett, det skal vel litt til for å lage hakk i en vask??

Jeg vet helt ærlig ikke hva som skal til for å lage hakk i vasken. Jeg kan ikke huske at jeg har laget det, så jeg mistenker at det har vært der fra før, som veldig mange andre merker i denne leiligheten. Men uten bevis kommer jeg jo ikke langt med det uansett! 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet helt ærlig ikke hva som skal til for å lage hakk i vasken. Jeg kan ikke huske at jeg har laget det, så jeg mistenker at det har vært der fra før, som veldig mange andre merker i denne leiligheten. Men uten bevis kommer jeg jo ikke langt med det uansett! 

Det gjør du ikke, nei. Tips til neste gang (om du skal leie): gå igjennom leiligheten med huseier og skriv ned alle gamle skader i kontrakten.

Om du må betale eller ikke, kommer nok mye an på tonen mellom deg og huseier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...