Gå til innhold

Hva husker dere at foreldrene deres gjorde i din barndom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma pleide å rydde, vaske og støvsuge. Ho holdt alltid på med noe. Var sosial med nabodamer, gikk på besøk eller fikk besøk eller jobbet ettermiddag.

Pappa såg mye sport på tv, eller nyheter eller naturprogrammer eller andre voksenprogrammer på NRK. Han las også lokalavisa. Og så laget han mat. Han brukte også å ta oss med på fisketurer med piknik (mamma tok seg av piknik-delen), og tvang hele familien til å gå turmarsjer en god del helger.

Anonymkode: 2b171...aa4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var barn på midten av 80- tallet. 

Pappa satt bare å så på TV. Mamma løp bare rundt og rydda eller noe. Mye kjefting. Hadde ikke tid til å snakke ordentlig med oss liksom. De voksne hadde alltis rett. Og så lenge jeg bodde under deres tak, så måtte jeg dølge dered regler.

Pappa var flink til å ta med oss på fjellet i ferier. Og jeg syns det var fint han fikk oss engasjert i fotball, håndvall og ski osv. Det var den barndommen 😂😊

Jeg får kritikk av dem i dag for at jeg lar barna mine komme først.. Jeg snakker og leker mye med barna mine. Men det er kanskje ikke så rart... Savnet og savner å virkelig bli sett. Så jeg er flink til å se barna mine syns jeg 😊

Anonymkode: 9933b...3bf

Skrevet

Mine var «gammeldags». Mamma var hjemmeværende (delvis pga kronisk syke barn) og pappa jobbet. Fordeling av oppgavene hjemme var at mamma ryddet, vasket, lagde middag og ordnet hagen. Pappa var handyman og gjorde all den biten. 

Men selv om de var gammeldagse seg imellom, ble vi barna oppdratt til å hjelpe både mamma og pappa, uavhengig av kjønn. 

Anonymkode: cdb03...b96

Skrevet

Jeg kan faktisk ikke huske at vi egentlig gjorde noe sammen. Vi har sikkert gjort det, men det sitter ikke.

Vokste opp på 70-80 tallet med skilte foreldre. Var med mamma eller pappa rundt til venner, og satt vel der og tegna eller noe.. Var av og til med mamma på jobb.. Husker mer at jeg var sammen med besteforeldre egentlig, siden jeg var der etter skolen. 

Men egentlig så er vel helhetsinntrykket at jeg stort sett var sammen med venner, og vi rekte rundt i nabolaget fra seint til tidlig. Vi holdt oss for oss sjøl, hadde ikke mye interaksjon med foreldre. De var like mye tilstede som i SKAM.. bare som skygger i bakgrunnen eller stemmer fra naborommet.

Elsker mine foreldre, men det var bare ikke vanlig før tror jeg å være så mye sammen med barna som vi er i dag. Så jeg er overhode ikke bekymret over at mobiltelefonen og sosiale medier ødelegger forholdet mellom foreldre og barn. Barn i dag blir mer sett enn noen gang før, de får være med å bestemme, blir hørt i diskusjoner og foreldre og barn deler flere opplevelser sammen enn før, tror jeg..

Det skaper kanskje trygge barn.. eller det skaper kanskje mindre selvstendige barn. Mine barn har ikke halvparten av de survival skillsene jeg hadde da jeg var på samme aldre, tror jeg..

Anonymkode: 11d81...b33

Skrevet

Jeg var barn på 70-tallet.

Masse politiske og faglige diskusjoner ved kjøkkenbordet.

Høytøesing.

De bygget hus og hytte selv på fritiden.

Mor leste masse høyt for oss.

Vi så vintersport og tippekampen på tv sammen med far. Jeg husker vi noterte rundetider og stilkarakterer.

Når det var nyheter måtte vi være stille.

Mor diskuterte barneoppdragelse og "menn" med venninner mens jeg smugylttet.

De tok oss mye med på jobb. Begge jobbet mer enn 100%. (De jobber fortsatt)

De lærte oss og svømme, gå på ski og sykle og de la mye vekt på at vi skulle få forsøke å gjøre ting selv. De hjalp oss bare hvis vi virkelig trengte det.

Til påske var det påskeeggjakt med rebuser.

Far jaktet og lot oss prøve å skyte med hagle selv om vi var alt for små. 

Om våren tok far oss med på tiurleik.

Mor ryddet mest, men far gjorde også en del. Han hadde nok mindre fritid enn mor.

Far røykte i jakta, aldri ellers. Jeg elsket lukten og forbandt sen med skog og bål.

Far var bestandig veldig, veldig stolt av min mor som sto som eneste kvinne i flere organisasjoner.

Leksikonet måtte ha plass rett ved spisebordet. Det var bestandig noe å slå opp, til og med til middag julaften og i konfirmasjonen.

Anonymkode: 11347...a3e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høytøesing.

Vi så vintersport og tippekampen på tv sammen med far. Jeg husker vi noterte rundetider og stilkarakterer.

De lærte oss og svømme, gå på ski og sykle og de la mye vekt på at vi skulle få forsøke å gjøre ting selv. De hjalp oss bare hvis vi virkelig trengte det.

Mor ryddet mest, men far gjorde også en del. Han hadde nok mindre fritid enn mor.

Far røykte i jakta, aldri ellers. Jeg elsket lukten og forbandt sen med skog og bål.

Far var bestandig veldig, veldig stolt av min mor som sto som eneste kvinne i flere organisasjoner.

Leksikonet måtte ha plass rett ved spisebordet. Det var bestandig noe å slå opp, til og med til middag julaften og i konfirmasjonen.

Det hørtes herlig ut. Sammensveiset og engasjert

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høytøesing.

Det der var ikke så veldig langt unna min barndom ❤️. Og følelsen av å være elsket, alltid ❤️❤️❤️

Anonymkode: 75902...fd5

Skrevet

Pappa var selvstendig næringsdrivende og jobbet mye, jeg huser vi ofte spiste middag også lagte mamma en porsjon til han som han varmet i microen når han kom hjem.

På lørdagene kjørte vi ofte tur, bare kjørte rundt liksom, og stoppet på bakeriet også fikk vi velge en ting hver. Etterpå handlet vi før vi reiste hjem og lagde middag. Hele familien på tur ;) 

Søndag var vi gjerne med pappa på skitur e.l. også kom vi hjem til mamma som hadde bakt f.eks kringle. Så ble det varm kringle og melk når vi kom hjem.

Vi hadde alltid pizza til middag på lørdag, og hele familien lagde den sammen. Kuttet hver våre ting og skjærte ost mens mamma lagde deigen. 

Hver onsdag så vi på TV sammen og delte en pose med potetgull med ost og løk, vi så på Falcon Crest og Dynastiet.

Mamma jobbet så vi var nøkkelbarn, og vi måtte gjøre husarbeid og sette på potetene til hun kom hjem. Tirsdag og torsdag måtte vi riste filleryer og støvsuge, nesten hver dag hadde hun gjort klar potetene i kaldt vann så vi bare kunne sette på kjelen også lagde hun resten av middagen når hun kom hjem.

Vi har alltid hatt hund(er), så turer i skog og mark med mamma hørte hverdagen til. Etter middag.

Jeg er født på 70-tallet.

Anonymkode: 744a9...311

Skrevet

Jeg husker at mamma drakk en del. Hun var mye syk. Nå forstår jeg at det var fyllesyk hun var. Men har også mange fine minner. 

Anonymkode: 27c55...36c

Skrevet

Jeg husker at min kjære kjære pappa kom inn på rommet mitt på morgenen, og satt og vekket meg rolig ved å kile meg på ryggen i et kvarter. Utrolig koselig måte og våkne på 😊

mamma var bare kjip, husker jeg spurte om å få 50 kr til å kjøpe bl.a is, hun sa nei, for så å dra på puben og drikke pils.  Hadde ikke råd du liksom. Mamma kranglet alltid med meg, jeg var aldri bra nok. Heldigvis bodde jeg hos pappa, som var verdens beste ❤️

Husker at pappa var veldig sosial, vi var med på mange fester og sammenkomster og besøk her og der, og selv om det sikkert var alkohol inne i bildet, har jeg UTELUKKENDE gode miner fra det. 

Anonymkode: 1d396...079

Skrevet

Mamma jobbet mye, jobbet hjemmene ifra men måtte innom kontoret 1-2 ganger omdagen ofte for å levere ting. Hun hadde masse hobbyer, så ofte hun gjorde det alene eller med oss andre. Hun vasket, laget mat og var husmor. 

Pappa jobbet og var aktiv politiker, så i hverdagen var det ikke ofet vi så han. Eller han kom innom for mat osv, men aldri vært med på fritidsaktiviteter og skoleting. Men samtidig som han var mye borte, var han også en far som var der og vi gjorde mye sammen. Muligens ikke helt normale familieting, men for oss var det helt normalt å bygge tilbygg på hytta sammen. Meg og min søster kjørte gravemaskin, brukte spikerpistol, sager osv i tidlig barneskolealder. 

Mamma og pappa har hatt en hobby sammen, det err å lage vin. Det er forsatt helt feil å ikke lukte vin som gjærer når jeg er innom de, og står ddet noe til gjæring må jeg inn på vinrommet og nyte den vonde lukta. Jeg plukker ulike ting, fryser ned og sender med de når de er innom, for jeg har nok blitt litt preget. Jeg liker ikke den vinen de lager, men veldig gøy å plukke, lage og fylle på flasker. Mamma drikker ikke og pappa syns det er mer gøy å gi bort enn å drikke selv, han liker det altså, men er ikke hard på flaska. 

Anonymkode: c22fc...514

Skrevet

Det var mye arbeid. Jeg var med foreldrene mine i daglig arbeid på gården og i fjøset. Tilpasset, selvfølgelig, men jeg var med. Lærte å håndmelke ku fra jeg var fem-seks år, foret kalver og kyr. Børstet kyrne - det likte de. Deltok i slåttonna, fra jeg var 10-12 måtte jeg, før det var det også mye lek. 

Far var med meg en del på skitrening og -renn, men egentlig var vi aller mest hjemme. Forholdsvis trang økonomi, ikke råd til arbeidshjelp på gården, jeg har flere eldre søsken som selvfølgelig kostet foreldrene mine penger, til hybler, klær, mat og skolegang. 

Fordelen var at det alltid var noen hjemme. Alltid varm middag, alltid felles kveldsmat. En rolig og harmonisk barndom, vil jeg si. Født på 60-tallet. 

Anonymkode: d5f88...08a

Skrevet

De jobbet fullt begge to. Når jeg var veldig liten husker jeg min mor lagde mye eplepai, støvsugde og vasket, lekte med meg, og malte bilder hun fikk solgt. Min far jogget flere ganger per uke, hadde besøk av venner og arrangerte jevnlig hemmelige politiske møter på kjøkkenet vårt med AKP(m-l) som han var med i den gang. 

Anonymkode: 7c25e...c4c

Skrevet

Jeg er 1970-tallsbarn. Mine foreldre obba fullt begge to, men jeg opplevde likevel at de hadde tid. Det var vel færre tidstyver? Innimellom så de litt på tv, men det var jo bare sending noen få timer hver dag, og i svart/hvitt, så jeg tror det begrensa seg til Dagsrevyen og Derrick.

Begge var glade i å lese, men ikke bare å lese aviser og bøker for sin egen del, de leste også høyt. Pappa er kunstnerisk anlagt og lagde eget mørkerom på vaskerommet for å fremkalle bilder. Han tegna og malte også. Drømte seg mye bort i ting han planla å bygge eller lage. Glad i å snekre og lage ting, han bygde dumphuske og klatrestativ i bakgården, og drivhus i hagen. Røkte rullings, diskuterte masse politikk, lagde masse god mat. Sov middag på sofaen.

Mamma gjorde husarbeid og hadde politiske verv. Det var møter ustanselig. Hun lagde ikke mat like ofte, men gjorde alt det andre husarbeidet, og hadde jevnlige bakedager med nabokonene. Da lagde de store porsjoner småkaker til jul, eller store porsjoner grovbrød til fryseren. De lagde også store mengder syltetøy, fiskekaker, blodpudding og sånt, når det var sesong for en av disse matvarene. Mamma var glad i å synge, hadde hele tida en sang på leppene. Røkte rullings hun også. 

De tok oss med på ferier rundt i Norge i diverse gamle bilvrak fra Øst-Tyskland, det var vel de billigste bilene? Pappa reparerte alt som var feil på bilene, nærmest ved hjelp av teip, hyssing og fiskesnøre. Besøkte ofte våre foreldres venner, og husker at vi overnattet der, vi barna på flatsenger med lørdagsgodt og tegneserier, mens de voksne snakka og lo i etasjen under. Besøkte besteforeldre, tanter og onkler hele sommeren, da var det bading og jordbærplukking hver dag. Dro på festivaler og lå i et gammelt seildukstelt som lakk ved det minste regndrypp. Klasket mygg for ikke å bli levende oppspist, kokte kaffe på bålet og lærte navn på planter.

Pappa hadde en hang til å bli grinete når han var bakfull, og som jeg husker det, så holdt man ikke nødvendigvis tilbake med pilsen bare fordi det var barn til stede. Der er jo verden gått framover.

Anonymkode: 99054...e43

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan faktisk ikke huske at vi egentlig gjorde noe sammen. Vi har sikkert gjort det, men det sitter ikke.

Vokste opp på 70-80 tallet med skilte foreldre. Var med mamma eller pappa rundt til venner, og satt vel der og tegna eller noe.. Var av og til med mamma på jobb.. Husker mer at jeg var sammen med besteforeldre egentlig, siden jeg var der etter skolen. 

Men egentlig så er vel helhetsinntrykket at jeg stort sett var sammen med venner, og vi rekte rundt i nabolaget fra seint til tidlig. Vi holdt oss for oss sjøl, hadde ikke mye interaksjon med foreldre. De var like mye tilstede som i SKAM.. bare som skygger i bakgrunnen eller stemmer fra naborommet.

Elsker mine foreldre, men det var bare ikke vanlig før tror jeg å være så mye sammen med barna som vi er i dag. Så jeg er overhode ikke bekymret over at mobiltelefonen og sosiale medier ødelegger forholdet mellom foreldre og barn. Barn i dag blir mer sett enn noen gang før, de får være med å bestemme, blir hørt i diskusjoner og foreldre og barn deler flere opplevelser sammen enn før, tror jeg..

Det skaper kanskje trygge barn.. eller det skaper kanskje mindre selvstendige barn. Mine barn har ikke halvparten av de survival skillsene jeg hadde da jeg var på samme aldre, tror jeg..

Kjenner meg litt igjen i dette også. At vi lekte mye ute og at foreldrene i stor grad var en slags "ladestasjon" der vi gikk og fikk middag, trøst og nattaklem, og så var det opp og ut neste dag. Vennene var vel så viktige som familien. 

Skrevet

En av mine favorittminner må være lørdagsmorgen. Pappa kjørte ut å kjøpte rundstykker, sjokolademelk og godt pålegg, mens mamma dekket bord og lagde kaffe. Så satt vi sammen en time, kanskje halvannen, og spiste mens vi snakket og lo.  Det gjorde vi hver lørdag. 

Anonymkode: 9838d...6e0

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

En av mine favorittminner må være lørdagsmorgen. Pappa kjørte ut å kjøpte rundstykker, sjokolademelk og godt pålegg, mens mamma dekket bord og lagde kaffe. Så satt vi sammen en time, kanskje halvannen, og spiste mens vi snakket og lo.  Det gjorde vi hver lørdag. 

Anonymkode: 9838d...6e0

Lørdag var det radioteateret, med Mr Cox eller Dickie Dick Dickens. Og risengrynsgrøt som tidlig middag.

Skrevet (endret)

Mamma ryddet, vasket, feiet, spylte og sorterte. Spurte vi om hun ville være med å leke/spille/tegne osv var det sjelden et ja å få. Hadde aldri tid. Hun var i praksis alene med tre barn, siden pappa jobbet vekke og vi så han kun i helgene. Hun jobbet ca 75% turnus, også.

Husker godt ferier på hytta. Beste plass på jord ☺️ Rodde i båt, lærte å svømme, bygde steinhytter og dro på elgsafari. Dro ofte på besøk til nabohyttene rundt omkring. Der lekte vi med jevnaldrende, mens foreldrene våre skålte og hygget seg. Så labbet vi hjem i tussmørke. 

Pappa lærte oss å skyte (husker jeg prøvde AG-3 da jeg var 6 år, den slo godt i brystkassa), vi presset kirsebær til hjemmelaget vin med våre nyvaskede føtter og vi ladet patroner med nytt krutt, de hadde vi samlet på skytebanen. Og han hadde oss ofte med på motorsykkelen rundt i gata. Husker vi veltet på gresset en gang, og han gav meg en femmer for å aldri fortelle det til mamma. 

Good memories 😂👍

Endret av LME1001
Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pappa var selvstendig næringsdrivende og jobbet mye, jeg huser vi ofte spiste middag også lagte mamma en porsjon til han som han varmet i microen når han kom hjem.

På lørdagene kjørte vi ofte tur, bare kjørte rundt liksom, og stoppet på bakeriet også fikk vi velge en ting hver. Etterpå handlet vi før vi reiste hjem og lagde middag. Hele familien på tur ;) 

Søndag var vi gjerne med pappa på skitur e.l. også kom vi hjem til mamma som hadde bakt f.eks kringle. Så ble det varm kringle og melk når vi kom hjem.

Vi hadde alltid pizza til middag på lørdag, og hele familien lagde den sammen. Kuttet hver våre ting og skjærte ost mens mamma lagde deigen. 

Hver onsdag så vi på TV sammen og delte en pose med potetgull med ost og løk, vi så på Falcon Crest og Dynastiet.

Mamma jobbet så vi var nøkkelbarn, og vi måtte gjøre husarbeid og sette på potetene til hun kom hjem. Tirsdag og torsdag måtte vi riste filleryer og støvsuge, nesten hver dag hadde hun gjort klar potetene i kaldt vann så vi bare kunne sette på kjelen også lagde hun resten av middagen når hun kom hjem.

Vi har alltid hatt hund(er), så turer i skog og mark med mamma hørte hverdagen til. Etter middag.

Jeg er født på 70-tallet.

Anonymkode: 744a9...311

Ja hva var det med de potetene? Jeg måtte også sette på potetene hver dag, så lagde mamma resten av middagen når hun kom hjem. Var potetene på syttitallet annerledes enn i dag? De trenger da ikke så lang koketid nå lenger...

Anonymkode: 69dd4...e05

Skrevet

Vokst opp på 70 « 80-tallet. Hadde fine tilstedeværende foreldre. Mamma og pappa var veldig like dine foreldre hi. Med hva de gjorde i heimen. Pappa lagde mye mat, og bakte brød. Pappa var veldig engasjert i søster og meg. Drev alltid taxivirksomhet og meldte seg som frivillig i korps og diverse idrettsgreier. 

Mamma jobbet redusert så vi kom aldri hjem til tomt hus. 

Vi var en sporty familie, ski, skøyter, sykkel. Hadde ikke flust av penger tror jeg men har aldri savnet noe. 

Feriene gikk i Skandinavia med campingvogn. Jeg husker feriene som magiske. 

Anonymkode: 9e92b...647

Skrevet

Jeg husker, kanskje mer en de fleste. Jeg husker når jeg ble byttet bleie på, jeg husker til og med hvor bleiekremer og bleier ble oppbevart. Jeg kan huske detaljer helt fra 2 års alder. bading, leking, kos foran tv. Jeg husker både vonde og gode ting fra barndommen, men mest gode minner. Jeg lurte en stund på om jeg hadde blitt misbrukt eller noe, siden jeg husker så godt disse tingene, men har konkludert med at jeg bare husker veldig godt sosiale ting. Jeg er elendig til å huske fakta. Fortsatt kan jeg sitte å gjenoppleve lunsj-samtaler som vi hadde for 2 uker siden. Og ofte arresterer jeg folk, i hode mitt, som sier imot seg selv, på noe de sa for flere uker siden. Men det holder jeg for meg selv.

Anonymkode: 13501...a68

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg husker, kanskje mer en de fleste. Jeg husker når jeg ble byttet bleie på, jeg husker til og med hvor bleiekremer og bleier ble oppbevart. Jeg kan huske detaljer helt fra 2 års alder. bading, leking, kos foran tv. Jeg husker både vonde og gode ting fra barndommen, men mest gode minner. Jeg lurte en stund på om jeg hadde blitt misbrukt eller noe, siden jeg husker så godt disse tingene, men har konkludert med at jeg bare husker veldig godt sosiale ting. Jeg er elendig til å huske fakta. Fortsatt kan jeg sitte å gjenoppleve lunsj-samtaler som vi hadde for 2 uker siden. Og ofte arresterer jeg folk, i hode mitt, som sier imot seg selv, på noe de sa for flere uker siden. Men det holder jeg for meg selv.

Anonymkode: 13501...a68

Jeg også husker ekstremt godt fra barndommen. Husker ting fra rundt to år, mamma er overrasket innimellom når jeg forteller detaljer om kjolen mamma brukte da og da. Det er ikke ting fra festlige lag sånn at jeg kanskje har sett bilder og laget meg falske minner. Det kan være en hverdagskjole som hadde sånne og slike knapper og den kasta mamma fordi den var vanskelig å kneppe. Jeg husker også mange samtaler der jeg lurer på ting. Husker en gang jeg lå på gulvet og øvde på å telle. Mamma mener jeg var tre/fire år. Jeg telte og telte og kom aldri til syv, mamma sa syv mens jeg telte sju, husker jeg sa, mamma når kommer syv da. 😂😂😂

Og det ser ut til at min datter som nå er seks husker like godt, hun husker ting fra hun var ett år. 

Anonymkode: 9e92b...647

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja hva var det med de potetene? Jeg måtte også sette på potetene hver dag, så lagde mamma resten av middagen når hun kom hjem. Var potetene på syttitallet annerledes enn i dag? De trenger da ikke så lang koketid nå lenger...

Anonymkode: 69dd4...e05

Jeg tror det er pga mer gammeldags komfyr. Var ikke keramisk topp, i allefall ikke induksjon, men slike gråe runde kokeplater, og de trengte lengre tid på å bli varm. Kan være det som gjorde st potetkoking tok lengre tid 😁

Skrevet

Pappa jobbet mye, kom hjem til middag og spiste med oss, fortsatte så å jobbe hjemmefra. Alle måtte være musestille når det var Dagsrevyen. Lekte aldri med oss men kunne ta oss med i snekkerverkstedet i kjelleren og snekre med oss. 

Mamma sydde mye, og laget husmannskost hver dag. Det mest eksotiske vi hadde var Toro meksikansk gryte 😂. Hun leste mye for oss. Men lekte aldri med oss. Men hadde alltid god tid og var veldig omsorgsfull.

på lørdagskveldene så alle sammen på NRK og spiste sen middag. Også delte vi en pose potetgull som ble veid opp i fem skåler så alle fikk 50g hver. Mamma serverte lørdagsgodt i fire skåler til oss barna pluss til pappa😊

somrene var vi på hytta uten strøm og vann, husker det som fantastisk. Ungene mine hadde kjedet seg i hjel på dag en, men vi koste oss der i tre uker. Tidene har forandret seg.

noen ganger dro vi på lange bilturer i Europa, sov i telt på campingplasser. Kjempespennende!

em veldig god barndom, hvor vi ble veldig selvstendige og måtte underholde oss selv stort sett hele tiden.

Anonymkode: 7d9b7...58b

Skrevet

Jeg husker bare at de kranglet og at pappa banket mamma. Helt til hun en dag var borte, hun hadde dratt og forlot meg og lillebroren min igjen hos far... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...