Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #1 Skrevet 5. april 2019 Vi har en baby som de siste månedene bare har sovet 25 minutter sammenhengende på dagtid. Babyen er fortsatt kjempetrøtt, men klarer ikke å sove lengre hvis den blir vekket. Dersom det er helt stille, klarer babyen derimot en del ganger å fortsette søvnen forbi de 25 minuttene og kan da sove oftest 40-45 minutter, men også så lenge som 1 1/2 time. Hovedbadet ligger inntil soverommet og det er en lufteåpning under døra fra soverommet til badet som gjør at alt som skjer på badet høres like godt på soverommet som det gjør på badet. Hver gang noen går på badet når babyen har sovet mer enn et kvarter, våkner babyen og får da ikke sove igjen før neste lur. Jeg ønsker at vi skal bruke det andre badet i den fasen babyen sover lett slik at babyen skal klare å sove seg forbi de 25 minuttene, men mannen synes det er helt urimelig av meg å be han om å bruke det andre badet når babyen sover og at babyen må tåle å leve i et hus med lyder. Det tåler jo babyen, det er bare det at babyen får sovet for lite og ofte blir grinete, og heller ikke tar igjen den tapte søvnen på et senere tidspunkt. Babyen vekkes så godt som hver eneste dag av at mannen går på badet mens babyen sover. Jeg har tenkt at det vil gå seg til, men det har ikke gått seg til i løpet av disse månedene, og nå har jeg gjentatte ganger i det siste bedt mannen om å bruke det andre badet mens babyen sover, noe han ikke gjør. Jeg er frustrert, både fordi babyen ofte får for lite søvn, men også fordi jeg får for lite søvn om natten og trenger at babyen sover litt mer enn 25 minutter slik at jeg kanskje kan få duppet av litt. Mulig jeg ikke ser ting helt klart fordi jeg er sliten og hormonell, så hvem av oss er urimelig, jeg eller mannen? Anonymkode: 6ba89...247
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #2 Skrevet 5. april 2019 Hvem er det som tar seg av babyen som ikke får nok søvn da? Den som gjør det har rett til å bestemme litt, i mitt hode. I alle fall fungerte det sånn hos oss. 😛 Hadde samme problem, bortsett fra at vi bare har ett bad. I lange perioder unngikk vi å trekke ned på do sent på natta. Før kl 4 gikk det bra, men om noen måtte på do mellom 4 og 6 måtte de være musestille. I 6-tiden våknet han uansett, men ble han vekt kl 4 fikk han ikke sove igjen og dagen ble et mareritt. Anonymkode: 1af1c...b97
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #3 Skrevet 5. april 2019 Legg ungen på et annet rom eller ute og del litt på nattevåk. Anonymkode: 9768d...6b1
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #4 Skrevet 5. april 2019 Legg ungen i vogna og kjør den ut, barn sover ofte mye bedre ute i frisk luft. Helt enig i at man skal ikke være stille, og babyer skal lære seg å sove i vanlige huslyder, men dette høres jo litt ekstremt ut. Synes for øvrig mannen din er litt korttenkt, og bør i hvert fall ta sin del av babystyret når det er han som vekker ungen. Jeg har vent mine barn til å sove i vogn på dagtid og i seng på natta, da lærer de også forskjell på dag og natt på en fin måte. Hvis det var veldig kaldt ute, eller jeg ikke hadde mulighet til å lytte til babyen når de sov ute, så hadde jeg heller vogna inne på et rom med vinduet åpent. Anonymkode: 5af6e...27e
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #5 Skrevet 5. april 2019 Mannen din er urimelig. Ellers er jeg helt enig i at dere bør ha som mål at babyen klarer å sove på dagtid på tross av normale "huslyder". Men om både du og babyen er utslitt så bør det vente. Babyen er overtrøtt, du er utslitt. Mannen din gjør MED VILJE situasjonen verre. Forutsatt at du ikke natt-ammer kan du kanskje overnatte et annet sted en natt sånn at du får sovet ut? Så tar mannen din seg av babyen (jeg har en mistanke om at det er du som pleier stå opp med babyen hver natt). Da forstår kanskje mannen din bedre konsekvensene av manglende søvn? Anonymkode: 56f73...092
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #6 Skrevet 5. april 2019 Takk for svar. Det er jeg som tar meg av babyen på natta og får for lite søvn. Mannen sover på et annet rom. Jeg har allerede foreslått at vi kan bytte rom, slik at mannen sover inntil badet og babyen og jeg sover på rommet mannen sover, men det vil han ikke. Vi bor ikke slik til at vi kan legge barnet ut for å sove, dessverre. Det er ikke så lett å dele på nattevåk siden jeg ammer og babyen kun skal ha morsmelk foreløpig pga allergi. Får ikke ut melk ved pumping. hi Anonymkode: 6ba89...247
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #7 Skrevet 5. april 2019 Da er mannen din fullstendig urimelig. Du tar deg av babyen alene. Du har bedt ham om å bruke et annet bad når babyen sover. Det vil han ikke. Du har bedt om å bytte soverom. Det vil han heller ikke. Her er det jo ikke snakk om en mann som ikke bidrar. Han bidrar NEGATIVT. Han gjør bevisst livet ditt VANSKELIGERE. Om du er forferdelig sliten så kan en løsning være at babyen sover på rom med faren. Om babyen trenger mating kan han bære babyen inn til deg. Da slipper du våkne om babyen bare "knirker litt". Men mannen din har vel ikke lyst til det heller. Jeg håper du og babyen har mulighet til å flytte hjem til noen andre for en stund. Har du en god venninne eller familie som kan avlaste deg litt? Forutsatt at det du skriver gir et riktig bilde av situasjonen så er mannen din en belastning, ikke en avlaster. Anonymkode: 56f73...092
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #8 Skrevet 5. april 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Det er jeg som tar meg av babyen på natta og får for lite søvn. Mannen sover på et annet rom. Jeg har allerede foreslått at vi kan bytte rom, slik at mannen sover inntil badet og babyen og jeg sover på rommet mannen sover, men det vil han ikke. Vi bor ikke slik til at vi kan legge barnet ut for å sove, dessverre. Det er ikke så lett å dele på nattevåk siden jeg ammer og babyen kun skal ha morsmelk foreløpig pga allergi. Får ikke ut melk ved pumping. hi Anonymkode: 6ba89...247 Da spør du ikke mannen, da ordner du dere bare sånn at dere bytter rom. Babyen må i hvert fall få sove på det rommet på dagtid. Synes for øvrig det var en god ide at babyen sover med pappaen om natten, og du får sove alene. DU kan faktisk "risikere" at babyen ikke våkner på natten da, fordi den ikke lukter deg. Men selv om du ikke kan legge babyen ut for å sove, og kanskje ikke vil bytte rom med pappaen, kan du kanskje kjøre vogna inn på det rommet på dagtid? Anonymkode: 5af6e...27e
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #9 Skrevet 5. april 2019 Jeg synes han kunne bruke det andre badet i denne perioden. Kjenner godt igjen dette med baby som alltid våkner etter kort tid, omtrent på minuttet - og vi gjorde alt for å ikke forstyrre slik at babyen kunne få sove videre - til glede for alle parter. Det er klart at barn må lære seg å sove med normale lyder i huset, men det er unntaksperioder når man har baby, slik at man kan få sove selv og at baby sover mest mulig - slik at det gavner hele familien. Jeg er generelt ikke fan av at man skal bråke mest mulig bare fordi heller - at man støvsuger utenfor rommet der babyen sover fordi den skal lære seg å sovne i støy. Ville du sovet godt hvis noen gjorde mest mulig husarbeid når du skulle sove? Eller hadde tv på høy lyd bare fordi? Hjernen til baby får ikke hvile hvis det er masse unødvendig støy rundt når den skal sove. Man skal ikke måtte liste seg rundt ,det er ikke det jeg mener - men heller ikke støye med vilje bare fordi.. Anonymkode: 71360...b0a
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #10 Skrevet 5. april 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da er mannen din fullstendig urimelig. Du tar deg av babyen alene. Du har bedt ham om å bruke et annet bad når babyen sover. Det vil han ikke. Du har bedt om å bytte soverom. Det vil han heller ikke. Her er det jo ikke snakk om en mann som ikke bidrar. Han bidrar NEGATIVT. Han gjør bevisst livet ditt VANSKELIGERE. Om du er forferdelig sliten så kan en løsning være at babyen sover på rom med faren. Om babyen trenger mating kan han bære babyen inn til deg. Da slipper du våkne om babyen bare "knirker litt". Men mannen din har vel ikke lyst til det heller. Jeg håper du og babyen har mulighet til å flytte hjem til noen andre for en stund. Har du en god venninne eller familie som kan avlaste deg litt? Forutsatt at det du skriver gir et riktig bilde av situasjonen så er mannen din en belastning, ikke en avlaster. Anonymkode: 56f73...092 Nei, mannen min er egentlig veldig flink. Han gjør det meste av husarbeidet, handler, lager middag og tar seg også mye av babyen. Så jeg klager ikke på noe av dette, for han gjør mer enn meg i huset. Det eneste problemet er dette med søvn. Hadde babyen kunnet sove en time sammenhengende uten å våkne et par ganger om dagen, hadde vi ikke hatt noe problem, men siden babyen bare sover 15-25 min hvis noen lager lyd, blir det så utrolig slitsomt siden jeg trenger å duppe av litt for å ta igjen for den avbrutte nattesøvnen. Anonymkode: 6ba89...247
Pobie Skrevet 5. april 2019 #11 Skrevet 5. april 2019 Det er ikke så enkelt som å si at babyer bare skal tåle litt lyd. Noen babyer blir faktisk ikke vant til lyd rundt seg mens de sover. Min eldste er slik og vi holdt på i mange måneder med lyst rom og normalt støy rundt han, med det resultatet at han nesten ikke sov på dagtid og han ble heller aldri vant til å sove slik. De som har babyer som sover slik er de med babyer som naturlig sover godt, og da er det lett å sitte og si at alle babyer "bør" sove slik. Da vi gikk over til mørkt rom og white noise for å drukne ut andre lyder var forskjellen som natt og dag. Skulle gjort det med en gang istedenfor å prøve å tvinge han til å sove på en måte som ikke fungerte. Jeg sover jo ikke på lyst rom med støy rundt meg, så da synes jeg ikke det er noen grunn at babyer bør sove slik heller. Så nei, du er ikke urimelig. Spesielt ikke hvis det er du som tar nattevåk i tillegg. Hvis du ikke allerede har prøvd white noise anbefaler jeg det. Vi bruker en app som heter relaxio.
Mostly Harmless Skrevet 5. april 2019 #12 Skrevet 5. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, mannen min er egentlig veldig flink. Han gjør det meste av husarbeidet, handler, lager middag og tar seg også mye av babyen. Så jeg klager ikke på noe av dette, for han gjør mer enn meg i huset. Det eneste problemet er dette med søvn. Hadde babyen kunnet sove en time sammenhengende uten å våkne et par ganger om dagen, hadde vi ikke hatt noe problem, men siden babyen bare sover 15-25 min hvis noen lager lyd, blir det så utrolig slitsomt siden jeg trenger å duppe av litt for å ta igjen for den avbrutte nattesøvnen. Anonymkode: 6ba89...247 Men har han noen grunn til at han ikke kan bruke det andre badet, annet enn et prinsipp om hva babyen burde kunne? For en voksen mann burde i ytterste konsekvens kunne holde seg i tre kvarter, og bevege skrotten til et annet bad i et begrenset tidsrom, skulle i alle fall være helt innenfor kompetansen til et ambulant menneske. Har han noen grunn til at han ikke kan bytte soverom, annet enn at han som ikke sliter med søvnen ikke ser vitsen? Mulig han er årets mann på andre områder, men på dette området er han en superegoist. Det er ikke slik at om man lager nok middager, kan man torpedere andres overskudd ved å frastjele dem søvn unødvendig så mye man vil. Jeg tenker at du trenger søvn på dagen uansett om han vil ta hensyn eller ei. Så i stedet for å prøve sove mens mannen vekker babyen, sender du far og baby ut på trilletur på et annet tidspunkt og legger deg da. Hvis du vet at de er på tur for eksempel halvannen time, slipper du også å ligge på nåler og bare vente på at babyen våkner idet du sovner.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #13 Skrevet 5. april 2019 Jeg er enig med begge. Det ER en uting å gjøre barn avhengig av at det skal være ro. Samtidig er det viktig at den får søvn. Mannen din er en egoist når det er slik det er. Har du forsøkt å ha radio svakt på når baby skal sove, det venner barnet til lyd og demper også lyder fra badet. Ellers så må mannen bare jenke seg nå. Det er unntakstilstand for øyeblikket. Anonymkode: eb7c2...66e
Tipp topp Skrevet 5. april 2019 #14 Skrevet 5. april 2019 Hvis problemet er at far vekker babyen på dagtid så legger du deg samtidig med babyen, men på det andre rommet, med klar beskjed om at far må ta seg av babyen hvis han vekker den. Du skal sove.
*Miss Marple* Skrevet 5. april 2019 #15 Skrevet 5. april 2019 Lås døren til det badet han ikke skal bruke. Jeg hadde ikke giddet å dille med en umoden og egoistisk mann. Oppfører han seg som en trassig drittunge får han tåle å bli behandlet som en også.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #16 Skrevet 5. april 2019 Jeg hadde demonstrativt tatt babyen og gitt han til far. Hver gang han vekket den. Slike menn irriterer vettet av meg. Skal vedde på at han får en aha-opplevelse i pappapermisjon og slutter å bråke. Anonymkode: 379d5...e83
the amazing spidermamma Skrevet 5. april 2019 #17 Skrevet 5. april 2019 Mannen er teit. Men dere kan prøve et triks for å komme forbi 25-minuttersproblemet. Legg babyen i vogn inne, og pass på som en hauk litt før det har gått 25 min. Trill over dørstokk eller annet ujevnt underlag til babyen sover dypt igjen. Vi gjorde dette med det ene barnet vårt, og det funket - om ikke hver gang, så i hvert fall ofte.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #18 Skrevet 5. april 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Mannen din er urimelig. Ellers er jeg helt enig i at dere bør ha som mål at babyen klarer å sove på dagtid på tross av normale "huslyder". Men om både du og babyen er utslitt så bør det vente. Babyen er overtrøtt, du er utslitt. Mannen din gjør MED VILJE situasjonen verre. Forutsatt at du ikke natt-ammer kan du kanskje overnatte et annet sted en natt sånn at du får sovet ut? Så tar mannen din seg av babyen (jeg har en mistanke om at det er du som pleier stå opp med babyen hver natt). Da forstår kanskje mannen din bedre konsekvensene av manglende søvn? Anonymkode: 56f73...092 Dette. HI: Selvsagt må barnet til slutt vennes til å sove i et hus med huslyder. Men i en fase der det er mye oppvåkning, må alle (ALLE!) i familien ha samme fokus, og det er "flest mulig får sove mest mulig". Om det innebærer samsoving, vugging, å bruke et annet bad, en viss musikk i rommet - uansett må målet være at flest mulig i familien får mest mulig søvn. Mannen saboterer og dytter problemet over på deg for å slippe å gå ti meter, slik jeg leser innlegget. Da får du legge deg et sted der du ikke hører babyen om natta, og la ham stå opp. Anonymkode: 46ffd...a7c
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #19 Skrevet 5. april 2019 Mannen din er en stor egoist og veldig umoden og forstår ikke at livet endrer seg når man får barn. Han kan ikke fortsette å ture frem og få verden til å tilpasse seg ham lenger! Jeg hadde dratt ham etter håret, eller en annen, mer ømfintlig del av kroppen, til helsesøster eller lege og familievernkontoret. Når han nekter å lytte til deg og ta hensyn til deg eller vise deg respekt, da må han høre det fra noen andre. Nå er det ikke bare deg han kontrollerer og ikke tar hensyn til, det er også babyen. Makan til idiot! Mitt råd er at du i helgen vekker ham og holder ham våken like mye som du er våken. Gå inn på det andre rommet, amme babyen der, våkner baby og er sutrete senere, gå inn igjen - hver eneste gang, og få ham til å være våken sammen med deg. Det hjelper ikke at det "er fornuftig" at babyen lærer seg å sove med lyder rundt seg. Det er ikke alle babyer som lærer det. Søvn er det viktigste for at hjernen skal utvikle seg riktig. Mannen din er sørgelig kunnskapsløs når det kommer til barns utvikling også - sørg for at han skaffer seg kunnskap. Det kan også helsesøster og lege hjelpe deg med. Anonymkode: 82931...c35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå