Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #1 Skrevet 4. april 2019 Kan arbeidsgiver endre arbeidstid og stillingsprosent sånn plutselig? Hvordan er reglene for dette? Noen som vet? Anonymkode: 4a885...9a0
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #2 Skrevet 4. april 2019 Jobber du turnus? Du skal varsles minst 14 dager før, de kan ikke endre stillings prosent og vakter på kort varsel. Ta dette med tillitsvalgt, ny turnus skal godkjennes av tillitsvalgte. Anonymkode: 18455...af1
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #3 Skrevet 4. april 2019 Litt mer utfyllende info hadde vært fint, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan Anonymkode: 5bf87...95b
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #4 Skrevet 4. april 2019 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan arbeidsgiver endre arbeidstid og stillingsprosent sånn plutselig? Hvordan er reglene for dette? Noen som vet? Anonymkode: 4a885...9a0 Nei. Hva er detaljene her? Anonymkode: be8a2...2c6
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #5 Skrevet 4. april 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jobber du turnus? Du skal varsles minst 14 dager før, de kan ikke endre stillings prosent og vakter på kort varsel. Ta dette med tillitsvalgt, ny turnus skal godkjennes av tillitsvalgte. Anonymkode: 18455...af1 Stillingsprosent kan ikke endres. Anonymkode: be8a2...2c6
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #6 Skrevet 4. april 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Stillingsprosent kan ikke endres. Anonymkode: be8a2...2c6 ...uten samtykke fra den ansatte og ny kontrakt. En pålagt endring av stillingsprosent må ha sterk objektiv saklig grunn, ellers vil den kunne være en ulovlig oppsigelse. Anonymkode: be8a2...2c6
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #7 Skrevet 4. april 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Hva er detaljene her? Anonymkode: be8a2...2c6 Jeg er ute i permisjon. Skal snart tilbake i jobb, fått beskjed om at jeg må jobbe jobbe andre tider og mindre i stillingsprosent. Jeg jobber ikke turnus. Har vanlig kontorjobb. (Regnskap) Anonymkode: 4a885...9a0
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #8 Skrevet 4. april 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jobber du turnus? Du skal varsles minst 14 dager før, de kan ikke endre stillings prosent og vakter på kort varsel. Ta dette med tillitsvalgt, ny turnus skal godkjennes av tillitsvalgte. Anonymkode: 18455...af1 Jobber ikke turnus. Har kontorjobb 😊 Anonymkode: 4a885...9a0
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #9 Skrevet 4. april 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Hva er detaljene her? Anonymkode: be8a2...2c6 Jeg er ute i permisjon og skal snart tilbake i jobb. Har arbeidskontrakt som beskriver stillingsprosent og hvordan jeg skal jobbe. Nå har jeg plutselig fått beskjed om at det blir endringer... skjønner ingenting Anonymkode: 4a885...9a0
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #10 Skrevet 4. april 2019 Er du fast ansatt? For isåfall kan de overhode ikke endre det. Men du har ikke nødvendigvis krav på å få tilbake nøyaktig den jobben du hadde før du gikk ut i permisjon. Anonymkode: 5bf87...95b
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #11 Skrevet 4. april 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er du fast ansatt? For isåfall kan de overhode ikke endre det. Men du har ikke nødvendigvis krav på å få tilbake nøyaktig den jobben du hadde før du gikk ut i permisjon. Anonymkode: 5bf87...95b Fast ansatt ja. I arbeidskontrakten står det også beskrivelse av stillingen/oppgaver. Men det kan de endre? Likevel...? Anonymkode: 4a885...9a0
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #12 Skrevet 4. april 2019 Ok, dette er ikke lov...?. Hvorfor gjør arbeidsgiver dette? Burde ikke alle arbeidsgivere vite dette? Hvordan går jeg frem nå? Hi Anonymkode: 4a885...9a0
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #13 Skrevet 4. april 2019 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ute i permisjon. Skal snart tilbake i jobb, fått beskjed om at jeg må jobbe jobbe andre tider og mindre i stillingsprosent. Jeg jobber ikke turnus. Har vanlig kontorjobb. (Regnskap) Anonymkode: 4a885...9a0 Hva er begrunnelsen? Anonymkode: be8a2...2c6
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #14 Skrevet 4. april 2019 Begrunnelsen og omstendighetene har alt å si her. Rammes andre også, på samme eller ander avdelinger, eller er det kun deg? Har de nylig ansatt flere? Hvis endringsoppsigelsen er gyldig, så vil det likevel være slik at oppsigelsestiden (i gammel stillingsprosent) førts begynner å løpe fra du er tilbake i jobb. Anonymkode: be8a2...2c6
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #15 Skrevet 4. april 2019 Les deg opp på endringsoppsigelse. Anonymkode: 65f80...40e
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #16 Skrevet 4. april 2019 Her står det litt: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/endringsoppsigelse/ I ditt tilfelle, hvor du har vært i fødselspermisjon frem til nå, så vil ikke endringsoppsigelsen kunne begrunnes med "arbeidstakers forhold". De må ha saklig grunnlag som skyldes virksomhetsforhold. Og selv da, så skal du ha et ekstra sterkt stillingsvern når du er gravid og i fødselspermisjon, dvs. du skal skånes hvis det skal gjøres et valg mellom flere ansatte. Anonymkode: be8a2...2c6
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #17 Skrevet 5. april 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Her står det litt: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/endringsoppsigelse/ I ditt tilfelle, hvor du har vært i fødselspermisjon frem til nå, så vil ikke endringsoppsigelsen kunne begrunnes med "arbeidstakers forhold". De må ha saklig grunnlag som skyldes virksomhetsforhold. Og selv da, så skal du ha et ekstra sterkt stillingsvern når du er gravid og i fødselspermisjon, dvs. du skal skånes hvis det skal gjøres et valg mellom flere ansatte. Anonymkode: be8a2...2c6 Tusen takk for hjelp. Jeg skal prøve å formidle dette til arbeidsgiver. Men hva er virksomhetsforhold? Anonymkode: 4a885...9a0
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #18 Skrevet 5. april 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Begrunnelsen og omstendighetene har alt å si her. Rammes andre også, på samme eller ander avdelinger, eller er det kun deg? Har de nylig ansatt flere? Hvis endringsoppsigelsen er gyldig, så vil det likevel være slik at oppsigelsestiden (i gammel stillingsprosent) førts begynner å løpe fra du er tilbake i jobb. Anonymkode: be8a2...2c6 Det gjelder bare meg. Som jeg har skrevet om her inne før så ønsker de å skvise meg ut. De har fast ansatt vikaren i samme stilling som jeg har. De har ikke kommet med noen begrunnelse for denne endringen de gjør nå Anonymkode: 4a885...9a0
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #19 Skrevet 5. april 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det gjelder bare meg. Som jeg har skrevet om her inne før så ønsker de å skvise meg ut. De har fast ansatt vikaren i samme stilling som jeg har. De har ikke kommet med noen begrunnelse for denne endringen de gjør nå Anonymkode: 4a885...9a0 Da skyldes det ikke reelt behov for nedbemanning/endring, og dersom du ikke frivillig ønsker en annen stilling og lavere stillingsprosent, så er du per definisjon ulovlig oppsagt. Har du det du har fått beskjed om skriftlig? Anonymkode: be8a2...2c6
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #20 Skrevet 5. april 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da skyldes det ikke reelt behov for nedbemanning/endring, og dersom du ikke frivillig ønsker en annen stilling og lavere stillingsprosent, så er du per definisjon ulovlig oppsagt. Har du det du har fått beskjed om skriftlig? Anonymkode: be8a2...2c6 Selv om du ikke har noe skriftlig, så bør du snarest skriftlig fremme krav om å få tilbake stillingen. Får du nei til dette, så bør du kontakte fagforening eller en arbeidsrettsadvokat for å få tyngde bak kravet, samt mulig erstatning for ulovlig oppsigelse. Anonymkode: be8a2...2c6
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #21 Skrevet 5. april 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selv om du ikke har noe skriftlig, så bør du snarest skriftlig fremme krav om å få tilbake stillingen. Får du nei til dette, så bør du kontakte fagforening eller en arbeidsrettsadvokat for å få tyngde bak kravet, samt mulig erstatning for ulovlig oppsigelse. Anonymkode: be8a2...2c6 Har fått det skriftlig ja. Takk for hjelp ❤ Anonymkode: 4a885...9a0
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #22 Skrevet 5. april 2019 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for hjelp. Jeg skal prøve å formidle dette til arbeidsgiver. Men hva er virksomhetsforhold? Anonymkode: 4a885...9a0 Virksomhetsforhold kan være at de nedbemanner, flytter regnskapet til et eksternt firma, fytter langt avgårde, legger om driften, har behov for en helt annen kompetanse eller liknende. Anonymkode: b3b3d...b03
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #23 Skrevet 5. april 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Virksomhetsforhold kan være at de nedbemanner, flytter regnskapet til et eksternt firma, fytter langt avgårde, legger om driften, har behov for en helt annen kompetanse eller liknende. Anonymkode: b3b3d...b03 Hmmm. Det er det jo ikke.. Anonymkode: 4a885...9a0
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #24 Skrevet 5. april 2019 Ikke gå i møter med dem eller dialog uten å ha med tillitsvalgte. Det er i slike saker du trenger fagforening. Hvis du ikke er organisert ta kontakt med en arbeidsrettsadvokat. Anonymkode: 18455...af1
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #25 Skrevet 5. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ikke gå i møter med dem eller dialog uten å ha med tillitsvalgte. Det er i slike saker du trenger fagforening. Hvis du ikke er organisert ta kontakt med en arbeidsrettsadvokat. Anonymkode: 18455...af1 Såpass ja. Hvorfor er arbeidsgiver så kjipe og vanskelig...? Hva kan grunnen være? Anonymkode: 4a885...9a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå