Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #1 Skrevet 4. april 2019 Jeg eier 50 % av en leilighet og har gjort det siden 2009. Fra august i fjor har jeg og medeier leid ut leiligheten til 13000 kr per mnd. I år fikk jeg 44.000 kr i restskatt. Jeg og samboer er ikke gift og vi har ett barn. Hadde jeg fått like mye restskatt dersom vi var gift? Anonymkode: de247...ee4
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #2 Skrevet 4. april 2019 Mamma fikk baksmell i flere år fordi mannen hennes ikke betalte nok skatt i sitt firma, så regner med at samboeren Din kanskje hadde fått baksmell i tillegg til deg? Anonymkode: edd96...a5b
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #3 Skrevet 4. april 2019 Står all leieinntekten på din skattemelding? Anonymkode: d80ed...ea2
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 4. april 2019 #4 Skrevet 4. april 2019 Hadde dere vært gift, hadde dere blitt lignet sammen. Som samboere må dere selv passe på at leieinntekter og gjeld er delt som det skal mellom dere på skattemeldingen.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #5 Skrevet 5. april 2019 Betale skatt når man leier ut en leilighet som ikke er i egen bolig må man uansett om man et gift eller ikke, så sånn sett blir dere ikke straffet. Men som sagt tidligere i tråden blir dere ikke som samboere lignet sammen så dere må selv flytte og dele postene mellom dere så det blir mest mulig gunstig. Som gift blir man automatisk lignet sammen. Anonymkode: 524c0...304
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #6 Skrevet 5. april 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Betale skatt når man leier ut en leilighet som ikke er i egen bolig må man uansett om man et gift eller ikke, så sånn sett blir dere ikke straffet. Men som sagt tidligere i tråden blir dere ikke som samboere lignet sammen så dere må selv flytte og dele postene mellom dere så det blir mest mulig gunstig. Som gift blir man automatisk lignet sammen. Anonymkode: 524c0...304 Ok. Så vi kan dele postene sammen selv om vi kun er samboere? HI Anonymkode: de247...ee4
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #7 Skrevet 5. april 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Står all leieinntekten på din skattemelding? Anonymkode: d80ed...ea2 Kunne ikke se at leieinntekten stod på skattemeldingen . HI Anonymkode: de247...ee4
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #8 Skrevet 5. april 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Mamma fikk baksmell i flere år fordi mannen hennes ikke betalte nok skatt i sitt firma, så regner med at samboeren Din kanskje hadde fått baksmell i tillegg til deg? Anonymkode: edd96...a5b Jeg, søsteren min, mamma og pappa har et familiefirma sammen. Jeg fikk 50.000 kr i lønn fra firmaet i fjor og det står oppført på skattemeldingen. Kan det være årsaken til min restskatt? HI Anonymkode: de247...ee4
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #9 Skrevet 5. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg, søsteren min, mamma og pappa har et familiefirma sammen. Jeg fikk 50.000 kr i lønn fra firmaet i fjor og det står oppført på skattemeldingen. Kan det være årsaken til min restskatt? HI Anonymkode: de247...ee4 Det er jo vanskelig å si uten å se hele skattemeldingen din, det kan være flere ting som har gitt deg baksmell. Lønnen fra firmaet er en ting, at det skulle vært skattet av utleien av leiligheten en annen ting, verdier i firmaet (er det et AS eller et enkeltmannsforetak) teller også... Resultatet er jo uansett at du har tjent mer enn forventet og derfor har betalt for lite skatt. Men om du og samboeren din eier ting sammen, står som lånetagere begge to på f.eks boliglån osv så kan dere fordele så det blir gunstigst mulig for dere. Du kan ikke overføre til han ting han ikke er medeier i da, men alt dere eier/låner sammen kan fordeles skjevt om det lønner seg best. Anonymkode: 524c0...304
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #10 Skrevet 7. april 2019 På 5.4.2019 den 12.04, Anonym bruker skrev: Det er jo vanskelig å si uten å se hele skattemeldingen din, det kan være flere ting som har gitt deg baksmell. Lønnen fra firmaet er en ting, at det skulle vært skattet av utleien av leiligheten en annen ting, verdier i firmaet (er det et AS eller et enkeltmannsforetak) teller også... Resultatet er jo uansett at du har tjent mer enn forventet og derfor har betalt for lite skatt. Men om du og samboeren din eier ting sammen, står som lånetagere begge to på f.eks boliglån osv så kan dere fordele så det blir gunstigst mulig for dere. Du kan ikke overføre til han ting han ikke er medeier i da, men alt dere eier/låner sammen kan fordeles skjevt om det lønner seg best. Anonymkode: 524c0...304 Firmaet er et AS. Hadde det lønnet seg og vært gift når jeg kun eier 50 % av leiligheta? HI Anonymkode: de247...ee4
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #11 Skrevet 7. april 2019 På 5.4.2019 den 10.17, Anonym bruker skrev: Kunne ikke se at leieinntekten stod på skattemeldingen . HI Anonymkode: de247...ee4 Da blir restskatten enda større når du fører den opp. Anonymkode: d80ed...ea2
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #12 Skrevet 7. april 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Firmaet er et AS. Hadde det lønnet seg og vært gift når jeg kun eier 50 % av leiligheta? HI Anonymkode: de247...ee4 Det spiller ingen rolle om du er samboer eller gift, men som samboer må dere selv gjøre jobben med å flytte fradrag mellom dere for å få det gunstigst mulig. Anonymkode: 524c0...304
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå