Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #1 Skrevet 4. april 2019 Kort bakgrunn. Når jeg tidligere har gått opp i vekt, har jeg relativt enkelt klart å gå ned igjen ved rett kosthold og trening. De siste par årene har vært vanvittig travel, vekten har gått oppover og i høst ble jeg utbrent og enda litt tyngre. Jeg er nå noenlunde frisk igjen og tilbake i full stilling. I januar bestemte jeg meg for å ta er grep. Jeg gikk for en realistisk framgangsmåte. Ca 1600 kcal man-tor, 1700-1800 fredag og søndag og "fri" på lørdag (rundt 2200-2400). Mindre mat går ikke fordi det svartner for øynene og jeg mister all energi, og jeg vet av erfaring at jeg sprekker dersom jeg ikke har en "fridag". Dette har imidlertid aldri vært et problem tidligere. I tillegg til matproduksjon har jeg begynt å trene ca. 1,5 time tre ganger i uken + at jeg går 30-60 minutter med tur hver dag og er litt fysisk aktiv på jobb. I følge aktivitetsklokken min forbrenner jeg i snitt 2500 kcal de dagene jeg ikke trener og 3100 kcal de dagene jeg trener. Jeg går også rundt 140000 skritt i snitt på en dag. Med andre ord BURDE jeg gå ned i vekt, litt under en kilo i uken. Men vekten har bare gått fra 83 kg til 81,7 kg siden januar! Og ja, jeg er helt sikker på kaloriinntaket, jeg glemmer ikke å registrere noe. Så hvorfor vil ikke vekten ned? Jeg begynner helt å miste motet her ... Anonymkode: 51a69...fe0
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #2 Skrevet 4. april 2019 14 000 skritt, ikke 140000 😂 HI Anonymkode: 51a69...fe0
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #3 Skrevet 4. april 2019 Da jeg begynte å trene slik du gjør nå, tok det tre måneder før vekten begynte å rase nedover. Kostholdet ditt har også mye å si. Spiser du mye karbohydrater, øker dette insulinproduksjonen som igjen får kroppen til å lagre fett. Nøkkelen til en raskere vektnedgang er derfor å holde blodsukkeret lavt ved å kutte karbohydrater i kosten. Man bør også unngå overdrevent inntak av matvarer som inneholder mye myse, for eksempel yoghurt og melk da dette stimulerer insulinproduksjonen. Anonymkode: 7e3cb...cdf
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #4 Skrevet 4. april 2019 Kan være du har gått for tøft ut aktivitetsmessig siden du var utbrent? I slike situasjoner kan kroppen tolke alt mulig som stress, og da kan den gå i sparemodus. Ellers er jeg enig med det cdf skriver om karbohydrater. Kaloritelling fungerer ikke for meg, for meg er det viktigste å holde blodsukkeret stabilt og unngå karbohydrater. Jeg kan spise lite kalorimessig uten å gå ned noe som helst, men jeg kan bruke mye fett og lite karbo og ligge høyere i kalorier og likevel gå ned i vekt. Det som fungerte for deg før trenger ikke nødvendigvis fungere lenger, spesielt siden du har vært utbrent. Da kan man også bli mer insulinfølsom. Anonymkode: 40bbe...1c1
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #5 Skrevet 4. april 2019 Takk for svar begge to! Jeg vet ikke om jeg vil klare lavkarbo nå, det er det som er favoritten av mat og jeg må spise mat jeg har lyst på for å holde ut. Tidligere har alltid lavkalori vært bra, men det kan jo være ting har endret seg selvsagt. Jeg kan nevne at alle blodprøver er fine, ingen stoffskifteproblem eller høyt blodsukker eller noe sånt. Usj, håper det løsner for meg også snart, hvis ikke får jeg prøve litt mindre karbohydrater i hvert fall. HI Anonymkode: 51a69...fe0
Jippipippi Skrevet 5. april 2019 #6 Skrevet 5. april 2019 Hvis du kutter karbohydrater og reduserer til 1000 kalorier for dagen vil du gå ned 1 kg i uken ca. Det er min erfaring. 1600 er for mye om du slanker deg. En kan spise mye mat likevel, bare man er kreativ. Men du må være innstilt og det krever tid og planlegging.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #7 Skrevet 5. april 2019 2 timer siden, Jippipippi skrev: Hvis du kutter karbohydrater og reduserer til 1000 kalorier for dagen vil du gå ned 1 kg i uken ca. Det er min erfaring. 1600 er for mye om du slanker deg. En kan spise mye mat likevel, bare man er kreativ. Men du må være innstilt og det krever tid og planlegging. Jeg kan ikke spise 1000 kcal for dagen. Jeg prøvde 5 dager på 1300 og ble kjempesvimmel og slapp og svimte av. 1600 er et minimum for å fungere sånn noenlunde. HI Anonymkode: 51a69...fe0
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #8 Skrevet 5. april 2019 Har du målt cm i tillegg? Kan være du har gått opp en del i muskelmasse selvom du har gått ned i fett, men det er ikke så lett å se på vekten. Anonymkode: 25ebe...a3b
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #9 Skrevet 5. april 2019 Jeg har det likt selv. Slanket meg siden 1. februar, ligger på 1600 kcal om dagen og har ingen kosedag i uka. Gått ned 2 kg på 10 uker. Aner ikke hvorfor ikke du eller jeg ikke går ned. Vil gi deg en klapp på skulderen og si at jeg vet hvordan du har det! Anonymkode: c2452...774
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #10 Skrevet 5. april 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan ikke spise 1000 kcal for dagen. Jeg prøvde 5 dager på 1300 og ble kjempesvimmel og slapp og svimte av. 1600 er et minimum for å fungere sånn noenlunde. HI Anonymkode: 51a69...fe0 Men det er jo ikke bare 1600 du spiser, det er jo bare 4 dager. Du har 2 dager på 1700 - 1800 og en dag helt oppe i 2200 - 2400. Anonymkode: 0c2de...4f6
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #11 Skrevet 5. april 2019 Du spiser ca 1750 kcal i snitt om dagen. Det er ganse mye. Jeg tror aktivitetsklokka gir et urealistisk kalorioverslag. Sansynlig vis er du i relstivt dårlig form og har mistet mue muskelmasse i forbindelse med at du var syk. Mange klokker gir en beregning på kaloriforbruket ut fra at du har vært like aktiv hele tiden de siste årene. Hvis formen er dårligere enn klokka tror får du høy puls uten at musklene forbrenner så mye. En søik feil kan godt utgjøre 500-700 kcal per dag. Med mindre du er veldig stor, som over 150kg, tror jeg det er problemet ditt. Det er hardt å venne kroppen til mindre mat, men ved å være nøye med å velge matvarer som gir god og langvarig metthetsfølelse blir det en vane. Kroppen må lære seg å forbrenne fett. De symptomene du har tyder på at kroppen din er så vant til å ha karbohydrater tilgjengelig hele tiden at den ikke tar av fettreservene. En normal kropp bruker en kombinasjon av karboydrater og fett hele tiden. Hvof myd av hver varierer. Det er trenbart. Anonymkode: 16214...98e
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #12 Skrevet 5. april 2019 Det er helt enkelt: Du inntar for mange kalorier i løpet av en dag. Hva spiser du på en typisk dag? Hva drikker du? Veier du maten? Anonymkode: 182fe...d47
Anonym bruker Skrevet 6. april 2019 #13 Skrevet 6. april 2019 På 5.4.2019 den 10.00, Anonym bruker skrev: Du spiser ca 1750 kcal i snitt om dagen. Det er ganse mye. Jeg tror aktivitetsklokka gir et urealistisk kalorioverslag. Sansynlig vis er du i relstivt dårlig form og har mistet mue muskelmasse i forbindelse med at du var syk. Mange klokker gir en beregning på kaloriforbruket ut fra at du har vært like aktiv hele tiden de siste årene. Hvis formen er dårligere enn klokka tror får du høy puls uten at musklene forbrenner så mye. En søik feil kan godt utgjøre 500-700 kcal per dag. Med mindre du er veldig stor, som over 150kg, tror jeg det er problemet ditt. Det er hardt å venne kroppen til mindre mat, men ved å være nøye med å velge matvarer som gir god og langvarig metthetsfølelse blir det en vane. Kroppen må lære seg å forbrenne fett. De symptomene du har tyder på at kroppen din er så vant til å ha karbohydrater tilgjengelig hele tiden at den ikke tar av fettreservene. En normal kropp bruker en kombinasjon av karboydrater og fett hele tiden. Hvof myd av hver varierer. Det er trenbart. Anonymkode: 16214...98e Takk for grundig svar. Jeg er helt enig i at jeg får i meg litt mye mat i forhold til å ville gå ned i vekt, men jeg klarer rett og slett ikke å spise noe særlig mindre uten å enten miste energi eller motivasjon. Og det er mye mindre enn det jeg spiste før. Kanskje jeg kan kutte litt, spesielt fredag og søndag, men lørdag må jeg vite at jeg har "fri" og kan kose meg med god middag, vin og litt sjokolade. Jeg var i dårlig form, det er helt sant. I tillegg til å være utbrent, hadde jeg en skade som måtte heales så jeg var mye i ro hele høsten. Men, jeg har jo trent mye i over tre måneder nå og synes selv jeg har kommet i ganske god form nå. F.eks. har hvilepulsen gått fra å ligge på 68-70 til 60-62, og pulsen er lavere under treningen også. Før var jeg oppe i 180 når jeg løp, nå ligger det på rundt 150, og jeg forbrenner mindre kalorier pr. treningsøkt fordi pulsen er lavere. Det er snakk om tre dager i uken med 40 min med løping og 50 min med styrketrening, pluss 30-60 min med rask gange, gjerne i oppoverbakke store deler av turen (jeg blir svett). Det burde jo hjelpe? Men, i dag var vekten plutselig 80,4 kg, har ikke veid meg på en uke, så kanskje det løsner nå? Målte meg nå, og har gått inn 5 cm i midjen siden midten av januar. Strikker genser, så litt tilfeldig at jeg målte meg selv da 😂 Synes jo jeg ser slankere ut, og klærene sitter litt bedre, men vekten har liksom ikke fulgt med. Håper det blir bedre nå. HI Anonymkode: 51a69...fe0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå