Gå til innhold

Mageproblemer hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid vært oppblåst hatt mye ubehag. Avføringen(beklager detaljer) Er nesten aldri fast som hos barn. Fromasjkonsistens(i mangelen på et bedre ord). Nå begynner dette å bli veldig slitsomt. Har testet for gluten og laktose med blodprøve hos legen, men slår ikke ut på noen ting. Det mest plagsomme er mye luft i magen. Har bestilt legetime så jeg får sjekket det nå.. føles som det blir værre og værre. Er dette noe som noen kjenner seg igjen i og hva feilte det deg? Er bare så vant til at de sier at det ikke er en årsak til problemer og man føler seg som et hypokonder. Men håper legene kan hjelpe meg. 

Anonymkode: 7269c...316

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du skal google og lese litt om fodmap og fruktaner? Se om du kjenner igjen noe ?

Anonymkode: f6aa9...f13

Skrevet

Det er det samme her, men lite hjelp å få. Jeg har i tillegg masse halsbrann og sure oppstøt som gir meg skikkelige brystsmerter og gjør meg kvalm og uggen, spiser somac. Nå er jeg etter mye klaging fra meg, henvist til gastroskopi

Anonymkode: 7d752...a29

Skrevet

Jeg gikk sånn i årevis før jeg fikk en koloskopi. Der ble det avdekket crohns. 

Anonymkode: ffda0...c36

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har alltid vært oppblåst hatt mye ubehag. Avføringen(beklager detaljer) Er nesten aldri fast som hos barn. Fromasjkonsistens(i mangelen på et bedre ord). Nå begynner dette å bli veldig slitsomt. Har testet for gluten og laktose med blodprøve hos legen, men slår ikke ut på noen ting. Det mest plagsomme er mye luft i magen. Har bestilt legetime så jeg får sjekket det nå.. føles som det blir værre og værre. Er dette noe som noen kjenner seg igjen i og hva feilte det deg? Er bare så vant til at de sier at det ikke er en årsak til problemer og man føler seg som et hypokonder. Men håper legene kan hjelpe meg. 

Prøv likevel en periode uten gluten. Etter et helt liv med alvorlige mageproblemer ble datteren min frisk på dagen når hun kuttet gluten. Hun har heller ikke utfall på gluten på blodprøver. 

Anonymkode: 5cebb...800

Skrevet

Hjelp.. Chrons er ikke det mer alvorlig ? Jeg er veldig slapp og trøtt også. Og ofte kvalm

Skrevet

Ville bedt om henvisning til MR/CT av abdomen. Der ser man det meste.

Anonymkode: ac36b...875

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelp.. Chrons er ikke det mer alvorlig ? Jeg er veldig slapp og trøtt også. Og ofte kvalm

Jeg har det ikke så ille. Joda, i perioder endel vondt, men jeg fungerer i hverdagen. Be om koloskopi, du. 

Anonymkode: ffda0...c36

Skrevet

Jeg var kvalm, sliten og hadde diaré omtrent etter hvert måltid. Kuttet ut hvete og fikk et nytt liv, til tross for at blodprøvene ikke avdekket allergi. 

Anonymkode: aa8ff...c6c

Skrevet

Kam være IBD (irritable bowel disease) eller IBS (irritabel bowel syndrome). Første, IBD, er sykdommen crohns, ulcerøst kolitt etc. Den andre, IBS, er tarmplager/symptomer uten sykdom. 

Begge har god effekt av low fodmap dietten. Jeg har crohns og reagerer veldig på gluten, særlig fra hvete, og mye laktose. Blir i tillegg dårlig av mye grønnsaker som kål, blomkål, brokkoli. 

For meg høres det ikke ut som typisk sykdom iallefall men kan være du har en irritabel tarm. Prøv deg litt frem med maten. Les om low fodmap. 

Man trenger ikke koloskopi i første omgang men teste avføringen for calprotektin. Denne er høy ved sykdom og normal ved irritabel tarm. Er den høy så går man videre med koloskopi. 

Men et vanlig sykdomsbilde er vel akutte sterke magesmerter med påfølgende diaré. Flere ganger om dagen, noe du ikke beskriver. 

Anonymkode: 3d18c...8fa

Skrevet

Hvis du har tatt gastroskopi som bekrefter at det ikke er cøliaki (blodprøven slår ikke alltid ut), så hadde jeg i samråd med legen kuttet gluten for å sjekke om du har noncøliakisk gluten intoleranse.

Grunnen til at du bør gjøre det i samråd med lege er for å få bekreftelse slik at du kan motta grunnstønad.

Anonymkode: 642a8...95e

Skrevet

Jeg har det samme. Ble plutselig verre for 3 år siden, selv om jeg har hatt mageproblemer i mange mange år. Det som hjelper for meg er å kutte ut brød, pasta og tacolefser av hvete. Jeg blir like dårlig av glutenfritt brød, så min konklusjon er at det er noe med konsistens og mel magen reagerer på uansett hva det er laget av. Har vært igjennom CT og div uten å finne noe. Nå har jeg gitt opp legen, så lenge jeg blir bedre av å kutte ovennevnte så trenger jeg egentlig ikke vite hva og hvorfor det er sånn.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har tatt gastroskopi som bekrefter at det ikke er cøliaki (blodprøven slår ikke alltid ut), så hadde jeg i samråd med legen kuttet gluten for å sjekke om du har noncøliakisk gluten intoleranse.

Grunnen til at du bør gjøre det i samråd med lege er for å få bekreftelse slik at du kan motta grunnstønad.

Anonymkode: 642a8...95e

Vi fikk faktisk erklæring fra lege på jenta vår til tross for at det ikke var funn på blodprøver. Fordi hun hadde så stor effekt av å kutte gluten, og at hun hadde reaksjoner etter blindtest. 

Men det er bok litt spesielt med barn pga at hun da måtte reinnføre gluten i 3 mnd for så å ta gastroskopi. Det var ikke å anbefale i den alderen hun er. Så vi skal gjøre det når hun blir eldre. 

Skrevet

Det kan selvsagt være forskjellige ting av det som er nevnt ovenfor, men som ett strakstiltak kan du prøve å kjøpe Movicol reseptfritt på apoteket og ta en-to poser om dagen i ett par uker og se om tarmen stabiliserer seg. Min datter hadde mye mageproblemer og vi begynte runden hos fastlege og prøver uten noen resultater, og mens vi prøvde å navigere i jungelen av hva det kunne være begynte hun på Movicol, for det kan ikke skade. Er ikke vanedannende.

Og nå har hun ikke mageproblemer lenger, så nå går hun på skolen hver dag uten å klage over hodepine, halsbrann, forstoppelse/diare etc. Verdt å forsøke tenker jeg. 

Lykke til!

Anonymkode: 3bdfe...c72

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan selvsagt være forskjellige ting av det som er nevnt ovenfor, men som ett strakstiltak kan du prøve å kjøpe Movicol reseptfritt på apoteket og ta en-to poser om dagen i ett par uker og se om tarmen stabiliserer seg. Min datter hadde mye mageproblemer og vi begynte runden hos fastlege og prøver uten noen resultater, og mens vi prøvde å navigere i jungelen av hva det kunne være begynte hun på Movicol, for det kan ikke skade. Er ikke vanedannende.

Og nå har hun ikke mageproblemer lenger, så nå går hun på skolen hver dag uten å klage over hodepine, halsbrann, forstoppelse/diare etc. Verdt å forsøke tenker jeg. 

Lykke til!

Men Movicol er vel avføringsmiddel? Tenker du da at det kan bidra til å kvitte tarmen med eventuelle propper som sitter i systemet?

Movicol var det datteren vår fikk for forstoppelse. Hun hadde alvorlig grad av encoprese. Det som er problemet med Movicol til slik bruke r at det holder avføring myk, men dersom man skal få bort propper som allerede er dannet må man til med hardere skyts. Datteren min fikk anbefalt en runde med toilax, og det hjalp en periode før problemene kom tilbake. Etter at hun kuttet gluten har hun ikke hatt et eneste uhell på 6 mnd.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til!

Movicol er jo mot forstoppelse

Anonymkode: 9ddab...a4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...