Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #1 Skrevet 4. april 2019 Ungen er 5,5 år og begynt med skikkelig utfordrende atferd. Han er stort sett grei å ha med å gjøre hjemme, men i bhg er det et annet kapittel. Han har alltid vært en «godgutt» og har bare fått skryt av bhg. I høst startet de opp en ny avdeling med kun 5-åringer, og oppførselen har sakte, men sikkert, endret seg til det verre. Én av de andre guttene har en enda mer utfordrende atferd. Han er under utredning. I oppstarten i høst var det mye problemer med plaging av de andre barna, min ville ikke i bhg en periode, fordi han ble plukket på av denne andre gutten. Så har vi, i samarbeid med både bhg og foreldre til den andre gutten, jobbet for at de skulle få en bedre relasjon. Det har for så vidt fungert bra, men nå er min blitt veldig påvirket. Han svarer, ler av de voksne og har generelt en litt uspiselig oppførsel. Jeg har i ca én måned nå, holdt på med å belønne god oppførsel, snakke han opp og brukt «gulrot» i stedet for «pisk». Men det fungerer ikke! I dag fikk jeg masse negative tilbakemeldinger fra bhg og begynner å bli veldig fortvilet. Han er jo ikke sånn ellers, kun sammen med de andre guttene. De i bhg sier det går bedre når de splitter guttene, men sammen fyrer de hverandre opp og blir litt vel «tøffe i trynet». Hva gjør jeg??? Er det noe jeg kan gjøre i det hele tatt, eller er det bhg som må finne ut av dette? Anonymkode: 6a91d...6d0
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #2 Skrevet 4. april 2019 Nå vet jeg ikke med din, men min var gammel nok til å bli snakket til i den alderen. Jeg kunne sette meg ned når det var rolig, feks mens han badet eller vi skulle lese før leggetid, og snakke om hvordan man oppførte seg. Feks "Husker du hvordan du følte det når Johann dyttet til deg og lo når du datt? Nettopp sånn får du andre til å føle seg, og det er ikke noe god følelse. Husker du at du ikke ville leke med Johan når han gjorde sånn, nei og det vil vennene dine gjøre tilslutt også. Vi skal være snille med hverandre fordi det føles godt. " Eller andre ganger, når han feks svarte meg stygt så kunne jeg med veldig streng og litt mørkere stemme være tydelig og si" nei, sån får du ikke snakke til meg (eller noen andre), for det syntes ikke jeg at er noe hyggelig å få høre" God pedagogikk er ikke bare å pusesnakke, i min verden. Så lenge man forklarer, eller reflekterer litt så er det helt klart lov og bli streng og si at sånn oppførsel er uakseptabel. Minn han på at snart er det skole, og sånn oppførsel er ikke greit der. Anonymkode: c29a5...4f1
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #3 Skrevet 4. april 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ungen er 5,5 år og begynt med skikkelig utfordrende atferd. Han er stort sett grei å ha med å gjøre hjemme, men i bhg er det et annet kapittel. Han har alltid vært en «godgutt» og har bare fått skryt av bhg. I høst startet de opp en ny avdeling med kun 5-åringer, og oppførselen har sakte, men sikkert, endret seg til det verre. Én av de andre guttene har en enda mer utfordrende atferd. Han er under utredning. I oppstarten i høst var det mye problemer med plaging av de andre barna, min ville ikke i bhg en periode, fordi han ble plukket på av denne andre gutten. Så har vi, i samarbeid med både bhg og foreldre til den andre gutten, jobbet for at de skulle få en bedre relasjon. Det har for så vidt fungert bra, men nå er min blitt veldig påvirket. Han svarer, ler av de voksne og har generelt en litt uspiselig oppførsel. Jeg har i ca én måned nå, holdt på med å belønne god oppførsel, snakke han opp og brukt «gulrot» i stedet for «pisk». Men det fungerer ikke! I dag fikk jeg masse negative tilbakemeldinger fra bhg og begynner å bli veldig fortvilet. Han er jo ikke sånn ellers, kun sammen med de andre guttene. De i bhg sier det går bedre når de splitter guttene, men sammen fyrer de hverandre opp og blir litt vel «tøffe i trynet». Hva gjør jeg??? Er det noe jeg kan gjøre i det hele tatt, eller er det bhg som må finne ut av dette? Anonymkode: 6a91d...6d0 Jeg vil bare legge til at det er du som har ansvar for oppdragelse - ikke bhg. Anonymkode: c29a5...4f1
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #4 Skrevet 4. april 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil bare legge til at det er du som har ansvar for oppdragelse - ikke bhg. Anonymkode: c29a5...4f1 Fullstendig klar over det og han har vært tilsnakkenes helt til nå. Jeg kan fint være både tydelig, streng og sint også. Men nå har jeg brukt alle positive metoder som er i boka, og ingenting funker. Det er kun i bhg det er problemer, andre som låner han med på turer, venner og familie skryter av oppdragelse og oppførsel. Det er derfor jeg blir usikker på hva jeg faktisk kan gjøre. Anonymkode: 6a91d...6d0
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #5 Skrevet 4. april 2019 Her er det jo tydelig at en ren 5 års avdeling ikke funker i barnehagen, når disse problemene dukket opp når denne avdelingen ble startet. Hva sier bhg om dette? Anonymkode: 38d5d...bd6
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #6 Skrevet 4. april 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fullstendig klar over det og han har vært tilsnakkenes helt til nå. Jeg kan fint være både tydelig, streng og sint også. Men nå har jeg brukt alle positive metoder som er i boka, og ingenting funker. Det er kun i bhg det er problemer, andre som låner han med på turer, venner og familie skryter av oppdragelse og oppførsel. Det er derfor jeg blir usikker på hva jeg faktisk kan gjøre. Anonymkode: 6a91d...6d0 Da ville jeg tatt et møte med de, og fortalt det samme, hvis du ikke har hatt det enda. Anonymkode: c29a5...4f1
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #7 Skrevet 4. april 2019 Vi har hatt flere møter. Har også et veldig godt samarbeid med pappaen og stemora. Vi er alle like fortvilte, siden det kun er i bhg. Vi blir selvfølgelig også bekymret for skolestart. Vi har, i samarbeid med bhg, ikke fokusert altfor mye på det negative. Siden barn tar den oppmerksomheten de får, har jeg vært tydelig på at han ikke bare skal få tilsnakk, men også ros og skryt. Føler meg skikkelig mislykket. Anonymkode: 6a91d...6d0
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #8 Skrevet 4. april 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her er det jo tydelig at en ren 5 års avdeling ikke funker i barnehagen, når disse problemene dukket opp når denne avdelingen ble startet. Hva sier bhg om dette? Anonymkode: 38d5d...bd6 Akkurat det har vi ikke vært innom enda. Men det blir helt klart tema på neste møte. Håper de finner bedre løsninger for de barna som har år igjen i bhg. Anonymkode: 6a91d...6d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå