Anonym bruker Skrevet 3. april 2019 #1 Skrevet 3. april 2019 Ikke helt alene, men så og si. Har en god, men krevende jobb og ønsker så veldig tilbake til skolebenken for å ta bachelor og mer faglig kunnskap. Er det noen studenter her som ønsker å skrive om økonomien som student og aleneforelder? Hvordan får dere endene til å møtes, og hvor mye har dere i månedlige, faste utgifter? Har mulighet til å jobbe litt enkelte helger og en kveld/ettermiddag i uken. Evt. mer om det lar seg kombinere greit mtp når det er forelesning. Veldig glad for alle svar 🙂 Anonymkode: 6a3d8...d16
Anonym bruker Skrevet 3. april 2019 #2 Skrevet 3. april 2019 Tror du her må kontakte nav. Innen visse rammer kan man ha krav på overgangsstønad, men mener å huske at du da ikke kan ha en utdanning fra før. Mulig du kan søke støtte til skolebøker o.l. Om det ikke går kan du jo sjekke om det er mulig å ta studie over lenger tid...og at du da kan jobbe mer. Men som sagt ville sjekket med Nav først....og mulig Husbanken. Anonymkode: 8ad23...39c
Anonym bruker Skrevet 3. april 2019 #3 Skrevet 3. april 2019 Jeg er student og enslig med ett barn på 9 år. En kjapp oversikt over mitt budsjett: Studielån 9384 kr Barnebidrag 3500 kr Bostøtte 4384 kr Barnetrygd 2108 kr Totalt har jeg da inn 19 376 kr per måned. I utgifter har jeg: Husleie 10 600 kr Strøm 1500 kr Forsikringer (hjem, reise, bil) 800 kr Telefon (både meg og guttungen) 350 kr Trening 279 kr Bensin 500 kr Spotify, Netflix, fritidsklubb, bursdagsgaver, faste medisiner 800 kr Mat og husholdning 3500 kr Totalt har jeg da utgifter på 18 329 kr. Altså har jeg er ørlite overskudd på 1047 kroner per måned som skal holde til sparing, eventuelle busspenger, klær, sminke, kino, lekeland, legetimer, hundemat, en kopp kaffe eller et glass vin etc. Jeg er med andre ord helt avhengig av å jobbe ved siden av studiene. Kanskje hadde jeg fått supplerende sosialstønad fra NAV, men det er en papirmølle uten like, så det har jeg ikke orket å undersøke. Sønnen min er så stor at jeg ikke har krav på noe ekstra som enslig forsørger, dessverre, men det kan jo du finne ut om du har rett på. Det er tøft, men ikke umulig. Jeg tenker hver eneste dag at det kommer til å bli bedre. Eyes on the price! Anonymkode: 20178...185
Anonym bruker Skrevet 3. april 2019 #4 Skrevet 3. april 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er student og enslig med ett barn på 9 år. En kjapp oversikt over mitt budsjett: Studielån 9384 kr Barnebidrag 3500 kr Bostøtte 4384 kr Barnetrygd 2108 kr Totalt har jeg da inn 19 376 kr per måned. I utgifter har jeg: Husleie 10 600 kr Strøm 1500 kr Forsikringer (hjem, reise, bil) 800 kr Telefon (både meg og guttungen) 350 kr Trening 279 kr Bensin 500 kr Spotify, Netflix, fritidsklubb, bursdagsgaver, faste medisiner 800 kr Mat og husholdning 3500 kr Totalt har jeg da utgifter på 18 329 kr. Altså har jeg er ørlite overskudd på 1047 kroner per måned som skal holde til sparing, eventuelle busspenger, klær, sminke, kino, lekeland, legetimer, hundemat, en kopp kaffe eller et glass vin etc. Jeg er med andre ord helt avhengig av å jobbe ved siden av studiene. Kanskje hadde jeg fått supplerende sosialstønad fra NAV, men det er en papirmølle uten like, så det har jeg ikke orket å undersøke. Sønnen min er så stor at jeg ikke har krav på noe ekstra som enslig forsørger, dessverre, men det kan jo du finne ut om du har rett på. Det er tøft, men ikke umulig. Jeg tenker hver eneste dag at det kommer til å bli bedre. Eyes on the price! Anonymkode: 20178...185 Du får ikke sosialstønad da du er student. Og har nok rest når godkjente utgifter er trukket fra. Anonymkode: 211f0...e96
Anonym bruker Skrevet 3. april 2019 #5 Skrevet 3. april 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du får ikke sosialstønad da du er student. Og har nok rest når godkjente utgifter er trukket fra. Anonymkode: 211f0...e96 OK, ingen spurte, men... Anonymkode: 20178...185
Anonym bruker Skrevet 3. april 2019 #6 Skrevet 3. april 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: OK, ingen spurte, men... Anonymkode: 20178...185 Du nevner det som om det er en mulighet for ts. Anonymkode: 211f0...e96
Anonym bruker Skrevet 3. april 2019 #7 Skrevet 3. april 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du nevner det som om det er en mulighet for ts. Anonymkode: 211f0...e96 Ja, vi vet jo ingenting om hennes inntekt, utgifter, antall barn, livssituasjon eller hva. Så slapp bare av. Min situasjon er ikke lik hennes. Eller din. Anonymkode: 20178...185
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #8 Skrevet 4. april 2019 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, vi vet jo ingenting om hennes inntekt, utgifter, antall barn, livssituasjon eller hva. Så slapp bare av. Min situasjon er ikke lik hennes. Eller din. Anonymkode: 20178...185 Tusen takk for oversiktlig innlegg Jeg har ett barn på 8 år. Overgangstønad fikk jeg for noen år siden supplerende med inntekt fra jobb, så den er brukt opp. Får barnebidrag fra nav + dobbel barnetrygd. Ingen bostøtte eller redusert SFO. Har idag 550.000 i inntekt, så denne vil jo rase ganske drastisk om jeg slutter i jobben for å studere. Men, jeg er villig til å leve trangt da jeg er veldig klar for noe nytt i en helt annen bransje enn jeg er i idag. Men, manglende utdannelse gjør det ikke mulig å finne en ny jobb som matcher denne inntekten uten faglig påfyll/utdannelse. Mine utgifter er omtrent lik dine, men jeg har en del høyere utgifter i forsikringer. Ser der at den bør sjekkes opp og mulig endres og at jeg kan spare en del der! I tillegg kommer 3000kr i SFO. Anonymkode: 6a3d8...d16
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #9 Skrevet 4. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for oversiktlig innlegg Jeg har ett barn på 8 år. Overgangstønad fikk jeg for noen år siden supplerende med inntekt fra jobb, så den er brukt opp. Får barnebidrag fra nav + dobbel barnetrygd. Ingen bostøtte eller redusert SFO. Har idag 550.000 i inntekt, så denne vil jo rase ganske drastisk om jeg slutter i jobben for å studere. Men, jeg er villig til å leve trangt da jeg er veldig klar for noe nytt i en helt annen bransje enn jeg er i idag. Men, manglende utdannelse gjør det ikke mulig å finne en ny jobb som matcher denne inntekten uten faglig påfyll/utdannelse. Mine utgifter er omtrent lik dine, men jeg har en del høyere utgifter i forsikringer. Ser der at den bør sjekkes opp og mulig endres og at jeg kan spare en del der! I tillegg kommer 3000kr i SFO. Anonymkode: 6a3d8...d16 Da jeg begynte å studere sluttet min på SFO. Har spart utrolig mye på det. Jeg har en gammel bil med lav verdi, derfor så lave forsikringer. Kanskje du kan selge bilen og bruke buss? Jeg går mye, og bruker bilen lite, så har lave bruksutgifter på den også. Som student vil du kunne ha rett på bostøtte, så det må du søke om. Kanskje studentleilighet kan være noe? Jeg har søkt om det nå. Har altfor høy husleie per måned for én person! Anonymkode: 20178...185
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #10 Skrevet 4. april 2019 Hva er det du vil studere da? Det er ikke en mulighet å fortsette i stillingen din mens du studerer? Mange studier har ikke noe særlig obligatorisk oppmøte. Anonymkode: d61bb...619
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #11 Skrevet 4. april 2019 Jeg er dessverre helt avhengig av bil her vi bor, og jeg eier bolig så det er ikke aktuelt å flytte. Men takk for gode innspill Det kan være en mulighet å ta barnet ut av SFO, eventuelt redusere fra full plass, det var et godt poeng 👍🏻 Jobben jeg er i nå er ikke mulig å kombinere med studier, men det kunne vært en mulighet å gått ned i stilling eller gått over i en stilling uten ansvar. Er det noen som studerer her som jobber ved siden av? Isåfall, hva slags jobb har dere og hvor mye og når er dere på jobb?😊 Anonymkode: 6a3d8...d16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå