Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #1 Skrevet 2. april 2019 Og hvor ting har kommet seg på plass? Bekymrer meg mye for min femåring. Snakker en del men er langt ifra sine jevnaldrende. Er tospråklig. Ingen diagnose foreløpig, gentestet, tatt mr av hode og autisme utelukket. Har ressurser på plass i bhg , både sprs ped og logoped. Motorisk litt klønete, men klarer mye. Kognitive tester skal tas nå i mai. Synes selv det er vanskelig noen ganger å vite hva handler om språkforståelse og hva er kognitive mangler. Gruer meg til fremtiden/ skolestart. Redd for at han hele livet vil ha begrensninger😒. Noen med lignende historier som endte bra? Anonymkode: 494b2...517
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #2 Skrevet 2. april 2019 Min nå førsteklassing var sen å snakke. Språkforståelsen var på plass, men han mangler mange bokstaver (r, g, k, l, s) og snakket generelt dårlig. Det ble satt inn logoped siste våren før skolestart og bokstavene kom ganske raskt på plass. Han er ellers litt ukonsentrert og har nå egne lesebøker, men er ellers sosialt og motorisk sterk. Anonymkode: fae1e...ba0
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #3 Skrevet 2. april 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min nå førsteklassing var sen å snakke. Språkforståelsen var på plass, men han mangler mange bokstaver (r, g, k, l, s) og snakket generelt dårlig. Det ble satt inn logoped siste våren før skolestart og bokstavene kom ganske raskt på plass. Han er ellers litt ukonsentrert og har nå egne lesebøker, men er ellers sosialt og motorisk sterk. Anonymkode: fae1e...ba0 Er disse lydene på plass nå ( r, g, k, l, s). Min gutt mangler også g og k. Klarer rrrr lyden men bruker den ikke i ord ennå. Han er også flink sosialt til tross for at språket hemmer ham. Og så er det det kognitive som jeg noen ganger lurer på om kan komme av at han ikke forstår hva man spør etter. Veldig spent på de testene og redd for at det er noe kognitivt også😒. Takk for at du svarer😊 Anonymkode: 494b2...517
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #4 Skrevet 2. april 2019 Norges første kvinnelige professor i medisin snakket ikke før hun var 4 https://tidsskriftet.no/2019/01/intervju/en-kriger-fred Anonymkode: 7cbd4...718
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #5 Skrevet 2. april 2019 Har en gutt på snart 9 år. Tospråklig. Begynte å snakke greit når han var 5 år. Men hadde et ordforråd langt under sine jevnaldrende. I første klasse hadde han tilpasset norsk undervisning. Nå er han en av de beste til å lese og på kartleggingsprøver. (Lå under i første klasse) I Engelsk er han også utrolig flink. Jeg var SÅ bekymret for han når han ikke pratet. Tenkte at det måtte være noe galt. Han hadde fra før en søster som kunne både skrive og lese mye fra hun var 5 år. Håper alt ordner seg med din sønn, det er godt at dere får hjelp, å bekymre seg for sine små er ingeb god følelse. Anonymkode: 65ba5...d16
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #6 Skrevet 2. april 2019 Det kan jo være lurt å sjekke han for Spesifikke språkvansker (ssv). Anonymkode: 42ae9...9c6
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #7 Skrevet 2. april 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har en gutt på snart 9 år. Tospråklig. Begynte å snakke greit når han var 5 år. Men hadde et ordforråd langt under sine jevnaldrende. I første klasse hadde han tilpasset norsk undervisning. Nå er han en av de beste til å lese og på kartleggingsprøver. (Lå under i første klasse) I Engelsk er han også utrolig flink. Jeg var SÅ bekymret for han når han ikke pratet. Tenkte at det måtte være noe galt. Han hadde fra før en søster som kunne både skrive og lese mye fra hun var 5 år. Håper alt ordner seg med din sønn, det er godt at dere får hjelp, å bekymre seg for sine små er ingeb god følelse. Anonymkode: 65ba5...d16 Så godt å høre og så fint at det går så bra med din sønn. Gir virkelig håp i denne tøffe hverdagen. Tusen takk. Anonymkode: 494b2...517
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #8 Skrevet 2. april 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan jo være lurt å sjekke han for Spesifikke språkvansker (ssv). Anonymkode: 42ae9...9c6 Vet du hvem som foretar denne utredningen? Anonymkode: 494b2...517
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #9 Skrevet 2. april 2019 Jeg har en femåring med spesifikke språkvansker. Han har hatt logoped i barnehagen i snart 2 år, og det kommer seg. Når han startet på stor avdeling (3år) hadde han et ordforråd på ca 40 ord. Vi har brukt både bilder og tegn-til-tale. Nå snakker han mye bedre, men man må kjenne ham for å forstå hva han sier. Så man kan si at han egentlig ikke har et funksjonelt verbalspråk (da regner man at barnet kan gjøre seg forstått for alle det møter). Jeg bekymrer meg for skolestart om et år, og lurer på hvordan det skal gå... Men tenker at med riktig hjelp, så har jeg tro på at han vil ta igjen sine jevnaldrende i løpet av de første 3 årene på skolen. Ting tar rett og slett lengre tid enn man håper, men det er viktig å være positiv. Anonymkode: 97386...284
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #10 Skrevet 2. april 2019 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er disse lydene på plass nå ( r, g, k, l, s). Min gutt mangler også g og k. Klarer rrrr lyden men bruker den ikke i ord ennå. Han er også flink sosialt til tross for at språket hemmer ham. Og så er det det kognitive som jeg noen ganger lurer på om kan komme av at han ikke forstår hva man spør etter. Veldig spent på de testene og redd for at det er noe kognitivt også😒. Takk for at du svarer😊 Anonymkode: 494b2...517 Bare hyggelig😍man vil jo så gjerne at barna våre skal slippe å slite. For min sønn virket det nesten som uttalen av bokstavene låg på lur, for da vi startet å øve kom de raskt på plass, alle sammen. Nå lesper han litt på s’en, men logopeden sa at vi ikke skulle gjøre noe med det før de nye fremtennene er på plass. Det er mange dyktige fagfolk som kan hjelpe om behovet er der, så jeg håper at du klarer å senke skuldrene. Han er jo ganske liten ennå, og det er ikke unormalt å slite litt med språket i den alderen. Hvis du vil gjøre noe selv foreslår jeg at dere leser mye for han og hører på lydbøker. Det er supert for å øve språkforståelse. Lykke til 😍 Anonymkode: fae1e...ba0
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #11 Skrevet 2. april 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en femåring med spesifikke språkvansker. Han har hatt logoped i barnehagen i snart 2 år, og det kommer seg. Når han startet på stor avdeling (3år) hadde han et ordforråd på ca 40 ord. Vi har brukt både bilder og tegn-til-tale. Nå snakker han mye bedre, men man må kjenne ham for å forstå hva han sier. Så man kan si at han egentlig ikke har et funksjonelt verbalspråk (da regner man at barnet kan gjøre seg forstått for alle det møter). Jeg bekymrer meg for skolestart om et år, og lurer på hvordan det skal gå... Men tenker at med riktig hjelp, så har jeg tro på at han vil ta igjen sine jevnaldrende i løpet av de første 3 årene på skolen. Ting tar rett og slett lengre tid enn man håper, men det er viktig å være positiv. Anonymkode: 97386...284 Hvordan ble han utredet og hvor og så lurer jeg på om dere vurderer utsatt skolestart? Vi er da i litt lik situasjon. Skulle gjerne snakket mer med deg😊 Anonymkode: 494b2...517
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #12 Skrevet 2. april 2019 En av grunnene til språkvanskene hans er at han ikke hørte ordentlig. Fant ut av det da han var 1.5 år, og fikk tømt ørene for væske og lagt inn dren. Da trodde vi språket skulle løsne, men det gjorde det ikke. Ped, leder i barnehagen henviste han til PPT som kom og observerte i barnehagen. Vi foreldere var også inne til samtale hos PPT, og så fikk vi vedtak om spesialpedagogisk hjelp/logoped. Han hadde mye frustrasjon når han ikke kunne gjøre seg forstått, det var derfor vi tok i bruk tegn-til-tale. Vi har ikke vurdert utsatt skolestart enda, har et håp om at det skal skje mye det året som kommer. Har dere sjekke hørselen? Anonymkode: 97386...284
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #13 Skrevet 2. april 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: En av grunnene til språkvanskene hans er at han ikke hørte ordentlig. Fant ut av det da han var 1.5 år, og fikk tømt ørene for væske og lagt inn dren. Da trodde vi språket skulle løsne, men det gjorde det ikke. Ped, leder i barnehagen henviste han til PPT som kom og observerte i barnehagen. Vi foreldere var også inne til samtale hos PPT, og så fikk vi vedtak om spesialpedagogisk hjelp/logoped. Han hadde mye frustrasjon når han ikke kunne gjøre seg forstått, det var derfor vi tok i bruk tegn-til-tale. Vi har ikke vurdert utsatt skolestart enda, har et håp om at det skal skje mye det året som kommer. Har dere sjekke hørselen? Anonymkode: 97386...284 Fikk han diagnosen av Ppt? Jeg vi har sjekket hørsel og som sagt tatt mr av hode, samt forskjellige gentester. Jeg klarer ikke å se for meg at han skal være klar til skolen neste pr, men som du sier man får håpe at det skjer en del frem til da. Anonymkode: 494b2...517
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #14 Skrevet 2. april 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fikk han diagnosen av Ppt? Jeg vi har sjekket hørsel og som sagt tatt mr av hode, samt forskjellige gentester. Jeg klarer ikke å se for meg at han skal være klar til skolen neste pr, men som du sier man får håpe at det skjer en del frem til da. Anonymkode: 494b2...517 Har dere tatt synstest? Anonymkode: c08ef...727
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #15 Skrevet 2. april 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har dere tatt synstest? Anonymkode: c08ef...727 Det har vi også. Anonymkode: 494b2...517
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #16 Skrevet 2. april 2019 Jeg har et barn på nå 9 år som har hatt store språkvansker hele livet. Primært har han hatt vansker med språkforståelsen og uttale (for å si det enkelt). Ingen diagnose. Han er ikke tospråklig. F.eks: Kunne under 50 ord da han var 3-4 år. Han har hatt tiltak/spes.ped siden 3-årsalderen og det har vært systematisk jobbet med språk hver eneste dag i alle år siden, både i barnehage, på skolen og ikke minst hjemme. I dag har han tett oppfølging på skolen. Der jobbes det med språk + han har tilpasset undervisning i noen fag. Han går også til logoped og vi jobber med øvelser knyttet til språk/lyder hver dag hjemme. Han kunne ikke snakke slik at andre forsto han da han begynte på skolen. I løpet av første året på skolen kom flere språklyder på plass og hele veien har han utvidet ordforrådet sitt. Etter fire år på skolen og en helt utrolig modningsprosess er han som et annet barn når det kommer til mye, og språk er en av de tingene. Han var veldig umoden da han begynte på skolen, men det var flere i klassen som var det. Jeg tenkte aldri på å utsette skolestart. Han har hatt store vansker med språkforståelsen, men da han var liten var det veldig vanskelig å vite hva han forsto og hva han ikke forsto. En del var svikt i språkforståelsen, mens en stor del også var konsentrasjonsvansker (klarer ikke å henge med i en hel setning). Vi har lært mye underveis om kommunikasjon og vi har en helt annen måte å snakke til han på enn med andre barn, spesielt da han var liten. Da han begynte på skolen tok han test for å sjekke de kognitive evnene. Ikke overraskende scoret han veldig lav på alle deler som omhandlet språk på noe slags vis, mens han scoret veldig bra på alt som ikke krevde språk/språkforståelse. Att i alt så viste ikke testen noen overraskelse, men den viste at det ikke var det kognitive evnene det gikk på. Han bare sliter med alle aspekter av språk og kommunikasjon. Det har vært mye jobbing, både fra barnehagen, skolen, ekstra ressurser og oss foreldre. Men fy søren det er så verdt det! Jeg ønsker med dette å fortelle at for mitt barn som har hatt store vansker knyttet til språk aldri har opplevd mobbing, utestenging, problemer, eller hatt store og uoverkommelige vansker. Han har selvfølgelig hatt noen vansker sosial og knyttet til kommunikasjon med andre barn, men dette har alle rundt han jobbet utrolig mye med og han har hele tiden hatt venner og gode lekekamerater. Han oppover enda vansker av og til (som alle barn gjør!), men trass i de utfordringene han har hatt og enda har, så klarer han seg bare fint. Jeg pleier å si til han at alle har noe de må jobbe ekstra med og for hans del er det språk/språklyder. De andre i klassen har andre problemer, men som kanskje ingen vet om eller kan se (så pleier jeg å komme med noen eksempler). Det beste han kan gjøre med det er å gjøre en så god innsats som han klarer og så er det bra nok! Og så har jeg jobbet mye med å bygge god selvfølelse slik at han ikke skal føle seg "hemmet" i hverdagen pga språket. Jeg prøver å ikke fokusere for mye på det han ikke er så god på, men fremhever det han faktisk har evner og talent for. Han har det bra her og nå, og det er tross alt det viktigste! Ta til dere råd dere får for god språkutvikling, men husk at dere er spesialister på deres barn. Det er ikke alle råd eller veiledning som passer deres barn, dere må prøve dere frem og se an hvilke tiltak som hjelper og ikke minst hvor mye barnet deres kan jobbes med. Barnet er bare et barn og må også skjermes for alt for mye fokus. Man føler man jobber så utrolig mye med språk hele tiden, men det er de små, små stegene som danner det store bildet. Språkutvikling tar lang tid, men den harde innsatsen dere legger ned betyr så utrolig mye for barnet deres. Jag har hatt veldig nytte av å lese om kommunikasjon med barn som har vansker. Jeg leste mye om kommunikasjon med barn med adferdsvansker/ADHD fordi mange av disse tipsene syns jeg fungerte på mitt barn på grunn av vanskene med språkforståelsen. Det handler blant annet om å gå ned på barnets nivå, være klar i kommunikasjonen, og gi korte konkrete beskjeder som barnet har forutsetninger til å forstå. Nå skrev jeg om mye mer enn du kanskje lurte på og jeg vet ikke om du har noe utbytte av dette TS, men hovedpoenget mitt er at jeg vet så alt for godt hvordan det er å være bekymret og ikke vite hvordan veier blir fremover. Det er så tøft når barnet sliter med noe så åpenlyst og likevel grunnleggende som språk. Men det går som regel bra til slutt og jeg pleier å "trøste" meg med at han snakker nå som vanlig innen han begynner på videregående uansett:) Anonymkode: a522d...883
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #17 Skrevet 2. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vet du hvem som foretar denne utredningen? Anonymkode: 494b2...517 Logoped kan teste han. Anonymkode: 42ae9...9c6
Anonym bruker Skrevet 3. april 2019 #18 Skrevet 3. april 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har et barn på nå 9 år som har hatt store språkvansker hele livet. Primært har han hatt vansker med språkforståelsen og uttale (for å si det enkelt). Ingen diagnose. Han er ikke tospråklig. F.eks: Kunne under 50 ord da han var 3-4 år. Han har hatt tiltak/spes.ped siden 3-årsalderen og det har vært systematisk jobbet med språk hver eneste dag i alle år siden, både i barnehage, på skolen og ikke minst hjemme. I dag har han tett oppfølging på skolen. Der jobbes det med språk + han har tilpasset undervisning i noen fag. Han går også til logoped og vi jobber med øvelser knyttet til språk/lyder hver dag hjemme. Han kunne ikke snakke slik at andre forsto han da han begynte på skolen. I løpet av første året på skolen kom flere språklyder på plass og hele veien har han utvidet ordforrådet sitt. Etter fire år på skolen og en helt utrolig modningsprosess er han som et annet barn når det kommer til mye, og språk er en av de tingene. Han var veldig umoden da han begynte på skolen, men det var flere i klassen som var det. Jeg tenkte aldri på å utsette skolestart. Han har hatt store vansker med språkforståelsen, men da han var liten var det veldig vanskelig å vite hva han forsto og hva han ikke forsto. En del var svikt i språkforståelsen, mens en stor del også var konsentrasjonsvansker (klarer ikke å henge med i en hel setning). Vi har lært mye underveis om kommunikasjon og vi har en helt annen måte å snakke til han på enn med andre barn, spesielt da han var liten. Da han begynte på skolen tok han test for å sjekke de kognitive evnene. Ikke overraskende scoret han veldig lav på alle deler som omhandlet språk på noe slags vis, mens han scoret veldig bra på alt som ikke krevde språk/språkforståelse. Att i alt så viste ikke testen noen overraskelse, men den viste at det ikke var det kognitive evnene det gikk på. Han bare sliter med alle aspekter av språk og kommunikasjon. Det har vært mye jobbing, både fra barnehagen, skolen, ekstra ressurser og oss foreldre. Men fy søren det er så verdt det! Jeg ønsker med dette å fortelle at for mitt barn som har hatt store vansker knyttet til språk aldri har opplevd mobbing, utestenging, problemer, eller hatt store og uoverkommelige vansker. Han har selvfølgelig hatt noen vansker sosial og knyttet til kommunikasjon med andre barn, men dette har alle rundt han jobbet utrolig mye med og han har hele tiden hatt venner og gode lekekamerater. Han oppover enda vansker av og til (som alle barn gjør!), men trass i de utfordringene han har hatt og enda har, så klarer han seg bare fint. Jeg pleier å si til han at alle har noe de må jobbe ekstra med og for hans del er det språk/språklyder. De andre i klassen har andre problemer, men som kanskje ingen vet om eller kan se (så pleier jeg å komme med noen eksempler). Det beste han kan gjøre med det er å gjøre en så god innsats som han klarer og så er det bra nok! Og så har jeg jobbet mye med å bygge god selvfølelse slik at han ikke skal føle seg "hemmet" i hverdagen pga språket. Jeg prøver å ikke fokusere for mye på det han ikke er så god på, men fremhever det han faktisk har evner og talent for. Han har det bra her og nå, og det er tross alt det viktigste! Ta til dere råd dere får for god språkutvikling, men husk at dere er spesialister på deres barn. Det er ikke alle råd eller veiledning som passer deres barn, dere må prøve dere frem og se an hvilke tiltak som hjelper og ikke minst hvor mye barnet deres kan jobbes med. Barnet er bare et barn og må også skjermes for alt for mye fokus. Man føler man jobber så utrolig mye med språk hele tiden, men det er de små, små stegene som danner det store bildet. Språkutvikling tar lang tid, men den harde innsatsen dere legger ned betyr så utrolig mye for barnet deres. Jag har hatt veldig nytte av å lese om kommunikasjon med barn som har vansker. Jeg leste mye om kommunikasjon med barn med adferdsvansker/ADHD fordi mange av disse tipsene syns jeg fungerte på mitt barn på grunn av vanskene med språkforståelsen. Det handler blant annet om å gå ned på barnets nivå, være klar i kommunikasjonen, og gi korte konkrete beskjeder som barnet har forutsetninger til å forstå. Nå skrev jeg om mye mer enn du kanskje lurte på og jeg vet ikke om du har noe utbytte av dette TS, men hovedpoenget mitt er at jeg vet så alt for godt hvordan det er å være bekymret og ikke vite hvordan veier blir fremover. Det er så tøft når barnet sliter med noe så åpenlyst og likevel grunnleggende som språk. Men det går som regel bra til slutt og jeg pleier å "trøste" meg med at han snakker nå som vanlig innen han begynner på videregående uansett:) Anonymkode: a522d...883 Tusen takk for et oppmuntrende svar. I hverdagen møter man kun de som er innenfor normalområdet og man føler seg alene. Lykke til videre😊 Anonymkode: 494b2...517
Anonym bruker Skrevet 3. april 2019 #19 Skrevet 3. april 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Min nå førsteklassing var sen å snakke. Språkforståelsen var på plass, men han mangler mange bokstaver (r, g, k, l, s) og snakket generelt dårlig. Det ble satt inn logoped siste våren før skolestart og bokstavene kom ganske raskt på plass. Han er ellers litt ukonsentrert og har nå egne lesebøker, men er ellers sosialt og motorisk sterk. Anonymkode: fae1e...ba0 Min som nå er voksen hadde også mange lyder han sleit med langt opp i skolealder. Men som tenåring ble det lagt merke til hvilket stort ordforråd han hadde. Så det kan rette seg. Anonymkode: edb95...84c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå