Gå til innhold

Hva blir retferdig? Økonomi.


Anbefalte innlegg

Skrevet

For over 15 år siden var vi nygifte og hadde ikke mye penger. Mannen hadde en jobb han mistrivdes veldig med på tross av god lønn. Han ønsket derfor å starte noe eget sammen med noen venner. For å få til det trenktes egenkapital og at han jobbet et år uten inntekt før det gik sakte oppover. Vi puttet alt vi hadde av tilgjenglige midler i firmaet, men uten å ta opp mer huslån. Det var ikke mer enn ca 200.000. Han jobbet masse og jeg sørget for å tjene nok til å holde oss flytende de første årene samtidig som jeg tok hovedansvaret for hus og hjem slik at han kunne bruke mange timer på firmaet.

Etterhvert gikk det bedre. Han har fått god inntekt og vi har fått igjen investeri gen i utbytte mange ganger, i tillegg til at mannen har elsket jobben.

Nå blis selskapet solgt. Vår andel blir på mellom. 30 og 50 millioner (før skatt). Hvordan synes dere midlene bør deles?

Anonymkode: cb4bd...a7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal midlene deles da?

Er det ikke naturlig å investere de sammen? 

Anonymkode: 32fee...bc1

Skrevet

Han kunne ikke gjort dette uten din støtte, så jeg mener det i utgangspunktet bør deles likt. Skal man begynne å pirke så kan man alltids si at mannen har jobbet der og skal ha mer av den grunn. Men han kunne ikke jobbet der om du ikke hadde vært delaktig i egenkapitalen og forsørget ham de første årene. Så jeg mener det er naturlig å dele det likt.

Men jeg tenker også at det mest naturlige er å investere pengene sammen i noe nytt.

Hva mener du og hva mener mannen din, HI?

Anonymkode: ffe05...0cd

Skrevet

Jeg tenker at dette er verdier dere har skapt sammen i ekteskapet, og begge har bidratt. Så 50-50

Anonymkode: aedca...e61

Skrevet

Med mindre han har særeie er svaret 50-50. Om noen føler at det urettferdig er ikke relevant.

Anonymkode: eb2d7...796

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Med mindre han har særeie er svaret 50-50. Om noen føler at det urettferdig er ikke relevant.

Anonymkode: eb2d7...796

Det er ingen av oss som føler dette som noe problem og vi har ikke tenkt å skilles. Jeg er bare interessert i hva det tenker er "retferdig" i en slik situasjon.

Anonymkode: cb4bd...a7c

Skrevet

70-30 i hans favør kanskje. Du har lagt til rette, men jobben har han gjort.

Anonymkode: 2a398...fdc

Skrevet

Deles likt. Det er begges innsats som har ført til pengene. Han kunne ikke gjort det uten deg.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen av oss som føler dette som noe problem og vi har ikke tenkt å skilles. Jeg er bare interessert i hva det tenker er "retferdig" i en slik situasjon.

Anonymkode: cb4bd...a7c

Hvorfor lage et problem ut av dette? 

 

Vi var i nesten samme situasjon men solgte firmaet for ganske mye mer. Vi ble selvsagt enige om hva vi skulle gjøre med pengene. Vi er gift, har vært gift lenge og har kun felles barn. Skiller vi oss en gang så har vi så mye penger at vi nok skal få nok begge to. Det greie er at ingen rundt oss aner noe om alle pengene. Vi lever som før, utenom at vi kjøpte oss hytte på fjellet. Ungene har virkelig ikke peiling på økonomien vår, og slik skal det være så lenge vi kan!

Anonymkode: 54141...e5f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor lage et problem ut av dette? 

 

Vi var i nesten samme situasjon men solgte firmaet for ganske mye mer. Vi ble selvsagt enige om hva vi skulle gjøre med pengene. Vi er gift, har vært gift lenge og har kun felles barn. Skiller vi oss en gang så har vi så mye penger at vi nok skal få nok begge to. Det greie er at ingen rundt oss aner noe om alle pengene. Vi lever som før, utenom at vi kjøpte oss hytte på fjellet. Ungene har virkelig ikke peiling på økonomien vår, og slik skal det være så lenge vi kan!

Anonymkode: 54141...e5f

Det er ikke noe problem. Jeg synes bare det ville være morsomt å høre hva andre, som ikke kjenner oss, mener.

Anonymkode: cb4bd...a7c

Skrevet

Her er vi i nesten samme posisjon, for det skal ikke selges helt enda. Han vil gjerne bygge opp bedriften litt til. 

Uten meg hadde ikke bedriften vært der den var i dag og ikke hadde han kunnet jobbet så mye som han gjør, da jeg tar ALT med barna og bistår han på kontoret når han trenger meg.

Det er han selv som har bestemt at det er like mye mitt som hans, og når det skal selges er halvparten mitt.

Anonymkode: 60c57...4b3

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor lage et problem ut av dette? 

 

Vi var i nesten samme situasjon men solgte firmaet for ganske mye mer. Vi ble selvsagt enige om hva vi skulle gjøre med pengene. Vi er gift, har vært gift lenge og har kun felles barn. Skiller vi oss en gang så har vi så mye penger at vi nok skal få nok begge to. Det greie er at ingen rundt oss aner noe om alle pengene. Vi lever som før, utenom at vi kjøpte oss hytte på fjellet. Ungene har virkelig ikke peiling på økonomien vår, og slik skal det være så lenge vi kan!

Anonymkode: 54141...e5f

Så flott 😃

Anonymkode: f46de...55b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...