Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #1 Skrevet 31. mars 2019 Noen tips? jeg har fått skikkelig ørebetennelse - har nesten ikke sovet i natt fordi det er så vondt. Paracet hjelper lite. Øret er helt tett - skikkelig dott! noen tips til hva som kan hjelpe? kan jeg ta paralgin forte? kan det hjelpe med en varm dusj IG å ha øret under vann? Andre ting? jeg bruker selvfølgelig nesespray! Og nesa er helt åpen egentlig! Anonymkode: e5267...e41
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #2 Skrevet 31. mars 2019 Ikke putt øret under vann etc. Det føles tett og press pga hevelse og væske i mellomøret som er betent. Slimhinneavsvellende nesedråper (helst), men evt spray hvis du har kan hjelpe med å dempe hevelsen (altså ikke drypp i øret da, ta det som man skal i nesen - det er ikke store avstander inni der) Også heve hodet når du sover for å dempe trykket kan hjelpe Pf kan funke, hvis du er vant med å ta det. Hvis ikke så snakk m lege først. Anonymkode: c630b...f64
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #3 Skrevet 31. mars 2019 Nei, du skal ikke ha et hode med ørebetennelse i/under vann. Du skal vente med det til betennelsen er vekk... Om jeg hadde så vondt ville jeg ringt legevakten, voksne som får skikkelig betennelse i øret trenger ofte antibiotika. Barn får jo ørebetennelse fordi hodene deres er små og kanalene mellom øre, nese og munn tetter seg, vi voksne er utvokst i hodet og får gjerne betennelse fordi det er bakterier inni der. Det letter om trommehinna sprekker, men det gjør også at det "skurrer" i øret i månedsvis etterpå og man kan få arrvev på trommehinnen som kan sette ned hørselen i ettertid, så det er ikke anbefalt at den sprekker. Regner med at din trommehinne nå står i spenn og at det er det som gjør så vondt. Ring legevakten og hør hva de sier du, det er en forskjell på å få ørebetennelse som voksen og som barn altså. Jeg hadde det for noen år siden og det var sinnsykt vondt. Hos meg sprakk trommehinnen og jeg trengte antibiotika både i tabletter og i øredråper. Tok sikkert 3-4 måneder før det var bra. Anonymkode: f8cef...14f
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #4 Skrevet 31. mars 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, du skal ikke ha et hode med ørebetennelse i/under vann. Du skal vente med det til betennelsen er vekk... Om jeg hadde så vondt ville jeg ringt legevakten, voksne som får skikkelig betennelse i øret trenger ofte antibiotika. Barn får jo ørebetennelse fordi hodene deres er små og kanalene mellom øre, nese og munn tetter seg, vi voksne er utvokst i hodet og får gjerne betennelse fordi det er bakterier inni der. Det letter om trommehinna sprekker, men det gjør også at det "skurrer" i øret i månedsvis etterpå og man kan få arrvev på trommehinnen som kan sette ned hørselen i ettertid, så det er ikke anbefalt at den sprekker. Regner med at din trommehinne nå står i spenn og at det er det som gjør så vondt. Ring legevakten og hør hva de sier du, det er en forskjell på å få ørebetennelse som voksen og som barn altså. Jeg hadde det for noen år siden og det var sinnsykt vondt. Hos meg sprakk trommehinnen og jeg trengte antibiotika både i tabletter og i øredråper. Tok sikkert 3-4 måneder før det var bra. Anonymkode: f8cef...14f Dette! Anonymkode: a1be2...ae6
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #5 Skrevet 31. mars 2019 Jeg fikk tips fra legevakten om å bruke Ibux og nesespray. Paracet har visst ikke virkning på ørebetennelse? Det hjalp umiddelbart på barnet mitt. Men om det ikke hjelper er nok legevakten neste stopp for deg. God bedring! Anonymkode: 9ca4b...8e3
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #7 Skrevet 31. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Anonymkode: c43de...cfe Bare å ringe legevakt og sette i gang behandling. God bedring. Anonymkode: c43de...cfe
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #8 Skrevet 31. mars 2019 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noen tips? jeg har fått skikkelig ørebetennelse - har nesten ikke sovet i natt fordi det er så vondt. Paracet hjelper lite. Øret er helt tett - skikkelig dott! noen tips til hva som kan hjelpe? kan jeg ta paralgin forte? kan det hjelpe med en varm dusj IG å ha øret under vann? Andre ting? jeg bruker selvfølgelig nesespray! Og nesa er helt åpen egentlig! Anonymkode: e5267...e41 Paracet har ikke effekt på dette, du må bruke Ibux 400mg 4 ganger i døgnet. Kan spe på med Paracet viss det trengs. Ofte liten vits i legevakt da det sjelden fører til antibiotika. Det vanlige er å gi det en 3 dager med smertestillende først, gir det seg ikke kan lege ringes Anonymkode: 636ae...e45
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #9 Skrevet 31. mars 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Paracet har ikke effekt på dette, du må bruke Ibux 400mg 4 ganger i døgnet. Kan spe på med Paracet viss det trengs. Ofte liten vits i legevakt da det sjelden fører til antibiotika. Det vanlige er å gi det en 3 dager med smertestillende først, gir det seg ikke kan lege ringes Anonymkode: 636ae...e45 Det gjelder barn! Når voksne får skikkelig ørebetennelse er gjerne crp også høy, fordi det er bakterier inni der og man får antibiotika med en gang. Det er viktig å skille mellom barn og voksne når det gjelder ørebetennelse. Anonymkode: f8cef...14f
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #10 Skrevet 31. mars 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det gjelder barn! Når voksne får skikkelig ørebetennelse er gjerne crp også høy, fordi det er bakterier inni der og man får antibiotika med en gang. Det er viktig å skille mellom barn og voksne når det gjelder ørebetennelse. Anonymkode: f8cef...14f Det er faktisk motsatt. Pga anatomien og trange passasjer hos barn er det større sannsynlighet for å utvikle bakteriell ørebett. Dobbeltsidig ørebett hos barn er faktisk indikator for oppstart av antibiotikabehandling, uavhengig av forløpslemgde. Voksne derimot "tåler" å avvente i større grad. Anonymkode: c630b...f64
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #11 Skrevet 31. mars 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er faktisk motsatt. Pga anatomien og trange passasjer hos barn er det større sannsynlighet for å utvikle bakteriell ørebett. Dobbeltsidig ørebett hos barn er faktisk indikator for oppstart av antibiotikabehandling, uavhengig av forløpslemgde. Voksne derimot "tåler" å avvente i større grad. Anonymkode: c630b...f64 Godt å se at andre og vet dette. Ser at folk ikke tåler og ha vondt en liten stund, og løper ned legekontor/legevakt for å få antibiotika for alt. Nye retningslinjer for å få ned bruken på antibiotika, og ser at leger har blitt bedre på dette. Ser sjelden at voksne får noe for ørebetennelse ( sjelden halsbetennelse og). Anonymkode: 636ae...e45
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #12 Skrevet 31. mars 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Godt å se at andre og vet dette. Ser at folk ikke tåler og ha vondt en liten stund, og løper ned legekontor/legevakt for å få antibiotika for alt. Nye retningslinjer for å få ned bruken på antibiotika, og ser at leger har blitt bedre på dette. Ser sjelden at voksne får noe for ørebetennelse ( sjelden halsbetennelse og). Anonymkode: 636ae...e45 Legen min og Ørenesehalslegen gir antibiotika med engang når det er ørebetennelse. Fordi de har funnet ut at det skader hørselen hvis man IKKE gjør det. Anonymkode: 083ee...62c
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #13 Skrevet 31. mars 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Godt å se at andre og vet dette. Ser at folk ikke tåler og ha vondt en liten stund, og løper ned legekontor/legevakt for å få antibiotika for alt. Nye retningslinjer for å få ned bruken på antibiotika, og ser at leger har blitt bedre på dette. Ser sjelden at voksne får noe for ørebetennelse ( sjelden halsbetennelse og). Anonymkode: 636ae...e45 Ikke tåler å ha vondt? Vet du ikke ha slags skader en ørebetennels kan gi eller? Anonymkode: 35611...85c
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #14 Skrevet 31. mars 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Godt å se at andre og vet dette. Ser at folk ikke tåler og ha vondt en liten stund, og løper ned legekontor/legevakt for å få antibiotika for alt. Nye retningslinjer for å få ned bruken på antibiotika, og ser at leger har blitt bedre på dette. Ser sjelden at voksne får noe for ørebetennelse ( sjelden halsbetennelse og). Anonymkode: 636ae...e45 Tull og tøys. Trenger man antibiotika, så får man det. Legen min gir alltid antibiotika ved ørebetennelse. Men enig at man får ned bruken av antibiotika. Anonymkode: 083ee...62c
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #15 Skrevet 31. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er faktisk motsatt. Pga anatomien og trange passasjer hos barn er det større sannsynlighet for å utvikle bakteriell ørebett. Dobbeltsidig ørebett hos barn er faktisk indikator for oppstart av antibiotikabehandling, uavhengig av forløpslemgde. Voksne derimot "tåler" å avvente i større grad. Anonymkode: c630b...f64 Barn kan vente. Voksne skal ha ab med en gang. Anonymkode: c43de...cfe
Amalies mamma Skrevet 31. mars 2019 #16 Skrevet 31. mars 2019 Jeg tok ibux og paracet samtidig. Det hjalp. Kastet opp av paralgin forte, men kan jo hende det fungerer for deg, da Jeg måtte få antibiotika for å bli kvitt ørebetennelsen. Vil anbefale deg å dra til lege i morgen tidlig om det er veldig smertefullt - jeg fikk ingen hjelp på legevakten.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #17 Skrevet 31. mars 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barn kan vente. Voksne skal ha ab med en gang. Anonymkode: c43de...cfe Feil ihenhold til oppdaterte retningslinjer Anonymkode: c630b...f64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå