Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #1 Skrevet 30. mars 2019 Jeg har hatt søvnproblemer siden jeg var 13 og er 37 år snart, for 2 år siden fikk jeg Quetiapin og det er den første pillen som har vriket på meg uten å gi meg grusom hangover (Vallergan), uten å virke å bare 3 dager (Imovane) også er det alle de andre medisinene, urtene, melatonin, helsekost osv som ikke har hjulpet. Så Quetiapin er min mirakelpille! 🥳 Men nå siden sist natt til mandag har jeg knapt sovet! Jeg bruker lang tid på sovne og våkner 100 ganger som før. Ligger mer våken enn jeg sover. Jeg har tatt 50 mg i 2 år, men kan det være at jeg må øke dosen. Fastlegen har ingen erfaring med Quetiapin som sovemedisin før jeg fikk den av en spesialist på noe helt annet, så fastlegen kommer bare til å be meg om å øke el ta pause. Så dere som har den beste erfaringen, altså tar/har tatt pillen selv, måtte dere etter en lang god periode øke dosen fordi den sluttet å virke? Hjalp det? Jeg tok 75 mg for 2 timer siden (pleier å ta den 1-2 timer før jeg legger meg) og er ikke Quetiapin-trøtt som jeg pleide før for en uke siden. Eller måtte du ta en pause? Og hvilken dose tar du? (Dere som hadde null effekt trenger ikke skrive det for det er ikke relevant Og ja jeg vet at det er en antipsykotisk, den blir brukt som sovemedisin til personer som ikke trenger antipsykotisk ) Anonymkode: be11b...3c4
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #2 Skrevet 30. mars 2019 Jeg tar 50 mg i perioder og 100 mg i andre perioder, litt avhengig stress og generell form ellers. Har brukt de rundt 2 år og er kjempefornøyd med å kunne sove. Anonymkode: efd36...4e1
Anonym bruker Skrevet 1. april 2019 #3 Skrevet 1. april 2019 På 31.3.2019 den 0.09, Anonym bruker skrev: Jeg tar 50 mg i perioder og 100 mg i andre perioder, litt avhengig stress og generell form ellers. Har brukt de rundt 2 år og er kjempefornøyd med å kunne sove. Anonymkode: efd36...4e1 Men har du opplevd å miste effekten? Anonymkode: be11b...3c4
Anonym bruker Skrevet 1. april 2019 #4 Skrevet 1. april 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men har du opplevd å miste effekten? Anonymkode: be11b...3c4 Har aldri opplevd å miste effekten, men som jeg skriver så bruker jeg i perioder høyere dose enn det du gjør. Når jeg har en bedre periode, så går jeg ned til lavere dose. Anonymkode: efd36...4e1
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #5 Skrevet 2. april 2019 På 30.3.2019 den 23.09, Anonym bruker skrev: Jeg har hatt søvnproblemer siden jeg var 13 og er 37 år snart, for 2 år siden fikk jeg Quetiapin og det er den første pillen som har vriket på meg uten å gi meg grusom hangover (Vallergan), uten å virke å bare 3 dager (Imovane) også er det alle de andre medisinene, urtene, melatonin, helsekost osv som ikke har hjulpet. Så Quetiapin er min mirakelpille! 🥳 Men nå siden sist natt til mandag har jeg knapt sovet! Jeg bruker lang tid på sovne og våkner 100 ganger som før. Ligger mer våken enn jeg sover. Jeg har tatt 50 mg i 2 år, men kan det være at jeg må øke dosen. Fastlegen har ingen erfaring med Quetiapin som sovemedisin før jeg fikk den av en spesialist på noe helt annet, så fastlegen kommer bare til å be meg om å øke el ta pause. Så dere som har den beste erfaringen, altså tar/har tatt pillen selv, måtte dere etter en lang god periode øke dosen fordi den sluttet å virke? Hjalp det? Jeg tok 75 mg for 2 timer siden (pleier å ta den 1-2 timer før jeg legger meg) og er ikke Quetiapin-trøtt som jeg pleide før for en uke siden. Eller måtte du ta en pause? Og hvilken dose tar du? (Dere som hadde null effekt trenger ikke skrive det for det er ikke relevant Og ja jeg vet at det er en antipsykotisk, den blir brukt som sovemedisin til personer som ikke trenger antipsykotisk ) Anonymkode: be11b...3c4 Jeg har justert dosen selv, både opp og ned, og det har fungert kjempefint i mange år. Det kommer litt an på hvorfor du ikke får sove? Er det mer stress nå enn for noen dager siden? I perioder med mye stress øker jeg dosen litt, mens i perioder (sommerferier og slikt) kan jeg gå nesten fullstendig uten. Jeg er helt avhengig av å fullstendig unngå drama/krangler for å få sove. Alt man kan bli liggende å kverne på må utgå liksom. Men god døgnrytme har også mye å si. At man ikke få for mye blålys fra skjerm før man skal legge seg og slike ting. Jeg anbefaler og prøve sånne her briller i to timer før du skal sove også. De bedrer søvnkvaliteten ganske mye når man først sovner. Og gjør det lettere å sovne, siden man ikke blir holdt våken av lyset. https://www.smartbuyglasses.no/blog/2016/07/24/briller-som-blokkerer-blatt-lys-hvordan-de-forbedrer-var-sovn/ Anonymkode: af04b...9ca
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #6 Skrevet 2. april 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har justert dosen selv, både opp og ned, og det har fungert kjempefint i mange år. Det kommer litt an på hvorfor du ikke får sove? Er det mer stress nå enn for noen dager siden? I perioder med mye stress øker jeg dosen litt, mens i perioder (sommerferier og slikt) kan jeg gå nesten fullstendig uten. Jeg er helt avhengig av å fullstendig unngå drama/krangler for å få sove. Alt man kan bli liggende å kverne på må utgå liksom. Men god døgnrytme har også mye å si. At man ikke få for mye blålys fra skjerm før man skal legge seg og slike ting. Jeg anbefaler og prøve sånne her briller i to timer før du skal sove også. De bedrer søvnkvaliteten ganske mye når man først sovner. Og gjør det lettere å sovne, siden man ikke blir holdt våken av lyset. https://www.smartbuyglasses.no/blog/2016/07/24/briller-som-blokkerer-blatt-lys-hvordan-de-forbedrer-var-sovn/ Anonymkode: af04b...9ca Jeg vet ikke hvorfor jeg sover dårligere, har sovet dårlig i over 20 år så Quetiapin har vært reddningen og jeg har tatt samme lave dose i 2 år med flere perioder med stress. Jeg bruker filterbriller som blokkerer blått lys og gjør alt mørkere fra jeg står opp til jeg legger meg, de påvirker ikke søvnen. Anonymkode: be11b...3c4
Anonym bruker Skrevet 2. april 2019 #7 Skrevet 2. april 2019 Bor alene så har ingen gubbe å krangle med 😛 jeg sover som før igjen på 75 mg, altså like bra som jeg gjorde på 50 mg i 2 år. Anonymkode: be11b...3c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå