Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #1 Skrevet 30. mars 2019 Hvordan holde ut en fortvilet jobbsituasjon? Det er en fæl ukultur på arbeidsplassen. Det foregår baksnakking, utskvising, folk er ekle med hverandre, beskyldninger osv. Ledelsen vet ikke hva de skal gjøre med dette. Bedriftshelsetjeneste har vært inni bildet - ingen tiltak fungerer. Det er ikke lett å bare bytte jobb. Jeg har selv en tilrettelagt jobb og det er vanskelig å skaffe seg en ny jobb som passer til min helse. Kollegaene mine er selvsagt misunnelige pga jobboppgavene mine. Jeg blir ikke inkludert, men det er også forståelig da arbeidsoppgavene mine er annerledes enn andres. Hvordan holde motet?? Anonymkode: 5e226...71f
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #2 Skrevet 30. mars 2019 Det finnes personer/firma som har spesialisert seg på å bedre jobbmiljø der de sliter med det. Det koster nok en del, men jeg vil tro det er verdt det for arbeidsgiver likevel, for slik dere har det nå vil jo flere sikkert bli syke, miste motivasjon og jobbe mindre effektivt. Det kan også være enklere når det er noen utenfra som kommer for å endre ting. For deg tror jeg det er viktig å forsøke å heve deg over det. Lettere sagt enn gjort. Jeg har vært i en lignende situasjon. Da var jeg veldig bevisst på at jeg gikk på jobb for å jobbe, at jeg ikke trengte å la andre ødelegge for meg, at jeg skulle la alt prelle av. Jeg fokuserte på å finne glede i de oppgavene jeg hadde og det å gjøre disse bra. Det kan få deg til å holde ut inntil det er skjedd positive endringer på arbeidsstedet ditt, eller til du ev. har funnet et nytt sted som du kan jobbe. Ledelsen kan ikke bare slippe problemet selv om det de har gjort til nå ikke har fungert. Arbeidsmiljøet er ledelsens ansvar, så der må de bare fortsette å jobbe. Om du googler "spesialisert seg på å bedre dårlig arbeidsmiljø" så er bl.a. den tredje linken som kommer opp til et firma som synes å jobbe slik jeg skrev over. Anonymkode: 62619...e14
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #3 Skrevet 30. mars 2019 Har vært forferdelig ukultur på jobben min også, men ble heldigvis bedre med bedriftshelsetjenesten. Her må nok sjefen(e) rydde opp, om ikke tiltak har funket må de på banen på ny. Lykke til. Ugreit å mistrives et sted du må hver dag Anonymkode: 4b270...1ee
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #4 Skrevet 30. mars 2019 Lett å si, vanskelig å gjennomføre. Hev deg over det. Jeg er selv i en lignende situasjon. Jeg har ikke tilrettelagt jobb men er ansatt i en annen stilling enn de andre damene. De liker ikke dette da jeg har mer frihet enn de (hjemmekontor, reising, og flexitid) jeg har god støtte i sjefen og mannfolka så jeg hever meg over det. Er hyggelig mot de og tenker ikke faen om de skal få se meg sur eller lei meg. Etterhvert har det gått sport i å bare være blid og smile til de. Selvsagt hender det jeg blir frustrert med holder det for meg selv. Det er kun de selv som taper på dette. Det er nok vanskelig å snu denne ukulturen. Så jeg anbefaler deg å gi mer faen rett og slett. Anonymkode: 3b80f...ed5
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #5 Skrevet 30. mars 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lett å si, vanskelig å gjennomføre. Hev deg over det. Jeg er selv i en lignende situasjon. Jeg har ikke tilrettelagt jobb men er ansatt i en annen stilling enn de andre damene. De liker ikke dette da jeg har mer frihet enn de (hjemmekontor, reising, og flexitid) jeg har god støtte i sjefen og mannfolka så jeg hever meg over det. Er hyggelig mot de og tenker ikke faen om de skal få se meg sur eller lei meg. Etterhvert har det gått sport i å bare være blid og smile til de. Selvsagt hender det jeg blir frustrert med holder det for meg selv. Det er kun de selv som taper på dette. Det er nok vanskelig å snu denne ukulturen. Så jeg anbefaler deg å gi mer faen rett og slett. Anonymkode: 3b80f...ed5 Enig. Det gjelder i mange situasjoner. Lær deg å gi faen. Husk at det er de som er og eier problemet, ikke du. Anonymkode: 4497f...3c5
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #6 Skrevet 31. mars 2019 Tenker vel at dette gjelder damer? Vi blir fort misunnelige. Jeg er dame og jobber med bare damer. Det er mye baksnakking og misunnelse. Leder bruker meg litt som sin høyre hånd. Jeg hjelper henne med noen småting når hun trenger det. Det liker ikke de andre. Har overhørt dem si at jeg er favoritten hennes. Jeg bare ler og hever meg over det. Om noen uker finner de sikkert noe annet å snakke om 🤣 Anonymkode: 46cab...f8c
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #7 Skrevet 31. mars 2019 Jeg har ingen gode ideer, og har selv vært velsignet med arbeidsplasser hvor man har behandlet hverandre bra. Jeg tenker bare - så utrolig pinlig for de som ikke klarer å oppføre seg at bedriftshelsetjenesten må komme inn akkurat som PPT på barnehagen eller barneskolen. Fatter ikke at voksne folk ikke klarer å omgås folk på en skikkelig måte. og de har barn som de skal oppdra? Jeg høres sikkert skikkelig naiv ut her, men jeg har bare aldri opplevd voksne mennesker som ikke klarer å oppføre seg. I alle fall ikke i profesjonell sammenheng. Lykke til til deg ❤️ Anonymkode: 6388e...2de
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #8 Skrevet 31. mars 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ingen gode ideer, og har selv vært velsignet med arbeidsplasser hvor man har behandlet hverandre bra. Jeg tenker bare - så utrolig pinlig for de som ikke klarer å oppføre seg at bedriftshelsetjenesten må komme inn akkurat som PPT på barnehagen eller barneskolen. Fatter ikke at voksne folk ikke klarer å omgås folk på en skikkelig måte. og de har barn som de skal oppdra? Jeg høres sikkert skikkelig naiv ut her, men jeg har bare aldri opplevd voksne mennesker som ikke klarer å oppføre seg. I alle fall ikke i profesjonell sammenheng. Lykke til til deg ❤️ Anonymkode: 6388e...2de Helt enig. Og nå som jeg opplever dette selv så skjønner jeg jo hvorfor barn også mobber. Det er en sammenheng her. Disse foreldrene er ikke gode forbilder. Anonymkode: 3b80f...ed5
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #9 Skrevet 31. mars 2019 Jeg er arbeidsgiver og ser at det ofte blir misnøye og dårlig forhold mellom folk av alt som ser ut som forskjellsbehandling. Jeg krever derfor full åpenhet om årsaken når jeg lager tilrettelegging for folk. Hvis det kommer inn noen med tilrettelegging fra NAV for eksempel godtar jeg bare det hvis alle kan få vite hvorfor vedkommende trenger tilrettelegging og hvorfor vedkommende har den lønnen han eller hun har. Det fungerer veldig bra. Anonymkode: 77d52...870
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #10 Skrevet 31. mars 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er arbeidsgiver og ser at det ofte blir misnøye og dårlig forhold mellom folk av alt som ser ut som forskjellsbehandling. Jeg krever derfor full åpenhet om årsaken når jeg lager tilrettelegging for folk. Hvis det kommer inn noen med tilrettelegging fra NAV for eksempel godtar jeg bare det hvis alle kan få vite hvorfor vedkommende trenger tilrettelegging og hvorfor vedkommende har den lønnen han eller hun har. Det fungerer veldig bra. Anonymkode: 77d52...870 Herregud, det kan du da ikke kreve. Anonymkode: ab63d...9b1
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #11 Skrevet 31. mars 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herregud, det kan du da ikke kreve. Anonymkode: ab63d...9b1 Så lenge de ikke er ansat her fra før kan jeg kreve det. Anonymkode: 77d52...870
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #12 Skrevet 31. mars 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herregud, det kan du da ikke kreve. Anonymkode: ab63d...9b1 Tror vi tolket hennes svar forskjellig. Jeg tolket det som en positiv deling av vesentlig informasjon. Nå har jeg tatt inn Anne som skal jobbe 70%, hun er her på arbeidstrening pga reumatisme og vil få tilrettelagt arbeidsplass. Eneste jeg reagerte på er informasjon om lønn, det synes jeg ikke er nødvendig å dele. Åpenhet er uansett utrolig viktig på en arbeidsplass og trenger noen tilrettelegging/fritak fra oppgaver så er det viktig å si dette. Jeg hadde en kollega som hadde psoriasis. Hun hadde fryktelig vonde føtter. Hun slapp unna mye gåing på jobb. Dette syntes jeg var helt OK, fordi jeg visste hvorfor. Hadde jeg ikke fått denne informasjonen så hadde jeg syntes det var rart hun ikke tok del i alle oppgaver. Dog hadde jeg ikke baksnakket og fryst ut da, men jeg hadde gjort meg noen tanker om hvorfor. Anonymkode: 3b80f...ed5
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #13 Skrevet 31. mars 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror vi tolket hennes svar forskjellig. Jeg tolket det som en positiv deling av vesentlig informasjon. Nå har jeg tatt inn Anne som skal jobbe 70%, hun er her på arbeidstrening pga reumatisme og vil få tilrettelagt arbeidsplass. Eneste jeg reagerte på er informasjon om lønn, det synes jeg ikke er nødvendig å dele. Åpenhet er uansett utrolig viktig på en arbeidsplass og trenger noen tilrettelegging/fritak fra oppgaver så er det viktig å si dette. Jeg hadde en kollega som hadde psoriasis. Hun hadde fryktelig vonde føtter. Hun slapp unna mye gåing på jobb. Dette syntes jeg var helt OK, fordi jeg visste hvorfor. Hadde jeg ikke fått denne informasjonen så hadde jeg syntes det var rart hun ikke tok del i alle oppgaver. Dog hadde jeg ikke baksnakket og fryst ut da, men jeg hadde gjort meg noen tanker om hvorfor. Anonymkode: 3b80f...ed5 Når det gjelder lønn så er det viktig at e andre får vite at den det gjelder faktisk får mindre betalt av oss enn det de får. Det er mye enklere å godta at en person "produserer" mindre hvis man cet at vedkommende bare får halv lønn for eksempel og at resten av lønnen betales av nav. Hvis de tror at Anne skal jobbe som alle andre i en 70% stilling blir det lett missnøye hvis hun ikke får gjort like mye som en annen i 70% stilling og atpå til slipper unna tunge eller kjedelige ting. Får de vite at hun skal være til stede 70%, men at nav betaler 50% av lønnen blir forståelsen mye bedre. Ellers fungerer det akkurat som beskrevet over. Anonymkode: 77d52...870
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #14 Skrevet 31. mars 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når det gjelder lønn så er det viktig at e andre får vite at den det gjelder faktisk får mindre betalt av oss enn det de får. Det er mye enklere å godta at en person "produserer" mindre hvis man cet at vedkommende bare får halv lønn for eksempel og at resten av lønnen betales av nav. Hvis de tror at Anne skal jobbe som alle andre i en 70% stilling blir det lett missnøye hvis hun ikke får gjort like mye som en annen i 70% stilling og atpå til slipper unna tunge eller kjedelige ting. Får de vite at hun skal være til stede 70%, men at nav betaler 50% av lønnen blir forståelsen mye bedre. Ellers fungerer det akkurat som beskrevet over. Anonymkode: 77d52...870 Normale arbeidstakere vet at folk som kommer fra nav ikke får samme lønn som de, og at bedriften ikke betaler hele lønna. Å gjøre de oppmerksom på hva hun nøyaktig får synes jeg er dårlig gjort. Å ha en dialog med de ansatte om man skal ta i mot en på arbeidstrening eller tiltak (som det het for lenge siden, vet ikke om det heter det samme) synes jeg er OK. Det er jo krevende å gi opplæring og de ansatte må få mene litt om dette. Jeg går også ut i fra at folk ikke tvinges utenfor comfortsonen hva deling av personlig informasjon angår? Dette er en svært sårbar gruppe som har nav på den enes siden som vil ha de ut i arbeidslivet og en arbeidsplass som kan ta de i mot HVIS de deler sensitiv informasjon om egen helse. Så jeg har bare regnet med at du ikke tvinger gørra ut av de i samarbeid med nav? Litt privatliv må man få ha, selv som arbeidssøkende. 😊 Anonymkode: 3b80f...ed5
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2019 #15 Skrevet 31. mars 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Normale arbeidstakere vet at folk som kommer fra nav ikke får samme lønn som de, og at bedriften ikke betaler hele lønna. Å gjøre de oppmerksom på hva hun nøyaktig får synes jeg er dårlig gjort. Å ha en dialog med de ansatte om man skal ta i mot en på arbeidstrening eller tiltak (som det het for lenge siden, vet ikke om det heter det samme) synes jeg er OK. Det er jo krevende å gi opplæring og de ansatte må få mene litt om dette. Jeg går også ut i fra at folk ikke tvinges utenfor comfortsonen hva deling av personlig informasjon angår? Dette er en svært sårbar gruppe som har nav på den enes siden som vil ha de ut i arbeidslivet og en arbeidsplass som kan ta de i mot HVIS de deler sensitiv informasjon om egen helse. Så jeg har bare regnet med at du ikke tvinger gørra ut av de i samarbeid med nav? Litt privatliv må man få ha, selv som arbeidssøkende. 😊 Anonymkode: 3b80f...ed5 Jeg har gjort det så enkelt at jeg har gitt nav beskjed om på hvilke vilkår vi kan ta imot folk på. De vurderer hvem som kan passe inn. Anonymkode: 77d52...870
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå