Gå til innhold

Kan jeg ta opp lån...

Anbefalte innlegg

Skrevet

om jeg er dagmamma? 

Per dags dato er jeg arbeidsledig, men ønsker å jobbe som dagmamma! Samboer står for lån på bolig.
Vi ønsker å flytte, men kommer ingen steder før jeg har fått meg jobb.. Per dags dato hjemme med vårt barn.
Om jeg starter opp som dagmamma, er det grunnlag for å kunne ta opp lån? Spørs dette på hvor mange `avtaler` jeg får i boks? Får jeg da evt lån utifra hvor mange barn jeg skal passe?

Takk for svar :D

Anonymkode: 6d14e...afb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke direkte svar på det du lurer på, men kan resonere litt sammen med deg. Dagmamma er vel egentlig en ganske risikofylt jobb med tanke på å miste jobben/få lavere inntekt. Vet ikke om det er vanlig med oppsigelsesfrist som dagmamma, men den kan vel neppe være mer enn 1 mnd? Du har jo dermed ingen "sikker inntekt", selv om det er sannsynlig at du kan få inn nye barn dersom noen slutter. Hvordan er markedet der du bor? Vil noen komme til å bruke dagmamma til barnet sitt? Mitt inntrykk er at man enten er hjemme i ulønnet permisjon, eller har barnet i barnehage, men det kan jo for all del være marked for det der du bor.

Jeg vil jo derfor tro at du ikke har mulighet til å ta opp lån med bakgrunn av det du tjener som barnevakt, med mindre du kan vise til en stabil inntekt på dette over tid.

Og hvis dere flytter, blir det til samme område?

Anonymkode: 0678f...126

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke direkte svar på det du lurer på, men kan resonere litt sammen med deg. Dagmamma er vel egentlig en ganske risikofylt jobb med tanke på å miste jobben/få lavere inntekt. Vet ikke om det er vanlig med oppsigelsesfrist som dagmamma, men den kan vel neppe være mer enn 1 mnd? Du har jo dermed ingen "sikker inntekt", selv om det er sannsynlig at du kan få inn nye barn dersom noen slutter. Hvordan er markedet der du bor? Vil noen komme til å bruke dagmamma til barnet sitt? Mitt inntrykk er at man enten er hjemme i ulønnet permisjon, eller har barnet i barnehage, men det kan jo for all del være marked for det der du bor.

Jeg vil jo derfor tro at du ikke har mulighet til å ta opp lån med bakgrunn av det du tjener som barnevakt, med mindre du kan vise til en stabil inntekt på dette over tid.

Og hvis dere flytter, blir det til samme område?

Takk for svar :) 

Jeg har virkelig ikke peiling.. Men jeg tenker litt sånn ift ny permisjonsordning også,, at kanskje en del foreldre velger å benytte seg av dagmamma frem til de sender ungen i bhg? Vet jo at en del sliter med det å faktisk ta ulønna permisjon osv. Og at en del ikke ønsker å sende "de aller minste" i bhg. Heller vente til de er litt større?!

Markedet her jeg bor: har virkelig ikke peiling. Ikke gjort noen "research" heller.. Hvordan finner jeg ut det egentlig? :blink:

Vi flytter da til nabokommunen, som er større! Og flere folk. 

Ift om man faktisk kan ta opp lån i et slikt yrke; Bør jeg bare ta en tlf til banken å høre? Per dags dato får vi jo ikke flytta før jeg har inntekt :/ 

Skrevet

Det er jo ikke et yrke som gir en sikker  inntekt fra år til år. Men det spørs nok på banken deres hva de godtar.

Anonymkode: 21180...a0a

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar :) 

Jeg har virkelig ikke peiling.. Men jeg tenker litt sånn ift ny permisjonsordning også,, at kanskje en del foreldre velger å benytte seg av dagmamma frem til de sender ungen i bhg? Vet jo at en del sliter med det å faktisk ta ulønna permisjon osv. Og at en del ikke ønsker å sende "de aller minste" i bhg. Heller vente til de er litt større?!

Markedet her jeg bor: har virkelig ikke peiling. Ikke gjort noen "research" heller.. Hvordan finner jeg ut det egentlig? :blink:

Vi flytter da til nabokommunen, som er større! Og flere folk. 

Ift om man faktisk kan ta opp lån i et slikt yrke; Bør jeg bare ta en tlf til banken å høre? Per dags dato får vi jo ikke flytta før jeg har inntekt 😕

Det skader jo uansett ikke å ta en telefon til banken å høre, men du bør kanskje gjøre litt Research først, Det barnet du er hjemme med, er det et lite barn som du er/akkurat er ferdig i permisjon med? Da har du kanskje en babygruppe/foreldre med barn på samme alder som du kan spørre.
Og om du har et barn under 2 år, så har du jo også kontantstøtta som inntekt en stund.

Og når dere flytter til nabokommunen, er det langt unna? Kan du fortsatt passe de samme barna?

Skrevet

Banken vil ha sikkerhet, dvs lønnsslipp og sikker og stabil inntekt. Du må kunne legge frem dette for å få lån, jeg vil tro det er mye enklere å få lån om du har en arbeidsgiver på mer fast basis.

Anonymkode: 690e0...ba3

Skrevet

Her jeg bor er det full barnehagedekning, og veldig lite marked for dagmammaer. Enten har man råd til å være hjemme selv, eller man velger barnehage, for det å sende barna til en "fremmed" dagmamma som ikke blir kontrollert eller sjekket av noen føles mye mer usikkert enn å sende dem i en barnehage med flere ansatte og et regelverk de må følge.

Så her hadde du nok ikke fått lån i banken heller altså.

Anonymkode: 9f2aa...487

Skrevet

Ja, barnet er under 2 år, så vil jo ha kontantstøtte en god stund fremover. Vil det ha innvirkning ift om vi får lån?
At samboer jobber fullt, jeg får kontantstøtte og får inn noen kroner per mnd som dagmamma?

Vi bor på kommunegrensa, så det er jo ikke langt :) Men i minutter flytter vi nok 30 min unna her vi bor i dag, sånn ca!

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, barnet er under 2 år, så vil jo ha kontantstøtte en god stund fremover. Vil det ha innvirkning ift om vi får lån?
At samboer jobber fullt, jeg får kontantstøtte og får inn noen kroner per mnd som dagmamma?

Vi bor på kommunegrensa, så det er jo ikke langt :) Men i minutter flytter vi nok 30 min unna her vi bor i dag, sånn ca!

Aner ikke om kontantstøtta har noen innvirkning, det er jo bare en kort periode du har denne "faste" inntekten.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kontamtstøtte regnes ikke som fast inntekt

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Banken regner ikke midlertidige stønader som fast inntekt.

Anonymkode: 9f2aa...487

Skrevet

Mannen min er selvstendig næringsdrivende - konsulent. 

Han måtte legge frem lønnsoppgaver de tre siste år og lønnsslipp fra de siste 6 mnd for å vise at inntekten har holdt seg stabil.

Så jeg tror det er vanskelig å få lån basert på at man nylig har registrert seg som dagmamma.

Dersom du derimot blir ansatt i en barnehage i fast stilling så kan de se at det er en inntekt som vil være stabil over tid, og da holder det nok å ha skrevet under kontrakten. 

Anonymkode: 0cfc8...9e4

Skrevet

Jeg fikk for øvrig lån på bakgrunn av lærlingelønna som ikke var fast i mer enn 1 drøyt år fremover. Jeg var for øvrig gravid, men mener at jeg ikke la frem dokumentasjon på barnebidrag/trygd og lignende. Men i og med at jeg var gravid, så hadde jeg jo lærligneinntekten i 2 år inkl. permisjonen, men tror ikke jeg hadde noen dokumentasjon på det heller.
Jeg var for øvrig helt alene om å kjøpe.

Men dette er lenge siden, og det var snakk om lån på 4-500 000,- ikke 4-5 millioner liksom.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk for øvrig lån på bakgrunn av lærlingelønna som ikke var fast i mer enn 1 drøyt år fremover. Jeg var for øvrig gravid, men mener at jeg ikke la frem dokumentasjon på barnebidrag/trygd og lignende. Men i og med at jeg var gravid, så hadde jeg jo lærligneinntekten i 2 år inkl. permisjonen, men tror ikke jeg hadde noen dokumentasjon på det heller.
Jeg var for øvrig helt alene om å kjøpe.

Men dette er lenge siden, og det var snakk om lån på 4-500 000,- ikke 4-5 millioner liksom.

Mange banker godtar ikke AAP engang som fast inntekt, enda folk kan gå på det i åresvis

Skrevet

Nå er det virkelig ikke snakk om at jeg skal ha så mye i lån. Da vi kjøpte nåværende hus, var det med en rimelig god egenkapital. Så med den, vil nok jeg og samboer ikke trenge mer enn 2-3 mill i lån til sammen. 

Så, jeg vet ikke hvordan det fungerer men: Kanskje jeg kan få et lite lån som dagmamma, mens han låner opp resten av huskjøpet på seg? Også lager vi bare en kontrakt oss i mellom ift eierskap på huset (50/50) :) For jeg vil jo bidra med like mye i mnd som han (noe jeg også gjør per dags dato) 

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det virkelig ikke snakk om at jeg skal ha så mye i lån. Da vi kjøpte nåværende hus, var det med en rimelig god egenkapital. Så med den, vil nok jeg og samboer ikke trenge mer enn 2-3 mill i lån til sammen. 

Så, jeg vet ikke hvordan det fungerer men: Kanskje jeg kan få et lite lån som dagmamma, mens han låner opp resten av huskjøpet på seg? Også lager vi bare en kontrakt oss i mellom ift eierskap på huset (50/50) :) For jeg vil jo bidra med like mye i mnd som han (noe jeg også gjør per dags dato) 

Du er også klar over at dere får mindre i lån nå når dere har barn? Men jeg vil anbefale deg å snakke med banken, de vet best hva de vil låne deg og hva som trengs.

Anonymkode: 690e0...ba3

Skrevet

Hvor mye tjener mannen din da? Og hvor mye egenkapital har dere? Du må registrere deg som enkeltmannsforetak på hvit dagmamma og da kommer jo mange andre faktorer inn i bildet også. 

Anonymkode: 44566...919

Skrevet

En ting er lånet, men som dagmamma er du avhengig å få kunder, foreldre som har behov for plass og erfaringsmessig er foreldre veldig bevisste på hvem de lar passe barnet sitt utenom offentlig godkjente barnehager. 

Har du erfaring i arbeid med barn utenom at du har et barn selv? Har du relevante referanser å vise til? Eller er idéen om å være dagmamma kun en kortvarig løsning for inntekt og bevis til banken? Får inntrykk at dette er litt hastig gjennomtenkt?! 

Anonymkode: fed63...980

Skrevet

Ja, jeg har jobbet i barnehage tidligere (en del år siden da). Og jobbet litt på barneskole. Men også jobbet som pedagogisk medarbeider, med ansvar for barn med spesielle behov. Så ja, jeg har en del erfaring med barn, og går veldig godt overens med dem. Sikkert fordi jeg er ganske barnslig :p (Ja, man kan være barnslig, og samtidig være den voksne, ansvarlig og et forbilde)

Vi sitter nok med 2 mill i egenkapital når vi skal kjøpe ny bolig. Pluss evt bsu-kontoene, om vi må bruke de! Så der har vi jo ca 300K. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...