GÃ¥ til innhold

Hvordan plante solsikker?🌻😊

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt noen poser med solsikkefrø, har aldri gjort det før og lurer på hva jeg skal gjøre. Kan jeg først plante dem i mindre potter inne, også plante dem om i større potter ute når temp er bedre? Trenger de mye plass, altså kan de stå tett, eller må de ha store mellomrom, og må de ha dype potter? Og om jeg får de til, hvor lenge står de da? Jeg ser for meg å ha dem utover våren, også bytte dem ut med andre planter når vi er kommet til sommeren? 

Jeg fant de på jula, så det var liksom ingen å spørre der🙄🙈😊

Anonymkode: 6f46d...a2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Solsikker blomstrer vanligvis i juli-august, liker mye varme, trenger mye vann og avhengig av sort kan de bli 2-3 meter høye, sikkert mer, og krever derfor store potter. Det finnes dvergvarianter også, de tror jeg ikke blir mer enn 50-60 cm, så du må nesten se bak på frøposen din. Der står det antagelig noe om hvor høye de blir, når blomstringstida er, hvor tett de kan såes og om de skal forkultiveres (såes inne) eller ikke. Jeg fant en liten guide: https://www.plantasjen.no/solsikke.html

Skrevet
7 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Solsikker blomstrer vanligvis i juli-august, liker mye varme, trenger mye vann og avhengig av sort kan de bli 2-3 meter høye, sikkert mer, og krever derfor store potter. Det finnes dvergvarianter også, de tror jeg ikke blir mer enn 50-60 cm, så du må nesten se bak på frøposen din. Der står det antagelig noe om hvor høye de blir, når blomstringstida er, hvor tett de kan såes og om de skal forkultiveres (såes inne) eller ikke. Jeg fant en liten guide: https://www.plantasjen.no/solsikke.html

Supert, og tusen takk for linken, da skal jeg prøve meg🤗

Anonymkode: 6f46d...a2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...