Gå til innhold

Små barn med lungebetennelse - erfaring ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen råd?

de mistenker dette da CRP viste 100, høy feber og skikkelig tung hoste, tung pust. 

Har fått kur og skal på sjekk imorgen. 

Men hun sover hele tiden, får i henne litt vann og har presset på med medisin og stikkpiller. 

Ringe legevakten? 

Snart 3.5år

Anonymkode: 0dd89...cbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du bekymret så oppsøk lege, heller en gang for mye. 

Min har hatt det 3-4 ganger fra han var 2-4år. Hadde mye luftveisinfeksjoner, etterhvert øredren og fjerning av mandler. 

Om pusten er tung så hender det at astmamedisin (ventoline og atrovent) kan hjelpe de over kneika. Og om crp er såpass høy, og barnet er så slapt som du beskriver, så ville jeg definitivt har veldig lav terskel for legekontakt. 

God bedring 

Anonymkode: a8e8a...9ef

Skrevet

Min 3åring har nettopp hatt lungebetennelse. Han var knalldårlig. Skyhøy CRP, ville ikke spise, ikke drikke, bare sove og hadde mye feber. Allmenntilstanden var veldig dårlig. Da han ikke ville drikke noe og ble dehydrert, så måtte han inn på sykehuset noen dager. Det tok lang tid før han kom seg skikkelig. 

Mine erfaringer er at du må se an allmenntilstanden. Blir du skikkelig bekymret og syns barnet er alt for slapt, du ikke får kontakt eller om du ikke får i henne nok drikke - ring! Bedre med en sjekk for mye! Du kan også ringe bare for å høre hva de synes på legevakten, om det kan vente litt til i morgen eller om dere burde inn i kveld/natt. 

Anonymkode: ce956...729

Skrevet

Ring legevakten og hør med dem, de kan vurdere situasjonen bedre, HI. De vet hvilke ting de skal spørre deg om og de kan råde deg til hva du skal være obs på og gi deg konkrete råd om når du ev. skal komme inn med barnet. Som de over sier, bedre å ringe en gang for mye.

Godt bedring til den lille :)

Anonymkode: e35da...341

Skrevet

Ja ring legevakten. Ha lav terskel for det med så små barn. 

Anonymkode: 1342d...fd8

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja ring legevakten. Ha lav terskel for det med så små barn. 

Absolutt!

Anonymkode: a7942...323

Skrevet

Vi kunne vente til imorgen fordi hun drikker godt, har begynt på medisin og er grei å vekke. Det blir en lang natt

Skrevet

Ja du får bare følge godt med på feberen. Ikke godt når barna er syke. God bedring til den lille :)

Skrevet

Var innlagt i januar. Hadde da tre aktive virus. Også lungebetennelse men den var ikke bakteriell. Så antibiotika ville ikke virket. Legen sa at det er sjelden så små barn får bakteriell lungebetennelse. Men at de kan bli svært dårlige og trenger hjelp på sykehus skjer ofte. Min lå på cpap i fire dager. Hun fikk steroider for å fremskynde legningsprosessen men de ble hun hakkende sint av, noen tåler ikke steroider. Så der satt jeg med en illsint, hysterisk treåring som nektet veneflon, sonde og pustemaskin. Det var en beintøff uke. 

Har du telt pustefrekvens? Antall innpust på ett minutt når hun sover. Min ble lagt inn basert på pustefrekvens og at hun måtte bruke hjelpemuskler på å puste. Normal frekvens er 20-25 innpust på større barn, min lå på 59 i minuttet.

Anonymkode: a15c9...29e

Skrevet

Hun har ca 41 i minuttet, væske på høyre lunge og siden CRP var sunket til 83 fra 100, ville de ikke legge inn. 

Ny kontroll i morgen.

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har ca 41 i minuttet, væske på høyre lunge og siden CRP var sunket til 83 fra 100, ville de ikke legge inn. 

Ny kontroll i morgen.

Da er dere i trygge hender, hun har det jo best hjemme om hun ikke trenger hjelpemidler. Jeg husker jeg lå og telte pustefrekvens hele natten før hun ble lagt inn. Det gikk veldig fort når hun ble dårligere. 

Anonymkode: a15c9...29e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...